Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد با بیان اینکه اکوسیستم تالاب صالحیه پس از یک دوره خشکی در حال بازسازی خود است گفت: اما کانال زهکشی که سال‌های گذشته در حوزه این تالاب کشیده شده، اکوسیستم یکپارچه تالاب را نصف کرده است.

امیدرضا تونی در حاشیه بازدید خبرنگاران از تالاب صالحیه  در شهرستان نظرآباد گفت: تالاب صالحیه تنها تالاب طبیعی استان البرز است که سطح آبگیری طبیعی آن قبلاً حدود ۶۰۰۰ هزار هکتار بوده که متأسفانه در سالیان گذشته به دلیل بهره‌برداری بی رویه از منابع آبی، مدیریت غلط منابع، توسعه ناپایدار و قطع شدن دبی رودخانه‌های زیاران خررود و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به طور کلی خشک شده بود.

به گزارش ایسنا، تونی افزود: طی چند سال گذشته اولویت اول محیط زیست البرز احیای تالاب صالحیه بوده است چون این تالاب هم از جهت کنترل ریزگردها که البرز و تهران را متاثر می‌کرد و هم به جهت اهمیت زیستگاه حیات وحش منطقه و همچنین تعادل بخشی به آب‌های زیرزمینی و سایر کارکردهایی که تالاب‌ها دارند اهمیت زیادی داشت.

وی ادامه داد: خوشبختانه بارندگی خوبی ابتدای امسال داشتیم و امسال برای اولین بار حجم خوبی از آب رودخانه کردان گرفته شد و در این وضعیت اکوسیستم تالاب در حال بازسازی خود است و شاهد حضور حدود ۹۰ گونه پرنده در تالاب هستیم.

وی با بیان اینکه نوید بارندگی خوبی در بهار ۹۹ داده شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم روند بازسازی اکوسیستم تالاب صالحیه ادامه داشته باشد و بتوانیم تالاب را از مرگ حتمی نجات دهیم، به نظر می‌رسد خطر مرگ تالاب رفع شده است چون تابستان خشکی نداشتیم و پهنه قابل قبولی آب در تالاب وجود داشت.

این مسئول در ادامه یکی از مشکلات اصلی که برای این تالاب به وجود آمد را ورود فاضلاب صنعتی شهرک‌های صنعتی سپهر، هشتگرد و نظرآباد عنوان کرد و گفت: این مشکل هنوز برطرف نشده است اما خوشبختانه پس از پیگیری‌های لازم، تصفیه خانه مرکزی شهرک صنعتی هشتگرد به بهره برداری رسید، تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سپهر هم به ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، مشکل اصلی شهرک صنعتی نظرآباد است که البته اقداماتی برای اصلاح این تصفیه خانه انجام داده و وضعیت تا حدودی بهتر شده ولی هنوز با فاضلاب صنعتی مشکل داریم.

وی ادامه داد: مشکل دوم یک پروژه ملی در قالب ایجاد کانال زهکشی است که متاسفانه با نگاه بخشی نگری به توسعه باعث تهدید تالاب شده و آبی که انقدر ارزش دارد توسط این زهکش از دست می‎‌رود و اکوسیستم یکپارچه تالاب نیز نصف شده است، اگر این زهکش نبود یک اکوسیستم یکپارچه داشتیم اما جهاد کشاورزی با هدف  کاهش شوری خاک در دشت قزوین ایجاد کرده است و به این تالاب لطمه زده است.

وی در پایان در خصوص ثبت رسمی تالاب صالحیه و تبدیل آن به منطقه شکار ممنوع هم گفت: این تالاب در حال حاضر در فهرست تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست آمده است در تمام مکاتبات و فهرست‌های سازمان به رسمیت شناخته شده و در حال نهایی شدن است، برای شکار ممنوع هم باید یک پروسه خاص طی شود که در حال انجام است  امیدواریم در سال بعد این اتفاق رخ دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دشت قزوین تالاب صالحیه البرز نظرآباد اکوسیستم تالاب تالاب صالحیه تصفیه خانه شهرک صنعتی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۱۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته گرافیک افتتاح شد

مراسم افتتاحیه هفته گرافیک ایران ۱۴۰۳، عصر جمعه هفتم اردیبشهت در تالار شهناز خانه هنرمندان با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طراحی گرافیک ایران برگزار شد.

بهرام کلهرنیا رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ابتدای مراسم گفت: امروز گفتگو کردن سخت است، اما برای اینکه بتوانیم زندگی فرهنگی و صنفی خودمان را ساماندهی کنیم، امروز یکی از فرصت‌های ما برای تحقق این منظور است و ما سنگربان این معنا شدیم. دوستان جوانم من را پشتیبانی کردند تا بتوانیم برای نوع دیگری از زیست، کاری انجام دهیم. این هفته حاصل تلاش جمع زیادی از جوانان گرافیست است تا به پیروزی کاری که انجام داده‌ایم، احترام بگذاریم.

وی درباره ناخرسندی‌ها، سنگ‌اندازی‌ها و موانع موجود بیان کرد: شما سفره‌دار امروز هستید و ما کارگزار؛ کاری که انجام شده است، با معنای انجمنی سازگاری داشت؛ من خطا‌های زیادی دارم، اما دیدن خطا‌ها شاید جوانمردانه نباشد برای مردم سرزمینی که جای پای جوانمردی را محکم می‌کنند. انجمن صنفی طراحان گرافیک به دلیل ندانستن و بد دانی تا لبه سقوط رفت. با احترام به همه انجمن‌های هنری، انجمن طراحان گرافیک بنیانی‌ترین انجمن صنفی هنری است و یک میراث ارزشمند برای این روزگار است نه برای اینکه آرزو‌های صنفی ما را پوشش دهد.

کلهرنیا تاکید کرد: هفته گرافیک ۱۴۰۳، اولین تلاش هیات‌مدیره جدید است و می‌دانم به آن انتقاد وارد است، اما صد‌ها امتیاز دارد؛ بنابراین من پای خطایش می‌ایستم، اما همه امتیازهایش متعلق به دوستانم است. بگذارید انجمن باقی بماند و نفس بکشد.

وی به برنامه بزرگداشت کامران کاتوزیان اشاره کرد و گفت: من و دوستان جوانم زیر سایه کامران کاتوزیان ایستاده‌یم. این جمله معنای بسیار بزرگی دارد؛ چراکه روزی که سرو چندهزار ساله را ببینید سایه آن را درک می‌کنید و متوجه می‌شوید که چه معنایی دارد. ما زیر سایه سرو وجود استاد کاتوزیان قرار گرفته‌ایم و به همین بهانه، ویژه‌نامه‌ای تهیه شده که اولین شماره آن به نام استاد کاتوزیان مهر خورده است، اما امیدواریم شماره‌های دیگر ویژه‌نامه را نیز نشر بدهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • هفته گرافیک افتتاح شد
  • وطن من| سایه خوش
  • سایه برج ها از سر باغ گیاه شناسی کوتاه می شود
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • اکوسیستم جدید «چری» صنعت خودرو را متحول می‌کند؟
  • برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است
  • ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن