Web Analytics Made Easy - Statcounter

معامله قرن، طرحی که رئیس جمهوری آمریکا با مطرح کردن آن مدعی است می‌خواهد اختلاف 70 ساله فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها را حل و فصل کند واکنش های مقامات سیاسی را در اروپا و منطقه در پی داشته است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ معامله قرن، طرحی است که رئیس جمهور آمریکا با مطرح کردن آن مدعی شده می‌خواهد اختلاف 70 ساله فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها را حل و فصل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح که چهارشنبه هفته گذشته از سوی دونالد ترامپ پس از فراز و نشیب فراوان، طی مراسمی با حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رونمایی شد، به‌طور رسمی از طرح آمریکایی-صهیونیستی و ضد فلسطینی پرده برداشت که در آن قدس به عنوان «پایتخت یکپارچه اسرائیل» به رسمیت شناخته شده و در مقابل، شروط سختی برای تشکیل کشور فلسطین در نظر گرفته شده است.

طرحی که همه فلسطینی‌ها با قاطعیت این معامله نژادپرستانه را رد و آن را «دروغ قرن» توصیف کردند، چراکه در این طرح نه تنها اثری از صلح و رفاه برای فلسطینی‌ها نیست بلکه کشور فلسطین حتی از مرزهای 1967 نیز کوچک‌تر شده است.

در این ارتباط طرف‌های فلسطینی از جمله «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت: «قدس فروشی نیست و طرح ترامپ توطئه‌ای بی سرانجام است.»

او با بیان اینکه معامله قرن توطئه‌ای است که هرگز اجرا نخواهد شد، افزود: «راهبرد ما بر تداوم مبارزه برای پایان اشغالگری تمرکز دارد و از حقوق تاریخی خود نمی‌گذریم.»

در ادامه حماس که از محورهای مقاومت برابر اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی است بر تداوم تظاهرات بازگشت تاکید و اعلام کرد: «ما مخالفت قاطع خود را با آنچه معامله قرن نامیده می‌شود، اعلام می‌کنیم و بر ادامه تظاهرات بازگشت تا تحقق اهداف آن تأکید می‌کنیم. حق مشروع ملت ماست که همه انواع مبارزه مشروع تا نابودی اشغالگران را ادامه دهیم و اهداف ملی ثابت خود را محقق سازیم. ما به شدت هر گونه تلاش رسمی و غیر رسمی عربی یا داخلی برای عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم می‌کنیم.»

این طرح  همچنین با واکنش بسیاری از کشورهای اسلامی و اروپایی مواجه شد. به عبارتی این طرح ضد فلسطینی از سوی سایر کشورها نیز بی پاسخ نماند و ایران به عنوان حامی اصلی ملت فلسطین، این طرح را خیانت قرن نامید.

در این ارتباط، «سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: «رژیم صهیونیستی رژیمی غاصب و اشغالگر است و تنها راه حل بحران فلسطین برگزاری همه پرسی در میان ساکنان اصلی سرزمین فلسطین خواهد بود و اینگونه طرح های خباثت آمیز محکوم به شکست است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این ارتباط نیز تصریح کرد: «جای تاسف است برخی کشورهای اسلامی با فراموشی این آرمان که آینده و حیثیت مسلمانان و کشورهای اسلامی را نشانه رفته است، دشمن را جای دوست نشانده و بیش از ۷۰ سال جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی را عامدانه و یا از روی غفلتی راهبردی به فراموشی می‌سپارند.»

در حالی که اتحادیه عرب ، طرح دونالد ترامپ را به عنوان «نقض چشمگیر حقوق مشروع فلسطینی‌ها» محکوم کرد اما کشورهای عربی به ویژه کشورهای منطقه، به این طرح ضدفلسطینی، واکنش های تردیدآمیزی نشان دادند. «احمد ابوالغیظ»، دبیرکل اتحادیه عرب، گفته بود از هر تلاش جدی برای دستیابی به صلح در خاورمیانه استقبال می‌کنند و طرح ترامپ را با دقت مطالعه خواهد کرد اما «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، در اولین واکنش، طرح معامله قرن را غیرقابل قبول خواند و گفت: «طرح صلح ترامپ، فلسطینیان را در مقابل یک عمل انجام شده قرار می‌دهد و گرچه تعداد معدودی از کشورهای عرب به آنها پشت کرده‌اند. ترکیه در همه سازمان‌های بین‌المللی از حقوق فلسطینیان دفاع خواهد کرد.»

در ادامه کشورهایی چون قطر، امارات، عمان، عربستان، کویت، اردن و مصر هر کدام واکنش‌های محتاطانه‌ای را در پیش گرفتند.

در این ارتباط امارات و بحرین رسماً از این طرح حمایت کردند، اما عربستان سعودی حمایت تلویحی از آن انجام داد. وزارت خارجه عربستان سعودی در حالی از طرح معامله قرن حمایت کرده است که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد؛ ملک سلمان، پادشاه عربستان، در تماس با «محمود عباس» به او برای دفاع از مسئله فلسطین و حقوق فلسطینی‌ها، اطمینان خاطر داده است.

دولت قطر نیز موضع صریحی در خصوص معامله قرن اتخاذ نکرد. واکنش دولت عمان و حضور رسمی سفیر این کشور در آمریکا در مراسم رونمایی از معامله قرن نیز، خود جای تامل داشت.

کویت نیز در بیانیه‌ای به معامله قرن واکنش نشان داد و از تلاش های آمریکا در این زمینه قدردانی کرد.

وزارت خارجه مصر هم بدون محکوم کردن طرح "معامله قرن"، از سرگیری مذاکرات سازش را خواستار شد؛ در این میان، در اردن موضع یکپارچه ای در خصوص معامله قرن وجود ندارد. در حالی که سفیر اردن در آمریکا در مراسم رونمایی از طرح معامله قرن حضور داشته است، «عاطف الطراونه»، رئیس پارلمان اردن، ضمن انتقاد از طرح معامله قرن، آن را یک طرح «منحوس» عنوان کرده است.

دسته سوم واکنش‌ها مربوط به کشورهای عربی مستقل است. عراق رسماً اعلام کرد با معامله قرن موافقت نخواهد کرد. دولت لبنان نیز با این طرح نژادپرستانه مخالفت کرد. این کشورها، قدس را پایتخت ابدی فلسطین می‌دانند و بر لزوم حفظ هویت عربی و اسلامی آن تاکید دارند.

«معامله قرن» در میان کشورهای اروپایی نیز با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. فرانسه و آلمان با تاکید بر راه حل «دو کشور مستقل» فلسطینی و اسرائیلی، پیش‌شرط موفقیت هر طرح برای برقراری صلح پایدار در منطقه را دست یافتن به این راه حل عنوان کرده‌اند.

دولت روسیه نیز به طرح معامله قرن ترامپ واکنش نشان داد. «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، پیشنهاد داد که هیأتی بین‌المللی با نمایندگی روسیه، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و نیز ایالات متحده آمریکا به منظور بررسی طرح ترامپ، تشکیل شود.

در ادامه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، در واکنش به طرح صلح ترامپ برای خاورمیانه به قطعنامه‌های مرتبط با موضوع فلسطینیان و اسرائیل که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت صادر شده‌اند، اشاره کرده است. سخنگوی گوترش تاکید کرده سازمان ملل خود را «موظف» می‌داند که همچنان از فلسطینیان و اسرائیل به منظور رسیدن به راه‌حلی برای این مناقشه «بر اساس مرزهای ۱۹۶۷» حمایت کند.

فریدون مجلس، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره طرح معامله قرن از سوی ترامپ به برنا گفته است: «در مورد اسرائیل قطعنامه‌های لازم‌الاجرای سازمان ملل متحد وجود دارد که تنها اسناد قانونی و معتبر هستند که اسرائیل را ملزم می‌کند که سرزمین‌های اشغالی بعد از جنگ 1967 را تخلیه کند، دولت فلسطین را به رسمت بشناسد و غرامات مردم فلسطین را که با از دست دادن خانه و زندگی شان آواره شده‌اند را بپردازد؛ همانطور که خودشان غرامات زیادی از حساب‌های مانده در بانک‌های سوئیس از نسل های پیش یا بابت فجایعی که بابت یهودیان در آلمان شد گرفتند، آن وقت به دیگران هم که خودشان این بلاها را سرشان آوردند باید این غرامت را بپردازند. این مسائل، مسائل کم و کوچکی نیست که بعد از 70 سال خصومت بین طرفین به این سادگی که ترامپ خیال می‌کند قابل حل و فصل باشد.»

همچنین «محمدعلی مهتدی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص تاثیر طرح معامله قرن بر روابط رژیم صهیونیستی و فلسطین به برنا گفته است: «ترامپ با مطرح کردن طرح معامله قرن سعی می‌کند با این موضوع پیچیده مانند خرید و فروش آپارتمان برخورد کند. البته هدف اصلی رئیس جمهور آمریکا از مطرح کردن این راهبرد در این مقطع زمانی حمایت از نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی و دور کردن افکار عمومی آمریکا و کنگره از تخلفات قانونی‌اش است.»

مهتدی با بیان اینکه «این طرح یک جانبه و صرفا برای رژیم صهیونیستی امتیاز دارد» تاکید کرد: طرح معامله قرن اثرات بسیار منفی در سطح معادلات بین المللی و جهانی برجای خواهد گذاشت و به نظم موجود بین المللی صدمه خواهد زد چراکه سایر قدرت‌ها با اقدامات عکس العملی، تلاش خواهند کرد مشابه ترامپ گام بردارند و ضمن ارائه امکانات به متحدین خود به سرزمین‌های اطراف و همسایه‌ها، اعلام کنند که به متحد آنها واگذار شود و حتی به جا به جایی مردم ساکن در آن مناطق اقدام کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزایش هرج و مرج در سطح جهان را از تبعات طرح معامله قرن خواند و خاطر نشان کرد: اگر این طرح تحقق پیدا کند نه تنها سرزمین فلسطین بلکه اردن، سپس مصر، سوریه و لبنان و در نهایت کشورهای پیرامون مثل عراق و عربستان در تصرف رژیم صهیونیستی قرار خواهند گرفت.

گفتنی است؛ در طرح موسوم به طرح معامله قرن؛ روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی با انتشار گزارشی به جزئیات طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» پرداخت. طبق این گزارش، در طرح ضد فلسطینی ۸۰ صفحه‌ای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تأکید شده است که «أبو دیس» در شرق قدس اشغالی پایتخت کشور فلسطین خواهد بود و رژیم صهیونیستی نیز پس از تصویب کابینه این رژیم، همه شهرک‌های کرانه باختری را به اراضی اشغالی الحاق خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: طرح معامله قرن دروغ قرن خیانت قرن رئیس جمهور آمریکا طرح معامله قرن کشورهای اسلامی رژیم صهیونیستی عربستان سعودی کارشناس مسائل دونالد ترامپ مطرح کردن کشورهای عرب کشور فلسطین فلسطینی ها بین المللی ضد فلسطینی سازمان ملل طرح ترامپ واکنش ها حل و فصل طرح صلح طرح ضد راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۲۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان مازندران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی

به گزارش خبرنگار مهر، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف مازندران از جمله منابع طبیعی ساری، دانشگاه مازندران، علم و فن آوری مازندران و غیره ظهر یکشنبه در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تجمع کردند.

جمعی از استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های مختلف مازندران در حمایت از خیزش وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم جعلی اسرائیل و حمایت‌های آمریکا از این رژیم کودک‌کش با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس اقدام پلیس آمریکا را محکوم کردند.

خیزش دانشجویی اخیر در حمایت از فلسطین در آمریکا و اروپا، بزرگ‌ترین اعتراضات ضد اسرائیلی در دل غرب از زمان تأسیس این رژیم جعلی است و نویدبخش فعال شدن دوباره جنبش دانشجویی در آمریکا و اروپا این بار علیه اسرائیل است.

دانشگاه‌های آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و استادان در اعتراض به سیاست‌های حمایتی دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند، در این اعتراضات بسیاری از دانشجویان و اعضای هیأت علمی بازداشت شدند.

این تجمع سراسری در تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با هدف حمایت از جنبش اصیل «همبستگی با غزه» برگزار شد.

کد خبر 6091172

دیگر خبرها

  • بیداری جهانی و باتلاقی که اسرائیل برای آمریکا ساخت
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • تجمع دانشجویان مازندران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • حمایت دانشجویان گیلانی از دانشگاهیان آمریکا و اروپا
  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی
  • حمایت از اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی
  • دانشجویان و اساتیدِ ایرانی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت اصلی خود بدانند
  • محکومیت رژیم صهیونیستی در جمعه خشم
  • خروش علویان در جمعه خشم