Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@13:51:41 GMT

«جبهه ایستادگی»؛ پای ثابت ائتلاف‌های اصولگرایی

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۹۵۴۴۰

«جبهه ایستادگی»؛ پای ثابت ائتلاف‌های اصولگرایی

جبهه ایستادگی ایران اسلامی در اواخر سال ۱۳۸۹ به پیشنهاد «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد؛ چهره‌ای شاخص در فضای سیاسی با سابقه نامزدی متعدد در انتخابات ریاست‌جمهوری که سال‌ها ایده ایجاد «جریان سوم» را دنبال‌کرده‌است. 

این جبهه با حضور و حمایت شخصیت‌های سیاسی، انقلابی، فرهنگی و احزاب و تشکل‌هایی چون «حامیان ولایت»، «حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی»، «جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی»، «جمعیت جوانان انقلاب اسلامی»، «جمعیت پیروان حضرت زینب (س)»، «حزب سبز»، «حزب نیک اندیشان ایران اسلامی»، «انجمن بین المللی جنبش ضد صهیونیستی»، «مجمع اسلامی آرمان ملت ایران»، «خدمتگزاران ایران اسلامی» و «حزب اسلامی ایران زمین» فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه در بیست‌وپنجم آبان‌ماه ۱۳۹۰، شورای عالی جبهه ایستادگی ایران اسلامی به اتفاق آرا حجت‌الاسلام «یدالله حبیبی» را به عنوان دبیرکل این جبهه انتخاب کرد.

هم اکنون اما «عبدالحسین روح‌الامینی» دبیر کلی جبهه ایستادگی را بر عهده دارد و حبیبی در سمت سخنگوی این جبهه قرار دارد.

انگیزه شکل‌گیری

جبهه ایستادگی ایران اسلامی، در بدو تشکیل، از رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور، وضعیت پرتلاطم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، اهمیت تحقق اهداف در افق ۱۴۰۴، رسیدگی به مطالبات نسل جدید و لزوم تحول‌آفرینی در حوزه‌های علمی، آموزشی و فناوری در سطح جهان به عنوان دلایل اعلام موجودیت خود یاد کرد.

محسن رضایی، در بهمن ماه سال ۸۹ در سخنانی در مورد انگیزه تشکیل جبهه ایستادگی گفت: انگیزه تشکیل جبهه ایستادگی از زمان ملاقات ۲۵ بهمن سال ۸۹ بنده با رهبر معظم انقلاب آغاز شد که ایشان بر شفاف کردن در مرزبندی‌ها با دشمنان انقلاب و وابستگان آنها تأکید داشتند و نیز با توجه به اینکه موضع‌گیری بنده را نیز در پس از انتخابات ۸۸ مورد تأیید قرار داده بودند پس از این انگیزه‌ای شد که دوستان خود را به تشکیل جبهه ایستادگی تشویق کردم.

در نخستین نشست خبری جبهه ایستادگی ایران اسلامی که بیست‌وهشتم تیرماه ۱۳۹۰ برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمود علوی»، رئیس وقت شورای عالی جبهه ایستادگی ایران اسلامی، ضمن بیان راهبردها و اهداف جبهه ایستادگی، اصل‌الاصول این جبهه را ولایت‌فقیه و ولایت‌مداری دانست و حرکت آن را بر اساس اصول اخلاقِ سیاسی و تقوا، وحدت و برادری و استفاده از موقعیت‌های سیاسی به‌ عنوان ابزاری برای خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

ائتلاف جبهه ایستادگی با اصولگرایان در دو دوره انتخابات مجلس

جبهه ایستادگی در روزهای نخستین تابستان ۱۳۹۰ به طور رسمی فعالیت خود را جهت حضور در انتخابات مجلس نهم آغاز کرد. این جبهه در ابتدا و به دنبال اختلاف میان اصولگرایان برای وحدت با یکدیگر و فعالیت زیر پرچم «جبهه متحد اصولگرایان»، تحت لوای «منشور جامعتین»، به عنوان جبهه‌ای مستقل برای رقابت در عرصه انتخابات مجلس، لیستی برای تهران و شهرستان‌ها ارایه کرد. اما در نهایت زیر پرچم جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات حضور یافت. در آخر اگرچه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی، به عنوان سرلیست جبهه ایستادگی در انتخابات مجلس نهم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد اما برخی چهره‌های حاضر در لیست این جبهه چون ‌«سیدمحمدحسن ابوترابی فرد»، «لاله افتخاری»، «محمدرضا باهنر»، «اسماعیل کوثری» و «مهرداد بذرپاش» از جمله نمایندگان راه یافته به مجلس نهم بودند.

برخلاف پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم، در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که اسفندماه ۱۳۹۴ برگزار شد و اصلاح‌طلبان در آن اکثریت را به دست آوردند، هیچ‌یک از چهره‌های شاخص جبهه ایستادگی نتوانستند به مجلس راه یابند. گفتنی است، جبهه ایستادگی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز با جمعی از تشکل‌های اصولگرا ائتلاف کرده بود اما نتوانست نامزدهای خود را وارد فهرست ۳۰ نفره تهران کند.

جبهه ایستادگی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم

جبهه ایستادگی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری که در سال ۱۳۹۲ برگزار شد، از نامزدی محسن رضایی حمایت کرد. در آن زمان حبیبی دبیرکل وقت این جبهه درباره حمایت جبهه متبوعش از رضایی در انتخابات ۹۲ گفته بود: اگر آقای رضایی برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کند به دلیل شناختی که از مواضع و تفکر وی داریم از او حمایت خواهیم کرد چراکه معتقدیم شناخت وی از شرایط تهدید و آشنایی با این استراتژی برای کشور موثر است.

جبهه ایستادگی همچنین در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز از حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدابراهیم رییسی» حمایت کرد.

تحرکات جبهه ایستادگی برای انتخابات پیش روی مجلس

جبهه ایستادگی در یازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفندماه امسال برگزار خواهد شد نیز با حضور در ائتلافی موسوم به «ائتلاف نیروهای انقلابی» که عملکرد آن تاکنون بسیار بحث برانگیز بوده است، شرکت خواهد کرد. عبدالحسین روح الامینی به عنوان دبیرکل این جبهه نیز به عنوان نامزد انتخابات مجلس یازدهم، صلاحیتش از سوی شورای نگهبان تایید شده و در این رقابت حضور دارد. با توجه به این وضعیت، ورود نامزدهای منتسب به جبهه ایستادگی به مجلس یازدهم دور از دسترس به نظر نمی‌آید.

برچسب‌ها شورای نگهبان اصولگرایان انتخابات مجلس شورای اسلامی محسن رضایی خانه احزاب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای نگهبان اصولگرایان انتخابات مجلس شورای اسلامی محسن رضایی خانه احزاب ایران شورای نگهبان اصولگرایان انتخابات مجلس شورای اسلامی محسن رضایی خانه احزاب ایران جبهه ایستادگی ایران اسلامی جبهه ایستادگی در انتخابات انتخابات ریاست جمهوری حجت الاسلام والمسلمین انتخابات مجلس نهم تشکیل جبهه ایستادگی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان محسن رضایی برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۵۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سید نظام الدین موسوی گفت: از ۳۰ نامزد ائتلاف امناء در دور اول انتخابات ۷ نفر انتخاب و ۱۵ نفر نفر نیز به دور دوم راه پیدا کردند.

بیشتر بخوانید؛ چرا انتخابات ۴۵ صندلی باقی مانده مجلس دوازدهم اهمیت زیادی دارد؟

وی افزود: با تصویب شورای مرکزی ائتلاف تمامی ۱۵ نامزد راه یافته فهرست ائتلاف به دور دوم، در این مرحله نیز در لیست امناء قرار دارند.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه آقای مهدی شریفیان در اطلاعیه ای رسما اعلام کرد که خود را متعهد به رویکردهای ائتلاف امنا در مجلس آینده می داند، با تصویب شورای مرکزی حضور وی به عنوان نفر شانزدهم فهرست امناء در دور دوم قطعی شد.

دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (امناء) در ادامه اسامی کامل ۱۶ نفر ائتلاف انتخاباتی امنا در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را به این شرح اعلام کرد:

۱- سید نظام الدین موسوی
۲-احمد نادری
۳- ابراهیم عزیزی
۴-پیمان فلسفی
۵-سمیه رفیعی
۶-ابوالفضل ظهره وند
۷-محمد سراج
۸-ابوالقاسم جراره
۹-زینب قیصری
۱۰-ریحانه اخلاقی
۱۱-صالح اسکندری
۱۲-سید مرتضی محمودی
۱۳-بیژن نوباوه وطن
۱۴-حسین صمصامی
۱۵-مجتبی رحماندوست
۱۶-مهدی شریفیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1229360 برچسب‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران
  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • اعلام لیست انتخاباتی دور دوم شورای ائتلاف و جبهه پایداری
  • اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • لیست نهایی جبهه انقلاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • لیست ۱۶ نفره جبهه پایداری و شورای ائتلاف منتشر شد
  • لیست نهایی جبهه انقلاب برای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران منتشر شد
  • اعلام لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات
  • نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری در خوزستان معرفی شدند