Web Analytics Made Easy - Statcounter

  تحریریه تابناک جهان؛دولت آمریکا هفته گذشته تحریم غول کشتی رانی چین کاسکو را به خاطر ارتباط با ایران لغو کرد. حرکتی که برای برخی این تصور را به وجود آورد که آمریکا درصدد است با نرم کردن فشار تحریمی خود علیه ایران، چراغ سبزی را برای ورود این کشور به مذاکراتی تازه برای توافقی جدید، نشان دهد. درباره این خبر بیشتر بدانید تا پیش از توافق تجاری چین و آمریکا، دلیل اصلی عدم پیروی چین از سیاست‌های تحریمی امریکا در قبال ایران آن بود که آن کشور قصد داشت با استفاده از این کارت در مذاکرات تجاری با امریکا سود زیادی کسب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاهده هم شد در مرحله اول به محض آن که مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن به بن بست رسید چین چرخش موضع دارد و واردات نفت از ایران را از سر گرفت. در واقع چین پس از شکست مذاکرات در دور‌های پیشین با آمریکا قصد داشت که پیامی آشکار به واشنگتن ارسال کند: این که چین می‌تواند سیاست فشار حداکثری امریکا را بسازد و یا تخریب کند. اکنون که مذاکرات دو کشور به نتیجه رسیده و توافق تجاری حاصل شده امریکایی‌ها تحریم کاسکو را لغو کرده اند و چینی‌ها هم خرید نفت از ایران را کاهش داده اند، شاید به این امید که فشار‌های حداکثری ترامپ را بسازند.
به گزارش «تابناک جهان» تحلیل گران حوزه حمل و نقل بین المللی انرژی، معتقدند که این اقدام آمریکا را نمی‌توان نشانه‌ای از نرم شدن سیاست فشار حداکثری به ایران تلقی کرد، بلکه این اقدام را می‌توان نشانه‌ای از این موضوع دانست که تحریم بازیگران عمده نفتی، موضوعی نیست که دولت آمریکا هم به راحتی خواستار آن باشد. الیزابت روزنبرگ مشاور سابق وزارت خزانه داری آمریکا در امور تحریم‌ها در این باره می‌گوید:من فکر می‌کنم که لغو تحریم‌های کاسکو نشان می‌دهد که تحریم شرکت‌های خارجی که به صورت سیستماتیک نقش پر رنگی در یک بخش اقتصادی بین المللی داشته باشند، چندان پایدار نیست. او اضافه می‌کند لغو تحریم کاسکو وهمچنین شرکت روسی آلومنیوم راسول نشان می‌دهد که آمریکا در سیاست فشار حداکثری اش به ایران، صرفا برای مدت کوتاهی می‌تواند شرکت‌های بزرگ و تاثیر گذار جهانی را تحریم کند و بیش از یک دوره زمانی مشخص نمی‌تواند این تحریم‌ها را ادامه دهد. نکات کلیدی *لغو تحریم شرکت کشتیرانی کاسکو بخشی از توافق تجاری چین و آمریکا است. * چین برای رفع تحریم این شرکت،خرید نفت خود از ایران را کاهش داده است. *لغو تحریم شرکت کاسکو،به معنای تغییر سیاست فشار حداکثری آمریکا به ایران نیست. *تحلیل گران معتقدند تحریم طولانی مدت شرکت های موثر بین المللی،امکان پذیر نیست.
هنری رومه، تحلیل گر مسائل ایران در گروه اوراسیا هم معتقد است لغو تحریم کاسکو نشان می‌دهد که آمریکا با احتیاط تحریم‌های شرکت‌های بزرگ دولتی چین را مد نظر قرار می‌دهد. در همین ارتباط هم یکی از مقامات دولت آمریکا گفته است که لغو تحریم کاسکو نشانه‌ای از تغییر در سیاست آمریکا درقبال ایران نیست و اضافه می‌کند ما هر فعالیتی که قابلیت تحریم را داشته باشد را تحریم می‌کنیم. کیوین بوک، یکی دیگر از کارشناسان نفتی در این باره نظر متفاوتی دارد و معتقد است که لغو تحریم‌های کاسکو، بخشی از توافق دولت‌های آمریکا و چین است که بر اساس آن دولت چین متعهد شده است در قبال لغو تحریم‌های کاسکو، خرید نفت از ایران را کاهش دهد؛ ایده‌ای که برحی دیگر از کارشناسان هم آن را بخشی از توافق این دودولت می‌دانند و مشخصا می‌گویند که چین برای گنجاندن لغو تحریم کاسکو در توافق دو دولت، لابی کرده است.
در همین ارتباط استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا به مقامات چینی پیشنهاد داده است که شرکت‌های دولتی این کشور از خرید نفت ایران به صورت کامل امتناع کند و در مقابل پالایشگاه‌های مستقل و غیر دولتی چین از ایران نفت خریداری کنند. بر اساس گزارش‌هایی که نهاد‌های بین المللی انرژی ارائه کرده اند از حدود ۳۹۴ هزار بشکه نفتی که ایران روزانه به فروش می‌رساند ۲۰۱ هزار بشگه آن به چین می‌رود؛ ایران این فروش را از طریق امارات متحده عربی و مالزی انجام می‌دهد؛ تو کشوری که در حوزه انتقال منابع نفتی از کشتی به کشتی در سطح جهان فعال هستند.
لازم به ذکر است که آمریکا شرکت کشتیرانی کاسکو را مهرماه در لیست تحریم‌های خود قرار داده بود؛ اقدامی که حرکت حدود ۲۵ نفت کش این شرکت را با اختلال کامل مواجه کرد و به نوعی همه این نفت کش‌ها را زمین گیر کرد و بالتبع اختلالی هم در سیستم حمل و نقل بین المللی نفت ایجاد و هزینه‌ها در این بخش تا حدی افزایش یافت، اما این تحریم نهایتا در دهم بهمن سال جاری به پایان رسید.   * تصویر درون خبر از پایگاه اینترنتی شرکت کاسکو انتخاب شده است. *تصویر نمایه خارجی خبر متعلق به الیزابت روزنبرگ،مشاور سابق وزار خزانه داری آمریکا در امور تحریم هاست.    

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد توفیق علاوی اتحادیه اروپا برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کاسکو کشتیرانی کاسکو لغو تحریم ایران چین محمد توفیق علاوی اتحادیه اروپا برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۶۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فلسطین الیوم، شورای شهر ریچموند ایالت کالیفرنیای آمریکا پایان دادن به سرمایه گذاری در شرکت‌های فعال در اراضی اشغالی را تصویب کرد تا دومین شهر آمریکا پس از هایوارد در این زمینه باشد.

سهیله بانا عضو شورای شهر ریچموند که در روند این تصمیم‌گیری قرار داشته گفت: تنها یک کار است که می‌توانیم انجام دهیم و آن پایان دادن به سرمایه‌گذاری‌ها است. به لطف جنبش دانشجویی یکبار دیگر توجهات به این مساله جلب شده است، این زمان مناسبی است.

وی افزود ریچموند مجموعاً ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دارد اما حدود ۷ درصد از آن در سبدهایی قرار دارد که شامل شرکت‌های اسرائیلی می‌شوند که به آنها پایان داده خواهد شد.

بانا تاکید کرد از جمله نمونه‌های روشن آن پیمانکاران عرصه دفاعی و سازندگان تسلیحات مانند شرکت‌ لاکهید مارتین است اما شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و Airbnb نیز در این لیست وجود دارند.

شیفا میشک از کارمندان ارشد دفتر شهرداری ریچموند گفت: شهرک‌های اراضی فلسطینی غیر قانونی است و حداقل بر اساس قوانین بین المللی مجوزی ندارند. اما با این حال شرکت Airbnb بسیاری از املاک موجود در اراضی اشغالی را به طور غیر قانونی اجاره می‌دهد.

دکتر دوف باوم فعال صلح اسرائیلی در جلسه شورای شهر ریچموند طی سخنانی این اقدام را تاریخی توصیف کرده و بحث‌های موجود در خصوص اینکه مالیات‌های آمریکایی در کجا و چگونه هزینه می‌شوند را توسعه می‌دهد.

باوم که خود یک یهودی است گفت: نسل کشی در نوار غزه افراد آگاه در آمریکا را به این فکر انداخته است که باید منابع مالی را از نژاد پرستی اسرائیلی، اشغالگری و نسل کشی دور کرد.

کد خبر 6095504 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد ؛ ۲ صرافی و ۲ شرکت در لبنان و امارات
  • ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا
  • آمریکا شرکت‌های آذربایجانی را به دلیل کمک به روسیه تحریم کرد
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • اتهامات آمریکا علیه روسیه نفرت‌انگیز و بی‌اساس است
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ستون سرکوب