Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرطان به مجموعهٔ بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشدهٔ سلول‌ها پدید می‌آید و شامل همه انواع تومورهای بدخیم است. این بیماری، دومین عامل مرگ و میر در کشور می‌باشد.

زهرا روانخواه روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت ۱۵ بهمن روز جهانی سرطان، اظهار داشت: این استان در شیوع سرطان‌های سینه، پروستات، پوست، روده بزرگ و مثانه از میانگین کشوری بالاتر است و در سرطان سینه و پروستات رتبه نخست و در سرطان روده بزرگ، رتبه دوم را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان استان اصفهان را پوست، پروستات، روده بزرگ، مثانه و خون و در بین زنان را سینه، پوست، روده بزرگ، تیرویید و خون اعلام کرد و اظهارداشت: در هر سال به طور متوسط ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در این خطه ثبت می‌شود.

مسوول غربالگری سرطان‌های مرکز بهداشت اصفهان، چهار عامل موثر در ابتلا به بیماری سرطان را تغذیه نامناسب، تحرک ناکافی، استعمال دخانیات و الکل خواند و اضافه کرد: اگر این عوامل در سبک زندگی کنترل شود تا ۴۰ درصد می‌توان از بروز سرطان پیشگیری کرد.

روانخواه ادامه داد: اگر بیماری سرطان به موقع تشخیص داده شود نیز تا ۴۰ درصد می‌توان از مرگ زودرس ناشی از آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به غربالگری سه نوع سرطان روده بزرگ، سینه و دهانه رحم در مراکز و خانه‌های بهداشت استان اصفهان، گفت: غربالگری سرطان روده بزرگ برای مردان ۵۰ تا ۷۰ ساله، غربالگری سرطان سینه برای زنان ۳۰ تا ۷۰ ساله و غربالگری سرطان دهانه رحم برای زنان ۳۰ تا ۶۰ ساله به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

روانخواه با تاکید بر اینکه این غربالگری‌ها با کیفیت خوبی در سطح استان اصفهان انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر بیماری سرطان در مراحل اولیه شناسایی شود، شانس بهبود و امید به زندگی افزایش خواهد یافت.

وی از مردم خواست تا با مراجعه به مراکز و خانه‌های بهداشت در شهرها و روستاهای استان با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت نسبت به انجام این غربالگری‌ها اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای درمان این بیماری در استان اصفهان از لحاظ شیمی درمانی مشکل خاصی وجود ندارد، تصریح کرد: بخش پرتو درمانی و رادیوتراپی در این خطه با مشکل کمبود مرکز و دستگاه مواجه است و در برخی موارد، بیماران به استان‌های دیگر ارجاع داده می‌شوند.

روانخواه افزود: تعداد دستگاه‌های شتاب‌دهنده پرتو درمانی در این استان با توجه به تعداد بیماران مبتلا به سرطان، پاسخگو نیست.

مسوول غربالگری سرطان‌های مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه حدود ۱۸ درصد از مرگ و میرها در استان مربوط به سرطان است، خاطرنشان کرد: علائم هشدار دهنده این بیماری با توجه به نوع آن متفاوت است اما از شایع‌ترین آنها می‌توان به خونریزی غیر طبیعی، توده غیر طبیعی، تغییر در اندازه و شکل خال‌ها، دیر بهبود یافتن زخم‌ها، کاهش وزن بدون علت و تب و عفونت‌های مکرر اشاره کرد.

۱۵ بهمن (۴ فوریه) روز جهانی سرطان است. سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی، دومین علت مرگ و میر در جهان شناخته می شود. اما یافته های پزشکی نشان می دهد، تشخیص زودهنگام سرطان در درمان حتی درمان قطعی آن بسیار تاثیرگذار است. 

پیش‌بینی‌های جدید سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که آمار ابتلا به سرطان در سال جاری در مجموع به ۱۸.۱ میلیون مورد برسد که ۹.۶ میلیون مورد آنها منجر به مرگ خواهد شد و این افزایش تا حدودی به دلیل رشد و پیر شدن جمعیت است.

این ارقام حاکی از آن است که یک پنجم مردان و یک ششم زنان در طول عمر خود به نوعی سرطان مبتلا خواهند شد و در ایران سرطان معده با ۱۷.۷۴، پوست غیرملانوم با ۱۷.۴۹، پروستات با ۱۶.۹۳، روده بزرگ با ۱۴.۱۳ و مثانه با ۱۲.۵۶  در هر ۱۰۰ هزار نفر شایع‌ترین سرطان‌ها هستند.

بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار بیمار سرطانی در کشور در حال زندگی هستند، اینها همان افرادی اند که سال‌های پیش سرطان‌شان شناسایی و درمان شد و زندگی تقریبا عادی خود را سپری می‌کنند، سالانه حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور داریم و بین ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار نفر سالانه جان خود را براثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.  

برچسب‌ها سلامت روان اصفهان سرطان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت روان اصفهان سرطان بهداشت و سلامت سلامت روان اصفهان سرطان بهداشت و سلامت شایع ترین سرطان ها ابتلا به سرطان سرطان روده بزرگ غربالگری سرطان استان اصفهان بیماری سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟

ایتنا - پژوهشگران انگلیسی که اولین واکسن سرطان مبتنی بر فناوری نوآورانه «ام‌آر‌ان‌ای» را برای درمان ملانوم یا سرطان پوست آزمایش کرده‌اند می‌گویند این ماده در درمان دیگر سرطان‌ها نیز آزمایش می‌شود.
کتر هدر شاو، محقق ملی هماهنگ‌کننده این کارآزمایی، می‌گوید این تزریق‌ها پتانسیل درمان افراد مبتلا به ملانوم را دارند و در سرطان‌های دیگر از جمله ریه، مثانه و کلیه آزمایش می‌شوند.

این واکسن سفارشی که "نئوآنتی ژن درمانی فردی" نامیده می‌شود، برای تحریک سیستم ایمنی بدن طراحی شده تا بتواند با نوع خاص سرطان و تومور هر بیمار به طور جداگانه مقابله کند.

دکتر شاو می‌گوید: "این یک درمان کاملاً فردی است که برای هر بیمار به صورت اختصاصی ساخته می‌شود. ساختار واکسن با ژنتیک مخصوص تومور آن فرد هماهنگ است."

این واکسن به سیستم ایمنی آموزش می‌دهد تا پادتن‌هایی برای حمله به آنتی‌ژن‌های سلول‌های سرطانی بسازد. برای طراحی آن، نمونه تومور بیمار برداشته شده و دی‌ان‌ای آن توالی‌یابی می‌شود که در این فرآیند از هوش مصنوعی نیز استفاده می‌شود.

نتایج آزمایش‌های مرحله دوم نشان داد احتمال مرگ یا بازگشت سرطان در افرادی که این واکسن را همراه با درمان ایمونوتراپی دریافت کردند، نسبت به گروه کنترل تقریباً نصف (۴۹ درصد) کاهش یافته است.

در این مرحله نهایی کارآزمایی که توسط بنیاد NHS لندن هدایت می‌شود، بیماران هر سه هفته یک بار یک میلی‌گرم از واکسن ام‌آر‌ان‌ای را به همراه دوز دیگری از ایمونوتراپی برای حدود یک سال دریافت خواهند کرد.

فناوری ام‌آر‌ان‌ای پیش از این در تولید واکسن‌های کرونا نیز استفاده شده بود. اکنون محققان امیدوارند با بهره‌گیری از همین فناوری، بتوانند انقلابی در درمان سرطان‌ها به وجود آورند.

دیگر خبرها

  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • دستگاهی برای غربالگری سرطان سینه با قیمت کم‌تر ساخته شد
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • شایع ترین نوع سرطان در استان