Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمدمهدی طهرانچی روز سه شنبه در حاشیه آیین آغازین بیست و ششمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و دوازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران که در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: نور و فوتونیک در زندگی بشر و فناوری هایی که ما در زندگی با آن سرو کار داریم روز به روز نقش بیشتر و بیشتری پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: امروزه نقش نور در ارتباطات به دلیل سرعت بالای آن که جایگزین امواج الکترومغناطیسی می شود و همچنین در افزایش سرعت رایانه ای  بی بدیل است و این رشد را مرهون علم فوتونیک و نور می دانیم.

طهرانچی با بیان اینکه ایران در این حوزه دانشمندان بسیار خوبی دارد و در ۲ دهه اخیر رشد بسیار خوبی در این زمینه داشته، گفت: ارتقای کشور در حوزه های دفاع، سلامت و ارتباطات مرهون رشد علم فوتونیک و فناوری های وابسته به آن است.

اگر در مسایل دفاعی و سلامت قدرتی پیدا کردیم به دلیل وابستگی آن ها به علم فوتونیک است پس در این همایش هر سال پیشکسوتان این علم و دانشجویان جمع شده و میزان کارهایی که در یکسال رخ داده را با هم به اشتراک می گذارند.

وی گفت: به عنوان فردی که از روز اول در این همایش ها بوده و از موسسین راه اندازی پژوهشکده لیزر دانشگاه شهید بهشتی  هستم می گویم که ما امروز با دانشگاه ها و آزمایشگاه های معتبر دنیا برابری می کنیم و خروجی بسیار خوبی داریم و این نبوده مگر به برکت انقلاب اسلامی و خودباوری جوانان و دانشمندان ما.

رییس دانشگاه آزاد در این بخش از صحبت های خود به بیان خاطره ای پرداخت و افزود:‌در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۳ که پژوهشکده لیزر چندسالی بود تاسیس شده بود، به یکباره خبر دادند که مقام معظم رهبری می خواهند برای بازدید از این پژوهشکده تشریف بیاورند.

وی اضافه کرد: ایشان تشریف آوردند و ۴۵ دقیقه در آزمایشگاه های ما پای صحبت تک تک آزمایشگرها نشستند و آن بازدید بلاشک در پژوهشکده لیزر و نسلی که بعد به عنوان فوتونیک در کشور شروع به کار شد نقش حمایتی بسیار جدی و دلگرم کننده ای داشت و امروز ما شاهد این درخشش هستیم.

علوم پایه با بحران مواجه شده است

طهرانچی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون یک بحرانی در علوم پایه داریم، گفت: دانشجویان ما در علوم پایه به شدت افت کرده اند زیرا مردم فکر می کنند دوران فیزیک، ریاضی و شیمی گذشته و از این ها کاری برنمی آید.

وی ادامه داد:‌در صورتیکه شاخه های منتج شده از علوم پایه که فوتونیک و لیزر از جمله  آن ها است در پزشکی کاربردش به شدت دیده می شود.

وی با بیان اینکه برای رونق این علم نیاز است تا جریان واردات به کشور قطع شود، افزود: باید اعتماد به توان ملی شود و در یک دایره وسیع باید هر پزشک کنارش به طورحتم یک فوتونیک کار باشد.

رییس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه در حوزه دفاع خوب عمل کرده ایم، گفت: پس بایستی مصرف کننده های ما در حوزه سلامت که گستره بسیاری دارد و همچنین در حوزه کشاورزی و ارتباطات قدری داشته های خودمان را باور کنیم تا جوانان فضای اشتغال برای آینده پیدا کنند و ما در دانشگاه آزاد و بقیه دانشگاه ها بتوانیم گسترش این علم را توسعه دهیم.

ایجاد دانشکده های علوم پایه و فناوری های نوین در دانشگاه آزاد

وی تصریح کرد: اکنون در دانشگاه آزاد دانشکده های علوم پایه را به دانشکده هایی تحت عنوان دانشکده های علوم پایه و فناوری های نوین ارتقا می دهیم تا این دسته از فناوری ها را آنجا که رابطه تنگاتگی با علوم پایه دارد رونق بگیرد و این بی رمقی که امروز در علوم پایه کشور ایجاد شده را حل کنیم.

وی گفت: ایران در خیلی از مباحث فوتونیک جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است و حتی در بعضی مباحث پیشگام هستیم.

طهرانچی با بیان اینکه چین، اروپا و آمریکا در فوتونیک بسیار خوب کار می کند، افزود:  ما در حوزه دانش و فناوری خوب کار کرده ایم ولی صنعت ما پابه پای ما نمی آید و صنعت ما سعی می کند خودش را به واردات تکیه دهد.

وی اظهار داشت: ما توانمندی خود را در ایجاد دانش و فناوری ثابت کرده ایم ولی مصرف کننده های ما نمی خواهند بازار را در اختیار فناوران خودمان قرار دهند و شرکت های فوتونیک خیلی خوبی داریم ولی متاسفانه واردات همیشه به عنوان یک سم مهلک برای گسترش این صنعت به خصوص در سلامت و صنعت است.

وی اضافه کرد: اکنون در این حوزه جوانان بسیار زیادی هستند که نسل جوانان محقق در حوزه فوتونیک بسیار کارآمد است.

بیست و ششمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و دوازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران به مدت ۲ روز در پردیس کرج دانشگاهی خوارزمی برگزار می شود.

در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی از دستاوردهای محققان و دانشمندان ایرانی در حوزه علم فوتونیک و لیزر در ۱۰ غرفه برگزار شده است.

دکتر طهرانچی در این کنفرانس سخنرانی علمی با عنوان مگنتومترهای کوانتومی ارایه کرد.

برچسب‌ها دانشگاه خوارزمی دانشگاه آزاد اسلامی محمدمهدی طهرانچی استان البرز