Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، شطرنج از آن دسته مهارت‌هایی ست که توانمندی‌های خاص ذهنی را می‌طلبد و نخبه‌های جهانی زیادی داشته است.

در این ورزش که نیازمند ذهنی توانا و تمرکزی بالا و در عین حال منسجم است، چهره‌های بیشماری در طول تاریخ این رشته ظهور کردند و هرکدام به دلیلی ماندگار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نوشته‌های سریالی سعی داریم مخاطبین عزیز را به طور مختصر با چهره‌های ماندگار تاریخی این رشته آشنا کنیم.

در ادامه‌ی دو قسمت گذشته، نوبت به معرفی سومین شطرنج باز مطرح جهان می‌رسد.

سومین شطرنج باز مهم در تاریخ شطرنج، امانوئل لاسکر آلمانی ست. گفته شده امانوئل در بازه‌ی زمانی خود حاکم مطلق و بی قید و شرط دنیای شطرنجی دوره خود بوده است.

امانوئل لاسکر مدت زمان ۲۷ سال قهرمان شطرنج جهان بوده است و این عنوان را واگذار نکرد. این مدت زمان ۲۷ ساله‌ی قهرمانی، برای هیچ یک از دیگر شطرنج بازان اتفاق نیفتاد و لاسکر بیشترین مدت زمان در اختیار داشتن عنوان قهرمانی را به نام خود ثبت کرده است.

از دیگر نکات جالب درباره‌ی لاسکر آن است که او به نوعی شطرنج را برای خود به حرفه و شغل تبدیل کرده بود. لاسکر برای هر کدام از بازی‌هایی که شرکت می‌کرد مبلغ نسبتا بالایی درخواست می‌کرد و بدین صورت در تبدیل شدن ورزش شطرنج به حرفه و شغل گام‌های بزرگی برداشت.

اولین بارقه‌های قهرمانی امانوئل لاسکر با برد در چند بازی در سال ۱۸۸۹ ظاهر شد و در تورنمنتی در نیویورک با کسب امتیاز کامل برنده شد. کسب امتیاز کامل توسط لاسکر در این تورنمنت معتبر یکی موارد بسیار نادر و محدود در تاریخ شطرنج محسوب می‌شود.

سلطه ۲۷ ساله و تاریخی لاسکر بر عنوان قهرمانی شطرنج جهان با برد شطرنج بازی به نام اشتاینیتس آغاز شد. در سال ۱۸۹۴ امانوئل عنوان قهرمانی جهان را از اشتاینیتس ربود. این اتفاق بی درنگ با ۱۰ برد، ۵ باخت و ۴ تساوی رخ داد و تاریخ ۲۷ ساله‌ی قهرمانی لاسکر این گونه آغاز شد.

جالب است که در این شروع طوفانی، رقیبان امانوئل برد او را منکر می‌شدند و به نوعی برایشان قابل قبول نبود. آن‌ها منتقد لاسکر بودند و معتقد بودند که لاسکر تنها یک پیرمرد را برده است.

لاسکر برای شکست این تفکر و به رخ کشیدن قدرت خود در شطرنج، با نمایش قدرت خود در بازی‌ها بیشتر از گذشته پاسخ دندان شکنی به منتقدانش داد.

در ادامه این قدرت نمایی‌ها، امانوئل در سال ۱۹۰۷ مارشال را شکست داد و بدون باخت و شکست مقتدرانه از قهرمانی خود حراست کرد.

در همین سال موفق شد، زیگبرت تاراش را هم در مجموع با ۸ برد، ۵ تساوی و ۳ باخت ببرد. تاراش رقیب سرسختی برای امانوئل بوده است و جالب‌تر آن که این رقیب به ظاهر سرسخت برای باختش مقابل لاسکر دلیلی بسیار قانع کننده تراشیده است! تاراش شکست خود را به دلیل آب و هوای شرجی محل برگزاری بازی با لاسکر دانست!

در سال‌های ۱۹۱۰ دو بازیکن مدعی، خواستار بازی و رقابت با لاسکر شدند تا شاید بتوانند او را شکست دهند. شلشتر در رقابتی نزدیک نتیجه را به امانوئل واگذار کرد، اما ژاناوسکی نتوانست حتی یک بازی را در هم مقابل لاسکر ببرد.

در ادامه‌ی حریف طلبی‌های رقبای لاسکر در سال ۱۹۱۱ کاپابلانکا تلاش زیادی برای فراخوانی لاسکر به مبارزه کرد. حیرت آور است که نابغه آلمانی شطرنج، شرایطی بسیار سخت برای این بازی تعیین کرد که کاپابلانکا حتی حاضر به ادامه‌ی مذاکره هم نشد و از پیشنهاد خود انصراف داد.

اما دیری نپایید و تقریبا ده سال بعد در ۱۹۲۱ لاسکر مغلوب کاپابلانکا شد. در آن سال و در آن شکست لاسکر آلمانی ۵۳ سال سن داشت.

در طی سال‌های بعد و تا سال ۱۹۳۴ در هیچ یک از مسابقات مهم و معتبر بازی نکرد. البته در این سال شهروند شوروی را انتخاب کرده بود.

لاسکر در مسکو و در یک سری مسابقات معتبر، در سن ۶۶ سالگی، سوم شد.

لاسکر در عین این که استعدادی خاص در بازی شطرنج داشت و طولانی‌ترین دوران قهرمانی را در طول تاریخ به نام خود ثبت کرده بود و همینطور با وجود درآمد بالایی که از بازی‌ها کسب می‌کرد، هیچوقت تاثیر شگرف و خاصی بر دنیای بازی شطرنج نداشت.
تنها شماری از استادان شطرنج روسی از تاثیر او بر سبک بازی خودشان می‌گویند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فدراسیون شطرنج شطرنج باز عنوان قهرمانی ی قهرمانی مدت زمان ادامه ی ۲۷ ساله بازی ها ۲۷ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۷۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا پایان وقت روز دوشنبه دهم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به کزارش میزان، سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ و اطلاعیه‌های اصلاح آن به تاریخ‌های ۰۲ و ۱۴۰۳/۰۲/۰۵، ضمن اعلام اصلاحات جدید مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته، به اطلاع داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در این آزمون می‌رساند برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا این تاریخ (۱۴۰۳/۰۲/۰۸) برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا پایان روز دوشنبه به‌تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۰نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند؛ بنابراین داوطلبان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و مندرجات اطلاعیه‌های فوق و این اطلاعیه، به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی در آزمون مذکور اقدام کنند.

در ضمن آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به مشاهده یا ویرایش کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • تجلیل وزیر ورزش از ژیمناست تاریخ ساز(عکس)
  • مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
  • نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا
  • پیام رئیس PSG بعد از دوازدهمین قهرمانی
  • سه تاریخی که خواب را از امباپه گرفته‌اند
  • اصلاحات جدید دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری اعلام شد
  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است
  • گلف بازان قم در مسابقات قهرمانی ایران درخشیدند
  • تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • بدرقه ساحلی بازان زیر ۱۹ سال والیبال به مسابقات آسیایی