Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@08:42:43 GMT

حوزه انرژی کشور درگیر خام فروشی است

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۷۶۵۱

حوزه انرژی کشور درگیر خام فروشی است

خبرگزاری میزان- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در صد سال گذشته حوزه انرژی کشور با خام فروشی مواجه شده است. تاریخ انتشار: 11:44 - 15 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۳۲۱۹ به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری میزان  هشتمین همایش اخلاق حرفه‌ای با حضور مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس، رضا انجم شعاع معاون پارلمانی وزیر نیرو و الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدالت از مولفه‌های است که می‌تواند نقش مهمی در برابری داشته باشد، اظهار کرد: در شرایط کنونی در شغل پزشکی بیشترین رقابت برای نوبت دهی و درآمدزایی بیشتر ایجاد شده است که برای ایجاد عدالت نیازمند اصلاح ساختار هستیم، برای نمونه یک پزشک با یک عمل جراحی چند برابر یک کارمند دریافت می‌کند، از این رو به دنبال تعریف خدمات مشخص، جمعیت مشخص و فروش مشخص بوده ایم که یک محصول مشخص به جمعیت تعیین شده عرضه شود تا درآمد مورد نیاز بدست بیاید.

او با تاکید بر اینکه برای رسیدن به یک هدف باید راه‌های متفاوتی وجود داشته باشد، اظهار کرد: به طور قطع اگر برای قانون گذاری و اداره کشور مشاوره داده شود راهی برای برون رفت از مشکلات وجود دارد، هرچند در شرایط کنونی مجلس به پایان دوره رسیده و خیلی از همین نماینده‌ها کنار گذاشته شده اند، اما به طور قطع انتقال نظرات مشورتی به نمایندگان مجلس نقش مهمی در تصمیم گیری‌ها دارد.

پزشکیان با بیان اینکه در مدیریت بحثی وجود دارد که مثلث علم، مشارکت و باور و اعتقاد می‌تواند کوه را جابجا کند، اظهار کرد: با بی عرضه‌ها نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم که قبلا با درآمد نفت چاله‌ها را پر می‌کردیم و وضعیت مدیریت مشخص نمی‌شد و در گذشته مدیرانی داشتیم که ضرر می‌دادند، اما فوق العاده مدیریت دریافت می‌کردند به طور قطع در شرایط بحران وضعیت مدیریت مشخص می‌شود. بی تدبیری‌ها اساس فشار‌های اقتصادی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل سخنرانی نیست و باید به عمل تکیه کرد، گفت: کشور در شرایط سختی قرار دارد که در ۱۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده که با هدف از هم پاشیدن جامعه ایران این اتفاقات در حال رخ دادن است و بی تدبیری‌های ما نیز اساس آن شده است.

الیاس حضرتی با بیان اینکه در صد سال گذشته با خام فروشی نفت دست به گریبان بوده ایم، اظهار کرد: این روش درآمدزایی باعث شد جامعه‌ای بدون برنامه و بدون ساختار و ایده داشته باشیم و مطمئن باشیم که بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم بدون اینکه برای توسعه کشور بکار گرفته شود، اما امروز با شرایط دیگری مواجه شدیم و ما خودمان متوجه نبودیم که درآمد این بخش برای توسعه بکار بگیریم و با فشار ترامپ به این نتیجه رسیدیم.

او با تاکید بر اینکه تمام بازار نفت ایران بجز چین و هند تصاحب شده است، اظهار کرد: اگر امروز با ترامپ مذاکره کنیم دیگر فایده‌ای ندارد، چون نفت فروشی ما باید به روش ده هزار و پنج هزار بشکه باشد، زیرا دیگر بازار نفت ایران توسط فروشنده‌های دیگر تصاحب شده است.

او افزود: در قرآن آمده است که پیامبر آمده تا اخلاق را تکمیل کند، بنابراین اخلاق اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر بی عدالتی شود نمی‌توان با اخلاق رفتار کرد.

حضرتی با تاکید بر اینکه تشکیل سرمایه ۳۰ درصد کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر نیاز به تغییر رویکرد داریم، به عبارتی ما باید یک حکمرانی درست تعریف کنیم، برای نمونه سرمایه گذاری رفته در وزارت صنعت ثبت سفارش واردات کالا کرده که در نتیجه مذاکره قبلی با طرف خارجی و... بوده و بعد از اینکه ثبت سفارش او تایید شد قانون عوض می‌شود. تشکیل کمیته مشترک اخلاق حرفه‌ای با سازمان برنامه و بودجه همچنین رئیس شورای اخلاق حرفه‌ای در همایش با اشاره به اینکه تمام رشته‌های مهندسی که بالغ بر ۹۰۰ شرکت هستند در جامعه مهندسین مشاور هستند که در نظارت و بهره برداری از پروژه‌های توسعه‌ای کشور نقش کلیدی دارند، گفت: این رشته باید بر مبنای اخلاق حرفه‌ای عمل کند و از آنجایی که از سال ۱۳۸۴ اصول اخلاق حرفه تدوین شده و در ادامه برنامه‌های موثری در این بخش اجرا شده و هم اکنون کمیته‌ای مشترکی با سازمان برنامه و بودجه در حال شکل گیری است و قرار است در آینده به عنوان یکی از الزامات در دستورالعمل‌ها آورده شود.

عطاالله آیت الهی با بیان اینکه امروز مدیریت تنگنای اقتصادی با رویکرد اخلاقی مطرح شده است، افزود: همواره معتقدیم اثرگذاری حرفه مهندسی در سایه اخلاق است و حتی اگر شرایط اقتصادی از این هم سخت‌تر شود اصول اخلاقی نباید فراموش شود.

دبیر همایش با اشاره به اینکه در سند چشم انداز ۲۰ ساله بر دانش محوری تاکید دارد، گفت: داشتن منابع انسانی دانش محور برای دستیابی به اهداف چشم انداز در سال ۱۴۰۴ اهمیت ویژه‌ای دارد، از سوی دیگر کشور در تنگنا‌های اقتصادی قرار گرفته که پیدا کردن راهکار‌های برای عبور از این مشکلات اهمیت ویژه‌ای دارد.

سامی ستایش با بیان اینکه اطمینان داریم که مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها زودگذر هستند، افزود: در شرایط کنونی هم اندیشی می‌تواند راهی برای برون رفت از موانع تحریمی و حرکت به سمت اهداف اقتصادی کشور باشد. بیشتر بخوانید: عرضه ۵ میلیارد دلار خوراک به صنایع پایین‌دستی

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نیرو رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اهمیت ویژه ای شرایط کنونی اخلاق حرفه ای طور قطع خام فروشی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۷۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!

نیازی به ذکر این مقدمه نیست که سفرها و دیدارهای دیپلماتیک، آن هم در سطح عالی و سران، همیشه نشان دهنده اقدامات مهمی هستند که راه را برای توسعه روابط اقتصادی و حفظ منافع ملی هموار می کنند و برنامه ریزی برای سفر خارجی روسای جمهور، یک عملیات پیچیده، هزینه بردار و هدفمند است. دو سفر خارجی اخیر سید ابراهیم رئیسی به دو کشور آسیایی پاکستان و سریلانکا، ما را با این پرسش روبرو می‌کند که در شرایط فعلی، ایران با این دو کشور اصطلاحا چه صنمی دارد و چرا سفر باید در سطح عالی صورت بگیرد؟

بگذارید پاسخ این سوال را از زبان خود آقای رئیسی بشنویم. او در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره دستاوردهای این دو سفر، به این اشاره کرده که «مردم پاکستان علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند» و «درباره همکاری ‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور، رسیدن حجم مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول هدف‌ گذاری شد».

رئیسی به این اشاره کرده که «فعالان اقتصادی پاکستانی، مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسیم». وی درباره سریلانکا نیز اعلام کرده که حضور در مراسم «افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور که از سوی شرکت ایرانی فرآب ساخته شده» هدف اصلی و «موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آنها اتخاذ شد».

رئیس قوه مجریه در بیان پیام سیاسی سفر نیز گفته «منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد». خبرگزاری دولتی ایرنا هم از این خبر داده که در دیدار رئیسی و همتای او در سریلانکا، ۵ سند همکاری در زمینه‌های فرهنگی، سینمایی، گردشگری و علمی‌وفناوری به امضا رسید.

خوب... در یک تحلیل اجمالی و کوتاه، خیلی راحت می‌توان نتیجه گرفت که واقعا خبری نیست و ما به قول خود آقای رئیسی، بیشتر با یک ارسال پیام سیاسی به جهانیان روبرو هستیم. رئیس قوه مجریه می‌خواهد به زبان ساده بگوید: پس از حمله تنبیهی به اسراییل، لازم دیدیم نشان دهیم که ارتباط خود را با دوستانمان ادامه می‌دهیم. همین.

ما با صحنه گویا و روشنی مواجه هستیم که به ما می‌گوید، نه دستاورد فعلی و نه چشم‌انداز توسعه آتی روابط ایران با پاکستان و سریلانکا، انطباقی با سطح عالی ندارد و اعزام یک وزیر، منطقی‌تر بود. چرا که سخنان رئیسی درباره اهداف اقتصادی هم، حامل هیچ دالّ و نشانه‌ای از پیشرفت نیست. او می‌گوید: «مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسیم». به چه نحوی؟ آیا پروژه، برنامه و تعریف روشنی برای رسیدن به هدف ۱۰ میلیارد دلاری وجود دارد؟ آیا هدف از سفر در سطح عالی، صرفا سلام و احوالپرسی و هدف گذاری است؟ در شرایطی که هیچ پیشرفتی در مورد خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان وجود ندارد و حتی اگر لوله‌ای نیز احداث شود، گاز چندانی برای صدور نداریم، در دیگر حوزه‌های اقتصادی، اتفاق خاصی روی داده است؟

درباره سریلانکا نیز باید به این اشاره کرد که صادرات خدمات فنی مهندسی شرکت دولتی فرآب، قطعا رویداد ارزشمندی است و عملیات فنی مهندسین ایرانی در سریلانکا، شایان تقدیر است. این شرکت اعلام کرده که از قِبل این پروژه، پانصد میلیون دلار پول نقد تحویل گرفته است. قطعا کسب چنین درآمدی، سزاوار تحسین است. اما واقعیت این است که این شرکت معتبر ایرانی، همواره گل سر سبد صادرات خدمات فنی مهندسی بوده و در دوران روحانی و حتی قبل از روحانی هم، فارغ از مسیر سیاسی قوه مجریه، کار خودش را کرده، جایزه گرفته و از آسیای میانه و عراق گرفته تا آفریقا، پروژه‌های بزرگ خود را با موفقیت و با استانداردهای جهانی اجرا کرده است. یعنی به عبارتی روشن و بدون تعارف، موفقیت فرآب، دخلی به دولت ندارد و بخشی از انباشت دانش، تخصص و اعتبار ذخایر علمی و فنی کشور است. در نتیجه، اینجا هم نیازی به حضور رئیسی نبود و اتفاق جدیدی روی نداده که منجر به توسعه روابط اقتصادی کشور شود. اگر شرایط حاکم بر روابط خارجی ایران و مشکلات داخلی رفع شود، ظرفیت ایران برای صادرات خدمات علمی و فنی مهندسی، خیلی خیلی بیشتر از پولی است که فرآب از سریلانکا درآورده است.

ایران، هم اکنون در شرایط اقتصادی بسیار دردناک و اسفناکی به سر می‌برد. تورم در همه‌ی بخش‌های زندگی ما ایرانیان بیداد می‌کند و بدون تردید، بخش قابل توجهی از این وضعیت، ناشی از رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی، موضوع تحریم‌های آمریکا، مساله هسته‌ای، بی‌توجهی به FATF و شفافیت مالی و اختلاف با آمریکا و اروپا است. تا زمانی که راهی برای خروج از این آچمز عجیب پیدا نشود، نه در شرق آسیا، نه در میان همسایگان، نه در آفریقا و دیگر مناطق جهان و نه در سیارات دیگر، نمی‌توان کاری برای اقتصاد ایران کرد.

شاید برای مصرف داخلی ماشین‌های تبلیغاتی و جناحی، بتوان صدها بار در مورد ترجیح سیاست همسایگی دادِ سخن داد و اعلام کرد که ایران نیازی به ارتباط با آمریکا و اروپا ندارد، اما بر روی ارض واقع، شرایط روشنی داریم که نشان می‌دهد حتی عراق نیز که مثلا نزدیک‌ترین دوست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است، در این شرایط سخت، نمی‌تواند دو ماهیتابه املت و دو بطری نوشابه از ایران بخرد و پول آن را نقدا پرداخت کند.

دیپلماسی و سیاست خارجی، سینما و سریال تلویزیونی نیست که بشود با چهار تهیه کننده خودی و چند شرکت و نهاد دولتی و حاکمیتی سر و ته ان را هم آورد و جشنواره های فرمایشی به راه انداخت. دیپلماسی و سیاست خارجی، حوزه ای نیست که بتوان با چند دقیقه سخنرانی شعاری و انگیزشی صدر و ذیل آن را به هم دوخت. این حوزه، علاوه بر عامل انسانی متخصص و اهل فن، به برنامه، رویکرد منطقی و انطباق با شرایط عینی خارج و داخل نیاز دارد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899482

دیگر خبرها

  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!
  • همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد
  • عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • افتتاح ۳ مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای ۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم
  • تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی
  • کاندیداها و هوادارانشان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند
  • کاندیداها و هواداران‌شان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند
  • خط لوله گاز ، مهم‌ترین طرح ایران و پاکستان در حوزه انرژی