Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد در مراسم  بزرگداشت دوازدهمین شب فرهنگی یزد، گفت: بانو ستی فاطمه نقش مهمی در آبادانی این شهر داشت ولی به نقش و جایگاه او در تاریخ یزد کمتر پرداخته شده است.

فاطمه دانش یزدی افزود: بی بی فاطمه خاتون ملقب به سِتی از جمله القابی بانوان اشراف و بزرگ آن دوره بود و به عنوان فرزند امیرشمس الدین محمد نقش تاثیرگذاری در آبادانی یزد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به حیات اجتماعی ستی فاطمه اظهار کرد: امیرچقماق و همسرش ۳۰ سال به عنوان حاکم یزد قدرت را در دست داشتند،و همسرش در این زمان در جنگ با مخالفان بود، تقربیا  زمان امور در اختیار او و فرزندانش قرار داشت و در راستای آبادانی شهر حرکت‌هایی انجام دادند لذا باید زنی با سیاست و اهل تدبیر باشد تا حکومت را به دست گیرد و امور اداره کند.

وی نگاه اقتصادی بانو ستی فاطمه را بی نظیر دانست و بیان کرد: احداث حجره‌ها ، بازارها و ... در این دوره از جمله مواردی است که باعث رونق اقتصادی یزد شد به نحوی که بازار بزرگ با ۹۰ مغازه توسط داروغه امیرچقماق شاهی احداث و منجر به حیات و شریان اقتصادی یزد در آن دوره شد.

همچنین عضو شورای شهر یزد گفت: بانو ستی فاطمه در یزد نمایشی از مدیریت و توانایی خود را  بروز داد و نقش زنان در تاریخ را موثر و ماندگار کرد.

ونوس عامری با اشاره به اینکه پس از انقلاب فضای امن برای زنان به وجود آمد و این قشر فرصت را غنیمت شمردند و وارد عرصه‌های مختلف شدند ،افزود: ابتدایی ترین نقش هر زن،  مادری است و ورود به عرصه‌های مختلف هیچ تضادی با وظیفه اصلی  او ندارد چرا که بدون مردان، زنان موفق نبودند و بدون زنان هم ،مردان موفق نخواهند شد.

همچنین زهره امیرچقماقی از نوادگان امیرچقماق حاکم یزد، ساخت خانقاه، زورخانه، آب انبار، حمام، میدان، تکیه، کاروانسرا، بازارچه حاجی قنبر و بقعه ستی فاطمه را از جمله موقوفه های این بانو و همسرش برشمرد و افزود: عواید این موقوفه ها برای سکونت تمام مسلمانان علی الخصوص سادات و فقرای مومن و  همچین برای بزرگان دینی هنگام سفر به یزد صرف می‌شده است.

وی ادامه داد: همچنین زمین های زراعی در احمدآباد اردکان، ده محمد طبس، مهریز و تفت داشت  که همراه آنها قنات و چشمه هایی بود که به مرور زمان خشک شد و اکنون اثری از آنها به دلیل بی توجهی متولیان امر نمانده است.

این نواده امیرچقماق و بانو ستی فاطمه خاطرنشان ساخت: مدفن این بانو در مجارورت امیرچقماق واقع شده و از نظر شکل ظاهری گنبد منحصر به فرد دارد و در زمان او ساخته شده به نحوی که درآمد آسیاب شیخداد یزد را وقف بر آرامگاه خود کرده است.

وی با تاکید بر گرامیداشت بزرگان تاریخ یزد، گفت: نام « امیرچقماق » به اشتباه « امیرچخماق» ذکر می‌شود و در نگهداری آرامگاه او نیز کوتاهی شده و به حالت نیمه مخروبه درآمده و حتی بسیاری از مردم از شخصیت، خدمات و محل دفن وی اطلاع ندارند. 

امیرچقماقی با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم در نکوداشت این بانوی خیر و نیک اندیش  با اشاره به برگزاری اولین یادواره و بزرگداشت این بانو به همت آستان قدس رضوی و با همکاری دانشگاه آزاد گفت: به عنوان یکی از نوادگان این بانوی بزرگ از نهادهای متولی در این نکوداشت تشکر می کنم .
 

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 خانواده زمین زنان مردان یزد قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۸۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه سومین دوره «جشنواره افتخار من» با هدف تقویت روحیه و انگیزه جهاد و مقاومت در بین فرزندان، نوادگان، همسران و بستگان پیشکسوتان جهاد و مقاومت و همچنین ترویج و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و اشاعه جهاد تبیین در سطح جامعه و الگوسازی برای جوانان با استفاده از پیشکسوتان دفاع مقدس فردا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

این اختتامیه با حضور رحمت الله رضایی معاون فعالیت‌های سازمان دانش آموزی کشور، مجاهد مدیرکل امور ایثارگران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حجت الاسلام پورسانی مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش، سردار باستان رییس سازمان بسیج دانش آموزی و جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس همراه است.

مراسم اختتامیه سومین دوره «جشنواره افتخار من» فردا دوشنبه ساعت ۹ تا ۱۱ در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقع در بزرگراه شهید حقانی برگزار می‌شود.

کد خبر 6091221 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • آئین نکوداشت آیت الله موسوی جزایری برگزار می شود
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • آئین دوهزار ساله بیل‌گردانی در نیم‌ور برگزار شد
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود
  • یادواره شهید گمنام در دانشگاه علم و هنر یزد برگزار می‎‌شود