Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اداره ورزش و جوانان شیروان گفت: امسال هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای عملیات اجرایی گود کُشتی باچوخه امیرآباد شیروان تصویب شده است.

"سیدعباس سیدیان" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه ۸.۵ میلیارد ریال اعتبار برای گود کُشتی باچوخه امیرآباد تصویب شد، اظهار داشت: در ابتدای آغاز عملیات اجرایی این گود ورزشی پنج میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی ارزش افزوده تخصیص یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون اداره ورزش و جوانان شیروان گفت: عملیات ساخت گود کشتی باچوخه امیرآباد این شهرستان که از سال ۹۴ آغاز شده، هم‌اکنون ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

وی گفت: با تخصیص به موقع اعتبارات مصوب امسال، این طرح بزرگ ورزشی تا اردیبهشت ماه سال آینده تکمیل می شود.

 

سیدیان افزود: زیربنای ساختمان گود کشتی باچوخه امیرآباد شیروان۲۲۰ متر مربع و کل زیربنای مفید آن، ۵ هزار مترمربع با ظرفیت ۶ هزار نفر تماشاچی است.

 

معاون اداره ورزش و جوانان شیروان با اشاره به فعالیت ۲۵۰ نفر کشتی گیر در رده های سنی مختلف در این شهرستان گفت: همه ساله مسابقات کشتی جام برادران زهرایی با حضور مسابقات کشوری و استانی به میزبانی شیروان در کوهستان پارک شیرکوه و یا سالن شهید پوررضا شیروان برگزار می شود.

 

سیدیان با اشاره به استعدادهای خوب ورزشکاران این شهرستان و اعزام بسیاری از آنان سالانه به مسابقات کشوری و استانی افزود: با تکمیل و بهره برداری از این طرح، فضا برای استقبال تماشاچیان بیشتر و شاهد تحول خوبی در توسعه ورزش و میزبان مسابقات کشوری خواهیم بود.

 

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی به عنوان میراث معنوی در سال ۸۷ به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.

 

چوخه، واژه‌ای کُردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

 

مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادتها و دلاوری‌های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است. کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه‌ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می‌کنند. کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می‌توان مادر تمام کشتی‌های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی‌های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

 


روستای امیرآباد از توابع شیروان در ۱۰ کیلومتری شرق این شهرستان و در مسیر اصلی مشهد- بجنورد واقع است.

 

 

 

 

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد دهه فجر مسجد دهه فجر ایام الله دهه فجر معامله قرن ایام دهه فجر ایام دهه فجر انقلاب اسلامی طرح معامله قرن کشتی شیروان کشتی باچوخه میلیارد ریال اعتبار ریال اعتبار مسابقات کشوری کشتی باچوخه کشتی گیران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۴۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی زندانیان لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، عبدالمجید کشوری در این دوره از مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ۷۰ نفر از زندانیان استان در قالب شش تیم شرکت کردند که افراد برتر به مسابقات کشوری اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته مددجویان زندان‌های استان در مسابقات کشوری مقام سوم را کسب کردند، افزود: این مسابقات با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تصویب اعتبار شرکت‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۳
  • تخصیص ۵۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سدهای مازندران
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال در محور‌های بزرگراهی استان
  • برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی زندانیان لرستان
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه
  • تسریع در تأمین اعتبار طرح‌های تملک دارایی در مناطق سردسیر
  • ۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است