Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@04:32:48 GMT

نکوداشت برگزیده بنیاد ملی نخبگان در مشهد برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۱۹۷۸

نکوداشت برگزیده بنیاد ملی نخبگان در مشهد برگزار شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی مشهد در این آیین گفت: تلاش های دکتر روحانی در عرصه های قرآن پژوهی در دیگر کشورها بیشتر از داخل شناخته شده است به گونه ای که در بسیاری از کرسی های قرآن پژوهی خارج از کشور اعم از اسلامی و غیر اسلامی از آمریکا تا مصر نام وی ماندگار شده است.

دکتر محمد حسین بحرینی شخصیت دکتر روحانی را برجسته توصیف کرد و افزود: چاپ کتاب المعجم یکی از بزرگترین اثرهای ماندگار وی به شمار می رود که در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه به زودی دومین اثر دکتر روحانی در زمینه قرآن پژوهی به زیر چاپ می رود ادامه داد: جای بسی خرسندی برای خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که این کتاب پس از ۴۰ سال زحمات وی توسط انتشارات این دانشگاه به چاپ خواهد رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دکتر روحانی سالهای سال از پیش از انقلاب و بعد از آن به کشورمان خدمت کرده و تاثیرگذار بوده اند.

دکتر محمود روحانی در سال ۱۳۱۵ ش در شهر مقدّس مشهد دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در بروکسل به انجام رساند و دکترای تخصّصی بهداشت عمومی و گواهینامه بین المللی فوق تخصّص در اپیدمیولوژی و آمار پزشکی را با رتبة ممتاز از همین دانشگاه دریافت کرد.

انتساب خجسته وی به دو خاندان علم و فضیلت خراسان یعنی مطهّری و شریعتی  او را بیش از پیش در فضای قرآن و فرهنگ ناب اسلام قرار داد. از تألیفات چاپ شده ایشان کتاب "المعجم الاحصائی لألفاظ القرآن الکریم" یا "فرهنگ آماری کلمات قرآن کریم" است که علاوه بر احراز عناوین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۹)، کتاب برگزیده دانشگاههای کشور (۱۳۷۰)، برنده نخست مسابقه کتاب سومین جشنواره دهه فجر (۱۳۷۰) موفق به دریافت چند لوح تقدیر شده است.

او در مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، نماینده اول مردم خراسان و عضو هیأت رئیسه این مجلس بود و در فاصله سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ نیز به عنوان وزیر بهزیستی خدمت کرده است و  هم اکنون استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، (استاد نمونه دانشگاه های علوم پزشکی کشور)، عضو هیأت مدیره بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و عضو هیأت امنای بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی است و در سال ۱۳۷۹ از طرف شورای شهر مشهد به عنوان شهروند نمونه در عرصه تحقیق و پژوهش معرفی شد.

در کتاب « المعجم الاحصائی لألفاظ القرآن الکریم» مؤلف با دقت و شایستگی بسیار، طی ۱۲ سال با صرف ۳۰  هزار ساعت تتبع و کوشش، فهرست تفصیلی جامع تمام کلمات قرآن مجید را با تفکیک آیات مکی و مدنی فراهم آورده و همه کلمات قرآن کریم را با ذکر مواضع آنها بر اساس قرائت کوفی به دست داده است.

روش کتاب در ارائه جداگانه مواضع الفاظ بر حسب مکی و مدنی و به دست دادن ضوابط جدید برای شناخت آیات مکی و مدنی که می تواند احتمالاً فرضیه ساز مطالعات ریاضی – آماری قرآن برای تعیین تاریخ تنزیل آیات باشد مورد توجه و قدردانی بسیاری از دانشمندان و محققان جهان قرار گرفته است.

دکتر محمود روحانی همچنین تألیفات پزشکی و کتابهای تحقیقی قرآنی دیگری نیز دارند.
 

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 آستان قدس رضوی اسلامی ایران خانواده مشهد نخبگان قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی دانشگاه علوم پزشکی دکتر روحانی کلمات قرآن عضو هیأت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۱۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان

محمد علی زلفی گل وزیر علوم گفت: در دولت سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کار‌های مختلفی انجام شده است، با همکاری بنیاد ملی نخبگان آیین نامه جذب نخبگان را بعنوان اعضای هیئت علمی بازنگری کردیم.

وی افزود: از این به بعد نخبگانی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌کند نیاز به شرکت در فراخوان‌های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیما بعنوان هیئت علمی دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

وزیر علوم بیان کرد: با توافقنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم در سال گذشته یک هزار ۳۸۰ نفر از رتبه‌های کنکور بورسیه می‌شوند بخصوص المپیادی‌ها و دارای رتبه المپیاد در صورتی که در رشته‌های مرتبط درس بخوانند بعنوان عضو هیئت علمی جذب می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • واکنش یک روحانی به ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • فراخوان بنیاد ملی نخبگان برای ثبت‌نام جشن ازدواج
  • فراخوان بنیاد ملی نخبگان برای ثبت‌نام جشن ازدواج نخبگان
  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان
  • برگزاری گردهمایی استانی مجموعه‌های نخبه‌پرور یزد و اصفهان
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • نجات جان ۱۰ بیمار در کمتر از یک هفته با تلاش تیم پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • آئین آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ برگزار شد