Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@14:42:23 GMT

تاریخ پر افتخار مشهد از دریچه اسناد انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۸۰۷۱

تاریخ پر افتخار مشهد از دریچه اسناد انقلاب اسلامی

دهه فجر انقلاب اسلامی یادآور دورانی است که مردم ایران برای نخستین بار استقلال و آزادی را تجربه کردند و با وحدت و همدلی دوران جدیدی از حکومت مبتنی بر مردم سالاری دینی را آغاز نمودند.

اسناد انقلاب اسلامی که بهترین شاهد اصالت‌ مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارزش‌های انقلابی آن است چند سالی است که به همت خادمان حضرت رضا(ع) در تشکیلاتی تحت عنوان مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی گردآوری شده و متولیان متعدد وظیفه نگهداری، ثبت و ضبط و بازنمایی این یادگارها را برعهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌های آستان قدس رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شهر مشهد با محوریت حرم مطهر رضوی، به عنوان یکی از پایگاه‌های مذهبی و انقلابی ایران در دهه ۴۰ و۵۰ بود، فعالیت گروه‌ها، احزاب و علمای صاحب ‌نام و اندیشمندان ایدئولوگ و انقلابی در حوادث این سال‌ها، جایگاه ویژه‎ای در تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی به مشهد بخشید.

سالم حسین زاده اظهار داشت: حضور هسته مرکزی روحانیت مبارز و در رأس آن حضرت آیت ‌الله سید علی خامنه‌ای (مدظله‎العالی) در مسجد کرامت به‎عنوان عامل پیوند گروه‌های مذهبی و ملی و سازماندهی حرکات انقلاب اسلامی، این شهر را از سایر شهرهای ایران متمایز نمود.

وی بیان کرد: علاوه بر این، وجود کانون‌های فکری همچون کانون نشر حقایق، انجمن پیروان قرآن و نیز جلسات پرسش و پاسخ شهید هاشمی‌نژاد در مسجد کرامت و مسجد امام حسن(ع) و همچنین دانشگاه فردوسی چهره‌ای کاملا انقلابی به شهر مشهد می‌داد.

حسین زاده اظهار داشت: اسناد و خاطرات به‎جا مانده از آن روزها، امکان پژوهش‎های گسترده در حوزه انقلاب را برای اندیشمندان و علاقه‌مندان فراهم نموده و با راه‌اندازی "واحد مطالعات انقلاب اسلامی" در سال ۱۳۹۱ در سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی بستر را جهت انجام تحقیقات گسترده‌تر و مستندسازی، احیای هویت انقلابی و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی به‎خصوص در شهر مشهد و نیز خراسان آماده کرد.

وی بیان کرد: فاز مطالعاتی این طرح شامل جمع‌آوری اسناد، اطلاعات و منابع مرتبط جهت تشکیل بانک جامع اطلاعات انقلاب اسلامی در مشهد انجام یافت که بهره‌برداری پژوهشگران از گنجینه غنی اسناد مکتوب و غیر مکتوب در تبیین شاخص‌ترین برهه از تاریخ معاصر ایران را تسهیل خواهد بخشید.

رییس مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی گفت: طرح برپایی و تامین محتوای نمایشگاه عکس، سند و فیلم‎ از روزهای باشکوه انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در سطح شهر، نهادها، ادارات، سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و حرم مطهر رضوی از برنامه‎های واحد مطالعات انقلاب اسلامی است.

وی بیان کرد: همچنین در این مدت ۶ نشست تخصصی شامل «بررسی نقش اصناف در وقایع ۹ و ۱۰ دی ۱۳۵۷ مشهد، «نقش پزشکان در انقلاب اسلامی شهر مشهد»، «نقش فرهنگیان در انقلاب اسلامی مشهد»، «نقش بازار در انقلاب اسلامی شهر مشهد»، «نقش زنان در انقلاب اسلامی مشهد» و «جایگاه عکاسان در انقلاب اسلامی شهر مشهد» برگزار شده است.

وی افزود: بیش از ۵۰ طرح پژوهشی، پایان‎نامه و مقاله و همچنین پنج مستند و گزارش خبری درحوزه انقلاب اسلامی مشهد، براساس اسناد موجود در آستان قدس رضوی تهیه شده است.

رییس مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: مصاحبه‌های انجام شده در بخش تاریخ شفاهی با محوریت انقلاب اسلامی، مسجد کرامت و نقش اصناف در انقلاب اسلامی مشهد به معرفی فعالان شاخص، به‎ویژه در حوزه، دانشگاه و  بازاریان، اطلاعات و خاطرات قابل توجهی در مورد انقلاب اسلامی مشهد با موضوعات مختلف بوده است.

وی اظهار داشت: در بررسی‌ اسناد مکتوب موجود در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، حدود ۳۰ هزار برگ سند در حوزه انقلاب اسلامی بازیابی شد که اکثر آنها اهدایی مرحوم حجت‌الاسلام فاکر است.

وی افزود: همچنین هشت هزار نسخه دیجیتال نیز به اسناد انقلاب اسلامی اضافه شده است که این اسناد حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد احزاب و گروه‌ها، آماده‌سازی اقشار مختلف برای حرکت‎های انقلابی و نیز وحدت، پیوند و سازماندهی گروه‌ها در حرکت یکپارچه مردمی به رهبری امام خمینی (ره) بوده است.

رییس مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین گزارش‎هایی از شاخص‌ترین روزهای انقلاب اسلامی، دیدگاه‌ها و عملکرد احزاب بین سال‎های ۱۳۴۲ تا ۱۳۶۰ نیز در مرکز اسناد آستان قدس رضوی وجود دارد.

حسین زاده افزود: مجموعه عکس‎های مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با در اختیار داشتن دو هزار و ۵۰۰ قطعه عکس با مضامین انقلاب، روحانیت، صحنه‌های تظاهرات، تحصن‌، سخنرانی‌ها، شهدای انقلاب، اماکن و پایگاه‌های انقلاب، مسیرهای راهپیمایی، حوادث شاخص انقلاب در مشهد، همچون حوادث ۹ و ۱۰ دی و حمله دژخیمان رژیم به بیمارستان امام رضا (ع) از مستندات برجسته انقلاب اسلامی مشهد می‌باشد.

وی بیان کرد: ۲۰۰ دقیقه فیلم از تظاهرات مردم به مناسبت‌های مختلف در شهر مشهد که حاوی اطلاعات مهم از جنایات رژیم شاه در مقابله با مردم است، همچنین ۲۰۰ ساعت سخنرانی‎های امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری (مدظله‎العالی)، شهید بهشتی، شهید هاشمی‎نژاد و مرحوم آیت‎الله واعظ طبسی، از قبل و بعد از انقلاب اسلامی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است.

برچسب‌ها پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشهد سازمان اسناد و کتابخانه ملی آستان قدس رضوی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشهد سازمان اسناد و کتابخانه ملی آستان قدس رضوی پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشهد سازمان اسناد و کتابخانه ملی آستان قدس رضوی سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی مرکز اسناد سازمان کتابخانه ها مرکز اسناد آستان قدس رضوی انقلاب اسلامی شهر مشهد انقلاب اسلامی مشهد اسناد انقلاب اسلامی رییس مرکز اسناد مرکز اسناد حوزه انقلاب مسجد کرامت حسین زاده گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۸۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مراسم زنگ سپاس معلم امروز در مدارس مشهد و به طور نمادین با حضور جمعی از مسئولان استانی در مدرسه شهید نصیرزاده در خیابان کاشانی به صدا در آمد.

استاندار خراسان رضوی  در این مراسم با تبریک روز معلم و قدردانی از  معلمان برای تلاش‌ها و زحمات آنها در نقاط مختلف استان گفت: فعالیت معلمان در جای جای کشور با هدف تعلیم و تربیت و رشد و پرورش فرزندان انقلابیست و  انشالله قله‌های افتخار را در همه ابعاد علمی، فرهنگی و سیاسی با حضور این دانش آموزان طی  و مسایل و مشکلات اقتصادی جامعه را  نیز با استحکام پایه‌های علمی و مباحث زیرساختی به زودی حل خواهیم کرد.

نظری با اشاره به شخصیت والای استاد شهید مرتضی مطهری افزود: فرزندان انقلاب ادامه دهنده راه شهیدانی، چون این استاد شهید هستند و برخلاف همه حرف‌هایی که معاندان و دشمنان نظام می‌زنند، مسیر انقلاب در حال طی شدن است.

وی با اشاره به نواختن زنگ در مدرسه شهید نصیرزاده و قدمت انقلابی بودن این مدرسه افزود:  من از سال ۵۴ تا ۵۸ در همین مدرسه در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کردم و در همین مدرسه  از طریق شهید جهانگیر نارنجی که در دوران دفاع مقدسبه شهادت رسید با انقلاب اسلامی آشنا شدم  و در مسیر ارتباط با بچه‌های انقلابی در آن منطقه قرار گرفتم.

استاندار خراسان رضوی گفت: مهر سال ۵۷ در حیاط همین مدرسه شعار‌های انقلابی علیه رزیم پهلوی طنین انداخت.


مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز پس از نواخته شدن زنگ  سپاس معلم در جمع دانش آموزان در این مدرسه گفت: هفته بزرگداشت مقام معلم در استان با بیش از یک و نیم میلیون دانش‌آموز از امروز با نواختن زنگ سپاس بدست استاندار خراسان رضوی آغاز می‌شود.

سید امیر شوشتری با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم به همه فرهنگیان سراسر استان و کشور با بزرگداشت مقام استاد شهید مرتضی مطهری افزود: شهید مطهری در فضای بسیار مه‌آلود تردید و شک روز‌های اول انقلاب و در پله پله رشد انقلاب، خطرناک‌ترین شبهات و همچنین سلوک را در انقلاب شناسایی می‌کرد، بر پیروان امام (ره) می‌نمایاند و در میدان فکر و اندیشه و در عرصه اعتقاد و ایمان، حافظ و نگهبان قدرتمندی از اندیشه انقلابیون بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موفقیت‌های آموزش و پرورش خراسان رضوی در عرصه‌های مختلفی، چون پرورشی، تربیت بدنی و فرهنگی افزود: برنامه‌های ارزشمندی برای ارتقا سواد عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان، چون برگزاری نماز جماعت و برنامه‌های قرآنی و شرکت در صحنه‌های سیاسی اجرا شده است که حضور گسترده و اثرگذار دانش‌آموزان در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات از این رویداد هاست به گونه‌ای که بیش از  دو هزار نفر برای نخستین بار از دانش‌آموزان متوسط دوم به عنوان ناظران صندوق‌های رای در انتخابات حضور پیدا کردند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی افزود: حضور ۹۱ هزار دانش‌آموز از ۱۲۰ هزار نفر معتکف استان که بیش از چهار برابر سال‌های گذشته بود از ظرفیت‌های اعتقادی و فرهنگی  دانش آموزی در این استان بوده است.

شوشتری بیان کرد: در عرصه آموزشی، علمی و پژوهشی رتبه و تراز میانگین دانش آموزان در خراسان رضوی در همه رشته‌ها از میانگین کشور بالاتر است.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی درباره استخدام معلمان هم گفت: در زمینه استخدام‌های پارسال، بیش از ۲۱ هزار نفر گزینش شده و حدود ۷۰۰۰ نفر انتخاب شدند و  امسال برای نخستین  بار از  بین۳۰ هزار نفر بیش از ۱۰ هزار نفر استخدام خواهند شد که امیدواریم وضع نیروی انسانی در یکی، دو سال آینده بهبود پیدا کند.

شوشتری افزود: در عرصه عمرانی، نوسازی و توسعه فضا نیز پارسال ۳۰۱ طرح با  هزارو ۵۰۰  کلاس ساخته و موجب افزایش ۵۰ درصدی ساخت کلاس در مقایسه با سال قبل از آن شد.

وی گفت: به جد تجاری‌سازی و مولدسازی را دنبال می‌کنیم که در این صورت به ساخت ۴ تا ۵ هزار کلاس در سال خواهیم رسید.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی در عرصه راهبردی و سیاست‌گذاری هم اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در حال اجراست که بر همه عرصه‌های گذشته نظارت و راهبری خواهد داشت.
شوشتری افزود:  این سند در ۱۰۰ مدرسه استان در حال برگزاری است.

دیگر خبرها

  • پیش بینی بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی
  • غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای گمنام دانشگاه فرهنگیان مشهد
  • افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • آیین «زنگ سپاس معلم» در مشهد برگزار شد
  • مشکلات اقتصادی با استحکام پایه‌های علمی حل می شود
  • زنگ سپاس معلم در مدارس مشهد نواخته شد
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مشهد
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند