Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه الجزیره گزارش تلویزیونی را در مورد جزئیات عملیات خونبار لغو محاصره حرمین شریفین در سال 1979 ساخته که در این برنامه اسنادی ارائه شده است که نشان می‌دهد طرف‌های خارجی نیز در این عملیات که به کشته شدن هزاران تن انجامید، شرکت داشتند.

به گزارش ایسنا، شبکه الجزیره گزارشی را پخش کرد که از جزئیات دقیق عملیات خونین دولت عربستان برای شکستن آنچه محاصره کعبه در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۷۹ خوانده شده، پرده برمی‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش مستنداتی ارائه شده که نشان می‌دهد بر خلاف روایتی که عربستان درباره این حادثه منتشر کرده و مدعی شده بود که ارتش سعودی به تنهایی مسئول اجرای این عملیات بود، اما در واقع کشورهای خارجی نیز در آن نقش داشتند.

پل باریل، رهبر گروه افراد اجیر شده فرانسوی و کریستین لامبرت، یکی از تک‌تیراندازهای فرانسوی که در عملیات ارتش عربستان علیه گروه "جهیمان بن محمد بن سیف العتیبی" مشارکت داشتند، جزئیات جدیدی از این عملیات را فاش کردند. طبق اطلاعات پل باریل، در این عملیات بین سه تا پنج هزار تن کشته شدند؛ نه ۳۰۰ تنی که عربستان اعلام کرده بود.

در همین حال، هیئت بین‌المللی ناظر بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین به شدت سکوت این کشور درباره قتل هزاران تن در حادثه اشغال مسجدالحرام در سال ۱۹۷۹ را محکوم کرد.

این هیئت در بیانیه‌ای اعلام کرد، برخورد خونین با حادثه مذکور از جمله کمک گرفتن از نیروهای خارجی و هتک حرمت حرمین آن هم تنها با هدف حفظ انحصار خود در اداره حرمین شریفین، بار دیگر شکست تاریخی رژیم سعودی در مدیریت حرمین و دست داشتن این کشور در قتل هزاران تن را اثبات می‌کند.

تصرف و اشغال مسجدالحرام در ۲۰ نوامبر ۱۹۷۹ (۲۹ آبان ۱۳۵۸) پس از حمله و اشغال مسجدالحرام و گروگان‌گیری حجاج توسط نیروهای مسلح گروه جهیمان العتیبی که مخالف دولت عربستان بودند، صورت گرفت. در پی این اشغال پادشاه وقت عربستان به نگهبانان دستور داد تا کعبه را محاصره کرده و افراد وابسته به جهیمان را قبل از این که خبر این حادثه به بیرون درز کند، بکشند، اما در نهایت با ناکامی ارتش عربستان در مقابله با شورشی‌ها چند نیروی کماندوی فرانسوی برای این مأموریت در نظر گرفته شدند و عملیات را به پایان رساندند.

هیئت بین‌المللی ناظر بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین رژیم آل سعود را مسئول ارتکاب قتل عام خونین داخل مسجدالحرام و هتک حرمت آن دانست و تأکید کرد، حادثه اشغال مسجدالحرام و قتل هزاران بی‌گناه که اکثر آنها از حجاج بودند، لکه ننگی در تاریخ رژیم سعودی و مدیریت خونینش بر حرمین باقی خواهد ماند و بار دیگر اثبات می‌کند که باید خواستار پایان دادن به مدیریت انحصاری ریاض بر حرمین شریفین شد.

پس از اینکه دولت عربستان در اداره مسالمت‌آمیز اماکن مذهبی به گونه‌ای که حرمت آنها و جایگاهشان در نزد مسلمانان را محترم بشمارد، شکست خورد و کوتاهی کرد؛ این هیئت بار دیگر خواستار اتخاذ اقدامات عملی برای مشارکت نهادها و دولت‌های اسلامی دارای تجربه در اداره اماکن مذهبی، در این خصوص شد.

هیئت مذکور تأکید کرد، زمان آن فرا رسیده که نهادها و دولت‌های اسلامی با تجربه، در اداره اماکن مذهبی در عربستان مشارکت داشته باشند تا از به کارگیری بهترین استانداردهای ایمنی و امنیتی اطمینان حاصل شود.

عربستان برای نخستین بار در نوامبر ۲۰۱۹ تصاویری از عملیات مسجدالحرام منتشر کرد، اما وجود هرنوع کمک خارجی در این عملیات را منکر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مسجدالحرام حرمین شریفین بر حرمین شریفین دولت عربستان اماکن مذهبی بار دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۷۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟

با توجه به کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر تشکیل دولت مستقل فلسطین، بسیار بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع میان ریاض و تل آویو سخن گفت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های غربی همزمان با نشست داووس صحرا در ریاض و حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گزارش دادند که عربستان  آماده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می باشد. این فضاسازی رسانه‌ای که با آغاز دور جدید گفتگوها برای توقف جنگ غزه در قاهره همزمان بود، این انگاره را مطرح نمود که در صورتی که بنیامین نتانیاهو از ایده حمله به رفح دست بکشد و توافق تبادل اسرا را منعقد نماید، می‌تواند در ازای آن روابط رسمی با عربستان را برقرار نماید.

 از ابتدای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی در نوامبر 2022، عادی سازی روابط با ریاض با الگو برداری از مدل روابط با امارات و بحرین به عنوان مهمترین دستور کار سیاست خارجی این رژیم روی میز قرار داشت. آمریکا برای متقاعد کردن نتانیاهو به منظور دست کشیدن از عملیات گسترده در رفح، تلاش کرد تا "دوراهی رفح یا ریاض" را در فضای رسانه‌ای منطقه‌ای و بین المللی شکل دهد.

دولت بایدن که از افزایش اعتراضات دانشجویی که از بدنه اجتماعی حزب دموکرات هستند، نگران است، تلاش دارد تا در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سریع تر به جنگ غزه پایان دهد. از این رو می خواهد از جیب عربستان سعودی دستاوردی سیاسی برای نتانیاهو جفت و جور نماید تا وی به توافق تبادل اسرای پیشنهادی در قاهره و توقف جنگ تن بدهد.

اما واقعیت این است که با بررسی موضع گیری مقامات سعودی در نشست داووس صحرا، نشانه‌ای از تغییر جدی در موضع آنها در خصوص پرونده روابط ریاض با رژیم صهیونیستی قابل مشاهده نبود. مقامات عربستانی همچنان با تاکید بر سیاست سنتی شان مبتنی بر پافشاری بر روی گزینه تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی که در سال 2001 در نشست بیروت تحت عنوان «ابتکار عربی» ارائه شده بود، نشان دادند که خبری از توافق قریب الوقوع در روابط با تل آویو نیست.

به نظر می‌رسد هیاهوی رسانه‌ای آمریکایی‌ها درباره توافق قریب الوقوع بیشتر برای جلب نظر نتانیاهو بود که البته موفق هم نبوده و دولت تندروی اسرائیل علاقه‌ای به توقف جنگ و کشتار در غزه ندارد.

در چنین شرایطی با توجه به آنکه افق روشنی برای تشکیل دولت فلسطین در چهارچوب راهکار دو دولتی مدنظر سعودی قابل دسترس نیست، بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع ریاض و تل آویو سخن گفت. مگر اینکه آمریکا موفق شود عربستان را متقاعد نماید که پیشنهاد ارائه شده برای انعقاد قرارداد راهبردی و امنیتی آنقدر با ارزش است که در ازای آن سیاست سنتی ریاض در قبال فلسطین را متحول نماید. در چنین شرایطی بر کسی پوشیده نیست که اعتبار سیاسی عربستان نزد افکار عمومی جهان عرب و کشورهای اسلامی خدشه دار خواهد شد به ویژه آنکه در نظر داشته باشیم که سعودی‌ها در مقایسه با امارات و بحرین جایگاه بالاتری در میان افکار عمومی عربی برای خودشان تعریف کرده‌اند.

هشدار عربستان به اسرائیل درباره حمله به رفحدرخواست عربستان بر ایجاد گذرگاه امن برای کمک به غزه

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • انفجار در خودرو کاروان گارد پادشاهی عربستان
  • فعالسازی ظرفیت‌های دولت در پشتیبانی از یادمان‌های دفاع مقدس
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • افشاگری رشیدی کوچی: افرادی محکومیت قطعی داشتند، اما به دلیل نزدیکی شان به دولت در مجلس آینده حضور دارند / می‌خواهند ریاست را هم به جریان پایداری نزدیک کنند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • عکس/ نشست مشترک اعضای هیئت دولت با استانداران
  • زایران ایرانی عمره ۲۴ ساعته با اتوبوس به مسجدالحرام منتقل می‌شوند
  • وزیران تندرو کابینه اشغالگر حمله فوری به رفح را از نتانیاهو درخواست کردند
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا