Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@09:19:02 GMT

یادداشت| نطق سالانه ترامپ؛ نمایش واقعی وحشی‌گری آمریکایی

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۹۷۸۸۶

یادداشت| نطق سالانه ترامپ؛ نمایش واقعی وحشی‌گری آمریکایی

‍‍‍‍‍‍

سخنرانی شب گذشته ترامپ در خطابه سالانه در کنگره آمریکا شاهد صحنه‌هایی بود که نمای واقعی از خوی اصلی وحشی‌گرایانه صاحبان کرسی در کنگره و رئیس این کشور را به نمایش گذاشت. ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ بین الملل آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری تسنیم، سخنرانی دیشب «دونالد ترامپ» در خطابه سالانه‌ای موسوم به «سخنرانی وضعیت کشور» در کنگره حاوی صحنه‌هایی بود که به جای آنکه صرفاً روایت رئیس‌جمهور آمریکا از وضعیت این کشور در یک سال گذشته را به نمایش بگذارد، به آیینه‌ای تمام‌نما از روحیه آمریکایی نه فقط در یک سال و چند سال، بلکه در تمام طول تاریخ تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در جلسه دیشب، ابتدا ترامپ از دست دادن به نانسی پلوسی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مخالفانش در مجلس نمایندگان خودداری کرد و در ادامه پلوسی هم که پشت سر ترامپ ایستاده بود نسخه‌ای از متن سخنرانی وی را مقابل اعضای کنگره و دوربین‌های تلویزیونی پاره کرد.

 

 

محل وقوع این جدال میان رئیس‌جمهور و رئیس‌‌مجلس نمایندگان، حائز اهمیت خاصی بود؛ هیئت حاکمه آمریکا معمولاً «سخنرانی وضعیت» را یکی از جلوه‌های «دموکراسی آمریکا» می‌دانند که در خلال آن سران هر سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه زیر یک سقف گرد هم می‌آیند و برای حفظ ظاهر کار با تشویق‌های منظم و تمام قد ایستادن به جملات رئیس جمهور واکنش نشان می‌دهند.

با این حال، اتفاق دیشب در مجلس کنگره نشان داد تبلیغ و ترویج روحیه «استثناگرایی» از سوی هیئت حاکمه آمریکا تا چه حد فرهنگ تحمل عقیده مخالف را در میان مقام‌‌های این کشور از میان برده است.    

با آنکه «جاناتان تارلی»، استاد حقوق دانشگاه واشنگتن اقدام نانسی پلوسی را در حکم «تخریب سنت چند دهه‌ای» فرهنگ دموکراتیک آمریکا توصیف کرده با در نظر گرفتن برخی واقعیت‌های تاریخی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها با کشتار بومیان این سرزمین و غصب سرزمین‌های آنها و سرکوب آنها شکل گرفته  این اتفاق را بایستی یادآور سنت‌های دیرینه‌ای که این کشور با آنها شکل گرفته دانست. 

تنها تفاوت اتفاق دیشب با نمایش‌های ادوار گذشته را شاید باید در این دانست که «دونالد ترامپ» بر خلاف اسلاف پیشینش، ابایی از نشان دادن روحیه سلطه‌جو، استثمارگر و خوی وحشی خود ندارد و نوع واکنش پلوسی نیز نشان می‌دهد که بین دموکرات‌ها و جمهوریخواه در ماهیت عدم تحمل مخالف و بروز احساسات وحشیگرایانه تفاوتی وجود ندارد.

البته باید بار دیگر بر امر تصریح کرد که ترامپ خود عامل این بربریت نیست که بخواهیم این نوع واکنش‌ها را از فرد دیگری که در راس آمریکا قرار می‌گیرد، انتظار نداشته باشیم. برخی تحلیل‌ها که ترامپ را علّت و بانی تجلّی بربریسم در آمریکا عنوان می‌کنند، در بهترین حالت جهل مرکب است. به نظر می‌رسد ترامپ، نه علّت، بلکه معلول بازگشت به بربریسم در آمریکاست. چرا که او دقیقاً با همین شعارها و رفتار نژادپرستانه که مهمترین تجلی آن در شعار اصلی انتخاباتی ترامپ یعنی «آمریکا اول»(American First) ظهور و بروز داشت با اقبال مردمی در آمریکا مواجه شد.

ترامپ صرفاً ویترین و صورتی است که بیشتر از گذشتگانش سیرت درونی آمریکا را نمایش می‌دهد. البته بر اساس رابطه دیالکتیک «نماد» و «ارزش»، طبیعی است که با روی کارآمدن چنین نمادی در چنان فضایی، آن فضای خشونت‌آمیز هم نسبت به قبل تقویت شود؛ اما ترامپ، این فضا را از عدم  خلق نکرده، بلکه بر بستر آن رشد کرده و خود نیز به گسترش آن کمک می‌کند.

انتهای پیام/    

R36444/P/S8,1128/CT12

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۷۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| سخنرانی باورنکردنی یک دانشجوی آمریکایی درمورد ایران/ایران مثل رگ‌های بدن در کل دنیا ریشه دوانده

فیلمی از سخنرانی جالب یک دانشجوی آمریکا درمورد ایران در فضای مجازی پربازدید شد که در آن می‌گوید: ایران مثل رگ‌های بدن در کل دنیا ریشه دوانده...

دیگر خبرها

  • کنگره ایران‌شناسی بین‌المللی می‌شود
  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • فیلم| سخنرانی باورنکردنی یک دانشجوی آمریکایی درمورد ایران/ایران مثل رگ‌های بدن در کل دنیا ریشه دوانده
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است