Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهمترین نقطه قوت این رمان بازکردن پرونده هایی است که تا به حال باز نشده است. مثلا درباره حزب موتلفه اصلا روایت درخوری نداریم و بخشی از پرونده هایی که آقای احمر در این رمان باز کرده درباره این حزب است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، نشست «قرار سه‌شنبه‌ ها» با محوریت کتاب نفر پنجم با حضور مرتضی احمر، نویسنده این کتاب، و حامد اشتری، منتقد در انتشارات شهید کاظمی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست، مرتضی احمر نویسنده کتاب نفر پنجم گفت: در بحث انقلاب اسلامی و نعمت آن اگر تاریخ را مطالعه نکنیم نمی توانیم قدر این انقلاب را بدانیم. از مشروطه تا کشف حجاب و از ۱۵ خرداد تا پیروزی انقلاب در سال ۵۷ یکی از ضرورت های دانستن قدر انقلاب، دانستن تاریخ است.

وی افزود: رمان نفر پنجم به قسمت های حساس این تاریخ پرداخته استو  البته شروع کار است برای این که خواننده به سمت تاریخ برود.

احمر در پاسخ به این سئوال که دغدغه اش برای نوشتن این کتاب چه بود؟ گفت: دغدغه من از ۱۰ سال پیش شکل گرفت. سال ۸۰ رمان «من او» آقای امیرخانی را خواندم و به شخصیت شهید نواب صفوی علاقمند شدم و آن شروع کار من در حوزه تاریخ بود. حضرت آقا هم به انقلابی بودن تاکید زیادی دارند و باید برای آن، انقلاب را شناخت.

وی افزود: من از دو سال پیش به طور جدی وارد نویسندگی شدم.

در ادامه نشست، حامد اشتری، نویسنده و منتقد ادبی گفت: بحث امروز را با موضوعی فراتر از کتاب نفر پنجم شروع می کنم و آن، رابطه ادبیات و انقلاب است.

وی افزود: پویا بودن وقایع تاریخی در ادامه خود در بین نسل ها بر عهده روایتگرها است. آمار تاریخی و روایت ادبی فرق می کند. تاریخ مباحث کلی را مطرح می کند و از آنچه اتفاق افتاده به عنوان دلیل، مطالبی را ذکر می کند. دوربین در دور است و اتفاقات را بازگو می کند. اما ادبیات شما را از کل به جزء می رساند و شما از آن منظر با یک اتفاق تاریخی همراه می شوید. شواهد نشان داده آنچه که هنر نامیده می شود این است و باقی می ماند و آنچه که ذهن توده مردم را شکل می دهد همین روایت ها است.

نویسنهد داستان قربانی طهران ادامه داد: کتاب های تاریخی زیادی برای انقلاب اسلامی نوشته شده اما در تولید روایت ادبی از تاریخ انقلاب کم کاری داشته ایم. مثلا وقتی کتاب آقای احمر را می خوانید می بینید که از انجمن حجتیه حرف به میان آمده. اگر مخاطب با این موضوع آشنا نباشد، درگیر می شود و به سراغ تحقیق می رود. کار ادبیات این است که شما را نسبت به نقاطی، حساس کند.

این متقد ادبی تصریح کرد: چهل سال گذشت و ما چقدر رمان انقلاب داریم؟ ما دیر در این زمینه شروع به کار کرده ایم. تا هفت هشت سال پیش واقعا در حوزه های ادبی درباره انقلاب، وضعیت برهوتی داشتیم. منفعل بودیم و تا وقتی که دشمنان مستند ساختند و انقلاب را طور دیگری نشان دادند، شروع به کار کردیم.

اشتری ادامه داد: متاسفانه رمان های انقلاب هیچ حمایتی ندارد. ناشر حلقه آخر است و وقتی حمایت بقیه وجود ندارد، ناشر هم به میدان نمی آید.

وی ادامه داد: ما با صدای نارسا حرف هایمان را زده ایم و آموزش های خوبی نداده ایم و حمایت نکرده ایم. فی نفسه نوشتن روایت از انقلاب در هر قالبی، نمره و امتیازی دارد به خاطر این که در یک برهوت به سر می بریم.

در ادامه نشست مرتضی احمر درباره حاشیه های نگارش کتاب نفر پنجم گفت: من در ابتدا مطالعاتی در این زمینه داشتم و مجلات مربوط را هم مطالعه کردم. به تدریج طرح رمان را نوشتم و با مشاوره برخی دوستان نوشتن کتاب را آغاز کردم.

احرم ادامه داد: انجمن حجتیه به طور اسمی تعطیل شده اما وقتی داخل فضاهای مذهبی می رویم می بینیم که تفکر انجمنی زنده است و دارند با قوت کار می کنند. برخی از آرامش انقلاب استفاده کرده اند و ضد آن کار می کنند! هنوز ریشه های فکری انجمن حجتیه به صورت سازماندهی شده وجود دارد.

وی ادامه داد: ما طرح داستان را به کارگاه آقای احمد شاکری بردیم و رمان نفر پنجم در آنجا شکل گرفت. برخی قسمت های کتاب را تا ده بار بازنویسی کردم.

حامد اشتری هم در بخش پایانی سخنانش درباره نفوذ انجمن حجتیه گفت: شاید برخی دوستان ندانند که قوی ترین مدارس علمی و تربیتی در تهران دست انجمن حجتیه است. در بین مسئولان هم انجمنی داریم. کار به جایی رسیده که مسئولان انقلابی، پسرانشان را به مدارس انجمن می فرستند!

وی در زمینه ساختار کتاب نفر پنجم ادامه داد: مخاطب در این رمان سردرگم است. برخی جاها از فضای نوجوان فاصله می گیرد و معلوم نیست که مخاطب بزرگسال است یا نوجوان. زبان کتاب شکسته است که برخی مخاطبان با آن ارتباط نمی گیرند. ای کاش در این کتاب از زبان رسمی استفاده می شد.

اشتری افزود: برخی جاها آقای احمر وارد مستقیم گویی شده اند و رمان می طلبد که بیشتر به جای مستقیم گویی از لفافه یا زبان داستانی استفاده شود.

این منتقد ادبی اشاره کرد: برخی جاها به رغم تعدد راوی، لحن راوی ها خیلی شبیه است. در داستان باید وفادار به لحن بمانیم.

وی افزود: مهمترین نقطه قوت این رمان باز کردن پرونده هایی است که تا به حال باز نشده است. مثلا درباره حزب موتلفه اصلا روایت درخوری نداریم و بخشی از پرونده هایی که آقای احمر در این رمان باز کرده درباره این حزب است. یا پرونده ای درباره شهید نواب صفوی گشوده است. پرداختن به انجمن حجتیه هم از جمله نکات مثبت این داستان است.

وی ادامه داد: آقای احمر در این کتاب به صورت سطحی به انجمن نپرداخته و این از مزیت های این کتاب است.گاهی آثاری از نویسندگان معتبر هم دیده می شود که استناد تاریخی ندارند و مخاطب را به اشتباه می اندازد. به نحوی از تخیل استفاده می کنند که تاریخ تحریف می شود. ای کاش به جای بحث های مختلف، در انی کتاب فقط به انجمن حجتیه پرداخته می شد و موضوعش گسترش پیدا می کرد.

اشتری گفت: اگر فرض بگیریم که رمان نوجوان است، از نظر زبانی برای این مخاطبان مناسب است.  امیدوارم آقای احمد این راه را همین جا تمام نکنند و با حمایت، یک رمان مفصل درباره انجمن حجتیه بنویسند.

در پایان این بخش از نشست قرار سه شنبه ها، حمید داودآبادی رزمنده و نویسنده دفاع مقدس در سخنان کوتاهی گفت:  کتاب بر خلاف فضای مجازی، روراست است. من توصیه برادرانه دارم که خیلی سعی نکنید فقط خواننده باشید. چیزهایی که خودتان در کتاب ها کشف می کنید را بنویسید و منتشر کنید. شکر خدا امروز نشر شهید کاظمی به نحوی رفتار می کند که نویسنده ها را به نوشتن علاقمند می کند.

داودآبادی ادامه داد: وقتی خاطراتم از دوران دفاع مقدس را بازنویسی می کنم، بزرگترین تاسفی که می خورم آن است که مثلا سه روز مرخصی به تهران آمده ام. امروز تاسف می خورم که چرا همان روزها را هم در جبهه نماندم.

گفتنی است در این نشست هم همچون روال هر هفته، از بین حضار به قید قرعه، به پنج نفر، کتاب نفر پنجم با امضای نویسنده اهدا شد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: جشنواره فجر معامله قرن انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا کتاب انقلاب اسلامی انتشارات شهید کاظمی آقای احمر رمان باز انجمن حجتیه پرونده هایی مرتضی احمر حامد اشتری برخی جاها سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۰۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه کرمانشاه گفت: کارآفرین و کارگر، دو بال حرکت اقتصاد و تولید هستند و در اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی به جایگاه این دو در عرصه تولید، توجه واقعی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری _شنبه هشتم فروردین_ در دیدار با مدیرکل و معاونان اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان و جمعی از کارگران و کارفرمایان نمونه با اشاره به اینکه جامعه ما حکم یک خانواده را دارد که هرکدام از ما در عرصه‌های مختلف مشغول ایفای نقش برای اعتلای آن هستیم، اظهار کرد: خانواده‌ای هستیم که از سوی مستکبران عالم تحت تحریم بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه به فضل خدا و اتکا به نیروی انسانی خودمان کار را شروع کردیم و امروز تبدیل به یکی از قدرت‌های اقتصادی منطقه شده‌ایم، افزود: تنها کشوری هستیم که پرچم توحید، آزادگی و استقلال را در دنیا بلند کرده‌ایم، تحت تأثیر نظام فاسد سرمایه‌داری قرار نگرفتیم و باعزت روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

امام جمعه کرمانشاه با تاکید بر اینکه خداوند متعال اراده فرموده است که این انقلاب و این ملت را زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت قرار دهد، خاطرنشان کرد: امروز پیام انقلاب اسلامی عالم‌گیر شده است و آمریکای مستکبر که از اوایل انقلاب تحریم را علیه ما شروع کرد، در کشورش مبتلابه خیزش عمومی در همه اقشار جامعه به ویژه دانشگاه‌ها شده است.

حجت‌الاسلام غفوری لحظه‌لحظه تلاش‌ها و کوشش‌هایی که در عرصه کارگری و کارفرمایی در سال‌های بعد از انقلاب صورت گرفته است را عبادت دانست و ادامه داد: دنیا به نیروی کار و کارگر به چشم یک ابزار نگاه می‌کند و تا حدی برای او احترام قائل می‌شود که منافع نظام سرمایه‌داری را تأمین کند، اما در اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی به نیروی انسانی به‌عنوان زیربنا و اساس کار نگاه می‌شود و به شخصیت، کرامت انسانی جایگاه او در عرصه تولید، توجهی واقعی می‌شود.

وی اضافه کرد: کارآفرین و کارگر، دو بال حرکت اقتصاد و تولید هستند که اگر باهم حرکت کنند، پرواز شکل می‌گیرد. دلسوزی این دو مجموعه برای یکدیگر، اوج اعتلای این ملت است.

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌) در بحث جهش تولید که در هر منطقه و هر استانی لازم است مسئولان بررسی کنند که با توجه به اقتضائات منطقه، چه اقداماتی انجام شود تا جهش تولید شکل بگیرد، عنوان کرد: نیاز است مسئولان استان با توجه به زیست‌بوم استان کرمانشاه برای اقتضائات نیروی انسانی و سرمایه‌های خدادادی که در این استان وجود دارد، هم‌فکری کنند تا هم رونق اقتصادی را به ارمغان بیاورد و هم نرخ بیکاری را به صفر برساند.

حجت‌الاسلام غفوری با اشاره به لزوم تسریع و تسهیل کار تولیدکنندگان، تأکید کرد: موارد متعددی از تولیدکنندگان را ملاقات کردم که از موانع موجود در بروکراسی اداری گلایه‌مند بودند؛ بنابراین بنده در ابتدای سال، در خطبه‌های نماز جمعه، به مسئولان تأکید کردم در صورتی که یکی از مسئولان در ادارات برای تولید کننده و روند تولید مشکلی ایجاد کند، بنده در نماز جمعه او را به مردم معرفی خواهم کرد.

کد خبر 748579

دیگر خبرها

  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • هفته گرافیک افتتاح شد/ دفاع تمام قد کلهرنیا از سیاست جدید انجمن
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • علم الهدی: در بحث حجاب، اگر مردم بخواهند تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند/ مایه تأسف است که شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه