Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از سالها، که ایرانیان عادت کرده بودند خانم هایی را در کنار مذاکره کنندگان هسته ای خود ببینند (اشتون که بیشتر با جلیلی مذاکره کرد و موگرینی که دوران مسئولیتش را با ظریف گذراند) و مذکرات هسته ای ایران را با برجام به سامان رساندند، حالا نوبت به یک مرد اسپانیایی، که به دلیل تبار پدری اش، شهروندی آرژانتین را هم دارد، رسیده که هدایت قطار از ریل خارج شده برجام را در مسیری با مقصدی نامعلوم، برعهده بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید دید اگر بوررل به مجلس می رفت باز هم نمایندگان در عکس گرفتن با او خاطره سازی می کردند یا نه؟!

«جورپ بوررل» که او را یک بارسائی مخالف سرسخت جدایی طلبان کاتالونیا هم می شناسند، نانوازاده ای نخبه بود که علاوه بر زبان مادری کاتالانیایی و اسپانیایی، به زبان های انگلیسی و فرانسه هم مسلط است و سیاستمداری شناخته شده در اتحادیه اروپایی محسوب می شود. 

 حالا جورپ بوررل اولین سفر خود را به ایران در مقام مسئول سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپایی انجام داده است. این سفر در مقطعی بسیار حساس و سرنوشت ساز از روابط ایران با اتحادیه اروپایی و حیات توافق هسته ای بین «ایران» و «5 بعلاوه یک» انجام می شود، مقطعی  که با خروج آمریکا این توافق یکی از «یک»های هفت گانه خود را از دست داد و معلوم شد چندان هم «یک با یک برابر نیست» .

شش ماهی می شود بوررل به این منصب مهم و پر مشغله انتخاب شده اما کار خود را رسما از اوایل دسامبر ۲۰۱۹ آغاز کرد و در این مدت کوشیده است بر اوضاع مسلط شود. نخستین اتفاق آغاز دوران مسئولیتش نهایی شدن رسمی خروج انگلیس از اتحادیه بود و او باید سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه را بدون این کشور و با ۲۷ عضو مدیریت کند.انگلیس همچون خاکش، خودش را از قید و بندها و ساختارهای اتحادیه اروپایی هم جدا کرد هر چند هنوز در برجام، با سه طرف دیگر اروپایی این توافق (فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپایی) در یک سو ایستاده است(فعلا). جورپ بوررل در مقطعی گفته بود: سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بیشتر به یک دره ای از اشک ها شبیه است که فقط موضوعات و چالش ها می آیند و ما ابراز همدردی و نگرانی می کنیم و بعد چالش و موضوع بعدی و هیچ ظرفیتی برای اقدام وجود ندارد. باید دید مرد چشم آبی اسپانیایی می تواند این دره اشک را به میدان عمل تبدیل کند یا نه و اتحادیه اروپایی را در برابر مسئولیت ها و نقش هایی که تحولات بین المللی برعهده می گیرد، موثرتر و عمل گرا تر کند.

در فاصله زمانی کوتاهی از آغاز رسمی مسئولیت، اتفاقی در ارتباط با برجام در حال رخ دادن بود که می توانست دوران فعالیت بوررل بعنوان مسئول سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپایی را تحت تاثیر قرار دهد. ایران آخرین گام هسته ای خود را در اواسط دی ماه (اوایل ژانویه 2020) و در حالی که دو روز قبل از آن آمریکا در اقدامی تروریستی سردار سلیمانی را در بغداد به شهادت رسانده بود و پیش بینی دوران پرتنش و بسیار شکننده ای در سیاست خارجی و منطقه ای ایران می رفت، اعلام کرد (تعلیق تمامی محدودیت های برجامی در حوزه غنی سازی) و همین موضوع باعث شد سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) در خلاء تسلط بوررل بر اوضاع و پیچیدگی و شتاب غیرقابل تصور امور، و احتمالا تحت فشار و هدایت آمریکا، اعلام کردند که «مکانیسم ماشه» (پیش بینی شده در مواد 36 و 37 برجام) را فعال می کنند.

اتفاقی که می توانست برجام را برای همیشه به بایگانی اسناد خلع سلاحی جهان منتقل و صلح و امنیت بین المللی را وارد فاز جدیدی از تحولات ناخوشایند کند. اما ظاهرا بوررل اسپانیایی به سرعت متوجه وخامت اوضاع شد و پس از یک هفته سکوت خبری اعلام کرد: اروپا تصمیم گرفته است فعال سازی مکانیسم ماشه را به تعویق بیاندازد؛ و همین کافی بود که نشان دهد حالا امور در دست خود اوست و مثلث اروپایی برجام که می رفتند که او را در مسیری پرچالش وارد کنند، ابتکار عمل را به کسی واگذار کرده اند که براساس متن برجام و قطعنامه 2231 هماهنگ کننده و مسئول اجرای برجام است.

باید دید مردی که در سال 2017 با انتشار گزارشی از وضعیت اقتصادی منطقه کاتالونیا تمام تبلیغات جدایی طلبان این منطقه که مدعی بودند دولت مرکزی اجازه رشد و توسعه اقتصادی به این منطقه را نمی دهد، خنثی کرده و پایه گذار یکی از بزرگترین رژه های مخالفان جدایی طلبی در اکتبر 2017 در شهر بارسلونا بود، می تواند یک بار دیگر نسخه و ابتکاری برای جلوگیری از جدایی طلبی های بیشتر در برجام ارائه کند؟

منبع: الف

کلیدواژه: اتحادیه اروپایی باید دید هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۴۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا آغاز خواهد کرد

ایتنا - بر اساس گزارش جدید روزنامه گاردین، اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای آغاز تحقیقات جدید روی متا در مورد مدیریت محتوای مربوط به انتخابات است. جزئیات این تحقیقات ممکن است آخر این هفته اعلام شود، اما گزارش شده است که مقامات اروپایی نگران تبلیغات فریبنده و محتوای سیاسی هستند.
اتحادیه اروپا درباره تلاش‌های روسیه برای تضعیف انتخابات آتی اروپا و دیگر کمپین‌های مداخله خارجی ابراز نگرانی کرده است. این اتحادیه قرار است در ماه ژوئن انتخابات پارلمانی برگزار کند. اگر مشخص شود که این شرکت از قانون خدمات دیجیتال اروپا تخطی کرده است، ممکن است با جریمه‌های زیادی روبرو شود.

به گزارش ایتنا، مقامات اتحادیه اروپا همچنین نگران برنامه متا برای تعطیل کردن CrowdTangle در ماه اوت هستند. این ابزار سال‌ها است که به طور گسترده توسط محققان و بررسی‌کنندگان واقعیت برای بررسی نحوه انتشار محتوا در فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده می‌شود. ده‌ها محقق و گروه راستی‌آزمایی ماه گذشته نامه‌ای سرگشاده به این شرکت امضا کردند و گفتند که خاموش کردن این ابزار قبل از ده‌ها انتخابات جهانی تهدیدی مستقیم برای تلاش‌های یکپارچگی انتخابات در سراسر جهان خواهد بود.

 

یکی از سخنگویان متا در بیانیه‌ای گفت: « ما یک فرآیند کاملاً تثبیت شده برای شناسایی و کاهش خطرات روی پلتفرم های خود داریم.  ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری خود با کمیسیون اروپا و ارائه جزئیات بیشتر این کار هستیم.»

در جاهای دیگر، اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی متا در مورد طرح اشتراک بدون آگهی آن است که برای کاربران اروپایی در دسترس است. این تحقیق که می‌تواند تا یک سال طول بکشد، بررسی خواهد کرد که آیا این شرکت رسانه‌های اجتماعی قانون بازارهای دیجیتال اروپا را نقض کرده است، زیرا به کاربران جایگزین واقعی را برای انصراف از جمع‌آوری داده‌ها ارائه نداده است.

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا آغاز خواهد کرد
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • زاخارووا: اظهارات بورل یک اعتراف بزرگ و راه تحقق صلح است
  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است
  • بورل: هیچ همبستگی میان اروپا درباره روسیه وجود ندارد
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • چالش سخت آرسنال برای حفظ یکی از بهترین استعدادهای آکادمی‌اش
  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»