Web Analytics Made Easy - Statcounter

میزگرد «بررسی ابعاد شهادت سردار سلیمانی» با حضور دو تن از اساتید و اعضای هیئت عملی دانشگاه های استان اصفهان به بررسی وضعیت ایران، منطقه و جهان پس از شهادت سردار سلیمانی پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ این چند روزی که گذشت، دو هفته‌ پُرماجرا و استثنائی بود؛ ماجرا‌های تلخ، ماجرا‌های شیرین، حوادث درس‌آموز در این دو هفته برای ملّت ایران پیش آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن روزی که ده‌ها میلیون در ایران، و صد‌ها هزار در عراق و بعضی کشور‌های دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه‌ جهان را شکل دادند، یکی از ایّام‌الله است. آنچه اتّفاق افتاد، کار هیچ عاملی جز دست قدرت خدا نمی توانست باشد. آن روزی هم که موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایّام‌الله است. ما این دو روز را جزء ایّام‌الله در همین چند روز گذشته، در همین دو هفته‌ گذشته، در مقابل چشم خودمان ما ملّت ایران مشاهده کردیم؛ این‌ها روز‌های نقطه‌ عطف تاریخ هستند.

این بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در نمازجمعه تاریخی 27 دی 1398 و دو هفته پس از شهادت سردار سلیمانی، چهره بین المللی مقاومت است. از 13 دی ماه 1398 برگ تازه ای در تاریخ معاصر ایران و منطقه باز شده است؛ برگی که خبر از خروج قریب الوقوع نیروهای خارجی به ویژه آمریکا از منطقه و آزادی خاورمیانه از بند حضور نیروهای اشغالگر و تبدیل شدن به آسیب جنوب غربی می دهد.

پس از گذشت چند هفته به سراغ این اتفاقات رفتیم تا حوادث تلخ و شیرین این ایام را در میزگرد تخصصی «بررسی ابعاد شهادت سردار سلیمانی» با حضور فرهاد مصری نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مجید توانپور، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در دفتر پایگاه خبری صاحب نیوز بررسی کنیم.

صاحب نیوز: فضای یک ماه گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

مصری نژاد: رخدادهایی در طول یک ماه گذشته در کشور اتفاق افتاد، اتفاقات تلخ و شیرین زیادی بود و مقام معظم رهبری جامع و کامل در سخنرانی خود مطالبی را پیرامون این قضایا اعلام کردند. شهادت سردار رشید اسلام که ضربه بزرگی بود و ایشان یکی از ستون های نظام جمهوری اسلامی به شمار می رفت. این اتفاق در اثر اطلاعات غلطی که به سران آمریکا داده بودند اتفاق افتاد. انتظار داشتند با شهادت سردار سلیمانی، هم جبهه مقاومت دچار خدشه بشود و هم نظام جمهوری اسلامی به نوعی سردرگمی دچار شود، اما دقیقا از این اتفاق نتیجه عکس گرفتند و حضور عظیم مردم در جریان تشییع پیکر این شهید بزرگوار تعجب همه جهانیان را به دنبال داشت.

صاحب نیوز: برخورد غربی ها در برابر این حماسه عظیم را چگونه ارزیابی می کنید؟ تا چه اندازه توانستند جلوی جهانی شدن این حماسه را بگیرند؟

مصری نژاد: تلاش کردند با موج سواری بر اتفاقاتی که پس از این ماجرا افتاد این حماسه را خدشه دار کنند؛ برجسته تر کردن بحث سقوط هواپیما که البته اتفاق ناگواری برای همه ما بود و باعث برخی نگرانی ها در مردم شد، بخشی از عملیات آن ها بود؛ به طور کلی آنچه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند، تحت الشعاع قرار نگرفتن شهادت سردار و تشییع پیکر ایشان و اتفاقی که سپاه در حمله موشکی به پایگاه عین الأسد که به عنوان اتفاقی بزرگ حیثیت آمریکا را پس از جنگ جهانی دوم خدشه دار کردند باید مد نظر قرار گیرد.

هر اتفاقی هم که پس از حمله به عین الأسد ایجاد شد، گر چه تلخ بود و نیاز به پیگیری دارد، اما نباید موجب شود که آن اتحاد و اتفاق و نگاه مثبت و امیدواری که پس از شهادت سردار سلیمانی صورت گرفت، تحت الشعاع قرار نگیرد و این مسئله باید زنده بماند و این دو روز بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری باید به عنوان ایام الله در نظر گرفته شود؛ بنا بر نظر قرآن کریم ایام الله، روزهایی است که دست خداوند پشت آن قرار گرفته است و قطعا این اتفاقات، به صورت الهی صورت گرفت و نگاه حضرت ولیعصر(عج) به این قضایاست و خون این شهید برکات زیادی برای نظام و انقلاب به همراه دارد.

توانپور: اگر روال برخورد آمریکایی ها با این قضایا را بررسی کنیم و این جنگ دیپلماسی عمومی و توئیتری که در سراسر دنیا به راه انداختند را مورد بررسی قرار دهیم و برخوردی که با ترور سردار سلیمانی کردند و برخورد پروپاگاندایی روشن  آن ها که اعلام کردند ما در فلان ساعت با فلان پهپاد سردار به شهادت رساندیم و این ترور را در سطح ریاست جمهوری یک ابرقدرت بر عهده گرفتند؛ می بینیم که چنین اقدامی تاکنون در دنیا سابقه نداشته است. این اقدام چند وجه مهم داشت. اولاً به این قضایا نیاز داخلی داشتند و آقای ترامپ به دنبال دستاورد تراشی در سیاست خارجی است که از البغدادی شروع کردند و به گفته خودشان دشمنان آمریکا را یکی یکی نابود می کنند و به دنبال آن، سکوت رسانه ای در برابر حماسه عظیم مردم ایران در شهرهای مختلف حاکم کردند.

در جریان حمله عظیمی که سپاه پاسداران به عین الأسد انجام داد به دنبال کوچک کردن ابعاد مختلف این حمله بودند که اتفاق خاصی نیفتاده و خسارت مالی چندانی ندیدیم که البته در اطلاع رسانی های بعدی مشخص شد که تلفات بسیار بالا است و تیم ترامپ دروغ های زیادی تحویل جامعه بین الملل و مردم آمریکا دادند که کم کم زوایای آن روشن می شود.

در قضیه حادثه تلخ و برخورد موشک با هواپیما، با توجه به داده هایی که داشتند که یا از عملکرد خود آمریکایی ها بود و یک جنگ الکترونیک بود و یا چیزی دیگری تئوری برخورد موشک را اعلام کردند و تقریباً همان موضعی که ترامپ در مورد زدن پهپاد آمریکایی در مورد سقوط این هواپیما گرفت و اعلام کرد یک سربازی خطایی انجام داده است و یک اشتباهی شده است و رسانه های آمریکایی این را پررنگ کردند تا اثر حمله به عین الأسد کم شود.

 صاحب نیوز: سخنرانی رهبر معظم انقلاب چه تأثیری بر این فضا گذاشت؟

توانپور: سخنرانی حضرت آقا در این فضا شکل گرفت، کلیت سخنرانی رهبر معظم انقلاب سه هدف را محقق کرد؛ التهابات جامعه با این سخنرانی فروکش کرد؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند دو هفته پر التهاب و پر تنش داشتیم که تمام شد و به طور کامل تبیین کردند. اثر دیگر جلوگیری از صفر کردن این سرمایه اجتماعی به وجود آمده بود. آمریکایی ها با تمرکز بر حوادث تلخ پس از شهادت سردار سلیمانی به دنبال صفر کردن این سرمایه اجتماعی بودند و این دو اتفاق را به عنوان ایام الله برجسته کردن به از این ترفند رسانه ای و جنگ فکری جلوگیری شود. در وجه سوم تبیین راه آینده بود که حضرت آقا آینده نگرانه صحبت کردند و فرمودند که ما هیچ راهی جز اینکه قوی بشویم نداریم و راه را روشن کردند و در این سه هدف به خوبی موفق بود؛ یعنی  تا حد زیادی این تبلیغات و پروپاگاندای بزرگ را کم کرد.

صاحب نیوز: آمریکا برای اولین بار به این سطح می رسد که مسئولیت یک ترور را در جایگاه ریاست جمهوری خود قبول کند؛ اگر چه ما در منطقه سابقه ترورهای موساد را داشتیم و اعلام هم می کرد، اما برای اولین بار یک کشور رسمی تا این اندازه هیمنه خود را پایین می آورد تا دو نفر از فرماندهان محور مقاومت را بزند؛ تاثیر این دو شهید بر منطقه در چه سطحی بوده که تا این اندازه یک کشور کاپیتالیسمی حاضر به هزینه کرد آبروی خود می شود؟

مصری نژاد: تحلیلی که آمریکایی ها داشتند تحلیل غلطی بود، انتظار داشتند به محور مقاومت ضربه بزنند و جامعه ایرانی در این قضیه عکس العمل مثبتی نشان ندهد و یا عادی از کنار آن عبور کند که نتیجه عکس گرفتند؛ دشمن به این نتیجه رسیده بود که مذاکره، مقابله مستقیم و درگیر جنگ شدن با ایران یا محور مقاومت اثربخش نیست و به سخیف ترین شکل ممکن تروری انجام داد که سال ها مدعی مبارزه با آن است و به صراحت آن را اعلام کردند. این نشان از ضعف دشمن دارد که تمام امکاناتی که در اختیار دارند از ابزار رسانه ای تا اقتصادی برای آن ها نتیجه بخش نبوده است و وارد این فضا شده اند.

مقام معظم رهبری در صحبت های خود فرمودند سردار سلیمانی یک شخص نیست، سردار سلیمانی یک تفکر است، سپاه قدس بالغ بر 30 سال است که در سراسر دنیا و به ویژه محور مقاومت در حال فعالیت است و ترویج مقاومت در سطح منطقه را در دستور کار خود قرار داده است. سردار سلیمانی شخصی بسیار مهم، تأثیرگذار و استراتژیستی بزرگ بود، اما حذف او به معنای تضعیف محور مقاومت و یا قطع ارتباط این محور با ولی امر مسلمین نیست؛ کما اینکه اتفاقاتی که پس از این شهادت صورت گرفت نشان داد محور مقاومت هم انسجام بیشتری و هم طرفداران بیشتری در بسیاری از کشورها پیدا کرد. بسیاری از مردم دنیا در اثر این شهادت بیدار شدند؛ یعنی در جنگی که دشمن به راه انداخت تا با استفاده از اثر تبلیغی آن محور مقاومت را تضعیف کند، اثر عکس گرفت و افکار عمومی دنیا متوجه این شد که آمریکا برای رسیدن به اهداف خود از هر جنایتی که بتواند استفاده می کند.

این فکر در دولت ها شکل گرفته است که آمریکا قابل اعتماد نیست و اهل خیانت است و به تعهدات خود پایبند نخواهد بود و صحبت های مقام معظم رهبری با وجود این که تمام بایکوت های خبری حماسه مردم و پروپاگاندای حادثه سقوط هواپیما توسط رسانه های فارسی زبان و بین الملل که سعی کردند که این کار را یک کار ضعیف جلوه بدهند، بسیاری از شبکه های دنیا صحبت های مقام معظم رهبری را به صورت زنده پوشش دادند.

صاحب نیوز: رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه تهران اصطلاح «نیروهای فرامرزی» را برای سپاه قدس به کار بردند که مورد توجه رسانه های خارجی به ویژه سی ان ان و اسپوتنیک قرار گرفت؛ به معنای این است که قرار است سپاه خود پایش را فراتر از منطقه بگذارد.

توانپور: تعریف وظایف و ماموریت های سپاه قدس فرامرزی بوده است که نقطه نهایی آن آزادی قدس شریف است و کاری هم که تاکنون سپاه قدس تاکنون انجام داده است که شاخص ترین آن مبارزه با داعش است، یک کار جهانی و بین المللی است؛ ما در منطقه تنها گروه و ارتشی که در برابر داعش به صورت واقعی ایستاد و کشته داد سپاه قدس بود و این داعش یک خطر بین المللی بود. وقتی سپاه قدس در برابر داعشی که یک خطر بین المللی است می ایستد در واقع به عنوان یک خطر بین المللی عمل می کند و برای همین رهبر معظم این تعبیر را به کار بردند؛ وقتی چینی ها، اروپایی ها و خود آمریکایی از داعشی که خودشان به وجود آوردند احساس خطر می کنند و سپاه قدس در برابر این گروه ایستاد، این یک ارتش بین المللی است. این اتفاق در نقاط دیگری نیز افتاده است؛ وجود رژیم صهیونیستی یک خطر منطقه ای و بین المللی برای دنیا است، البته ممکن است کسی باور نداشته باشد اما این مهم است که اگر این رژیم صهیونیستی پر و بال بگیرد چیزی از جهان برای کسی باقی نمی گذارد که بقیه بخواهند برای باقی مانده آن دعوا کنند؛ پس وقتی سپاه قدس به حزب الله لبنان، حماس و تمام گروه هایی که علیه سپاه قدس می جنگندند این یک عملکرد جهانی از سپاهی فرامرزی است.

مصری نژاد: سابقه ذهنی ما برای کلمه بدون مرز برای گروه هایی است که به دنبال کارهای عام المنفعه و کمک به دیگران و بشردوستانه است و این کلمه یک بار بشردوستانه دارد، رهبر معظم انقلاب نفرمودند که سپاه قدس یک سپاه نظامی است بلکه فرمودند «فرامرزی» است و این عینی ماموریت های این سپاه تنها یک مأموریت نظامی نیست و به تعبیر خود رهبر معظم انقلاب یک مجموعه با اهداف والای نظامی و الهی است و نه صرفا نظامی که هر کجا نیاز باشد حضور پیدا می کند و به جبهه مستضعفین کمک می کند.

به تعبیری یک اهداف گسترده تری برای سپاه قدس ترسیم کردند که شاید در این 30 سال گذشته انجام می شده است اما به این شفافیت مرزبندی، هدف بندی و موضوع بندی نشده است. ما با سپاه قدس خود لزوماً در منطقه حضور نخواهیم داشت و با هدف رسیدگی به مشکلات مستضعفین که عامل آن استکبار جهانی است در هر نقطه ای که نیاز باشد حضور پیدا می کنیم.

صاحب نیوز: چرا ایران از بین اهداف موجود عین الأسد را انتخاب کرد و چرا سطح حمله را به حمله به تأسیسات محدود کرد و اعلام کرد که ما به دنبال تلفات گیری از آمریکایی ها نبودیم؟

مصری نژاد: رهبر معظم انقلاب در صحبت های خود فرمودند که این انتقام نبود و این سیلی بود که به استکبار جهانی زدیم.اینکه فردی از ما کشته شده است و باید برای انتقام فردی از آن ها را بکشیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند که حاج قاسم سلیمانی یک فرد نبود و مکتب بود؛ سردار سلیمانی یک ملت، یک امت و یک مکتب بود، این که ما برویم در مقابل با این اقدام یک، ده یا صد نفر را بکشیم جبران این اقدام خبیثانه آمریکا نیست. ضربه عین الأسد یک ضربه حیثیتی بود. عین الأسد در واقع به تعبیری بزرگ ترین پایگاه هوایی منطقه در عراق است و از لحاظ تجهیزات، وسعت جغرافیایی و تعداد نیروها و دورترین پایگاه نظامی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی است و با توجه به اتفاقاتی که افتاده بود، بیشترین سطح آماده باش باید در این پایگاه حاکم باشد؛ این 13 موشکی که به روایت سردار حاجی زاده به سمت این پایگاه شلیک شد، نوعی قدرت نمایی بود که ما هستیم می توانیم و اگر بخواهیم می توانیم قوی تر از این سطح حمله بکنیم و دشمن نیز تمام تلاش خود را کرد که این وزن را کم کند. هنوز هم به این تلاش خود ادامه می دهد؛ حیثیت آمریکا با این حمله به عنوان ابرقدرت، بزرگ ترین قدرت نظامی و کشوری با دارا بودن بزرگ ترین تجهیزات جنگ الکترونیک خدشه دار شد. نکته حازذ اهمیت این است که تنها یک موشک هم منهدم نشده است و در سطح بین الملل آمریکا دیگر ابهت سابق خود را ندارد و این بزرگ ترین اثر این حمله است.

توانپور: عین الأسد چشم آمریکایی ها در منطقه بود؛ هم تجهیزات نظامی و هم تجهیزات جاسوسی و شنودی بالایی داشت؛ عین الأسد زدن یعنی شما می توانید تمام پایگاه های آمریکا در منطقه با این دقت بزنید و این یعنی همه پایگاه های آمریکا در معرض خطر هستند و هر لحظه ممکن است در هر یک از پایگاه های آمریکا توسط ایران یا حتی هر یک از گروه های مقاومت مورد هدف قرار گیرد.

موشکی که با دقت مرکز مرکز فرماندهی، سوله شنود، آشیانه پهپادها، پهبادهای عمود پرواز و هواپیماهای جاسوسی را می زند، آیا نمی توانست بر سر پناهگاه ها فرود بیاید و تمام 500 نفری که در این پناهگاه ها پناه گرفته اند را به درک واصل کند؟ این به فرض این است که دروغ آمریکایی ها مبنی بر این که این حمله تلفات جانی نداشته است را قبول کنیم که البته شواهد و اتفاقاتی که افتاده است و کم کم درحال رو شدن است. این یک تدبیری از ططرف ایران براساس واقعیت زمین است که شما نشان می دهد که می توانید بدون رهگیری و خطا بزنید، یعنی صد نفر کشته نشده اند، همه سربازان آمریکا در حالت مردن و زنده ماندن هستند و احساس امنیت از تمام این سربازان گرفته شده است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پس از شهادت سردار سلیمانی پایگاه های آمریکا حمله به عین الأسد یک خطر بین المللی سردار سلیمانی یک رهبر معظم انقلاب مقام معظم رهبری بین المللی جمهوری اسلامی اعلام کردند محور مقاومت آمریکایی ها بین الملل سپاه قدس ام الله بزرگ ترین صاحب نیوز مصری نژاد صورت گرفت ایام الله خدشه دار عکس گرفت رسانه ای دو هفته آن روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۶۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تاکید کرد کمک‌های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیستی چراغ سبزی برای حمله به رفح و تشویق دشمن به گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

به گزارش ایسنا، نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: کمک‌های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیستی چراغ سبزی برای حمله به رفح و تشویق دشمن به گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

به نقل از النشره، وی گفت: صحنه سرکوب تحصن‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا نقاب را از چهره واقعی آمریکا بر انداخت و دروغ بودن ادعاهای آنها درباره آزادی بیان را در مقابل دنیا آشکار کرد اما غزه ‌بی باک بر جامعه بین‌المللی که با دشمن همدست است و کشورهایی که با رژیم صهیونیستی در منطقه سازش کرده‌اند حساب باز نمی‌کند بلکه به جبهه‌های مقاومت در لبنان عراق و یمن تکیه می‌کند.

وی گفت: ادامه فعالیت جبهه‌های پشتیبان غزه بعد از ۲۰۰ روز از درگیری‌ها از کریات تا ایلات و دریای سرخ و مابعد آن، نشان دهنده قدرت جبهه‌های مقاومت و ناتوانی دشمن اسرائیلی و آمریکا در شکستن اراده مقاومت در منطقه است.

قاووق افزود: رسیدن پهپادهای مقاومت به عمق اراضی اشغالی در عکا، بیت هیلل و عرب العرامشه نشان دهنده قدرت این پهپادها برای عبور از تمام سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل است. پهپادهای مقاومت از سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل عبور کرده‌اند و به جایی که مقاومت بخواهد می‌رسند و این یک موفقیت استراتژیک برای مقاومت در این درگیری است.

وی گفت: کثرت تهدیدات رژیم صهیونیستی دلیل قدرت نیست بلکه دلیل آشفتگی و ترس و نگرانی دشمن است. دشمن قبل از اینکه به فکر جنگ با حزب‌الله در لبنان بیفتد بیش از هزار محاسبه انجام می‌دهد.

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: میانجی‌گری‌ها و پیام‌های بین‌المللی به خاطر نجات غزه یا کمک به لبنان نیست بلکه برای نجات دشمن جنایتکار صهیونیستی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | پیام ویژه سردار حاجی‌زاده خطاب به مردم درباره حمله سپاه به اسرائیل
  • بیگانگان به دنبال فروش سلاح در خلیج فارس هستند
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد