Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از 50 دانشجوی ایرانی که از چین آمدند یکی دارای علائم خفیف بیماری بود، گفت: 9 مورد مشکوک کرونا در ایران داشتیم که جواب آزمایشات آنها منفی بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با ورود دانشجویان ایرانی حاضر در چین به کشور موج تازه‌ای از نگرانی‌ها در خصوص انتشار ویروس کرونا در ایران ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این خصوص گفت: حدود 50 دانشجوی ایرانی مقیم شهر ووهان چین صبح امروز وارد کشور شدند که الحمدالله تقریبا همه آنها سالم بوده و تنها یک نفر علائم خفیفی از بیماری داشت که تحت مراقب‌های ویژه قرار گرفت. از این تعداد برخی خانواده بوده و تقریبا نیمی از آنان را زنان تشکیل می‌دانند.

وی درخصوص اسکان این دانشجویان گفت: یک مکان اقامتی برای این دانشجویان در نظر گرفته شده است و تا 14 روز تحت نظر ما خواهند بود.

گویا با اشاره به این‌که هنوز برخی از هموطنان ما در چین ساکن هستند؟ ادامه داد: طبق تحقیقاتی که انجام دادیم حدود 80 ایرانی در ووهان، که مرکز اصلی انتشار بیماری کرونا بوده و حتی از تهران هم پرجمعیت‌تر است، ساکن هستند که از این تعداد حدود 50 نفر امروز به کشور بازگشتند و اگر مابقی هم تمایلی به بازگشت داشته باشند حتما برای‌شان تمهیداتی می‌اندیشیم.

این مسئول وزارت بهداشت درخصوص عمده دلیل رواج این ویروس گفت: متاسفانه در شهر ووهان بازار بزرگ فروش آبزیان وجود دارد که در آن سگ و گربه و خفاش هم به فروش می‌رسد و طبق تحقیقات به عمل آمده گفته می‌شود این بیماری از طریق خفاش سرایت پیدا کرده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص این‌که آیا در ایران کسی مبتلا به کرونا شده یا خیر؟ گفت: قول می‌دهم تا این لحظه هیچ موردی مبنی بر ابتلای قطعی به بیماری کرونا در ایران شناسایی نکردیم. البته 9 مورد مشکوک داشتیم که پس از آزمایشات نشان داد مبتلا نیستند. البته این به دلیل توانایی ما نیست بلکه آزمایشات نشان داده مبتلا نیستند.

وی افزود: این‌که کسی در ایران مبتلا شود دور از انتظار نیست ولی تلاش‌مان این است شفاف و روشن اطلاع‌رسانی کنیم زیرا اعتقاد داریم اعلام این مسئله باعث سرشکستگی کشور و وضعیت بهداشت و سلامت ما نخواهد بود.

گویا درخصوص این‌که گفته می‌شود به‌رغم تاکیدات وزارت بهداشت کماکان پروازهایی از چین به تهران انجام می‌شود، گفت: هیچ پروازی از چین به تهران یا بالعکس انجام نمی‌شود ولی همان‌طور که قبلا تاکید کردم اگر از هموطنان‌مان که در چین هستند کسی بخواهد به ایران بازگردد وظیفه داریم برای‌شان تسهیلات لازم را فراهم کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به امکانات تشخیصی برای شناخت بیماران احتمالی مبتلا به کرونا، ادامه داد: امکانات تشخیصی لازم را داریم و برخی امکانات پیشرفته‌تر هم از دیروز در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی درخصوص نحوه شناسایی بیماران گفت: کلا افرادی که وارد کشور می‌شود سه دسته هستند؛ دسته اول افرادی هستند که هیچ‌گونه علائمی ندارند و برای اطمینان توصیه‌هایی به این افراد می‌کنیم و شماره‌هایی در اختیارشان می‌گذاریم تا اگر در روزهای بعد علائمی در آنها به وجود آمد سریعا اطلاع‌رسانی کنند. دسته دوم افرادی هستند که علائم خفیفی دارند که بلافاصله از آنها نمونه‌برداری می‌شود و طی 14 روز با آنها ارتباط روزانه برقرار می‌کنیم و وضعیت‌شان را مورد سنجش قرار می‌دهیم. و بالاخره دسته سوم کسانی هستند که تشخیص می‌دهیم باید بستری شوند که با آمبولانس مخصوص از همان فرودگاه به بیمارستان‌های در نظر گرفته شده اعزام می‌شوند.

گویا با خودداری از بیان اسامی این بیمارستان‌ها ادامه داد: برای حفظ آرامش فعلی این بیمارستان‌ها و اینکه بیماران دیگری هم در این بیمارستان‌ها هستند از بیان نام آنها معذورم چون امکان اخلال در کار آنها وجود دارد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که در باقی مبادی ورودی کشور چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ گفت: در تمام گلوگاه‌های رسمی کشور و همه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی پایگاه بهداشتی با ماموران تعلیم دیده داریم که همان کارهایی که در فرودگاه امام (ره) انجام می‌شود را انجام می‌دهند.

وی درخصوص اینکه آیا واکسی برای این بیماری تولید شده یا با تغییر فصل امکان ریشه‌کنی آن وجود دارد هم گفت: فعلا هیچ واکسنی در دنیا تولید نشده و در خوشبینانه‌ترین حالت تولید یک واکسن 4 ماه زمان می‌خواهد. درخصوص تغییر فصل هم باید گفت معمول است با تغییر شرایط آب و هوایی تغییراتی ایجاد می‌شود اما این‌که بیماری تقلیل پیدا کند یا تشدید شود فعلا قابل پیش‌بینی نیست.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کرونا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیمارستان ها دانشجوی ایرانی کرونا در ایران مورد مشکوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۲۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی، در روز جهانی مبارزه با مالاریا (۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت)، از مالاریا به عنوان بیماری انگلی شایع در جهان نام برد و گفت: حذف و ریشه کنی مالاریا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران، گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت، اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفت.
به گفته طبرسی، روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به علت همسایگی با کشور‌های مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور (افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه‌های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت:در یک سال گذشته در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل و ریشه کن کند.
انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی‌گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.
مناطق آندمیک مالاریا در ایران، محدود به استان‌های جنوب شرقی هم مرز با افغانستان و پاکستان است و شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشور‌ها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استان‌های جنوب شرقی کشور شده است.
افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند و با هماهنگی مراکز بهداشتی، داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

دیگر خبرها

  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران