Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@23:26:14 GMT

شعر متعهد منطبق با ضوابط دینی است

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۵۷۶۷

شعر متعهد منطبق با ضوابط دینی است

یک شاعر گفت: شعر متعهد به قالب کار ندارد اما دارای محتوایی منطبق با ضوابط دینی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، «محمدعلی مجاهدی» ملقب به «شمس‌الدین» و متخلص به «پروانه» ذات حقیقی شعر را الزاما در راستای روح حقیقی خداوند می‌داند و متعقد است به شرطی قابل پذیرش اسلام است که شاخصه‌هایی را رعایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجاهدی در این گفت‌وگو می‌گوید: شعر به عنوان یک هنر اصیل، ریشه دار و تاثیرگذار از نظر شعرای مقدس اسلام قبولش با شرایطی همراه است. اگر این شرایط را شاعر و شعرش داشته باشد، در حوزه شعر و ادب آیینی می‌شود آن را بررسی کرد.

 

مجاهدی با اشاره به شعر و شاعری پیش از اسلام در عصر جاهلیت گفت: خداوند کریم در آیه 224 سوره شعراء آورده است: «وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ» که به معنای این است که شاعران کسانی هستند که گمراهان از آنها پیروی می‌کنند. این آیه به مخاطب اشاره دارد و می‌گوید که مخاطبان شعر عصر جاهلیت افرادی بت پرست، عیاش، اسیر احساسات قبیله‌ای، نژادی و تعصبات جاهلی هستند. به این ترتیب اسلام این شعر و شاعرانش را قبول نداشت.

 

وی افزود: آیات پایانی سوره شعرا به مهاجرت حضرت محمد(ص) به مدینه و رویارویی ایشان با شاعران اشاره دارد. چرا که عده‌ای از اصحاب پیامبر(ص) شاعر بودند و شعر می‌گفتند. به این ترتیب انتظار داشتند که تکلیف‌شان در مورد شعر مشخص شود. چرا که آنها شاعر بودند و به پیروان ایشان و اسلام آورندگان پیوسته بودند. از جمله این شعرا می‌توان به عبدالله بن رواحة، زید بن ثابت بن، حسان بن ثابت انصاری، کعب بن مالک اشاره کرد.

 

مجاهدی در ادامه گفت: خداوند در ادامه آیه«وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ» می‌فرماید: « الا الذینَ آمنوا و عملوا صالحات» که منظور شعرای اهل ایمان هستند، شعرائی که با اشعارشان دیگران را به صلاح فکر و عمل دعوت می‌کنند.

 

مجاهدی محتوای شعر را با اهمیت‌تر از هر ویژگی‌ دیگر در شعر دانست و گفت: شعر متعهدی که از نظر شاعران مقدس مورد قبول است، شعری است که به قالب کار ندارد اما دارای محتوایی باشد که با ضوابط دینی قابل انطباق باشد. اگر این مفاهیم از مفاهیمی باشند که مورد تایید قرآن و عترت باشند، ما حضور این نوع سروده‌های آیینی را در این قلمرو به رسمیت می‌شناسیم.

 

وی افزود: پیامبر اکرم در همان اویل بعثت خود به شعرای با ایمان تاکید می‌کرد که چرا سکوت کرده‌اید و بیکار نشسته‌اید؟ چرا که در همان زمان مخالفان پیامبر در زمان عصر جاهلی از همین حربه شعر استفاده می‌کردند. به این روش که شعرهای کوتاهی می‌ساختند و در دهن کودکان و نوجوانان مکه و مدینه می‌انداختند تا در راهگذار پیامبر تجمع کنند و با هم‌خوانی به تمسخر و استهزاء پیامبر بپردازند. به این ترتیب پیامبر از صحابه شعرای خود می‌خواهد که مقابله به مثل کنند و جاهلان را با شعرهای خود هجو کنند.

 

مجاهدی در پایان گفت: وظیفه شاعر در عالم شعر تنها وصف حال و ورود به دنیای خیال نیست. بلکه آنچه در عرصه دین‌مداری و در جامعه اسلامی به عنوان شعر مطرح شود، باید رسالت داشته باشد. رسالت شعر یک شاعر باید حامل پیام باشد. مهمترین پیامی هم که می‌تواند داشته باشد پیام سرخ عاشوراست. چرا که پیام سرخ عاشورا به تمامی ابعاد شهادت اشاره دارد. مساله عاشورا یک رویداد تاریخی از یادرفته نیست. چرا که این حادثه در زمان‌ها جاری است و این خون همیشه جاری است. چرا که اگر در روز عاشورای محرم 61 هجری قمری دست حضرت عباس روی زمین می‌افتد، امروز دست دیگر سرداران اسلام همچون قاسم سلیمانی می‌افتد. شهادت حاج قاسم سلیمانی از تداوم همان خط و خون حکایت دارد. بنا بر این اگر در پی شعر قابل قبول شعرای مقدس هستیم باید دارای این شاخصه‌ها باشد.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد دهه فجر مسجد ایام الله دهه فجر دهه فجر ایام دهه فجر انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر شهادت سردار سلیمانی محمدعلی مجاهدی حوزه هنری شعر ضوابط دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۵۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی (ع) با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:

تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس / عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

در پی انتشار این سروده، سیدمهدی بنی هاشمی از شاعران جوان گیلانی که با سرود سلام فرمانده بیشتر در اذهان مردم شناخته می‌شود، با سرایش غزلی به استقبال این شعر رهبر انقلاب رفت. متن این شعر را به شرح زیر است:

«دلا، ننگ است از میدان گریزیم
در این هنگامه از یاران گریزیم

بیا تا مثل آن عشّاق در طَف
چو پروانه ز شهد جان گریزیم

غم از چه داری ای دل؟ نوح با ماست
نباید از دل طوفان گریزیم

بدان در عشق، آسایش حرام است
مباد از سختی دوران گریزیم

عصا بنداز، اعجازی کن ای دل
که از این مکر دژخیمان گریزیم

خدا با ماست پس حتی ز آتش
چو ابراهیم ما آسان گریزیم

ز سحر ساحران و مکر مکار
بیا بر دامن قرآن گریزیم

بخوان پیش از کلام الله، اعوذی
که سمت حق از این شیطان گریزیم

چو حیدر باش و درب کفر برکن
که از این قلعه دیوان گریزیم‌

بیا از غده بدخیم صهیون
به سوی حضرت درمان گریزیم»

کد خبر 748328

دیگر خبرها

  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • بنر ضوابط پوشش دانشجویان ایران دوباره به دانشگاه برگشت | تصویر
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • مهر و موم ۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب