Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@14:58:11 GMT

گرفتن «آب آشامیدنی» از «هوا» این‌بار با روشی جدید

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۶۱۷۴

گرفتن «آب آشامیدنی» از «هوا» این‌بار با روشی جدید

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، اطراف همه ما آب پاک و تمیز وجود دارد به طوری‌ که در اغلب مواقع در هوا شناور است. البته آب در این حالت قابل آشامیدن نیست.

ولی محققان آزمایشگاه "APL" دانشگاه "جان هاپکینز" موادی پیدا کرده‌اند که می‌تواند مقادیر زیادی از آب را از هوا جمع‌آوری کند.

نکته کلیدی این پژوهش ماده‌ای با نام مخفف "MOF" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ساختار دارای بیشترین سطح در میان تمامی موادی است که تاکنون شناخته شده‌اند.

در واقع، اگر بتوان تنها یک گرم از ماده "MOF" را باز کرد، این میزان می‌تواند برای پوشش‌دهی یک زمین فوتبال کافی باشد.

به این ترتیب تمام این فضای داخلی، آن را برای دریافت و دخیره آب، ایده‌آل می‌کند.

در بسیاری از مطالعات پیشین، محققان موفق شده‌اند از "MOF" استفاده کنند تا بخار آب را از هوا جذب کرده و آن را برای نوشیدن به حالت مایع تبدیل کنند و نتایج متفاوتی بدست آمده است. به عنوان مثال در یکی از آنها ۱۰۰ میلی‌تر آب از هر یک کیلوگرم ماده "MOF" تولید شد و در پژوهشی دیگر روزانه از هر یک کیلوگرم از این ماده ۱.۳ لیتر آب تولید شد.

ولی سیستم جدید ساخت محققان دانشگاه "جان‌هاپکینز" رکورد این مطالعات گذشته را شکسته است.

"ژیانگ شا"(Zhiyong Xia) محقق ارشد پروژه اظهار کرد، ما یک ماده "MOF" را شناسایی کردیم که در شرایط ایده‌آل می‌تواند روزانه ۸.۶۶ لیتر آب را از هر کیلوگرم از ماده "MOF" تولید کند.

وی ادامه داد، این می‌تواند به ما کمک کند که درک عمیق‌تری از این مواد پیدا کنیم و نسل بعدی روش‌های جمع‌آوری آب را کشف کنیم.

تیم تحقیقاتی آزمایشگاه "APL" برای ایجاد این نسخه جدید جمع‌آوری آب، ۱۰ نوع مختلف از مواد "MOF" را مورد مطالعه قرار دادند.

علاوه بر آن چگونگی تاثیر شرایط محیطی مانند دما و رطوب بر جذب بخار آب را هم بررسی کردند.

این تیم تحقیقاتی به دنبال بررسی انواع دیگری از مواد "MOF" هستند تا دریابند آیا روش‌های کارآمدتری هم برای دریافت آب از هوا وجود دارد یا خیر؟

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد توفیق علاوی اتحادیه اروپا برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آب آشامیدنی گرفتن آب هوا جمع آوری آب محمد توفیق علاوی اتحادیه اروپا برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۶۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی کاوسی صبح دوشنبه در مراسم کلنگ‌زنی و آغاز عملیات پروژه آبرسانی به ۶ روستای شهرستان درمیان به همت خیرین جمعیت هلال احمر استان تهران اظهار کرد: یکی از اقدامات جمعیت هلال احمر استان تهران در قالب طرح نذر خدمت، آبرسانی به روستاهای محروم شهرستان درمیان بود که این مهم با جذب خیرین از مؤسسه خیریه نیک‌گامان جمشید تهران در سال جاری محقق شده است.

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی افزود: بنابراین جمعیت هلال احمر استان تهران با خرید و انتقال لوله‌های انشعاب آب، برای آبرسانی به ۶ روستای شهرستان درمیان پیش قدم شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان داشت: روستاهای تقندیک، سرش‌آباد، کلاته نظر، دونخی، قیک و مود علیا از جمله روستاهای دارای تنش آبی هستند که در این پروژه از نعمت آب آشامیدنی منتفع می‌شوند.

وی افزود: با اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع و اجرای ۲۹۷ انشعاب لوله آب، ۲۹۷ خانوار از اجرای این پروژه بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ۳۵ میلیارد ریال از سوی مؤسسه خیریه نیک‌گامان جمشید تهران و ۸٠ میلیارد ریال از سوی شرکت آبفا در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است.

کد خبر 6092066

دیگر خبرها

  • آتش گرفتن بخشی از سکو های هواداران فنرباحچه در ورزشگاه / فیلم
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ در بخش ناغان
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار
  • وزارت بهداشت فلسطین: جان تمامی شهروندان نوار غزه در خطر است
  • آیا دریافت وام ازدواج دوم واقعیت دارد؟ / آیا دو بار می‌توان وام ازدواج گرفت؟ 
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد