Web Analytics Made Easy - Statcounter

حزب اسلامی کار انشعابی از تشکل صنفی خانه کارگر است و هدف از تشکیل آن را می‌توان گسترش مشارکت‌های سیاسی فعالان خانه کارگر دانست. البته این دو تشکل سیاسی و صنفی هویتی مستقل از یکدیگر یافتند تا بتوانند در مواقع مقتضی مواضع و اهداف خاص خود را در پیش بگیرند.

پیشینه

موسسان حزب اسلامی کار سابقه فعالیت در شاخه کارگری حزب «جمهوری اسلامی» را داشته‌اند؛ حزبی که در اسفندماه سال ۱۳۵۷ از سوی شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنیانگذاران حزب جمهوری اسلامی در آن زمان با در نظر گرفتن شرایط ویژه‌ای که به موجب تحولات بنیادین ناشی از انقلاب در کشور وجود داشت، ایده شکل‌گیری حزبی فراگیر را داشتند که متشکل از همه جناح‌های فکری و سیاسی از جمله اصناف، دانشجویان، کارگران، دانش آموزان، زندانیان سیاسی، فعالان اقتصادی و روحانیون باشد؛ حزبی که بتواند با جذب افکار مختلف، نیروهای علاقه‌مند به نظام و انقلاب اسلامی را گرد هم آورد.

چگونگی شکل‌گیری حزب اسلامی کار

به دنبال شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی در سال ۵۷، شاخه کارگری این حزب که از میان کارگران عضوگیری می‌کرد نیز شکل گرفت. با گسترش فعالیت‌های شاخه کارگری حزب اسلامی کار، اعضای این شاخه تصمیم گرفتند تا تشکیلات صنفی مستقلی را برای خود ایجاد کنند و تأسیس «خانه کارگر» نتیجه این تصمیم بود. «حسین کمالی»، «علیرضا محجوب» و «علی ربیعی» برخی از اعضای شاخه کارگری حزب اسلامی کار بودند که پس از مدتی، تشکیلات صنفی خانه کارگر را در وزارت کشور، به ثبت رساندند.

در همین حال، خانه کارگر به این دلیل که تنها یک تشکیلات صنفی بود، طبق قانون نمی‌توانست در برخی امور سیاسی مانند انتخابات که از میان تشکل‌های سیاسی فقط احزاب می‌توانند در آن شرکت کنند، مشارکت داشته باشد. از این‌رو، اعضای شورای مرکزی خانه کارگر با همکاری تنی چند از فعالان سیاسی در سال ۱۳۷۷، حزب اسلامی کار را به دبیرکلی «ابوالقاسم سرحدی‌زاده» تأسیس کردند.

نگاهی به عملکرد حزب

 به دنبال تشکیل حزب اسلامی کار، فعالیت‌های کارگری و پیگیری حقوق صنفی کارگران همچنان از طریق تشکیلات خانه کارگر و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنان از طریق حزب اسلامی کار انجام می‌شود.

بسیاری تأسیس حزب اسلامی کار را گامی در مسیر حمایت از کارگران و پیگیری مطالبات آنان در ایران می‌دانند اما اینکه این حزب در بیش از ۲ دهه که از فعالیتش می‌گذرد، تا چه اندازه توانسته در تحقق این رویکرد موفق عمل کند، نکته مهمی است که در ارزیابی کارنامه آن باید مورد توجه قرار گیرد.

در همین حال، در بررسی عملکرد حزب اسلامی کار باید این نکته را در نظر داشت که این حزب در مرامنامه و اساسنامه‌اش، خود را حزبی فراگیر می‌داند که اگرچه به فعالیت‌های کارگری گرایش دارد، اما همواره کوشیده تا ظرفیت‌های مختلف جامعه را پوشش دهد و اقشاری چون زنان، دانشجویان، جوانان، فعالان اقتصادی و دیگر گروه‌های مدنی و فکری را در خود جای دهد تا برای دستیابی به اهداف خود از حمایت‌های اجتماعی گسترده‌تری بهره‌مند باشد.

فرازوفرودهای سیاسی حزب اسلامی کار

پیش از دولت‌های نهم و دهم، تفکرات حاکم بر دستگاه اجرایی کشور همخوانی و نزدیکی بیشتری با ایده‌ها و اهداف خانه کارگر و حزب اسلامی کار داشت. به همین دلیل در آن زمان فعالیت این حزب روندی سهل‌تر داشت و  می‌توانست در بستر مناسب‌تری به برگزاری جلسات و اعلام رویکردها و مواضع خود بپردازد. در دو دولت «محمود احمدی‌نژاد» که مسئولان تمایل چندانی به حضور احزاب و فعالیت آنان نداشتند، حضور و فعالیت حزب اسلامی کار نیز مانند دیگر احزاب کمرنگ شد.

در انتخابات سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ خانه کارگر و حزب اسلامی کار با جدیت بیشتری وارد عرصه شدند و از حامیان حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» بودند. آنان از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید حمایت کردند. از آن زمان تاکنون، دبیر کل و اعضای شورای مرکزی این حزب همواره در اظهارنظرهای‌شان بر پشتیبانی از سیاست‌های روحانی تاکید داشته و از برخی رویکردهای تخریبگرایانه علیه دولت انتقاد کردند. با این وجود اعضای این حزب گاه نقدهایی نیز داشته‌اند. به عنوان مثال «حسین کمالی» دبیرکل حزب اسلامی کار در اظهارنظری از شیوه پرداخت یارانه دولت به احزاب در سال ۹۷ انتقاد کرد و گفت: دولت برای سال ۹۷ حدود ۷۰۰ میلیون تومان یارانه به احزاب اختصاص داد که آن را نپذیرفتیم. به آنها گفتیم که این کمک محسوب نمی‌شود و نمی‌توانیم آن را بپذیریم.

حزب اسلامی کار به عنوان حزبی اصلاح‌طلب همچنین در ماه‌های گذشته انتقادهایی نیز نسبت به عملکرد اصلاح‌طلبان داشته است. این حزب در ۲ تشکل فراگیر اصلاحات یعنی «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» و «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» عضویت و حق رأی دارد اما در چندماه گذشته زمزمه‌های جدایی حزب از عضویت و شرکت نماینده آن در جلسات شورای عالی اصلاح‌طلبان مطرح شده است؛ گمانه‌زنی‌هایی که اگرچه کمالی دبیرکل این حزب هیچگاه آن را تأیید نکرد، اما به نظر می‌رسد ناشی از انتقادهای جدی حزب اسلامی کار به ساختار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.

دبیرکل حزب اسلامی کار شهریورماه امسال در گفت‌وگویی رسانه‌ای عنوان داشت: اختلافاتی در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وجود دارد ولی ما به تبع شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در شورای سیاست‌گذاری هستیم. با توجه به اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای سیاست‌گذاری را انتخاب کرده است، بنابراین خروج حزب‌ها از این مجموعه بدون موافقت شورای هماهنگی صورت نمی‌گیرد و همه تصمیمات به نظر شورای هماهنگی بستگی دارد. اختلاف نظرهایی بر سر برخی مسائل اجرایی وجود دارد ولی این به این معنی نیست که این حزب مسیر خود را از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان جدا کرده باشد.

حزب اسلامی کار در تازه‌ترین رویکردهای سیاسی خود نیز که به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مربوط می‌شود، بر لزوم شرکت در انتخابات در هر شرایطی تاکید داشته است.

حال در شرایطی که برخی زمزمه‌ها از حضور کم‌رمق اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی، به دلیل رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب به گوش می‌رسید، باید منتظر ماند و دید که آیا حزب اسلامی کار با توجه با تاکیدش بر شرکت در انتخابات و برخی اختلاف‌نظرها میان این حزب با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در انتخابات اسفندماه به چه شکل حاضر خواهد شد.

به طور کلی، هواداران حزب اسلامی کار و منتقدان و ناظران در خصوص عملکرد این حزب بر این باورند که حزب اسلامی کار با داشتن اهداف عدالت‌طلبانه و حمایت‌گرانه از کارگران، از زمان تأسیس تاکنون در چهارچوب تعادل رفتار کرده و همواره از رویکردهای افراطی و تفریطی پرهیز داشته است؛ نکته‌ای که بسیاری از آن به عنوان نقطه قوت حزب اسلامی کار یاد می‌کنند.


 

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی حزب اسلامی کار خانه کارگر شورای سیاستگذاری علیرضا محجوب ابوالقاسم سرحدی زاده حسین کمالی علی ربیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی حزب اسلامی کار خانه کارگر شورای سیاستگذاری علیرضا محجوب حسین کمالی علی ربیعی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حزب اسلامی کار خانه کارگر شورای سیاستگذاری علیرضا محجوب حسین کمالی علی ربیعی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مجلس شورای اسلامی گذاری اصلاح طلبان حزب اسلامی کار حزب اسلامی کار شورای عالی سیاست جمهوری اسلامی تشکیلات صنفی شکل گیری حزب خانه کارگر سیاست گذاری شورای سیاست حسین کمالی آیت الله آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۰۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به آماده شدن پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی، گفت: این لایحه در ۵۵ ماده و با تمرکز بر اثر بخش کردن نخبگان و ایجاد زمینه برای استفاده از ظرفیت ایشان در دستگاه‌های اجرایی، آماده شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست هم‌افزایی مسئولان بنیاد ملی نخبگان و جمعی از نمایندگان خانه ملت به منظور ایجاد بستر‌های مناسب برای افزایش حمایت از نخبگان در محل بنیاد برگزار شد.

در این نشست، سید سلمان سیدافقهی؛ قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این بنیاد خانه نخبگان است، گفت: افتخار می‌کنیم که بنیاد ملی نخبگان با تدبیر مقام معظم رهبری و دغدغه‌مندی ایشان نسبت به موضوع نخبگان شکل گرفته و بعد از دو دهه به بلوغ رسیده و منشا اثر است و برخی از افرادی که در سال‌های گذشته از حمایت‌های این بنیاد بهره‌مند شدند، حالا در زمره مسئولان کشور و مدیران میانی قرار دارند.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان یک شجره طیبه است که عرض و طول بسیار زیادی پیدا کرده و قطعاً در آینده، انقلاب و نظام را بیش از پیش منتفع خواهد کرد.

سیدافقهی با بیان اینکه محور فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان سند راهبردی کشور در امور نخبگان است، اظهار داشت: این سند به حدی از نظر حضرت آقا اهمیت دارد که ایشان در دیدار با نخبگان و مسئولان در سال ۹۸ فرمودند که یکی از مشکلات مهم در حوزه علم و فناوری کشور عمل نشدن به این سند است و اجرایی شدن سند را مطالبه کردند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان مسئول مستقیم نظارت بر اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان است، ادامه داد: طبق بند‌ها و بخش‌های مختلف این سند، بنیاد ملی نخبگان باید در همه سطوح حاکمیتی و قوای سه گانه و حتی نیرو‌های مسلح پشتیبانی فکری و اندیشه‌ورزی نخبگان را محقق کند. مصداق دیگر از اجرایی شدن این سند اینست که در کنار کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی باید هسته‌های اندیشه‌ورزی با حضور نخبگان تشکیل شود تا این افراد به تناسب و فراخور موضوعات مختلف به مجلس شورای اسلامی کمک فکری دهند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: البته این مورد در حال حاضر توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی محقق شده است، اما فراموش نکنیم بنیاد ملی نخبگان مسئولیت ایجاد چنین فضایی در تمام کشور را بر عهده دارد و باید در تمام دستگاه‌ها هیئت‌های اندیشه‌ورزی را تشکیل دهد.

وی با اشاره به لزوم شناسایی استعداد‌های برتر در سراسر کشور، تصریح کرد: مسئله شناسایی به حدی مهم است که رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر آن تاکید داشته و فرمودند فرایند‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که هیچ استعدادی حتی در دورترین نقاط کشور مورد غفلت قرار نگیرد. ایشان فرمودند اگر فردی استعداد ویژه داشته باشد، به دنیا بیاید، رشد کند و بدون آن که استعداد او شناسایی شود از دنیا برود، در حق او ظلم شده است. به همین دلیل است که حضرت آقا تاکید دارند از بین میلیون‌ها جوان ایرانی حتی یک استعداد هم نباید هدر رود. این مطالبه ایشان تکلیفی سنگین بر ذمه بنیاد ملی نخبگان است تا توان خود را برای شناسایی استعداد‌های متنوع در سراسر کشور به کار بگیرد.

سیدافقهی اضافه کرد: در حوزه کارآفرینی نیز بنیاد ملی نخبگان برنامه ویژه طراحی کرده و تلاش دارد در تعامل و همکاری با اتاق بازرگانی، نخبگان بخش خصوصی را شناسایی کند تا به عنوان استاد راهبر، مستعدان برتر این حوزه را در مسیر نخبگی تا تبدیل شدن به کارآفرینان برتر آینده هدایت کنند. البته بستر اصلی برای اثربخشی نخبگان در اقتصاد، دستگاه‌های اجرایی هستند؛ چراکه بیش از ۷۰ شرکت بزرگ کشور دولتی مدیریت می‌شوند. به همین دلیل مسیر اثربخشی نخبگان در اقتصاد نیز باید از دولت بگذرد.

نهادها، دستگاه‌های دولتی در قبال نخبگان مسئولیت دارند/ تشکیل کمیته پیگیری امور نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: بر همین مبنا، رئیس جمهور وظایف محوله هر دستگاه در قبال نخبگان را به تفکیک ماموریت‌ها و رسالت‌های هر وزارتخانه و دستگاه ابلاغ کردند. این یعنی هر نهاد دستگاه و وزارتخانه دولتی با توجه به ماموریت‌ها و وظایف خود در قبال نخبگان مسئولیت دارد. از طرفی، طبق این ابلاغیه در هر وزارتخانه نیز کمیته پیگیری امور نخبگان به ریاست شخص وزیر و دبیری یکی از معاونان تشکیل خواهد شد تا اموری مانند پایش و رصد فعالیت نخبگان جذب‌شده در وزارتخانه مذکور و نگهداشت آنان و همچنین ایجاد زمینه برای اثربخشی حداکثری نخبگان را محقق کند. این دو هدف طبق آسیب‌شناسی از مرحله اول جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تعیین شده‌اند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تعامل و همکاری مجلس شورای اسلامی با بنیاد را یکی از الزامات امروز فضای نخبگانی کشور دانست و تاکید کرد: مهمترین نیاز امروز نظام نخبگانی، تصویب قوانینی است که با اتکا بر آن بتوان نقش نخبگان را در دستگاه‌های مختلف حاکمیتی و دولتی افزایش داد.

وی ادامه داد: گرچه سند راهبردی کشور در امور نخبگان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و یک سند بالادستی و به مثابه قانون است، اما واقعیت این است که این سند از الزام کافی برای همراهی وزارتخانه‌های مختلف به جز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برخوردار نیست و همراهی دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها نیاز به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی دارد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: بر اساس همین نیاز، بنیاد ملی نخبگان پیش‌نویس لایحه قانون حمایت جامع از نخبگان ایرانی را در ۵۵ ماده و با تمرکز بر اثر بخش کردن نخبگان و ایجاد زمینه برای استفاده از ظرفیت ایشان در دستگاه‌های اجرایی، آماده کرده است که در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را رفع کند.

احکامی پیشنهادی برای برنامه هفتم توسعه

سیدافقهی در ادامه با بیان اینکه این قانون بر حمایت مستقیم از نخبگان تاکید ندارد، گفت: این مسئله یک تجربه شکست‌خورده است. از طرفی بنیاد ملی اعتقاد دارد اگر فرد نخبه به اثربخشی برسد از حمایت مالی مستقیم بی‌نیاز خواهد بود. همچنین تصویب احکام پیشنهادی در برنامه هفتم توسعه نیز یکی دیگر از زمینه‌هایی است که مجلس شورای اسلامی می‌تواند نظام نخبگانی کشور را همراهی کند؛ به خصوص اینکه در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب بر استفاده از نخبگان تاکید کرده و آن را مطالبه کردند.

ضرورت حمایت مجلس شورای اسلامی از بنیاد ملی نخبگان

وی با اشاره به مشکلات بودجه بنیاد ملی نخبگان، نیز یادآور شد: در سال گذشته تنها ۴۷ درصد بودجه بنیاد ملی نخبگان محقق شد و همین امر سبب شد بخش زیادی از تعهدات سال گذشته انجام نشوند. با توجه به اینکه بنیاد ملی نخبگان برنامه‌های تحولی متنوع و متعددی دارد و این بنیاد با تاکید مقام معظم رهبری ایجاد شده و ایشان همواره بر نقش مهم و راهبردی آن اشاره کردند و رئیس جمهور نیز بار‌ها موضوع نخبگان را از الزامات کشور دانسته، انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی در بخش بودجه بنیاد ملی نخبگان را بیش از گذشته حمایت کند.

برنامه گفتاورد ملی نخبگان اجرایی می‌شود

وی در پایان با بیان اینکه حمایت از نخبگان در لایه اندیشکده‌ای هزینه‌بر نیست، اما به شدت برای کشور اثربخش است، گفت: در لایه اندیشکده‌ای، بنیاد ملی نخبگان برنامه گفتاورد ملی نخبگان را در سال جاری به صورت رقابت ملی اجرا می‌کند تا نخبگان حول مسائل کلان کشور با یکدیگر مناظره کنند. قطعاً رسانه‌ای شدن نظرات نخبگان سبب پیدا شدن راهکار‌های برون‌رفت از مشکلات فعلی کشور خواهد شد.

شایان ذکر است، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی، مهدی شریفیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از جمله نمایندگان مدعو در این نشست بودند که به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه بنیاد ملی نخبگان و جلوگیری از انحراف در ماموریت‌ها و کار ویژه بنیاد، ضرورت ثبات بنیاد و اصول کلی آن، حمایت جدی در بحث بودجه از بنیاد ملی نخبگان، وجود نگاه پدرانه به استعداد‌ها و نخبگان کشور و لزوم توجه جدی به نخبگان علوم سیاسی و حفظ نقش نخبگان در چرخش قدرت، جلوگیری از افتادن در دور باطل در تعریف اهداف خرد و کلان بنیاد ملی نخبگان و موازی‌کاری و اجرای ماموریت‌های سایر دستگاه‌ها و نهادها، ضرورت تعریف برش ماموریتی و وظایف نخبگانی در سایر دستگاه‌های اجرایی و افزایش تعامل بنیاد ملی نخبگان با دیگر دستگاه‌ها از جمله موارد مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این نشست بود.

تلاش برای برنامه‌ریزی در راستای استمرا مسیر نخبگی، تعریف مشوق‌های مشخص نخبگانی و به کارگیری نخبگان در جایگاه‌های مناسب و متناسب با تخصص ایشان و ایجاد فصل مشخص برای نخبگان در برنامه هفتم توسعه، ایجاد فضا و بستر در خور برای دسترسی نخبگان به منابع تحقیقاتی و ایجاد شرایط استمرار فعالیت‌های پژوهشی نخبگان، کمک به نخبگان با تسهیل و تسریع فرایند‌های تبدیل ایده به محصول و راهبری نحوه‌ی رفع موانع و کنار زدن سد‌ها در مسیر نخبگان در انجام مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها به ویژه در شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد کریدور و مسیر ارتباطی نخبگان ایرانی خارج از کشور و فراهم سازی امکان تزریق توان متخصصان غیرمقیم در بستر تعاملات دو طرفه و همچنین تسهیل راه‌های ارتباطی به منظور ایجاد بستر تبادلات فرهنگی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و افزایش ارتباطات بین‌المللی در حوزه صنعت، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی از دیگر مواردی بود که مورد اشاره قرار گرفت.

همچنین، پیگیری مطالبات نخبگان در رسانه‌های کشور و ارتباط مرتب و مشخص میان دولت و مجلس، لزوم ایجاد جهش مطلوب در حوزه نخبگانی کشور، افزایش انعکاس صدای نخبگان و بنیاد ملی نخبگان و توجه بیشتر به بانوان نخبه و به ویژه بانوان متخصص و مهارت‌محور، جلوگیری از محصور شدن در قالب‌ها و شاخص‌های شناسایی نخبگان، ایجاد مطالبات جدید از سوی بنیاد ملی و لزوم شکل‌گیری ساز و کار ارتباط جدی بنیاد ملی نخبگان با مجلس شورای اسلامی در قالب ارتباطی منسجم و قوی و به ویژه ارتباط با کمیسیون‌های مجلس از جمله دیگر مباحث عنوان شده در این نشست توسط نمایندگان خانه ملت بود.

فرشاد سلیمانی معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان، رسول محمدقلی معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، مسعود هاشمی دستیار امور مجلس و دولت و محمدعمار امینی مدیرکل دفتر طرح و برنامه بنیاد دیگر حاضران در این نشست بودند.

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • سریال «حشاشین» در ایران ممنوع اعلام شد
  • پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه