Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سلول‌های بنیادی پرتوان»، «تصاویر سلول‌های بنیادی»، «سلول‌های بنیادی بافتی» و «مهندسی بافت» چهار جلد کتابی هستند که صبح امروز با حضور رییس پژوهشگاه سلول های بنیادی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون پژوهش و فناوری دفتر جهاد دانشگاهی و تنی چند از مسؤولان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه رویان رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حسین بهاروند عضو هیات علمی و استاد سلول‌های بنیادی و زیست شناسی تکوینی پژوهشگاه رویان در خصوص اهداف مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: معتقدم که حداقل دو نگرش موجب شده امروزه کشورمان در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به بالندگی معناداری دست یابد.

وی ادامه داد: نگرش اول «حرکت در پیوستار تولید تا کاربرد علم» است. نگاه دیگر، تفکر «بین رشته‌ای بودن علم» است. امروز پزشکی بازساختی، حوزه‌ گسترده‌ای است که در آن پزشکان، زیست شناسان و مهندسین، با هدف ابداع روش‌های نوین برای درمان بیماری‌ها، فعالیت می‌کنند. تسری این نگرش‌ها در رویان، سبب شد اکنون رویان، مصداقی از فعالیت‌های نوآورانه در زمینه فناوری‌های پیشرفته درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ژن درمانی، مهندسی سلول و بافت مغز و علوم شناختی، پزشکی سرطان و پزشکی مبتنی بر فرد باشد. امید است که در آینده نیز پایگاهی برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های نوپا باشد.

بهاروند تاکید کرد: سلول‌های بنیادی برای ما تنها یک علم نیست بلکه یک فرهنگ است؛ فرهنگ توانستن، فرهنگ ملموس کردن علم، فرهنگ نگاهی نو به علم در قالب بین رشته ای فکر کردن و عمل کردن، فرهنگ نظریه پردازی در علم و فرهنگ همگانی سازی علم.

این استاد سلول های بنیادی و زیست شناسی تکوینی پژوهشگاه رویان با یادآوری اینکه در هر کشور، شهر، دانشگاه، مرکز تحقیقاتی حتی در هر فرد، رشد باید همه جانبه باشد تا علم به معنای واقعی و پایدار حاصل شود؛ گفت: اگر می خواهیم در پزشکی آینده موثر باشیم از همین الان باید به فکر ایجاد زیرساخت‌های آن باشیم. در این راستا یک راهکار برای افزایش دانش بومی و پرورش نسل‌های بعد، نگارش کتب و مقالات علمی است. بر این مبنا مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با توجه به تجربیات آزمایشگاهی پژوهشگاه و استادان پژوهشگاه رویان و تنی چند از استادان دانشگاه های کشور نوشته شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: جای خالی کتاب در حوزه سلول‌های بنیادی با کمک این کتاب‌های ارزشمند پُر خواهد شد.

دکتر امیرعلی حمیدیه افزود: زبان فارسی در شرایط امروز به فراموشی سپرده شده است و به آن بی‌مهری می‌شود. کتاب علاوه بر همه حسن‌هایی که دارد به حفظ ادب فارسی کمک می‌کند و خوشحالم در حوزه دانش سلول‌های بنیادی این کتاب نگاشته شده است و در دنیای پر سرعت امروز موجب ارتباط بیشتر علاقه‌مندان به حوزه سلول‌های بنیادی و دنیای کتاب می‌شود.

رییس پژوهشگاه سلول‌های بنیادی نیز در سخنرانی خود در این مراسم گفت: این کتاب‌ها حاصل یک دهه فعالیت همکاران من در سلول‌های بنیادی است.

دکتر عبدالحسین شاهوردی  افزود: اتفاق خوب دیگری که افتاد این بود که نویسندگان کتاب و مجریان این برنامه‌ی علمی که با همدلی به پیش برده شد نگاهی به بازار داشتند که دانشجویان بتوانند از این کتاب‌ها استفاده کنند. علاوه بر آن، همکاران انتشاراتی حامی این جریان علمی بودند و می‌خواستند در عرصه علم و دانش قدمی بردارند تا اثر ماندگاری بر جا بماند. امیدواریم این مجموعه در کشورهایی که زبان فارسی در آن ها جریان دارد بتواند جایگاه رفیعی پیدا کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: تامین زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای شروع یک فعالیت از سوی جهاد دانشگاهی که کمتر از ۲۰ درصد از منابع خود را از دولت می‌گیرد، مشکل است. این که بیش از یک دهه گذشته بسترهای لازم برای فعالیت در عرصه سلول‌های بنیادی از سوی جهاد دانشگاهی ایجاد شده، مهم است.

دکتر محمدرضا پورعابدی ادامه داد: بیش از یک دهه قبل این پارادایم در جهاد دانشگاهی احساس شد که پزشکی از دارودرمانی به سمت سلول درمانی می‌رود و جهاد دانشگاهی  این موضوع را مدنظر قرار داد و  بعد از آن، بحث تمهید امکانات لازم مانند منابع انسانی، تجهیزات و شکل‌گیری بسترهای لازم مطرح شد.

پورعابدی با اشاره به اینکه دانش برای رونق باید در شبکه خود نشر پیدا کند، گفت: دانش سلول‌های بنیادی در شبکه جهانی خود قرار گرفت و توانست ایران را در جهان مطرح کند.

وی در پایان، با تاکید بر اهمیت پژوهش‌های کاربردی در جهاد دانشگاهی گفت: در جهاد دانشگاهی پژوهش‌های کاربردی مهم است و قرار است حاصل فعالیت‌های پژوهشی رفع مشکلات مردم باشد. الان می‌بینیم که سلول‌های بنیادی به سطح درمان رسیده است. باید سناریوهای آینده‌ای را هم برای این برند در نظر بگیریم.

برچسب‌ها سلول های بنیادی کتاب پژوهشگاه رویان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلول های بنیادی کتاب پژوهشگاه رویان بهداشت و سلامت سلول های بنیادی کتاب پژوهشگاه رویان بهداشت و سلامت حوزه سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی پژوهشگاه رویان مراسم گفت بسترهای لازم کتاب ها یک دهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۹۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری چهل‌وپنجمین سالگرد شهادت استاد آیت‌الله مرتضی مطهری صبح امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار شد. 

رشید جعفرپور قائم مقام وزیر علوم و دبیر ستاد سالگرد شهید مطهری در ابتدای این جلسه با اشاره به حوادث اخیر پیرامون غزه و جنبش اساتید و دانشجویان آمریکایی و برخورد شدید پلیس ایالت متحده با معترضان، از اساتید و دانشجویان آزادیخواه آمریکایی و اروپایی تقدیر کرد.

وی درخصوص رویداد سالگرد شهید مطهری گفت: در هفته معلم هستیم و به همه زحمت‌کشان این حوزه تبریک می‌گویم. ما ۱۰۰ هزار استاد و بیش از ۹۰۰ هزار معلم داریم که همه آن‌ها به نوعی آینده سازان این کشور هستند. 

شهید مطهری دارای مکتب است

وی افزود: در مورد استاد شهید مطهری چند ویژگی بارز وجود دارد، یکی اینکه ایشان شهیدی دارای مکتب است. ما شهدای زیادی را در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن تقدیم نظام و انقلاب کردیم و توجه و تکریم همه آن‌ها وظیفه ماست ولی برخی از شهدا دارای مکتب هستند. مثل شهید سلیمانی که مکتب حاج قاسم را دارد، شهید مطهری نیز صاحب مکتب است و اثار ایشان در پرورش و ساخت نیروهای انقلاب تاثیر دارد. به تعبیر امام خمینی همه آثار ایشان جریانساز است و این نشان می دهد چه سطح والایی داشتند که مورد توجه امام خمینی قرار گرفته و نسل های ما در دهه‌های گذشته با آثار شهید مطهری مانوس بوده و این مکتب همچنان برای نسل های آینده تاثیرگذار است. 

وی ادامه داد: شهید مطهری یک شهید جامع الاطراف بوده است و در هر حوزه‌ای اثرگذار ورود کرده است. در حوزه فلسفه بسیار دقیق است و یک فیلسوف مطرح و توانمند است. در حوزه فقه، کلام، تفسیر و مباحث مختلف نیز نگاه ویژه‌ای دارد. ایشان در زمان تحصیل در حوزه علمیه قم بسیار دقیق همه کارهایش را انجام می‌داده و الگو و نمونه‌ای برای طلاب بوده است. هم در حوزه عمل و تقوا و هم در حوزه نظر انسان الگویی بوده است. 

آثار و برکات شهید مطهری همچنان در نظام ما وجود دارد

دبیر ستاد اضافه کرد: نکته سوم این است که شهید مطهری دارای نظریه و تئوری برای نظام‌مندی نظام اسلامی بوده است. ایشان پیش از انقلاب نیز در این حوزه حرف‌هایی داشته است. در سال ۴۸ ایشان علیه اسرائیل صحبت می‌کند و هنوز هم سخنرانی ایشان درخصوص رژیم قابل بررسی است. همین ویژگی‌ها در این شخصیت بوده که حضور ایشان را مخالفان نظام اسلامی نپذیرفتند. ایشان خریده نمی‌شد و تنها راه برای اینکه نظام را از این شخصیت محروم کنند حذف فیزیکی بود که آن را عملی کردند. البته آثار و برکات شهید مطهری همچنان در نظام ما وجود دارد و می‌تواند برای نسل‌های آینده کشور موثر باشد. 

برگزاری بیش از ۱۲۰ برنامه ملی

وی در رابطه با ستاد بزرگداشت شهید مطهری گفت: ۲۵ دستگاه اجرایی و فرهنگی اعم از وزارت کشور، آموزش و پرورش، علوم، فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های نظامی کشور در آن عضو هستند. این ۲۵ دستگاه جلسات متعددی را سالانه دارند و برنامه‌های ملی شان را ارائه می‌دهند. تقریباً هر دستگاه ۵ برنامه سطح ملی دارد و در مجموع بیش از ۱۲۰ برنامه ملی وجود دارد. ما در ۱۸۰۰ واحد دانشگاهی برنامه تقدیر از اساتید را داریم یا آموزش و پرورش برای تقدیر باید تعداد زیادی از مدارس در سراسر کشور را در نظر بگیرد و به این صورت این برنامه‌ها با ضریب چند برابری عملی می‌شود.

دبیر ستاد درخصوص برنامه‌های چهل‌وپنجمین سالگرد شهید مطهری عنوان کرد: برنامه ها دو دسته است، یکی تبلیغی و ترویجی که ماهیت آن فضاسازی محیطی است. همه شهرداری‌ها در این هفته شهرها را مزین به تصاویر و جملات شهید مطهری یا جملاتی مربوط به ایشان می‌کنند. یا از معلم‌ها در سراسر کشور تقدیر صورت می‌گیرد. دسته دیگر از برنامه‌ها تبیینی است که ماهیت پرداختن به اندیشه‌های شهید مطهری دارد و یک حوزه از اندیشه‌های ایشان در آن طرح می‌شود. موضوعاتی مثل حجاب و عفاف، خانواده و مسایلی از این دست که در این خصوص بسیار بحث کرده‌اند. 

برگزاری ۵ همایش ملی در هفته گرامی‌داشت مقام معلم

وی افزود: ۵ همایش ملی در این هفته در سطح کشور برگزار می‌شود. همایش مطهر به همت سازمان بسیج مستضعفین در ۱۰ اردیبهشت برگزار می‌شود. همایش وبیناری در سطح بین‌المللی هم داریم که مربوطه گفتمان مقاومت و رسالت دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و اندیشه‌های استاد مطهری با محوریت فلسطین و غزه در روز ۱۲ اردیبهشت برگزار می‌شود.

همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار می‌شود

وی افزود: همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار می‌شود. در دانشکده الهیات دانشگاه تهران در ۱۰ اردیبهشت همایشی با سخنرانان مهم از فیلسوفانی همچون دکتر اعوانی، دکتر مقیمی و دکتر واعظی برگزار می‌شود. در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم نشست علمی با عنوان نقش عفاف در نظام خانوادگی اسلام برگزار می‌شود و شخصیت‌های برجسته علمی در این رویداد حضور دارند.

رونمایی از ۵ کتاب جدید در مورد اندیشه شهید مطهری

وی با اشاره به تالیفات جدید در این حوزه گفت: امسال ۵ کتاب جدید در مورد اندیشه شهید مطهری رونمایی می‌کنیم. سه کتاب توسط ندای فطرت وابسته به بنیاد شهید مطهری منتشر می‌شود. کتاب «مطهری و قرآن» که نوشته دکتر معارف است، دیگری «مطهری و ادراکات اعتباری» به قلم دکتر هوشنگی، و کتاب «مطهری و عرفان» نوشته دکتر رودگر به انتشار می رسد. دو کتاب دیگر هم توسط انتشارات صدرا آماده شده. یکی «مقدمه‌ای بر تاریخ فلسفه جدید» و دیگری «خطابه‌های اخلاقی» است که در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب‌ها در سرای اهل قلم رونمایی می‌شوند. کار خوب دیگر ما سیر مطالعاتی اندیشه و کتاب‌های شهید مطهری در دانشگاه‌هاست. در دانشگاه‌ها انجمن‌های علمی و علاقه مندان به آثار شهید مطهری در این سیر مطالعاتی شرکت می‌کنند و بیست و دومین دوره این سیر مطالعاتی با حضور اقشار مختلف برگزار می‌شود. اندیشه شهید مطهری جذابیت‌های خاصی دارد و افرادی که به ان وارد شدند ان مسیر را ادامه می‌دهند. 

برنامه‌های تلویزیون برای هفته معلم

جعفرپور در مورد برنامه‌های صداوسیما در این مدت هم گفت: در شبکه آموزش سیما به مناسبت گرامیداشت مقام معلم پویش معلم خوب من راه‌اندازی شده است که امیدواریم اثرگذار باشد. همچنین مستند مرتضی امت که در سال‌های قبل تولید شده بازپخش خواهد شد. مستندی که روایت خوبی از زندگی شهید مطهری داشته است. همچنین شبکه‌های مختلف صداوسیما برنامه‌های متعددی دارند که یا مستقیماً به زندگی شهید مطهری می‌پردازد یا به اندیشه‌های ایشان. 

وی افزود: در مجموعه دانشگاه‌های کشور نیز برنامه‌های متعددی داریم. کرسی های آزاداندیشی اندیشی با محوریت اندیشه‌های شهید مطهری به همت دانشجویان برگزار می‌شود. کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی هم در سطح اساتید در عمده دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. همچنین در آموزش و پرورش، در وزارت علوم و دستگاه‌های که واحد عقیدتی دارند از خانواده‌های شهدای استاد و دانشجو بازدید و تقدیر می‌کنیم.  مزار شهدای موجود در دانشگاه‌ها نیز گلباران می‌شوند. محل تولد، محل شهادت و محل تدفین استاد مطهری نیز در این هفته مراسم‌هایی برگزار می‌شود. محل شهادت و تدفین ایشان گلباران خواهد شد. در شهر فریمان زادگاه استاد نیز مراسم ویژه‌ای داریم که یاد و نام ایشان گرامی داشته می‌شود. همچنین منزل استاد در تهران که به موزه تبدیل شده، برنامه‌هایی برای سالگرد دارد که به همت خانه موزه و شهرداری منطقه برگزار می‌شود. امسال سوژه این موزه شهید مطهری و مطبوعات است که حضور ایشان در مطبوعات داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در مسجد جامع نارمک برنامه‌ای عمومی است که ۱۳ اردیبهشت با حضور اقشار مردم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • ماز مارکت؛ بهترین سایت برای خرید کتاب کمک درسی
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده