Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@17:31:36 GMT

تبریز به پایتخت دیپلماسی کشور تبدیل می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۸۰۹۹

تبریز به پایتخت دیپلماسی کشور تبدیل می‌شود

گروه سیاست و اقتصاد - استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به لزوم گسترش روابط و همکاری‌های بین‌المللی گفت: تبریز باید به پایتخت دیپلماسی کشور تبدیل شود.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی،محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی شب گذشته 15 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران با تشریح برنامه‌های دهه فجر گفت: در ایام الله دهه فجر ۱۳۶۵ پروژه با بیش از شش هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به بهره‌برداری می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها خط انتقال پلی اتیلن از میاندوآب به تبریز است که طی هفته آینده توسط یکی از مقامات عالی رتبه کشوری افتتاح می‌شود.

وی با بیان این‌که خط انتقال پلی اتیلن از میاندوآب به تبریز با ۶۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای بیش از ۵۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد، افزود: در بخش مخابرات نیز حدود ۷۵ پروژه به بهره برداری رسیده و ۲۵۰ کیلومتر فیبرنوری بین مناطق شهری و روستایی افتتاح خواهد شد.

پورمحمدی، با تاکید بر این‌که هزار و ۴۰۰ واحد مسکن روستایی با حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بهسازی شده و در دهه فجر به بهره برداری می‌رسد، افزود: در بخش آموزش نیز حدود ۴۰ مدرسه به بهره برداری‌ خواهد رسید؛ در حوزه آب و برق نیز کارهای شاخصی انجام شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی، با تشریح اقدامات انجام شده در استان طی سال اخیر گفت: بحث توسعه دیپلماسی و همکاری ملی و بین‌المللی از جمله تلاش‌های ما بوده و در توسعه دیپلماسی نیز ورزش، علم، فعالیت‌های اقتصادی و... مدنظر هست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی در حوزه اتصال به اروپا، گفت: زمانی این استان، پل ارتباطی آسیا به اروپا بود و نباید از این نقش غافل شویم، چراکه آذربایجان شرقی با کشورهای آذربایجان، جمهوری نخجوان و ارمنستان ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و اگر بنا باشد که کشورمان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعال باشد، باید آذربایجان شرقی محور و گرداننده این نقش باشد.

وی با تاکید بر این‌که میزان صادرات استان از گمرکات کشوری ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و آذربایجان‌شرقی امن‌ترینو پاک‌ترین استان کشور است، افزود: هم اکنون از ۱۸ کشور در آذربایجان‌شرقی سرمایه گذاری شده و صادرات ارزی طی ده ماه گذشته به دو و نیم میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به سه میلیارد دلار خواهد رسید.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که کارآفرینان علی رغم مشکلات تلاش مضاعف کرده‌اند و نگذاشته‌ایم هیچ واحد تولیدی تعطیل شود، افزود: ۷۸ واحد تولیدی که دچار رکود شده و تعطیل شده بودند نیز راه‌اندازی مجدد کردیم و طی ده ماه گذشته از نظر واحدهای تولیدی جدید رتبه دوم کشوری و از نظر واحدهای تولیدی دارای طرح توسعه، رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان این‌که جواز تاسیس واحدهای صنعتی ۸۰ درصد و پروانه بهره‌برداری ۲۴ درصد افزایش داشته است، افزود: در بخش معدن که از مهم‌ترین مزیت‌های استان است از نظر صدور پروانه اکتشاف و بهره برداری رشد خوبی نداشته‌ایم اما دو اتفاق مهم "راه‌اندازی کارخانه ذوب و تولید کاتد و همچنین آغاز عملیات عمرانی نفلین سینیت سراب" در این حوزه رخ داده و باعث افزایش درآمدها از بخش معدن شده است.

وی با بیان این‌که ۱۷ پروژه پایین دستی مس سونگون و همچنین شهرک تخصصی مس نیز افتتاح شده که به رونق منطقه کمک خواهد کرد، افزود: تولید آلومینیا از نفلین سینیت نیز از اولویت‌های ما بود و بیش از پنج میلیارد تن ذخایر نفلین سینیت در سراب داریم که با حضور رییس جمهور عملیات اجرایی آن طی ماه‌های اخیر شروع شده است.

پورمحمدی با تاکید بر این‌که در سال جاری مهم ترین پروژه بخش برق افتتاح فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی هریس با ۳۰۰ مگاوات بود، گفت: تلاش می‌کنیم تا فاز دوم این نیروگاه را اردیبهشت به بهره برداری برسانیم و همچنین عملیات اجرایی نیروگاه سهند را نیز آغاز کنیم.

استاندار آذرایجان‌شرقی، با بیان این‌که در بخش نفت و گاز نیز افتتاح طرح‌های توسعه پالایشگاه تبریز از جمله طرح ارتقای بنزین یورو پنج، گازرسانی به ۱۴۶ روستا و... از جمله پروژه‌های سال‌جاری بوده است، تاکید کرد: سال گذشته سال پرفراز نشیبی از نظر مدیریت بحران بود و معتقدم مدیریت زلزله سراب و میانه هرچند تمام نشده اما مدیریتی کم نظیر بود.

وی با بیان این‌که میزان کشت گلخانه ای استان را طی یک سال گذشته از ۱۶۰ هکتار به ۲۶۰ هکتار رساندیم، گفت: این میزان در سال بعد به ۴۰۰ هکتار خواهد رسید.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده در سال‌جاری نیز گفت: 31 کیلومتر از قطعه ۴ آزاد راه تبریز-ارومیه به بهره برداری رسید و بزرگراه تبریز-اهر(به جز ۱۳ کیلومتر) تمام شده است؛ همچنین در حمل و نقل ریلی نیز خط ریلی میانه به بستان آباد افتتاح شده و ایستگاه خاوران هم کلنگ زنی شد تا با تاکید و تصریح رییس جمهور، قطار سال آِّینده به تبریز برسد.

وی با بیان این‌که مترو تبریز نیز از میدان ساعت تا ایستگاه لاله هفته آینده افتتاح می‌شود، گفت: در قالب طرح بازآفرینی شهری نیز بیش از ۱۵۰۰ واحد مسکن مهر تمام شده و عملیات اقدام ملی( ۷هزار واحد مسکونی) در استان شروع شده است.

وی در ادامه در مورد چالش‌های اصلی استان بیان کرد: علی رغم این‌که استاندار نماینده عالی دولت در استان است و باید همان اختیارات در مقیاس استانی را داشته باشد، اما اختیارات استاندار در بسیاری عرصه ها محدود است و عمده ترین چالش ما محدودیت اختیارات بوده و همچنین در مورد استان نیز باید آذربایجان شرقی را از حالت بن بست بودن خارج کنیم.

پورمحمدی با بیان این‌که آذربایجان شرقی دارای ۴۰۰۰ آثار تاریخی و فرهنگی است که ۱۰۰۸ مورد آن ثبت ملی شده است، افزود: مزیت سومی هم تحت عنوان موقعیت جغرافیایی داریم که ناشناخته مانده است؛ استان دارای موقعیت ترانزیتی شرق و غرب بوده و می‌توانیم نقش بزرگی در ترانزیت کالا، مسافر و... ایفا کنیم و باید استان را از بن بست خارج کنیم و همچنین از ظرفیت‌های خط ریلی و اتوبان تبریز-بازرگان که ۱۳۰ کیلومتر آن در استان م قرار گرفته، اگر خوب جا بیافتد می‌توانیم نقش اقتصادی استان و مراوات بین‌المللی را پررنگ کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اهمیت حضور پرشور در انتخابات نیز گفت: مردم سالاری دینی در کشور حاکم بوده و تنها کشوری هستیم که انتخابات با این کیفیت برگزار می‌شود. ستاد برگزاری انتخابات استان نیز کاملا بی طرف بوده و از هیچ کسی حمایت نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه حجم آب دریاچه ارومیه به بالای ۳ هزار میلیارد مترمکعب رسیده و تراز آن نیز یک و نیم متر افزایش یافته است، گفت: طرح انتقال آب از زاب به دریاچه و تصفیه خانه های تبریز و ارومیه در حال اجراست.

پورمحمدی، با بیان اینکه جز معادن هیچ محصولی در استان خام فروشی نمی شود، اظهارکرد: در آینده به دنبال این هستیم که تولیدات معادن استان، در داخل استان فرآوری شود.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص مقبره الشعرای تبریز هم گفت: ردیف اعتباری این طرح حذف شده بود ولی ۱۰ میلیارد تومان از ردیف های ملی تامین شده است و تا پایان تابستان عملیاتی می شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنای آذربایجان شرقی خبرگزاری بین المللی قرآن سیاست و اقتصاد استاندار آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی بهره برداری میلیارد تومان سرمایه گذاری نفلین سینیت بین المللی خواهد رسید انجام شده مهم ترین سال جاری دهه فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۸۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار ۱۱ هزار میلیارد ریالی برای راههای آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی بذرپاش در پایان سفر یک روزه خود به تبریز با بیان اینکه در بحث محور‌های ارتباطی آزادراه تبریز - زنجان مشکل جدی وجود دارد گفت: سرمایه گذار شریک این پروژه برای رفع مشکلات ورود نمی‌کرد که در این راستا تصمیم گرفتیم خودمان وارد شویم.

وی با بیان این‌که قطعه ۶ آزادراه تبریز-ارومیه با تزریق مالی از طریق ماده ۵۶ و ردیف بودجه و قیر رایگان تقویت خواهد شد افزود: محور مراغه-هشترود در مراحل پایانی قرار دارد و در عرض چند ماه آینده آماده افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: باند رفت محور تبریز- صوفیان بزودی تمام شده و باند برگشت تا هفته دولت افتتاح می‌شود.

بذرپاش با بیان این‌که پیشرفت خوبی را در پروژه کنارگذر ایلخچی شاهد هستیم گفت: ۷۲۵ نقطه حادثه خیز کشور و ۱۰ نقطه در استان آذربایجان شرقی رفع شده است و ۱۰ نقطه دیگر استان نیز امسال در دستورکار قرار دارد.

وی همچنین از تمدید تخفیف ۵۰ درصدی در عوارضی آزادراه تبریز - سهند تا پایان سال خبر داد و گفت: یک رام قطار به مسیر ریلی خاوران تبریز - تهران اضافه می‌شود.

وی با اعلام اینکه بخش زیاد تامین زمین نهضت ملی در استان آذربایجان شرقی حل شده است گفت: در شهر‌های مرند و مراغه که کمبود زمین دارند با توافق از طریق ماده ۱۰ قانون جهش تولید حل می‌شوند تاکید شده که هرجا نیاز به الحاق محدوده شهری باشد انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اضافه شدن یک هزار و ۴۰۰ هکتار زمین روستایی به طرح نهضت ملی مسکن باعث رشد قابل توجه این طرح شده است گفت: خبر‌های خوبی را در ماه‌های آتی خواهیم شنید.

دیگر خبرها

  • وکیل در آذربایجان شرقی
  • اعتبار ۱۱ هزار میلیارد ریالی برای راههای آذربایجان شرقی
  • سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت
  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای کشور
  • افزایش ۵۸ درصد ترانزیت جاده ای کشور در سال گذشته
  • تمدید تخفیف ۵۰ درصدی عوارض آزادراه تبریز- سهند برای ساکنان شهر جدید سهند 
  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز