Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:52:23 GMT

تخصیص میلیاردی کتاب برای سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۴۴۸۲

تخصیص میلیاردی کتاب برای سیستان و بلوچستان

براساس اعلام روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، براساس تصمیمات اتخاذ شده، حواله یک میلیارد ریالی کتاب را که پیش تر دستور ان را صادر کرده بود تحویل اداره کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان شد.

این تصمیم با با پیشنهاد و پیگیری دبیرخانه جشنواره شعر فجر و در راستای حمایت و کمک به مردم آسیب دیده از سیل استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش می‌افزاید، حواله این اعتبار توسط مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی تحویل مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان شد.

جشنواره شعر فجر در یک نگاه

جشنواره بین‌المللی شعر فجر با آرمان بالندگی گونه‌های شعر امروز از سال ۱۳۸۵ هر ساله میزبان کاروان شعر پارسی بوده است و چهاردهمین دوره جشنواره نیز با انتشار فراخوان و ارسال آثار به این دوره از جشنواره، عصر شنبه - ۱۲ بهمن ماه جاری با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد سالامی با معرفی برگزیدگان و تجلیل از آنها به کار خود پایان داد.

این دوره آثاری که در سال ۱۳۹۷ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌ باشد در گروه های شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان، درباره شعر ارزیابی می شوند.
برگزیدگان جشنواره، زمستان امسال در آیین اختتامیه معرفی خواهند شد و به برگزیدگان، علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره بین‌المللی شعر فجر اهدا خواهد شد.
کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ در داخل کشور به چاپ رسیده و در یکی از سه گروه ادبی بالا قرار بگیرند می توانند در جشنواره شرکت کنند.
پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اول دی ماه جاری توسط محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

برگزاری جشنوراه های ملی و بین المللی در سطح استانها به ویژه چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر در راستا و ادامه سیاست و اعلام برنامه های به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد سالامی به عنوان تاکید بر اینکه « ایران فقط تهران نیست» صورت گرفته و این سیاست و اولویت با قوت در دیگر استاهای کشور ادامه خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر تاکید خود در تمامی جلسات و نشست ها و حتی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه مبنی بر توجه به عملی کردن شعار « ایران فقط تهران نیست» در ابلاغیه ها و بخشنامه ها نیز به صورت مکرر بر تخصیص بودجه بصورت عادلانه برای استانها نیز تاکید داشته و دارد.

استان سیستان و بلوچستان در یک نگاه

استان سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان به‌عنوان دومین استان پهناور کشور در جنوب‌شرقی ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۱۷۸۵ کیلومتر مربع وسعت، بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد. سیستان و بلوچستان ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و تنها استان ایران است که با پاکستان مرز مشترک دارد و هم‌چنین به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسان‌ترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای‌میانه به آب‌های آزاد است.

 این استان براساس آخرین تغییرات شامل ۱۹ شهرستان است که شامل زاهدان، زابل، زهک، نیمروز، هامون، هیرمند، میرجاوه، ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان (به مرکزیت گلمورتی)، زابلی(مهرستان)، سراوان، سرباز (به مرکزیت راسک)، سیب سوران (به مرکزیت سوران)، فنوج، قصرقند، کنارک و نیک شهر می‌باشد. هم‌چنین این استان پهناور از ۴۸بخش و ۳۷ شهر تشکیل گردیده‌است.

بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان زاهدان و کم جمعیت‌ترین شهر این استان شهر کوچک سرباز است. مردم استان سیستان و بلوچستان از قومیت‌های سیستانی و بلوچ می‌باشد که سیستانیان به زبان فارسی با گویش سیستانی صحبت می‌کنند و بلوچ‌ها به زبان بلوچی صحبت می‌کنند.

شهرستان زاهدان از شمال به شهرستان هامون و کویر لوت از شرق به کشور پاکستان از غرب به استان کرمان و از جنوب به شهرستان خاش محدود می‌شود. اکثر مردم این شهر با توجه به قومیت‌های که در اینجا ساکن شده‌اند از نژاد آریایی هستند و به زبان‌ها و گویش‌های فارسی، بلوچی، سیستانی، کرمانی، یزدی و خراسانی سخن می‌گویند.

پوشاک مردم سیستان و بلوچستان، با توجه به موقعیت زمانی و مکانی، تفاوت عمده ای دارد. پوشاک مورد استفاده هنگام کار، مراسم شادی و عزا در فصل‌های مختلف سال با توجه به طبقات اجتماعی در گروه زنان، مردان، کودکان و نوجوانان متفاوت است. پوشاک مردم سیستان عمدتا شامل دستار، سر پوش، پیراهن و شلوار است و بیشتر به رنگ سفید است پیراهن مردان بلند و تا سر زانو است. هم‌چنین مردان سیستانی جلیقه‌ای روی پیراهن می‌پوشند که به آن جلزقه می‌گویند. از مشخصات لباس زن سیستانی نوعی سوزن دوزی است که در حاشیه یقه و سر آستین به کار می‌رود و در محل به آن (سیاه دوزی) می‌گویند. دستاری مستطیل شکلی نیز به سر می‌بندند.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان سید عباس صالحی محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره شعر فجر پروندهٔ خبری چهاردهمین جشنواره شعر فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سید عباس صالحی محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره شعر فجر سیستان و بلوچستان سید عباس صالحی محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره شعر فجر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره بین المللی شعر فجر استان سیستان و بلوچستان وزیر فرهنگ و ارشاد جشنواره شعر فجر سید عباس صالحی هم چنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۴۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)

به گزارش صدای ایران از ایسنا،پس از باران‌های سیل‌آسا چند هفته اخیر در استان سیستان و بلوچستان و فروکش کردن آب در بیشتر مناطق، ساکنان روستا‌های آسیب دیده با خسارات پس از سیل از جمله بسته بودن راه‌های ارتباطی، آب گرفتگی منازل و غیر قابل استفاده شدن وسایل خانه دست و پنجه نرم می‌کنند؛ روستای پزم تیاب از توابع بخش مرکزی کنارک این استان، یکی از مناطقی است که هنوز با تبعات سیل دست و پنجه نرم می‌کند.

دیگر خبرها

  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • حمایت وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی از طنزپردازان و رسانه‌های فعال این حوزه
  • ۱۱۲۹ اثر به دبیرخانه «طنز پهلو» ارسال شد/ استان تهران بیشترین آثار طنز را ارسال کرد
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • تویوتای ۱۲۰ میلیاردی در توقیف پلیس سیستان و بلوچستان
  • تویوتا ۱۲۰ میلیاردی در چابهار توقیف شد
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان