Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان کرمان ۲۰ سال است با بی آبی و کمبود شدید منابع آبی دست و پنجه نرم می‌کند، بخش قابل توجهی از باغ‌ها و مزارع کشاورزی استان خشک شده و آب بسیاری از دشت‌های استان تا ۷ متر پایین آمده و یا به کلی خشکیده است.

بسیاری از رودخانه‌ها و تالاب‌ها خشک شده است و کانون‌های محلی طوفان شن هر روز بیشتر می‌شود، طی دو روز گذشته طوفان شن بار دیگر شرق استان را فرا گرفته و مردم ریگان و فهرج زیر طوفان سهمگین شن زندگی شأن مختل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸۰ درصد آب‌ها در کرمان هدر می‌رود

در چنین شرایطی استان کرمان جزو سه استان کم بارش تا مهر ماه سال جاری قرار گرفته بود و نگرانی‌های فزاینده از بی آبی استان رو به گسترش بود.

از ابتدای سال آبی جدید بارندگی در استان سه برابر افزایش یافته است و بیش از نیمی از حجم سدهای محدود موجود در استان آبگیری شده است

اما از ابتدای سال آبی جدید بارندگی در استان سه برابر افزایش یافته است و بیش از نیمی از حجم سدهای محدود موجود در استان آبگیری شده است.

اما طبق بررسی‌های خبرنگار مهر ۸۰ درصد روان آب‌های استان کرمان هر سال هدر می‌رود و قابل استحصال نیست.

خشکسالی‌های متوالی بسیاری از سدهای کوچک موجود در استان را سال‌ها از چرخه استحصال دور کرده و این سازه‌ها آسیب جدی دیده‌اند، بودجه قابل توجه و مناسبی نیز برای استحصال این آب‌ها در سطح ملی در اختیار استان کرمان قرار نگرفته است و علیرغم شعارهای مسئولان ملی در خصوص مدیریت آب در استان کرمان اما عملاً امکانات مالی و تجهیزاتی مناسب در اختیار استان قرار نگرفته است.

حالا آب ارزشمندی که می‌تواند کرمان را از بحران نجات دهد نه تنها مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرد بلکه خسارتهای جدی نیز به زیر ساختهای استان وارد می‌کند.

۱۸۰ میلیمتر بارندگی در استان

حمیده حبیبی، رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان در سال آبی جاری در مجموع شاهد ۱۸۰ میلیمتر بارندگی بوده است که در مقایسه با سال گذشته شاهد بیش از سه برابر بارندگی در استانی هستیم که با چالش کمبود بارندگی طی دو دهه گذشته مواجه بوده است.

وی تصریح کرد: تعداد ایام سرد سال نسبت به سال قبل افزایش یافته اما برآیند دمایی نشان می‌دهد همچنان استان کرمان در بررسی دمای بلند مدت روند گرم شدن را طی می‌کند.

حبیبی گفت: مطابق با آمارها در بلند مدت شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی بارندگی هستیم و بارندگی‌های قابل توجه در برخی از شهرستانهای جنوبی و غربی روی داده است اما در شهرستان‌های شرق استان کمت رین میزان بارش‌ها روی داده است.

وی گفت: به صورت سنتی اما بیشترین میزان بارندگی در استان کرمان در بهمن، اسفند و فروردین و اردیبهشت روی می‌دهد و پیش بینی می‌کنیم وضعیت بارندگی بسیار بهتر از سال گذشته خواهد شد.

استان کرمان سال‌ها با خشکسالی مواجه است و یک سال بارندگی که مطابق با روال عادی بارندگی‌های استان بوده است نمی‌تواند استان را از تبعات خشکسالی شدید دور کند

با این وجود؛ تبخیر و یا وارد شوره زار شدن سرنوشت نهایی بسیاری از آب‌های ناشی از بارندگی در استان است و دلیل این امر هم عدم برنامه ریزی و نبود امکانات لازم برای ذخیره سازی این آب‌ها می‌باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: خشکسالی در سالهای اخیر صدمه بسیار جدی به منابع آبی استان کرمان وارد کرده است.

رشیدی گفت: باید از منابع آب موجود در استان کرمان به صورت بهینه استفاده کنیم و در این زمینه باید مطالعات لازم انجام شود.

وی بیان کرد: استان کرمان سال‌ها با خشکسالی مواجه است و یک سال بارندگی که مطابق با روال عادی بارندگی‌های استان بوده است نمی‌تواند استان را از تبعات خشکسالی شدید دور کند.

وی اظهارکرد: متأسفانه درصد قابل توجهی از آب‌های بارندگی در کرمان تبخیر و یا روانه پهنه کویر می‌شود و هیچ تأثیری بر روی منابع آبی استان ندارد.

رشیدی افزود: تعداد سدهای موجود در استان کرمان محدود است و باید برای استحصال آب‌ها اقدامات جدی تری انجام شود.

وی بیان کرد: منابع آب‌های زیر زمینی ذخیره‌هایی هستند که باید برای آیندگان حفظ شوند.

۶۵ درصد از سدهای کرمان پر شد

وی گفت: خوشبختانه هم اکنون ۶۵ درصد ظرفیت سدهای استان کرمان آبگیری شده است.

وی حجم آب سدها را ۵۸۲ میلیون مترمکعب دانست و بیان کرد: باید از این ظرفیت استفاده بیشتری انجام شود.

این در حالی است که از بیش از میلیاردها مترمکعب بارندگی در استان کرمان تنها ۲۰ درصد استحصال می‌شود و بقیه به راحتی هدر می‌رود و دلیل عمده هم نبود ابزار لازم برای ذخیره این آب‌ها است.

در صورت احداث سدهای کوچک زمینه تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی و امکان کنترل این سیل آب‌ها نیز مهیا می‌شود

این در حالی است که منابع طبیعی استان کرمان تا کنون ۷ هزار و ۵۰۰ سازه در استان کرمان ایجاد کرده است که نسبت به ظرفیت‌های موجود در استان بسیار اندک است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: این میزان کار با توجه به اعتبارات اندک انجام شده است و باید برای توسعه آبخیزداری اعتبار بیشتری هم اختصاص یابد.

رجبی زاده بیان کرد: استان کرمان سیل خیز است و هر سال شاهد خسارتهای زیادی هستیم که در صورت احداث سدهای کوچک زمینه تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی و امکان کنترل این سیل آب‌ها نیز مهیا می‌شود.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم کار را توسعه دهیم در یک دهه باید ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد که با توجه به شرایط کنونی بسیار بعید است.

وی تنها راه جلوگیری از سیلاب را احداث این سدها دانست و بیان کرد: اگر این مشکل رفع شود سالانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب استحصال و مشکل آب کرمان برای همیشه رفع می‌شود.

کد خبر 4845600

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری کرمان سیل خشکسالی دهه فجر بوشهر انتخابات 98 شیراز بارش برف ایلام قزوین شهرکرد ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه گرگان انقلاب اسلامی ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی بیرجند بارندگی در استان استان کرمان موجود در استان آبگیری شده افزایش یافته سدهای کوچک هدر می رود آبی استان قابل توجه منابع آبی زیر زمینی انجام شود منابع آب سه برابر سال آبی سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۶۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در راستای جهش تولید؛ افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، گفت: به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی، سقف ضمانت‌نامه‌های اعتباری از ۵ به ۱۰ میلیارد تومان و سقف انواع ضمانت‌نامه‌های غیر اعتباری (پیمانکاری - قراردادی) از ۱۰ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش سقف ضمانت‌نامه‌ها تاکید کرد: افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های این صندوق برای صنایع کوچک در سال جهش تولید با مشارکت مردم، اثربخشی خدمات صندوق را به صورت معناداری افزایش خواهد داد و نقش صندوق را در جهش تولید برجسته‌تر خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزود: ضمانت‌نامه اعتباری، برای پوشش ریسک عدم بازپرداخت تسهیلات اعطایی به نفع بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و همچنین تضمین تأمین مالی از طریق سکوهای تأمین مالی جمعی و سکوهای تأمین مالی زنجیره تأمین با تخفیف حداکثر ۵۰ درصدی در کارمزد صادر می‌شود. درصد پوشش این نوع ضمانت‌نامه ۱۰۰ درصد اصل و سود تسهیلات سرمایه در گردش، ایجادی و توسعه‌ای را شامل خواهد شد.

این مسؤول عنوان کرد: صندوق با صدور انواع ضمانت‌نامه غیر اعتباری به‌نفع کارفرما، تسهیل‌گر اجرای قراردادهای واحدهای تولیدی مشمول تعریف صنایع کوچک است.

مقیسه در پایان خاطرنشان کرد: ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه، پیش‌پرداخت و حسن انجام کار را می‌توان مهم‌ترین ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری دانست که در صندوق بدون دریافت ودیعه نقدی و با تخفیف حداکثر ۵۰ درصدی در کارمزد، به درخواست واحدهای تولید کوچک و به نفع کارفرمایان صادر می‌شود.

کد خبر 6096958

دیگر خبرها

  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صنایع کوچک
  • افزایش ۲ برابری ضمانت‌نامه‌های اعتباری و غیراعتباری صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • در راستای جهش تولید؛ افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌ها
  • ۸۱درصد کل سدهای این استان پر شد
  • ۸۱درصد کل سدهای این استان پر شد | اگر بارش ها شدید هم باشد نگران نیستیم
  • باران همچنان مهمان کویر کرمان است
  • بارش‌های بهاری در خراسان جنوبی/کویر به دریاچه تبدیل شد + فیلم