Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@16:53:02 GMT

آیا «کتیبه ژنرال» جنگ و صلح انقلاب اسلامی است؟

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۹۸۱۵

آیا «کتیبه ژنرال» جنگ و صلح انقلاب اسلامی است؟

رمان دوجلدی «کتیبه ژنرال» که به نوعی روایتگر تاریخ انقلاب‌اسلامی ایران و جنگ‌تحمیلی است، چندی است توسط اکبر صحرایی وارد بازار کتاب شده است.

کامران پارسی‌نژاد، نویسنده و منتقد/

رمان دوجلدی «کتیبه ژنرال» که به نوعی روایتگر تاریخ انقلاب‌اسلامی ایران و جنگ‌تحمیلی است، چندی است توسط اکبر صحرایی وارد بازار کتاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته قابل‌تعمق در این راستا، تحقیق و پژوهش گسترده صحرایی است. متأسفانه یکی از ایرادهای بزرگ برخی نویسندگان بی‌توجهی به امر پژوهش است چه این پژوهش در حوزه تاریخ باشد چه در سایر رشته‌های علوم‌انسانی چون روان‌شناسی، فلسفه، دین و جامعه‌شناسی. بی‌توجهی برخی نویسندگان به رشته‌های مهم علوم‌انسانی موجب شده تا آثار ادبی نویسندگان بدون عمق و مضامین ناب و مهم باشد. خوشبختانه صحرایی تلاش بسیار کرده تا به منظور به تصویرکشیدن رویدادهای مهم انقلاب و جنگ، به پژوهش و مصاحبه پنج‌ساله با شخصیت‌های حقیقی تأثیرگذار روی آورد. او در این راستا تنها به تحقیق تاریخی روآورده تا رمان یک‌هزار صفحه‌ای خود را خلق کند. جدای از آن نویسنده به نقش شخصیت در رمان خوب توجه خاصی نشان داده و همسو با روایات تاریخی خود قالب و پیکره داستان را شخصیت‌محور کرده است.

پرداخت شخصیت شهید عبدالله اسکندری و همسر ایشان خود عاملی است تا رمان صحرایی بیشتر رنگ و بوی عنصر دلالت‌گری بگیرد. نکته قابل‌تعمق شناخت مرز میان قالب رمان و خاطره است که نویسنده به خوبی توانسته ضمن روایت زندگی شهید کاملاً چارچوب و اسکلت‌بندی رمان را حفظ کند. وی در مصاحبه با مهر چنین می‌گوید: «شهید اسکندری شخصیت خاصی داشت و صادقانه صحبت می‌کرد. او از دوستان و همرزمان، همکاران و رفیقان من بود و بی‌آنکه بدانم برای نخستین‌بار در عملیات دهلاویه در سوسنگرد با او برخورد داشتم. من نمی‌دانستم او در این عملیات حضور داشته، اما دوستی‌ ما تا پیش از شهادت ایشان ادامه داشت. در نهایت با توجه به رفاقتی که داشتیم و اینکه او جزو نخستین شهیدانی بود که سرش توسط داعش بریده شد و به چرخش درآمد، علاقه‌مند شدم تا به او بپردازم».

قابل ذکر است شهید اسکندری هشت سال در جبهه‌های جنگ حضور داشته و به کرات مجروح شده است. در انتخاب نام رمان، نویسنده از محل شهادت شهید در منطقه کتیبه استفاده کرده است. زندگی این شهید این امکان را به نویسنده می‌دهد تا به مقوله انقلاب‌اسلامی هم ورود پیدا کند و تلفیقی از حوادث انقلاب و جنگ هشت ساله را در قالب رمان نشان دهد. نویسنده خود مدعی است تمام تلاش خود را کرده تا اثرش هم‌اندازه و قد و قواره «جنگ و صلح» نوشته تولستوی شود. چنین ادعای بزرگی نیازمند نقد موشکافانه اثر است و در یک ستون کوتاه نمی‌توان به نقد جدی اثر پرداخت، اما نکته قابل‌تعمق در «جنگ و صلح» بازنویسی‌های مکرر نویسنده است که به روایتی هفت بار یا بیشتر بوده و بی‌شک یکی از رمزهای موفقیت تولستوی همین مسئله است، چون بازنویسی به اثر قوام می‌بخشد و موجب می‌شود نویسنده اشتباهی در ساخت نظام درونی داستان و حوزه شخصیت‌سازی با آن همه تعداد شخصیت که همگی بجا در رمان وارد شده‌اند، نداشته باشد، چون حفظ و نگهداری از شخصیت‌های متعدد در بستر یک رمان حجیم، کاری مشکل است. حال باید دید نویسنده «کتیبه‌ژنرال» چند بار اثر خود را بازنویسی کرده، اگر صحرایی تمام همه تلاش خود را کرده تا اثری همتای «جنگ و صلح» بنویسد باید شناخت کافی از ساختار و تکنیک‌های به کار رفته و حتی تعداد شخصیت‌ها و حوادث داستانی داشته باشد و باید تمام تلاش خود را بکند تا هیچ نقیصه‌ای در کارش نباشد، چرا که ویژگی شاخص «جنگ و صلح» رعایت موارد فوق است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کامران پارسی نژاد جنگ و صلح انقلاب اسلامی کتیبه ژنرال تلاش خود جنگ و صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۹۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،وی علاوه بر کتاب‌هایی چون «سه گانه نیویورک»، فیلمنامه نویس «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.

آستر با انتشار اولین کتابش با عنوان «اختراع انزوا» با تحسین منتقدان روبه رو شد.

نصرالله شیرین‌آبادی نوازنده پیشکسوت ویولن شامگاه یکشنبه نهم اردیبهشت در سن ۷۵ سالگی بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

جایگاه او به عنوان یکی از برجسته‌ترین نویسندگان آمریکایی با مجموعه‌ای از سه داستان مرتبط با هم که به عنوان «سه‌گانه نیویورک» منتشر شد، تثبیت شد. این ۳ کتاب شامل «شهر شیشه ای» (۱۹۸۵)، «ارواح» (۱۹۸۶) و «اتاق قفل شده» (۱۹۸۶) هستند. کتاب‌های سه‌گانه برای پرداختن به پرسش‌های اگزیستانسیال، با موضوع رمان پلیسی بازی می‌کنند.

جویس کارول اوتس، رمان‌نویس، در سال ۲۰۱۰ نوشت، آستر برای «داستان‌های پست مدرنیستی بسیار شیک و معمایی‌اش که در آن راوی‌ها بندرت قابل اعتماد هستند و بستر داستان دایم در حال تغییر است، شناخته شد».

داستان های او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی می کنند. بسیاری از قهرمانان او خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیت‌هایی از رمان‌های اولیه دوباره در رمان‌های بعدی ظاهر می‌شوند.

منتقد مایکل دیردا درباره آثار آستر می‌نویسد: از زمان «شهر شیشه‌ای»، اولین جلد از سه‌گانه‌اش در نیویورک، آستر سبکی شفاف و اعترافی را به کمال رساند، سپس از آن برای نشان دادن قهرمانان سرگردان در دنیایی به ظاهر آشنا استفاده کرد که به تدریج با تهدیدهای مبهم و توهم احتمالی، مملو از ناراحتی فزاینده می‌شوند.

آستر خالق ۱۸ رمان بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شده اند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.

او بعدها خودش فیلمنامه‌هایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو شروع شد. وی با این فیلمنامه جایزه معتبر ایندپندنت اسپرایت را برای بهترین فیلمنامه اول کسب کرد.

همکاری او با وانگ ادامه پیدا کرد و این دو به طور مشترک دنباله‌ای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو به همراه لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن بازی کردند. آستر در نوشتن فیلمنامه «مرکز جهان» اثر وانگ نیز نقش دارد.

سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.

رمان «۴۳۲۱» آستر در سال ۲۰۱۷ در فهرست نهایی جایزه من بوکر قرار گرفت.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901648

دیگر خبرها

  • پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت
  • میراث «پل آستر» در سینما
  • پُل آستر درگذشت
  • پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
  • «پل آستر»‌ درگذشت
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهره‌های جدید
  • «کمی دیرتر» به چاپ هفدهم رسید
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟/ معرفی چهره‌های جدید
  • «حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود