Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمد خالقی با اشاره به اینکه ابتدا گمان می‌رفت پرندگان تلف شده سار هستند گفت : بررسی‌های بیشتر مشخص کرد که این گونه توکای گلوسیاه است که نمونه لاشه آنها، به دامپزشکی استان منتقل و از آن طریق برای بررسی بیشتر و شناسایی علت مرگ، به یک آزمایشگاه مجهز در مشهد، ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجنورد افزود: نتیجه آزمایش یکی دو روز آتی اعلام می‌شود.

او افزود: لاشه‌هایی که به عنوان نمونه به ما تحویل شد، در اثر افتادن در جوی آب، خیس شده بودند و به همین علت، همکاران در تشخیص گونه پرنده، دچار اشتباه شدند.

او گفت: توکای گلوسیاه از گونه‌های مهاجر است.

بر اساس این گزارش، مرگ دسته جمعی و مشکوک شماری از پرندگان در بجنورد، که در ابتدا مسوولان حفاظت محیط زیست آن را سار تشخیص داده اند، سبب شگفتی و نگرانی مردم شد.

لاشه این توکاها، در جوی آب و معابر اطراف میدان بازرگانی بجنورد، مرکز خراسان شمالی، مشاهده شد و البته مورد دیگری در این زمینه گزارش نشده است.

مسوولان گفته اند در بررسی‌های اولیه و با توجه به شرایط ظاهری پرندگان، احتمال مسمومیت آن‌ها وجود دارد.

در این فصل از سال، کشاورزان برای کشت و کار، بذر را قبل از پاشیدن در مزرعه به سم آغشته می‌کنند و احتمال می‌رود این پرندگان مهاجر در زمین‌های اطراف شهر، از این دانه‌های مسموم تغذیه کرده و تلف شده باشند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند.

برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ است، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می‌کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست خراسان شمالی مرگ دسته جمعی پرندگان حفاظت محیط زیست موجود در کشور خراسان شمالی گونه موجود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۴۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان شهرستان فریمان، در حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ را در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع «کلیلاق » این شهرستان کشف کردند.

مهدی اله پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در بررسی‌های مقدماتی محیط بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

وی اظهار کرد: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.

حضور گونه های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی ازدرختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیلهای غنی درمنطقه است که محلی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

کوه کلیلاق با ارتفاع ۲۹۴۲ متر از قلل مرتفع منطقه و بلدنترین نقطه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به حساب می آید و در این منطقه درختچه های زیربار (زرک کوهی) به وفور قابل مشاهده است.

منطقه 'کلیلاق' از تنوع زیستی غنی برخوردار است به طوری که حیواناتی مانند قوچ و میش وحشی، کل و بز، پلنگ و کفتار و انواع پرندگان، خزندگان و حشرات گوناگون را می توان در این منطقه مشاهده کرد.

هم اکنون ۲۱ درصد مساحت معادل دو و نیم میلیون هکتار استان خراسان رضوی که ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع است در قالب ۴۲ منطقه تحت پوشش حفاظتی محیط زیست است.

در حال حاضر ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902094

دیگر خبرها

  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند