Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@19:37:31 GMT

سفر اردوغان به اوکراین و تأثیر آن بر روابط با روسیه

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۱۳۱۵

سفر اردوغان به اوکراین و تأثیر آن بر روابط با روسیه

سفر رئیس جمهوری ترکیه به اوکراین در شرایط تشدید اوضاع در ادلب سوریه و اظهارات اردوغان در کی‌یف، نه تنها درباره کریمه، بلکه درباره کمک به تقویت دفاعی اوکراین و انتقال گاز به این کشور، می‌تواند باعث تیرگی جدی روابط مسکو-آنکارا شود. ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، امروز سه شنبه در تحلیلی نوشته است: "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه برای یک دیدار رسمی به کی‌یف سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دومین نشست سران اوکراین-ترکیه طی 6 ماه گذشته بود که در شرایط تشدید وخامت اوضاع در سوریه برگزار شد و با نشست قبلی سال گذشته تفاوت چشمگیری داشت.

اردوغان که در زمان سفر "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین به ترکیه از اظهارات ضدروسی خودداری کرده بود، این بار نارضایتی خود را از مسکو را نشان داد.

این سخنان محدود به اظهارات مرسو درباره عدم به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه نبود، بلکه رهبر ترکیه با انتقاد شدید از اقدامات روسیه در سوریه، به طرف اوکراینی قول مساعدت نظامی داده و با رئیس جمهور زلنسکی درباره امکان تحویل گاز دریای خزر به اوکراین گفت‌وگو کرد.

یکی از مهمترین نتایج سفر اردوغان به کی‌یف که در مسکو نیز قطعاً به آن توجه خاص خواهد شد ، توافقاتی بود که روسای جمهور ترکیه و اوکراین برای تقویت روابط دفاعی بین دو کشور به دست آوردند.

رئیس جمهور اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "ولادیمیر زلنسکی"، نه تنها قول تقویت دفاعی اوکراین را داد، بلکه یادآور شد که گاز دریای خزر از حوزه‌های انرژی جمهوری آذربایجان می تواند جایگزین گاز طبیعی روسیه شود.

رئیس جمهوری اوکراین نیز گفت: «مسئله متنوع سازی منابع تأمین انرژی برای ما بسیار مهم است. ما درباره احتمال انتقال گاز خزر از طریق خط لوله گاز "تاناپ" از طریق اتصالات مربوط به اوکراین صحبت کردیم.»

سفر اردوغان به اوکراینکرملین: در صورت لزوم، پوتین و اردوغان درباره ادلب گفت‌وگو خواهند کرد

پر رنگ‌تر شدن مواضع ضدروسی رئیس جمهوری ترکیه درباره وضعیت کریمه

یکی از دلایل دیگری که سفر اردوغان به کی‌یف ممکن است روابط آنکارا و مسکو را پیچیده‌تر کند، مسئله کریمه بود. هرچند مواضع ترکیه در قبال این موضوع تغییر نکرده و آنکارا همواره الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناخت، با این حال ، در شرایط کنونی ، اظهارات اردوغان با واکنش شدیدی از طرف مسکو روبرو شد.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز گذشته اعلام کرد که ولادیمیر پوتین بارها با اردوغان درباره وضعیت تاتارهای کریمه در کریمه صحبت کرده و طرف روسی بارها بی اساس بودن هرگونه ترس درباره تاتارهای کریمه را یادآور شده است. علاوه بر این ، پسکوف گفت که دعوت از رئیس جمهوری ترکیه برای سفر به جمهوری کریمه و آشنا شدن شخصی با اوضاع آنجا همچنان معتبر است.

نکته ظریف این است که اوکراین با سفر رهبران خارجی به شبه جزیره کریمه که بدون هماهنگی با کی‌یف صورت بگیرد، بشدت مخالف است و از نظر طرف اوکراینی، چنین سفرهایی به قانونی شدن وضعیت حاکمیت روسیه بر این منطقه کمک می‌کند.

دقیقاً در این رابطه سفر اردوغان به کی‌یف و سخنانش درباره کریمه، برای اوکراین از اهمیت زیادی برخوردار است ، برای اینکه عامل تاتارهای کریمه در سیاست ترکیه قابل توجه است. ضمن اینکه برخی نمایندگان مردم تاتار کریمه در کشور ترکیه زندگی می کنند، و مقامات آنکارا به این اقلیت ملی توجه خاص دارد.

انتهای پیام/

 

R1445/P/S8,89,90,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط ولادیمیر پوتین اردوغان اوکراین ترکیه اخبار "روسیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ولادیمیر پوتین اردوغان اوکراین ترکیه اخبار روسیه ولادیمیر پوتین اردوغان اوکراین ترکیه اخبار روسیه رئیس جمهوری ترکیه تاتارهای کریمه رئیس جمهور بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۱۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، سفیر ترکیه در مصر با برپایی مراسمی در سفارتخانه این کشور در قاهره از سفر عبدالفتاح السیسی به ترکیه در آینده نزدیک خبر داد.

آژانس خبری آناتولی روز چهارشنبه اعلام کرد که «صالح موتلو شأن» سفیر ترکیه در قاهره در جریان مراسمی به مناسبت روز ملی این کشور اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی در آینده نزدیک در یک سفر رسمی به ترکیه سفر خواهد کرد.

پیش از این نیز، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته در نشست خبری مشترک با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در استانبول از افزایش سطح مناسبات فیمابین خبر داده بود.

همچنین فیدان در این نشست خبری مشترک با همتای مصری خود خاطرنشان کرده بود که سفر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه به مناسبت نشست شورای عالی همکاری راهبردی در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است که السیسی و اردوغان پس از سال‌ها تیرگی روابط مصر و ترکیه، در جریان برگزاری جام جهانی فوتبال به میزبانی قطر، در دوحه و با تلاش «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار کوتاهی داشتند. رئیس‌جمهور مصر پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به او تبریک گفته بود.

کد خبر 6088241

دیگر خبرها

  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • اردوغان: نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است | کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود ...
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد