Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@16:25:09 GMT

بانو «ستی فاطمه» حیات اجتماعی موثری داشت

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۹۷۴۶۶

بانو «ستی فاطمه» حیات اجتماعی موثری داشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در یزد، عضو شورای اسلامی شهر یزد در این مراسم گفت: بانو ستی فاطمه در یزد نمایشی از مدیریت و توانایی از خود بروز داد و نقش زنان در تاریخ را موثر و ماندگار کرد.
ونوس عامری با اشاره به اینکه زنان مثل یک مادر در صلح و آرامش جامعه را مادرانه اداره می کردند، افزود: آنان در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. در کنار مردان زحماتی را متحمل و در جامعه نقش آفرینی داشته و دارند.


وی با اشاره به اینکه اسلام زمینه رشد و شکوفایی و امنیت زنان رافراهم کرد، اظهار داشت: زنان در تاریخ پس از اسلام خوش درخشیدند و زنان یزدی نیز به تبع همه در جامعه موثر و نقش آفرین بودند.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد تاکید کرد: پس از انقلاب فضای امن برای زنان به وجود آمد و زنان فرصت را غنیمت شمرده و وارد عرصه های مختلف شدند و این مهم جدای از وظیفه یک مادر نیست.
وی تصریح کرد: ابتدایی ترین نقش هر زنی نقش مادری است و این نقش ها هیچ تضادی با وظیفه گرانقدر مادری ندارد چرا که بدون مردان، زنان موفق نبوده و بدون زنان مردان موفق نخواهند بود.


نقش «بانو ستی» فاطمه در شکل گیری تمدن کهن یزد
در ادامه این مراسم یکی از نوادگان خاندان امیرچقماق گفت: بی بی فاطمه خاتون ملقب به ستی فاطمه وجودش و آثار به جای مانده از وی، نقش مهمی در تمدن کهن یزد و جهانی شدن آن داشته  است.
زهره امیرچقماق  ادامه داد: بی بی فاطمه خاتون همسر امیر جلال‌الدین امیرچقماق شامی حاکم یزد، یکی از زنانی بود که اگرچه نام وی در تاریخ ایران نیامده، اما در یزد و آبادانی آن نام او ماندگار است.


وی افزود: این زن نیکوکار به لحاظ شهرت، نفوذ و اعتبار در یزد، شخصیتی چون خواهرش گوهر شاد آغا، همسر سلطان شاهرخ تیموری داشته و امیرچقماق و همسرش نقش مهمی در آبادانی یزد در زمان سلطان شاهرخ تیموری داشته‌اند.
وی آبادانی های بی بی فاطمه خاتون را ناشی از اقتدار و شخصیت مستقل وی دانست و گفت: شاید بتوان آن را ویژگی  خانوادگی به شمار آورد زیرا مشابه  این استقلال و اقتدار در خواهرش همسر سلطان تیموری دیده می شود.
این نواده امیرچقماق اظهار داشت: بی بی فاطمه خاتون از بانوان قرن نهم هجری در یزد به حساب می آید و همسر امیر جلال‌الدین امیرچقماق شامی حاکم یزد در عصر تیموری بود و همچون خواهرش به احداث بنای عام المنفعه همچون مجموعه امیرچقماق دست زد و در زمره بانوان فعال نیک اندیش قرار گرفت.
وی ادامه داد: امیرچقماق و همسرش با علاقه به یزد، نقش مهمی در رشد و شکوفایی شهر ایفا کردند و این بانو زن مومنه ای بوده که ارادت خاصی به اهل بیت داشت چنانچه که در کاشی کاری های مسجد جامع امیرچقماق نام حضرت علی (ع) و دیگر معصومان منقوش است.
وی خانقاه، زورخانه، آب انبار، حمام، میدان، تکیه، کاروانسرا، بازارچه حاجی قنبر، بقعه ستی فاطمه را از جمله موقوفات این بانو و همسرش برشمرد و افزود:  عواید این موقوفات برای سکونت تمام مسلمین علی الخصوص سادات و فقرای مومن و  همچین بزرگان دینی هنگام سفر به یزد صرف می‌شده است.
امیرچخماقی ادامه داد: همچنین زمین های زراعی در احمد آباد اردکان، ده محمد طبس، مهریز و تفت است که همراه آنها قطعا قنات و چشمه هایی بوده که به مرور زمان خشک شده و اثری از آنها به دلیل بی توجهی متولیان امر نمانده است.
این نواده امیرچقماق و بانو ستی فاطمه خاطر نشان ساخت: مدفن این بانو در مجاورت امیرچقماق واقع شده و از نظر شکل ظاهری گنبد منحصر به فرد است  و در زمان خود این بانو ساخته شده به نحوی که درآمد آسیاب شیخداد را وقف بر آرامگاه کرده است.
وی با اشاره به اینکه در گرامیداشت بزرگان کوتاهی شده گفت: چرا که نام امیرچقماق به اشتباه امیرچخماق عنوان می شود و در نگه داری آرامگاه وی نیز کوتاهی شده و به حالت نیمه مخروبه درآمده و حتی بسیاری از مردم از شخصیت، خدمات و محل دفن وی اطلاع ندارند. 
بانو ستی فاطمه در زمان خود حیات اجتماعی موثری داشته است
مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری یزد نیز در این مراسم گفت: بانو ستی فاطمه نقش مهمی در بحث آبادانی یزد داشتند و به نقش و جایگاه ایشان در تاریخ یزد کمترپرداخته شده است.
فاطمه دانش یزدی بابیان اینکه بی بی فاطمه خاتون ملقب به ستی از القابی بوده که برای بانوان اشراف و بزرگ اعطا می شده است، ادامه داد: این بانو فرزند امیرشمس الدین محمد، نقش تاثیرگذاری در آبادانی و حرکت هایی در حوزه های مختلف روز گار خود داشت. 
دانش یزدی حیات اجتماعی این بانو در روزگار خویش را موثر دانست و افزود: امیرچقماق و بانوستی فاطمه ۳۰ سال حاکم یزد بودند و در این زمان حکومت و سیاست گذاری را با توجه به اینکه همسرش در جنگ سپری می کرد، بر عهده این بانو و با  فرزندانش در راستای آبادانی حرکت هایی ایجاد کردند لذا باید زنی با سیاست و تدبیر باشد تا حکومت را به دست گیرد و اداره کند.
این پژوهشگر حوزه تاریخ و میراث فرهنگی یزد، نگاه اقتصادی این بانو را بی نظیر دانست و بیان کرد: احداث حجره ها و بازارهاو ... در این دوره از جمله مواردی است که باعث رونق اقتصادی شد به نحوی که بازار بزرگ با ۹۰ دکان توسط داروغه امیرچقماق شامی احداث می شود و حیات اقتصادی و شریان اقتصادی یزد در آن دوره می شود.
در ادامه این مراسم نجمه نادری در رابطه با معماری امیرچقماق و متعلقات آن و همچنین الهه خاکباز الوندیان در مورد معرفی معماری و مرمت های بقعه بانو ستی فاطمه در کنار تکیه امیرچقماق یزد مواردی را بیان کردند و همچنین گروه بزرگ موسیقی کرال یزد به اجرای برنامه پرداختند.

46

کد خبر 1349475

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان یزد بانو ستی فاطمه حیات اجتماعی نقش مهمی حاکم یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۷۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟

اهداف و آرمان‌های جوامع مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال جوامع غربی به دنبال حذف معنویت هستند و برای‌شان ترویج اخلاق بندگی مهم نیست و روشن است که در چنین جوامعی، همه عوامل دست در دست هم می‌دهند تا آن جامعه به هدف خود برسد. اما در جوامع اسلامی مثل ایران، الهی شدن و ترویج اخلاق بندگی و عبودیت خدای متعال مطرح است و بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین رفتار‌های اجتماعی باید زمینه‌ساز تعالی جامعه دینی و افراد باشند.

حجاب یکی از آن عوامل و رفتار‌هایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا می‌کند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود می‌گیرد و تبدیل به قانون می‌شود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است.

 دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی می‌داند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و، چون زن بدحجاب، هرگز نمی‌تواند جلوی نگاه‌های آلوده و هوس‌انگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشم‌چرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعی‌شان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب  می‌گوید: «حجابی که اسلام راجع به آن حرف می‌زند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانواده‌هاست. همان دختران جوانی که می‌خواهند همسران‌شان راحفظ کنندو پسرانی که می‌خواهند زن محبوب‌شان راازدست ندهند، بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواسته‌های‌شان‌عملی نمی‌شود.»

تضاد آموزه‌های غربی با ارزش‌های اسلامی

درجوامع غربی برای این‌که از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانه‌شان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشم‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را به همین جذابیت‌های ظاهری و کوته‌بینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسه‌انگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزش‌های واقعی واخلاقی خواهدداشت؟ امین کشوری می‌گوید: «آموزه‌های غربی به زنان می‌آموزد که همه ارزش‌های آنها در «تن» خلاصه شده و اگر توانست اندام، ظرافت‌ها و زیبایی‌هایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، می‌تواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی است. اسلام می‌گوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیت‌ها و رعایت حجاب که برایش امنیت می‌آورد می‌تواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهره‌کشی اقتصادی کند، بلکه سخت با آن مبارزه می‌کند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست. 

بالا رفتن سطح استاندارد‌های جنسی 

درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتار‌های غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآن‌ها رویگردان و حتی متنفر شوند. در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیت‌های زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب رو‌به‌رو می‌شوند و این تقاضای روحی، روانی و جنسی آنها را بالامی‌برد وطالب سطح جدید، متنوع و بی‌بندوبارتر ازوضعیت موجودشان می‌شوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بی‌مهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما در اسلام همه نیاز‌ها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیاز‌های جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده، صرف شود. به گفته کشوری، آزادی‌های جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامد‌های ناگواری مانند سقط جنین، بچه‌های نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیاز‌های جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و... تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در این‌گونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر می‌شود.

منبع: جام‌جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود