Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@10:37:22 GMT

اظهارات تازه گروسی درباره پرونده هسته ای ایران

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۵۲۰۷

اظهارات تازه گروسی درباره پرونده هسته ای ایران

«رافائل گِروسی» در گفت‌وگو با شبکه خبری یورونیوز که در بخش فارسی تارنمای این شبکه نیز منتشر شد، ضمن تائید کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، گفت: اگرچه اوضاع کمی غیرمعمول است، اما این سازمان در ایران حضور دارد و تهران همکاری در بازرسی‌ها را قطع نکرده است.

وی افزود: ما فعالیت‌های بازرسی را ادامه می‌دهیم و همکاری ایران به عنوان یک کشور تحت بازرسی قطع نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازرسان ما آنجا هستند؛ آنها فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند، امری که بسیار حائر اهمیت است.
گروسی گفت: از سویی بازرسان ما تائید کرده‌اند که سطح انطباق با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

مدیرکل آژانس درمورد برگشت‌پذیر بودن تعهدات هسته‌ای ایران، گفت: برگشت‌پذیری یک اصطلاح ذهنی است؛ بنابراین آنچه ممکن است برای برخی برگشت‌پذیر باشد، ‌ برای دیگران قابل بازگشت نیست. از نظر ما ارزش کار ما این است که واقعیات را نشان می‌دهیم.
وی افزود: یک کشور می‌تواند غنی‌سازی بیشتری انجام دهد، ایران می‌تواند کمتر غنی‌سازی کند، ‌ آنها می‌توانند با این روش حرکت کنند و ما به سادگی آن را اطلاع می‌دهیم.

گروسی در پاسخ به پرسش خبرنگار یورونیوز مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به سلاح هسته‌ای چقدر فاصله دارد، ‌ گفت: این موضوع نیازمند تجزیه و تحلیل ظرفیت‌های فنی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر در این زمینه است. نکته مهم اینکه آژانس در آنجا میزان و حد توافق شده را بررسی می‌کند.

خبرنگار یورونیوز با استناد به سخنان علی اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه تهران در حال حاضر ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد، از مدیرکل آژانس پرسید که آیا این حجم از اورانیوم غنی‌شده نزیک به ساخت سلاح هسته‌ای نیست؟

گروسی پاسخ داد: می‌تواند باشد، اما این مقادیر در نقاط دیگر دنیا نیز وجود دارد. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل را باید در نظر گرفت؛ اینکه همه موارد بررسی شود، چنانچه بارزسان ما آنجا حضور داشته باشند و ایران پروتکل الحاقی را رعایت کند. ‌ به طور قطع جامعه بین‌المللی به سرعت در جریان هرگونه اقدامی که در زمره توسعه نگران کننده باشد، ‌قرار خواهد گرفت.

او با تاکید بر اینکه منع گسترش سلاح هسته‌ای، تصمیم حاکمیتی یک دولت است، افزود: اگر دولتی تصمیم بگیرد سلاح هسته‌ای تکثیر نکند، ‌می‌تواند این کار را انجام دهد. آژانس برای تائید این موضوع آنجا حضور خواهد داشت.
مدیرکل آژانس در مورد فعال کردن سازوکار حل اختلاف از طرف سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس گفت: باید از تداوم تلاش بازرسی اطمینان حاصل کنیم. در صورت ایجاد وقفه و اختلال در کار بازرسان، واضح است که این اختلاف باید با این ساز و کار برطرف شود.

310 310

کد خبر 1349175

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایهود المرت رژیم صهیونیستی اسرائیل بنیامین نتانیاهو هسته ای ایران مدیرکل آژانس سلاح هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۵۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

به گزارش صدای ایران،معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعا‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم.


دیگر خبرها

  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • اظهارات تازه وکیل توماج صالحی درباره پرونده موکلش
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد
  • اظهارات جنجالی دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرد! / پرونده باز است
  • رسانه عرب زبان: تل‌آویو در پرونده «آنروا» سیلی محکم خورد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم