در مصر باستان بعد از مرگ چه اتفاقی برای انسان میافتد؟
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۳۶۴۱
مراسم مربوط به مرگ در بین مصریها جزئیات خیلی زیادی دارد. ایده زندگی بعد از مرگ بخش بزرگی از فرهنگ مصر باستان بوده است- آنها مرگ را خیلی جدی میگرفتند.
حال میخواهیم بدانیم که اگر زمان مصر باستان میمردیم چه اتفاقی برایمان میافتاد!
مومیایی کردن
مصریهای باستان اعتقاد داشتن ازیریس بر مردهها فرمان روایی میکند، و، چون طبق فرمان این خدا باید جلویش طاهر شوید بدنتان باید مومیایی شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اولین مرحله مومیایی گرفتن آب بدن و برداشتان ارگانهای داخلی بدن به کمک نمک، و بعد تنها پوست باقی میماند و موها و مهیچهها که باید از هر نوع مایعی خالی شوند.
مرحله گرفتن رطوبت و خشک کردن ۴۰ روز طول میکشید. مرحله دوم کملی کوتاهتر و ۳۰ روز طول میکشید؛ شامل برداشتن هر کدام از ارگانهای حیاطی بدن و قرار دادنشان در شیشه همراه با روغن کنجد و شراب. بدن انسان سپس درحالیکه یک کشیش دعا میخواند با باندهایی پوشیده میشود.
گفته شده عمل مومیایی کردن به فرد درگذشته کمک میکرده که بعد از مرگ وارد دنیای الهی شود.
البته همه افراد هم مومیایی نمیشدند- فقط کسانی که استطاعت مالی این کار را داشتند. به عنوان مثال فرعونها به خاطر وجود نیمه الهی که در آن زمان داشتند قطعا باید در دنیای الهی بعد از مرگ حضور پیدا میکردند و استطاعت مالی این کار را هم داشتند.
مومیایی کردن
باز شدن دهان مراسم و اداب و رسوم
میدانیم کسی که مومیایی شده قبلا درگذشته، این فرد مجبور بود برای زندگی در دنیای پس از مرگ دوباره جان داشته باشد. باز کردن دهان تشریفات توسط روحانی برای هر کدام از جسدها انجام میشد.
این کار را برای این انجام میدادند که فرد بتواند در آن دنیا بخورد و بنوشد.
از آنجایی که Ka هر فردی روی زمین با غذا و نوشیدنی حمایت شده بود، آنها اعتقاد داشتند که این Ka در دنیای بعد از مرگ هم باید این مزایا را دریافت کند.
این مراسم سمبوبیک بوده- یک روحانی باید یک استخوان پهن یا پای گوساله را به عنوان قاشق جلو دهان جسد مومیایی قرار میداد. او همچنین باید با همین روش به پاها و دستهای جان دوباره میبخشید و وردهایی را به زبان میآورد.
عکس: باز شدن دهان مراسم از کتاب مرده هانفر
تدفین
بعد از مراسم صورت مومیایی با یک ماسک طلایی پوشیده میشود تا در این سفر زیر دنیا روح متوفی را در برابر ارواح شیطانی محافظت کرده و شناسایی جسد را در آن دنیا راحتتر کند.
این مومیایی در یک تابوت ساخت اساتید یا یک تابوت سنگ آهکی قرار میگرفت که با شان و مقام آنها در زندگی بعد از مرگ مطابقت داشته باشد. این تابوت دوباره در تابوت دیگری قرار میگرفت و بعد در آخرین تابوت.
این تابوتها در مقبرههای امن و محکم قرار میگرفتند، و مقبرهها با غذا، نوشیدنی، و دیگر چیزهایی که مصریها فکر میکردند در دنیای بعد از مرگ به آنها نیاز دارند پر میشدند؛ و ازین جهت بعدها به خاطر ثروت زیاد معابد ثروتمندان مصری مردم دوست داشتند از آنها بهره برداری کنند.
هرقدر فردی ثروتمندتر بود، وسایل بیشتری را با خودش به دنیای بعد از مرگ میبرد. حتی فقیرترین مصریهایی که خیلی معمولی در زیر شنها دفن میشدند چیزهایی داشتند که با خودشون به آن دنیا ببرند!
معابد و اهرام مهر و موم میشد (و حتی گاهی نفرین میشد!) پس هیچ کس نمیتوانست وارد آن شده و جسد را خراب کند.
ماسک توت انخ آمون
زندگی بعد از مرگ
وارد شدن به دنیای بعد از مرگ پروسهای بود که مراسم آن توسط خدایی با صورت شغال به نام انوبیس انجام میشد. انوبیس خدای مردگان نامیده میشد. این مراسم توسط Thoth خدای نوشتن ثبت میشد.
این مراسم مربوط به سنگینی قلب بود. چهل و دو خدای دیگر سنگینی قلب فرد درگذشته را در برابر خدای Ma’at، خدای حقیقت تماشا میکردند. اگر قلب سبکتر از پر بود- از نظر بار گناهان- فرد متوفی میتوانست به دنیای بعد از مرگ پا بگذارد، اما اگر قلب سنگین بود توسط یک اهریمن به نام Ammut بلعیده میشد. (به جهنم میرفت).
کسانی که این مرحله را به خوبی رد میکردند توسط خدای هوروس به دنیای دیگر برده میشود و مورد استقبال پدر و مادر، اوزیریس و ایزیس قرار گرفته و به بهشت زیبا و زندگی ابدی میپیوستند.
معبد انوبیس، بخشی از وسایل قبر توت انخ آمون منبع:سیمرغ
منبع: پارسینه
کلیدواژه: علم و دانش مصر باستان مرگ مومیایی مومیایی کردن زندگی بعد از مرگ توت انخ امون دنیای بعد از مرگ زندگی بعد از مرگ مومیایی کردن مصر باستان آن دنیا مصری ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۳۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشفشده در اصفهان + عکس
فصل نخست کاوش باستانشناسی در گذر «کمر زرین» اصفهان با کشف یک تنور شگفتانگیز و تنبوشههای بزرگ سفالین و یافتههای ارزشمندی از دوره اسلامی، تمام شد. فصل دوم این کاوش باستانشناسی بهزودی آغاز خواهد شد. باستانشناسان تا عمق ۷ متری زمین را کاوش کردهاند و فکر میکنند بتوانند به آثاری فراتر از دوره اسلامی دست یابند.
به گزارش ایسنا، جمعه گذشته آخرین روز از فصل نخست کاوش باستانشناسی در «کمر زرین» اصفهان با اسکن و نقشهبرداری از محوطه و یافتهها سپری شد. این محوطه تاریخی مثل دیگر پروژه های عمرانی بر اثر اصابت چنگال لودرها، از خاک سر بیرون آورد و به همین خاطر هم بخشی از آن تخریب شد. آنچنان که مسئولان اصفهان گفتهاند، قرار بود «کفِ این گذر با میدان امام علی (ع) هم سطح شود تا تأسیسات بهصورت محدود از این گذر عبور کند»، اما مسئولان میراث فرهنگی این شهر گفتهاند «شهرداری بیش از خط پروژه و بدون نظارت باستانشناس خاکبرداری کرده است». انتقاد به ادامه این پروژه آنجا بالا گرفت که گفته شد «درحالی که یافتههای باستانشناسی در این گذر قابل مشاهده بوده، اما پروژه خاکبرداری و گودبرداری متوقف نشده و به میراث فرهنگی هم اطلاعی داده نشده بود». وقتی این اعتراضها در فضای مجازی و رسانهها علنی شد، پروژه هم متوقف شد.
اکنون پس از ۴۰ روز از آغاز فصل نخست کاوش باستانشناسی در این گذر، که پنج ترانشه برای آن باز شد و کاوش آن برای رفع هرگونه شبهه به ویژه گنجیابی، به صورت باز و در معرض دید عموم انجام شد، علی شجاعی اصفهانی ـ سرپرست کاوش باستانشناسی در گذر کمر زرین ـ مروری داشت بر آنچه بر این فصل گذشت. او در این گفتوگو که با ایسنا و جمع دیگری از خبرنگاران انجام داد، اظهار کرد: فصل اول این کاوش بسیار پربار بود و با حمایت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و دانشگاه هنر و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان انجام شد و یافتههای بسیار ارزشمندی به دست آمد، که به ادوار مختلف دوره اسلامی مربوط میشود، که فکر میکنیم از قرن سوم و چهارم هجری تا قاجار مجموعه آثاری به دست آمد.
علی شجاعی اصفهانی، سرپرست کاوش محوطه کمر زرین اصفهاناین باستانشناس ادامه داد: جالبترین نکته کاوش در این بود که تا عمق هفت متری زیر آسفالت، کاوش باستانشناسی انجام شد، درحالی که همچنان آثار داریم و هنوز به خاک بکر نرسیدهایم و حدس میزنم شاید تا چندین متر دیگر در ترانشهای که برای لایهنگاری ایجاد کردهایم پیش رویم باز هم به یافتههای فرهنگی دست خواهیم یافت و امیدوارم شواهدی حتی از قبل از اسلام در این محوطه پیدا کنیم.
سرپرست کاوش باستانشناسی کمر زرین گفت: شواهد بهدست آمده از گذر کمر زرین نشان میدهد که احتمالا با مجموعه کارگاههای پخت سفال رو به رو هستیم و کورهای به دست آمده است که نمونه مشابه آن در شهر اصفهان تا حالا به دست نیامده است و نمونههایی که تا کنون یافته شده مربوط به چندین دهه پیش است که بیشتر خارج از شهر اصفهان و در کاشان و نقاط دیگر بوده است که تخریب شدهاند. کورهای که در گذر کمر زرین کشف شده نمونه بسیار خوبی است و در وضعیت مناسبی به سر میبرد.
کوره کشفشده در این محوطه که وضعی سالم دارد و باستانشناسان آن را کشفی «شگفتانگیز» توصیف کردهاندلولهگذاری در این بخش، در فاصله توقف گودبرداری عمرانی و آغاز کاوشهای باستانشناسی انجام شده است!
او با اشاره به تخریبهایی که هنگام گودبرداری و خاکبرداری به این کوره و گذر تاریخی وارد شده است، اظهار کرد: متاسفانه با گودبرداری و خاکبرداری که انجام شد، این گذر پیش از کاوش باستانشناسی تخریب زیادی را متحمل شد، ولی در حال حاضر وضعیت آن به گونهای است که میتوان مطالعات خیلی خوبی روی آن انجام داد.
شجاعی به یافتههای دیگر این کاوش اشاره کرد و درباره آنها توضیح داد: تنبوشه (لوله) های سفالی در این کاوش بهدست آمده که به یاد ندارم تا کنون به این ابعاد در محوطههای تاریخی یافته شده باشد، که نشان از اهمیت این منطقه دارد؛ منطقهای که کمتر از ۲۰۰ متر با مسجد جامع اصفهان فاصله دارد، مسجد جامعی که دوره سلجوقی بنا شده و در شکلگیری ساخت و سازهای اطراف آن نقش داشته است. هر کجای این منطقه را دست بگذارید میتوانید یافتههای ارزشمندی از اصفهان به عنوان مهمترین شهر ایران در ادوار مختلف اسلامی به دست آورید که با بغداد و قاهره رقابت میکند و شواهد آن بسیار ارزشمند است.
تنبوشههای سفالین کشفشده در کمر زرین که تزئینات و ابعاد آن، کنجکاوی باستانشناسان را برانگیخته استسرپرست کاوش باستانشناسی کمر زرین درباره لایههای باستانشناختی به دست آمده در فصل نخست این کاوش، گفت: براساس لایهنگاری صورت گرفته تا کنون ۱۰ لایه تاریخی شناسایی شده است. البته لازم است سفالهایی که از لایههای مختلف هستند در کنار هم قرار گیرند، طراحی و مقایسه شوند و سپس با اطمینان بیشتری درباره لایههای تاریخی آن صحبت کرد.
او درباره ضرورت ادامه کاوشها در کمر زرین اصفهان اظهار کرد: در کل مسیری که تا کنون کاوش کردهایم آثار ارزشمندی پیدا کردهایم و نقطهای نبوده است که آثاری از آن به دست نیامده باشد. بر این اساس، بخش دیگری که باقی مانده است باید کاوش شود و حداقل باید یک فصل تمام شود و بعد نظر دهیم، اما به نظر میرسد در این محوطه آثار زیاد است و ضرورت دارد کامل مطالعه شود و بعد برای اینکه به سایت موزه گردشگری و یک مسیر دسترسی عابر پیاده به مسجد جامع تصمیم گرفته شود. متاسفانه مسجد جامع از مسیر پیادهرو مناسب محروم بوده است.
گذر کمر زرین که قرار بود برای دسترسی به مجتمع تجاری زرین و همچنین برای دسترسی به میدان امام علی (ع) و مسجد جامع همسطح شودشجاعی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این کاوش و یافتههای آن و طرح مترو که به مسجد عتیق (جامع) نزدیک است، آیا احتمال تجدید نظر در این مسیر وجود دارد، گفت: من به تیم شهری که الان در مدیریت شهری مسئولیت دارد خیلی امیدوارم، نگاهشان به حوزه میراث فرهنگی خیلی مثبت است و برای آنها دغدغه و مساله است. درباره مسیر مترو، خیلی در جریان خطوط آن نیستم، اما اطلاع دارم که از نزدیک مسجد جامع گذر میکند و این مسجد با توجه به جایگاه و نقش تاریخی که داشته، شوخیبردار نیست. شاید باید اتفاقات دیگری از قبل میافتاد که با این پدیده مواجه نشویم.
مسجد جامع اصفهان که گفته شده 200 متر تا گذر کمر زرین فاصله دارداو در پاسخ به این پرسش که با توجه به ساخت مجتمع تجاری در جوار کمر زرین، آیا احتمال دارد هنگام ساخت آن سازه، لایههای باستانشناسی از بین برده شده باشد، گفت: فهمیدن این موضوع خیلی پیچیده نیست و احتمالا لایههای باستانی با این عمق حفاری از بین رفته باشد. این سازه پاساژ تجاری است که فکر میکنم ۱۰ متر زیر زمین دو طبقه پارکینگ دارد و طبیعتا وقتی در این بخش آثار تاریخی یافته شده احتمال دارد در آن بخش هم آثاری بوده باشد، ولی متاسفانه در آن دوره، به میراث فرهنگی توجه نشده است و امیدوارم دیگر از این فجایع تکرار نشود.
شجاعی درباره ادامه کاوشها در گذر کمر زرین، اظهار کرد: فصل اول کاوش که پایان یافت. در پایان فصل اول با لیزر اسکن نقشهبرداری محوطه انجام شد و تلاش میشود تمام جزئیات سایت با دقت بالا اسکن شود. این فصل حدود ۴۰ روز طول کشید و برای فصل بعدی، منتظر مجوز و اعتبار هستیم، که فکر میکنم بهزودی آغاز شود، چون باید وضعیت این گذر روشن شود. امیدواریم فصل دوم به روال فصل گذشته ادامه یابد و کاوش کل گذر را دربر بگیرد و لایهنگاری را انجام دهیم، چون متاسفانه برای این منطقه از اصفهان تا کنون لایهنگاری انجام نشده است.
کاوش در این محوطه به صورت باز و در معرض دید عموم انجام شده است آمادهسازی محوطه برای اسکن لیزری تنبوشههای سفالین یافته شده در کمر زرین زیرگذری که به گفته باستانشناسان هنگام احداث آن بخش زیادی از آثار تاریخی کاوشنشده در اصفهان تخریب شد گذر کمر زرین و مجتمع تجاری که در جوار آن ساخته شده استعکسها از سمیه حسنلو، خبرنگار ایسنا
انتهای پیام