Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@14:29:22 GMT

حریم رودخانه جزو انفال است

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۹۲۰۶۹

حریم رودخانه جزو انفال است

ایسنا/زنجان مدیر دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: حریم رودخانه‌ها جزو انفال بوده و حق حکومتی محسوب می‌شود.

ثاقب عزیزخانی در نشست سراسری طرح گسترش سوادمحوری با محوریت برنامه‌ریزی برای نخستین مانور سراسری سیلاب که در سالن شهید شهریاری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، با اشاره به عوامل ایجاد سیلاب، اظهار کرد: بارندگی‌ها در بلندمدت یکی از عوامل ایجاد سیلاب است، به‌ طوری که بارندگی‌های بلندمدت سبب می‌شود که زمین از آب اشباع‌ شده و بارندگی‌های مجدد روان‌آب را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول، پوشش گیاهی را عاملی برای پیشگیری در کاهش آسیب‌های سیلاب دانست و ادامه داد: پوشش گیاهی و گون سبب می‌شود که آسیب‌های ناشی از سیلاب و روان‌آب کاهش یابد؛ چراکه سرعت سیل با وجود پوشش گیاهی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به بروز خشکسالی در دهه ۷۰ و ۸۰ در کشور، افزود: پس از بروز خشکسالی در این دو دهه در کشور، پوشش گیاهی تا حدودی از بین رفت و دبی آب رودخانه‌ها نیز کاهش یافت که زمینه تصرفات در حریم رودخانه‌ها را به وجود آورد و ادامه ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی با چرای بی‌رویه دام‌ها، سیلاب‌ها تشدید می‌شود.

عزیزخانی با اشاره به تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن در ایجاد و تشدید قدرت سیلاب‌ها، تصریح کرد: با تغییرات نزول بارش‌ها، بارندگی‌ها به صورت مقطعی، کوتاه و رگباری شده و این نوع بارش اجازه نشست آب به لایه‌های زیرین خاک را نمی‌دهد و بارندگی‌ها حتی در دبی‌های کم نیز سیلاب ایجاد می‌کند و ساخت و سازهایی که در مسیر رودخانه انجام‌ شده، تخریب شده و خسارت اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه امسال ۴۰ کیلومتر لایروبی از رودخانه‌های استان در راستای کاهش خطرپذیری در مناطق ساخت و ساز شده در حریم رودخانه‌ها، انجام‌ شده است، یادآور شد: در استان زنجان حاج‌سیران و ارمغانخانه در قره‌پشتلو سابقه وقوع سیلاب را داشتند و شهرستان طارم و ماه‌نشان نیز با توجه به توپوگرافی منطقه و داشتن جغرافیای ‌V شکل در معرض سیل هستند.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان حریم رودخانه‌ها را جزو انفال دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انفال حقی حکومتی است، کسی حق تعرض و دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها را ندارد و این مسئله قابل پیگیرد قانونی است.

در ادامه، مدیرگروه درس زمین‌شناسی و محیط زیست اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان از برگزاری مانور سیلاب در  مدارس خبر داد و اظهار کرد: این مانور پنجم اسفند در مدارس استان برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان و مدیران با سیلاب و آسیب‌ها و خطرات ناشی از آن آشنا شوند.

مینا برزگر ادامه داد: با اجرای این مانور، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه در هنگام بروز سیلاب از خود مراقبت کنند. علاوه‌ بر این اوایل امسال یک برنامه آموزشی در راستای ارتقای سواد آبی دبیران برگزار شد؛ چراکه آموزش و پرورش در زمینه مقابله با خطر سیل نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به تعریف سیل، افزود: سیل نتیجه برآیند شرایط هیدرولوژیکی و توپوگرافی منطقه سیل‌خیز است، به نحوی که جریان در رودخانه به اندازه‌ای زیاد می‌شود که سرریز کرده و وارد دشت سیلابی می‌شود و حتی ممکن است خساراتی را نیز به بار بیاورد.

برزگر با اشاره به دلایل وقوع سیل، تصریح کرد: سیل معمولا زمانی به وقوع می‌پیوندد که یک سطح پست از آب پر شده باشد و بدترین حالت‌های سیل رودخانه‌ای معمولا در زمین‌های حاشیه‌ای یک رود جاری می‌شود و این در حالی است که روش مورد اطمینانی برای پیش‌بینی سیلاب و زمان وقوع آن وجود ندارد.

عضو گروه زمین‌شناسی و محیط زیست اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه با اشاره به برگزاری مانور سیلاب در سطح مدارس استان، اظهار کرد: با توجه به افزایش سیلاب‌ در سال‌های اخیر در کشور، برنامه مانور سیلاب تدوین‌ شده تا دانش‌آموزان و دبیران مقطع یازدهم که کتاب انسان و محیط زیست را تحصیل و یا تدریس می‌کنند، با سیلاب بیشتر آشنا شوند.

افشین قلی‌زاده با تشریح نحوه هماهنگی مدیران مناطق با مدیران مدارس و معلمان مقطع یازدهم در راستای اجرای سیلاب، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود برای روز مانور هماهنگی‌های لازم انجام  و مدیران مدارس و معلمان توجیه‌شده و با وظایف خود آشنا شوند.

گفتنی است، طرح گسترش سوادمحوری با محوریت برنامه‌ریزی برای نخستین مانور سراسری سیلاب با همکاری جهاددانشگاهی استان، شرکت آب منطقه‌ای زنجان و اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان ۵ اسفندماه در مناطق مختلف استان اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سیلاب زنجان جهاد دانشگاهی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان حریم رودخانه ها حریم رودخانه ها منطقه ای زنجان مانور سیلاب دانش آموزان محیط زیست بارندگی ها پوشش گیاهی آشنا شوند شرکت آب آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۲۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت

سید مازیار رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در مراسم نوزدهمین سالگرد شهادت مهندس ناصر پیروی و یادواره شهدای انفال با بیان اینکه حراست از جنگل خط قرمز این شهید والامقام بود، گفت: شیوه مبارزاتی و برخورد شهید پیروی با قاچاقچیان و سوداگران چوب یک الگوی تمام عیار است.

او شهید پیروی را بسیار مقرراتی، مسئولیت پذیر، جدی و پرتلاش در کار دانست و افزود: شهید ناصر پیروی با فریاد عدالت خواهی، تن قاچاقچیان چوب در گیلان را به لرزه در آورده بود.

شهید راه انفال، صیانت و حافظ منابع طبیعی، شهید ناصر پیروی، متولد سال ۱۳۳۸ در روستای چشناسر منطقه دیلمان شهرستان سیاهکل بود، سال ۱۳۵۹ وارد وزارت جهاد سازندگی شد و پس از طی مدارج تحصیلی دانشگاهی در مقطع کاردانی و پس از آن اخذ مدرک کارشناسی تا سال ۱۳۷۱ در سازمان جهاد سازندگی استان گیلان خدمت کرد و در ابتدای سال ۱۳۷۲ به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان منتقل شد.

او در سال ۱۳۷۹ به عنوان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ماسال منصوب و با مدیریت جهادی، ضمن ایجاد وفاق و همدلی بین همکاران و همچنین استفاده مناسب از مشارکت خوب مردم این شهرستان، فعالیت‌های شایان توجهی در خصوص پاسداشت از انفال الهی به انجام رساند و عملکرد درخور تقدیری ارائه داد.

مهندس پیروی در سال ۱۳۸۴ پس از سال‌ها مبارزه قاطع با قاچاقچیان چوب و غارتگران جنگل و جلوگیری از تجاوز آنان به انفال الهی، نهایتا به دلیل امتناع از برآوردن خواسته‌های گروهی سودجو، به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسید و به عنوان شهید مبارزه با مفاسد اقتصادی مشهور شد.

بیشتر بخوانید: هجدهمین سالروز شهادت مهندس ناصر پیروی + تصاویر

این شهید گیلانی مدافع انفال در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ در مسیر عزیمت به محل کار ربوده شد. پس از چند روز  جست‌وجو، پیکر بی جان او در منطقه جنگلی هفت دغنان شهرستان صومعه سرا پیدا شد و در نهایت در زادگاهش به خاک سپرده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • هشدار سیل برای پایان هفته جاری
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • هشدار وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • هشدار جدی آبگرفتگی و وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • پیش بینی بارش های رگباری برای آسمان زنجان
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت