Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، افزودنی‌های غذایی دسته‌ای از مواد با کاربرد فراوان در صنایع گوناگون را شامل می‌شوند که هر سال واردات آن هزینه سنگینی را همراه دارد. اما محققان ایرانی با اعطای کرسی پژوهشی در این حوزه در تلاشند تا این افزودنی‌ها را با مواد بومی ایران تولید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاری که آغاز شده است و به زودی نتایج درخشانی را شاهد می‌شویم.

نگهدارنده‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، گیرنده‌های فلزی، قوام دهنده‌ها، سفیدکننده‌ها، بافرها، قلیا‌ها و اسیدها، رنگ‌ها، شیرین کننده‌های غیرمغذی، مکمل‌های غذایی و اسانس‌ها برخی از این مواد هستند.

در این میان دسته‌ای از مواد با عنوان افزودنی‌های عملگرا وجود دارند. در کشور ما ۹۵ درصد این مواد وارداتی است و بیش از ۲۰ میلیون دلار تنها در صنعت غذا و دارو واردات در این حوزه وجود دارد.

از سویی در صنعت غذا وجود این مواد به قدری ضروری است که دانش انحصاری آن وجود دارد. پس اگر بخواهیم در این حوزه انحصاری وارد شویم باید به دانش تولید این مواد دست پیدا کنیم. تولید افزودنی‌های عملگرا نیاز به فناوری و دانش خاص خود دارد.

از آنجایی که این حوزه میان‌رشته‌ای برای کشور حائز اهمیت است. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به اعطای کرسی پژوهشی در این حوزه با عنوان «هیدروکلویید‌های طبیعی بومی ایران» کرده است.

 محمد رضوی مجری این کرسی پژوهشی گفت: صمغ‌های بومی یا همان هیدروکلویید‌های طبیعی دریچه ورود برای تولید مواد غذایی سالم هستند. پس تولید افزودنی‌های غذایی با مواد بومی در این کرسی پژوهشی مد نظر است. به عنوان مثل استفاده از موادی مانند دانه ریحان، اسفرزه و کتیرا. در صنعت غذا هنوز آنچنان که باید این مواد جای خود را باز نکرده‌اند. با استفاده از آن‌ها ترکیباتی تولید می‌شود که عملگرا هستند. این ترکیبات خواص گوناگونی مانند قوام دهنده و کف‌زا دارند.

رضوی ادامه داد: فرمول افزودنی‌های تولید شده با مواد بومی ترکیبی است و از هر ماده بومی با توجه به خاصیت و نقشی که دارد بهره برده می‌شود. اما مسئله مهم توجه به جنبه‌های تغذیه‌ای است. در این کرسی تحقیقات روی مهندسی بافت انجام می‌شود.

افزودنی‌های غذایی دنیایی گسترده دارند. اما نکته مهم تحقیقاتی که محققان کشور در این کرسی پژوهشی انجام می‌دهند، جایگزین کردن مواد بومی با مواد شیمیایی است. تا کنون مسیر زیادی پیموده شده است و به زودی ایران نیز در زمره دارندگان این دانش و فناوری قرار می‌گیرد.

در گام نخست با انجام این کرسی پژوهشی دستیابی به مرجعیت علمی در این حوزه مد نظر است که به زودی محقق می‌شود. مرکزی در روی مواد طبیعی بومی ایران کار کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت غذا شرکت دانش بنیان فناوری نانو افزودنی های غذایی تولید افزودنی کرسی پژوهشی مواد بومی صنعت غذا بومی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۲۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان

زهیر درگاهپور رئیس مرکز بهداشت تاکستان گفت: ۲۵۳۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف، در طرح نظارتی و تشدید بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی شهرستان تاکستان در فروردین سال ۱۴۰۳ ضبط و از چرخه عرضه خارج شد. 

وی بیان کرد: در روز‌های پایانی فروردین ماه ۱۴۰۳ و پس از طی مراحل قانونی، این مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف، معدوم شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: توقیف و کشف و ضبط اجناس تاریخ گذشته و فاسد و غیرقابل مصرف، به منظور کنترل و بررسی مواد غذایی عرضه شده در سوپرمارکت ها، فروشگاه‌ها و انبار‌های بزرگ مواد غذایی، از وظایف نظارتی بازرسان بهداشت محیط، برای تامین سلامت مردم است؛ که این امر با هماهنگی شهرداری و دادستان عمومی و انقلاب تاکستان، اجناس، کشف و ضبط و معدوم می‌شود. 

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • چرا کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟
  • راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد!
  • گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان