Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@16:11:48 GMT

بازدید از بازارهای استانبول را از دست ندهید

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۴۹۳۴

رپورتاژ تبلیغی / برای بسیاری از بازدید کنندگان ، گشت و گذار با تور استانبول به اندازه رفتن به موزه ها جذاب است و بازار بزرگ مکانی است که مقصد بسیاری از گردشگران است.

بازار بزرگ
این بازار بزرگ سرپوشیده در واقع اولین مرکز خرید جهان است که یک محله کلی شهری را در برگرفته و  از دیوارهای ضخیم درست شده  و  بین مسجد معروف نور عثمانیه و مسجد دیگری به نام بیضیت قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد بیضیت (ساخته شده در سال 1498-1505) دارای معماری با الهام از ایا صوفیه است. ورود به بازار بزرگ استانبول از مسیر یکی از یازده دروازه هایی است که در آن راهرو هایی که سقفشان طاق مانند است و توسط مغازه ها و غرفه هایی با فروش هر سوغات و صنایع دستی ترکیه ای که می توانید تصور کنید ، پوشیده شده است. معاملات مختلف هنوز هم به طور عمده در بخشهای خاصی تفکیک شده است که باعث می شود مرور  و گشتن در بازار راحت تر شود.
 
 در نزدیکی بازاربزرگ استانبول ستون سوخته ی 40 متری می باشد که کنستانتین کبیر دستور ساخت آن را داده است. تا سال 1105 ، مجسمه ای برنزی از کنستانتین بر سر ان ستون  وجود داشت. ساخت هسته  اولیه بازار بزرگ  در زمستان سال 1455، اندکی پس از فتح عثمانی قسطنطنیه آغاز شد و بخشی از ابتکارات گسترده برای تحریک رونق اقتصادی در استانبول بوده است. در آغاز قرن 17، بازار بزرگ در حال حاضر به شکل نهایی خود رسیده بود. وسعت عظیم امپراتوری عثمانی در سه قاره و کنترل کامل ارتباطات جاده ای بین آسیا و اروپا ، بازار و حناهای اطراف و کاروانسرا را مرکز تجارت مدیترانه قرار داده است. به گفته چندین مسافر اروپایی ، در آن زمان و تا نیمه اول قرن نوزدهم ، این بازار با توجه به وفور ، تنوع و کیفیت کالاهای موجود در بازار بی نظیر بود. در بازار 67 جاده وجود داشت (هرکدام دارای نام فروشندگان کالای خاص است) ، چندین مربع که برای نمازهای روزانه استفاده می شدند ، 5 مسجد ، 7 چشمه ، 18 دروازه که هر روز صبح باز می شوند و در عصر بسته می شوند. تعداد مغازه ها 3000 ، به علاوه 300 در حفره های اطراف ، کاروانسراهای بزرگ چند طبقه در اطراف یک حیاط داخلی منقرض ، که در آن می توان کالاها را ذخیره کرد و بازرگانان نیز در آن قرار گرفتند. در این دوره یک دهم مغازه های شهر در بازار بزرگ  متمرکز شده اند.  پیشنهاد تور های استانبول را حتما مشاهده کنید.

 
 بازدید از مسجد سلیمانیه
مسجد جامع سلیمانیه در استانبول یکی از دیدنی ترین نقاط دیدنی این شهر است که در بالای تپه بالای ناحیه سلطاننامه قرار دارد. این بنا برای سلیمان  شاه توسط معمار مشهور عثمانی ، سینان بین سالهای 1549 تا 75 ساخته شده است. فضای داخلی همراه با گنبدی بیش از 50 متر بلندی،  از تناسب و هماهنگی بسیار بالایی برخوردار است. در خارج از منطقه باغ آرام آرام یک قبرستان جالب عثمانی واقع شده است که در آن خانه هایی از قبور سلطان سلیمان و همسرش هاسکی سلطان (که در غرب به عنوان روکسلانا مشهور است) نیز هست.  این بنای زیبا با سفارش سلیمان اول ، معروف به "باشکوه" ، سلیمانیه چهارمین مسجد امپراطوری بود که در استانبول ساخته شد. گفته می شود چهار مناره مسجد با 10 پنجره زیبای خود (بالکن ها) نشانگر این واقعیت است که سلیمان چهارمین سلاطین عثمانی بود که پس از استقرار امپراتوری بر شهر و دهمین سلطان حکومت می کرد.  محراب (طاقچه در یک مناره که حاکی از جهت مکه است) در کاشیهای ازنیک پوشانده شده است ، و سایر تزئینات داخلی شامل کرکره های پنجره ای است که با مرواریدهای زیبا ، شیشه های زرق و برق دار رنگی پوشانده شده است. در مور بازارهای استانبول بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با محله های خوب استانبول

یک فرش کف با رنگ خرمالو ، آویزهای نقاشی شده و مدالهایی با خطاطی زیبا از جمله زیبایی های مسجد است. شاه سلیمان دستور داد  که مسجد وی باید دارای آشپزخانه ، حوزه علمیه ، دارالشفا و  مسافرخانه برای دراویش مسافرتی و غیره باشد. امامت و طبابت در حاشیه شمال غربی مسجد قرار دارد.  در جنوب مسجد یک مدرسه واقع شده است که دارای یک کتابخانه است که حاوی 11000 نسخه خطی است. ورودی اصلی حیاط شامل اتاق های ستاره شناسان بود که زمان نماز را تعیین می کردند. مسجد سلیمانیه در سال 1660 با آتش سوزی ویران شد و توسط سلطان محمد چهارم ترمیم شد. بخشی از گنبد دوباره در جریان زلزله سال 1766 فرو ریخت. تعمیرات بعدی به چیزی که از تزئینات اولیه سینان باقی مانده بود آسیب رساند. تمیز کردن اخیر نشان داده است که قبل از اینکه رنگ قرمز رنگ غالب گنبد را روشن کند ، سینان ابتدا با رنگ آبی  آن را آزمایش کرده است. در جنگ جهانی اول حیاط به عنوان انبار اسلحه مورد استفاده قرار گرفت و هنگامی که برخی از مهمات به آتش کشیدند ، این مسجد دچار آتش سوزی دیگری شد. تا سال 1956 دوباره به طور کامل احیا شد و یکی از مکان های دیدنی است که با تور استانبول می توان از آن دیدن کرد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سفر باتو بازار بزرگ ساخته شد مغازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۴۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم ازدواج خواهرزاده احمدی نژاد در استانبول + عکس

منبع: ساعد نیوز

tags # محمود احمدی‌نژاد سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • حضور قدرتمند شرکت پتروشیمی مارون در نمایشگاه تخصصی ۲۰۲۴ CHINAPLAS
  • روایت اخراج یک روحانی از مسجد به خاطر توهین به مسئولان
  • آوازخوانی صادق بوقی در هواپیمای تهران به استانبول!
  • آوازخوانی صادق بوقی در هواپیما تهران به استانبول!
  • لحظه فرو ریختن سقف مسجد مشهور بر اثر سیل
  • با رزرو تور کیش، این نمایشگاه‌های جذاب جزیره را در 1403 از دست ندهید
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • مراسم ازدواج خواهرزاده احمدی نژاد در استانبول + عکس
  • حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات