Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:11:39 GMT

افق‌هایی برای اصلاح قانون اساسی باید ایجاد شود

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۹۷۹۱

افق‌هایی برای اصلاح قانون اساسی باید ایجاد شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس خانه احزاب خراسان رضوی گفت: اگر در کشور حزب وجود داشته باشد، برای بقای خودش هم که شده اقدامات نادرست انجام نمی‌دهد، با خرد جمعی حرکت می‌کند و شایسته‌سالاری را مبنا قرار می‌دهد. احزاب سالم‌‎سازی نظام را تضمین می‌کنند.

محمدعلی گندمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: نظام باید در این فرصت تجدیدنظر کرده و افق‌هایی را ایجاد کند تا قانون اساسی اصلاح شود و آن بخش‌های جمهوریت که به شدت کمرنگ شده، برگردد و ما به معنای واقعی، به همان معنایی که حضرت امام(ره) فرمودند، جمهوری اسلامی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون ما در جمهوریت همان‌طور که رئیس‌جمهور هم اشاره کردند، شرایط جالب و شرایطی که بتوان روی آن تکیه کرد، نداریم. اکنون این وضعیت از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و ارتباط حاکمیت با مردم بسیار شکننده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه فضای انتخابات در کشور و استان هنوز گرم نشده است، عنوان کرد: در این فضا انتظار می‌رفت با وسعت نظر بیشتری عمل می‌شد، درها باز و افراد شایسته تمام جریان‌های سیاسی به عرصه رقابت می‌آمدند و مجلس قدرتمند و نیرومندی تشکیل می‌شد تا گره‌گشایی کند. 

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی بیان کرد: در چنین وضعیتی بسیاری از دلسوزان ناامید شدند، چراکه انتخاباتی با این درجه از اهمیت تنها با حضور یک ضلع از جریان‌های سیاسی کشور قرار است برگزار شود و این مساله تا حدودی بر نارضایتی‌های که در سایر مسائل از گذشته وجود داشته افزوده است.

وی با اشاره به اینکه همه افراد باید قدم‌های مناسبی بردارند، تصریح کرد: باید قانون اساسی اصلاح شده و در ساختار سیاسی نظام و آزادی مطبوعات و انتخابات تجدیدنظر شود. این موارد نشان رویکرد مردمی است.

گندمی اضافه کرد: تنها راه پیش‌رو راه اصلاحات است، راهی که بسیاری از کشورها در دنیا با هزینه کم رفتند، اشتباهات خود را جبران کرده و ساختار بدون کارایی یا کم کارایی را اصلاح و تبدیل به احسن کردند. زمانی که نظام‌ها با مردم صادقانه برخورد می‌کنند، همه نفع می‌برند، خود مردم و حاکمان نیز منتفع می‌شوند، جامعه اصلاح  و زندگی هم برای مردم دلنشین می‌شود.

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی در خصوص ضرورت شفافیت، گفت:  باید این را قبول کنیم که ساختار کلی سیاسی کشور باید به مرور تغییر کند. باید ساختار درستی داشته باشیم و مطبوعات آزاد باشند، یعنی بتوانند آزادانه انتقاد کنند. معنای شفافیت این است که باید هر کسی که مسئولیت دارد، مورد سوال قرار گیرد و پاسخ دهد. مشکل اساسی  ساختار سیاسی ماست و باید قانون اساسی اصلاح شود.

گندمی با بیان این‌که یکی از پیشنهادات من این است که حاکمیت باید کمک کند تا دو یا سه حزب قوی از جریان‌های دارای پشتوانه در کشور تشکیل شود و آنها بتوانند کشور را با مسئولیت اداره کنند، عنوان کرد: امروز کارهایی در کشور انجام می‌شود که کسی مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد. اتفاقاتی که در یک سال گذشته در کشور ما رخ داد، اگر در جای دیگری اتفاق می‌افتاد ساختارهایشان را زیر و رو می‌کرد، اما در کشور ما کسی مسئولیت قبول نمی‌کند که چرا این اتفاقات می‌‎افتد و ایران صحنه همه نوع اتفاقات شده است. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر در کشور حزب وجود داشته باشد، برای بقای خودش هم که شده اقدامات نادرست انجام نمی‌دهد، با خرد جمعی حرکت می‌کند و شایسته‌سالاری را مبنا قرار می‌دهد. احزاب سالم‌‎سازی نظام را تضمین می‌کنند. اکنون نظام ما گرفتار مفاسد مختلف شده و از شایسته‌سالاری هم چندان خبری نیست. این قضیه راه به جایی نمی‌برد، چرخه معیوب تکرار می‌شود و تا مدتی ممکن است ادامه یابد، اما نمی‌تواند دوام طولانی داشته باشد.

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی اضافه کرد: اکنون وضعیتی به گونه‌ای است که تحزب در جایگاه خود قرار ندارد و از طرف دیگر افرادی تصمیم می‌گیرند که مسئولیت‌پذیر نیستند و تصمیمات معمولا پشت صحنه گرفته می‌شود، با این وجود همین‌گونه که هستیم، باقی می‌مانیم و افق روشنی نیست، ناامیدی که اکنون میان جوانان دیده می‌شود را باید جدی بگیریم و برای رفع آن برنامه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نظام باید برنامه منسجم و استراتژی درستی در پیش گیرد، باید ساختار سیاسی را اصلاح کند و با مردم صادقانه حرف بزند، از آنها نظر بخواهد و در مسائل پیچیده نظرسنجی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی قانون اساسی اصلاح شایسته سالاری ساختار سیاسی داشته باشیم وجود داشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۹۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد

تقاضای بررسی لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی امروز - یکشنبه - در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه _۹ اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی تقاضای بررسی لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در راستای اجرای ماده ۱۶۴ آیین داخلی مجلس اعلام وصول شد.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 748698

دیگر خبرها

  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند