Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@02:45:51 GMT

این علائم به شما هشدار می‌دهد سرطان سینه دارید

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۰۳۰۴۰

این علائم به شما هشدار می‌دهد سرطان سینه دارید

احساس دردی تیز در سینه‌ها که احتمالا با حساس شدن سینه‌ها می‌تواند همراه باشد، احتمالا ترسناک و موجب تعجب فرد می‌شود. اغلب اولین شرایطی که زنان و حتی مردان متوجه آن می‌شوند و آن‌ها را به ملاقات به یک پزشک ترغیب می‌کند چنین درد‌هایی است.

 اگرچه سرطان سینه به طور کلی در مراحل اولیه هیچ نشانه مشخصی را به وجود نمی‌آورد، اما کشف به موقع می‌تواند وضعیت فرد مبتلا به سرطان سینه را از قربانی به نجات یافته تغییر بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علل درد و حساسیت
اغلب افراد درد را به وجود مشکلی در بدن ارتباط می‌دهند؛ بنابراین در مواقعی که زنان در مواجهه با حساس شدن و درد سینه مواجه می‌شوند تصور می‌کنند که به سرطان سینه مبتلا شده اند. با وجود اینکه درد سینه به ندرت می‌تواند به عنوان اولین علامت سرطان پستان مورد توجه قرار گیرد. چندین عامل می‌تواند سبب درد سینه شود.

درد سینه‌ها که با عنوان (mastalgia) شناخته می‌شود می‌تواند به دلایل زیر به وجود آید که عبارتند از:

• تغییرات هورمونی ناشی از عادت ماهیانه
• مصرف برخی قرص‌های ضد بارداری
• برخی قرص‌های درمان نا باروری
• کیست سینه
• سینه‌های بزرگ، که ممکن است با درد گردن، درد شانه و کمر درد همراه شود
• استرس

علائم و نشانه‌های سرطان سینه
معمولا توده‌ای را که در سینه‌ها یافت می‌شود با سرطان سینه مرتبط هستند. اما اغلب مواقع وجود یک توده در سینه به معنی سرطان سینه نخواهد بودیا توجه به یافته‌های کلینیک مایو، دلایل معمول توده‌های خوش خیم سینه عبارتند از:

• عفونت بافت سینه
• بیماری فیبروکیستیک سینه
• فیبروآدنومِ سینه
• نِکروز چربی
• در نکروز بافت چربی سینه، توده ایجاد شده را با کمک بیوپسی می‌توان از توده سرطانی تشخیص داد.

اگرچه اکثر تومور‌های سینه‌ای به علت وضعیت‌هایی به وجود می‌آیند که کمتر جدی هستند، همچنان معمول‌ترین علائم سرطان سینه تشکیل توده‌های جدید و بدون درد سینه است.

همچنین ممکن است یک زن برای اولین بار در زمان انجام معاینه سینه متوجه تغییراتی که در سینه اش رخ داده است شود، یا یک درد خفیف غیر معمولی که به نظر نمی‌رسد از بین برود، تجربه کند. نشانه‌های اولیه سرطان سینه عبارتند از:

• تغییر شکل در نوک سینه
• دردی که تا بعد از عادت ماهانه بعدی از بین نمی‌رود
• توده تازه‌ای که تا بعد از عادت ماهانه بعدی از بین نرود
• ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها
• قرمزی، تورم، خارش پوست، حساسیت در پوست یا جوش روی سینه که دلیلی برایش وجود ندارد
• تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو‌ها
• توده سفت با گوشه‌های نا منظم احتمالی بیشتری دارد که توده‌ای سرطانی باشد

دیگر علائم سرطان سینه در مراحل بعدی در زنان عبارتند از:

• فرو رفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل
• بزرگ شدن یکی از سینه‌ها
• فرو رفتگی در سطح سینه‌ها
• توده‌ای قدیمی که بزرگ‌تر شده است
• بافت پوست به شکل پوست پرتقال در آمده باشد
• درد در اندام تناسلی
• کاهش وزن بی دلیل
• بزرگ شدن توده‌های غدد لنفاوی زیر بغل
• رگ قابل مشاهده روی سینه‌

داشتن یک یا چند مورد بیشتر از این علائم لزوما به این معنی نیست که به سرطان سینه مبتلا شده اید. برای مثال ترشح از نوک سینه می‌تواند ناشی از عفونت باشد. در صورتی که هر یک از علائم نام برده شده را تجربه کردید برای معاینه و ارزیابی شرایط سلامتی تان به پزشک مراجعه کنید.

سرطان سینه در مردان
به طور عمده اکثر افراد سرطان سینه را مرتبط با مردان نمی‌دانند. با این وجود سرطان سینه ممکن است در هر سنی با احتمالی نادر در مردان اتفاق بیفتد اگر چه در افراد سالخوده این مسئله رایج‌تر است.

بسیاری از افراد نمی‌دانند که مردان نیز بافت سینه دارند و این سلول‌ها می‌توانند دستخوش تغییرات سرطانی شوند. از آنجایی که سلول‌های سینه در مردان بسیار کمتر از سلول‌های سینه زنان تحول یافته اند، سرطان سینه در میان آنان به اندازه زنان شایع نیست.

شایع‌ترین علائم سرطان سینه در مردان وجود یک توده در بافت سینه است.

علاوه بر توده، علائم سرطان سینه در مردان عبارتند از:

• ضخیم شدن بافت پستان
• ترشح از نوک سینه
• قرمزی و پولک پولک شدن نوک سینه
• تو رفتگی یا برگشتن نوک سینه به داخل
• قرمزی، تورم، حساسیت یا خارش پوست یا جوش روی پوست سینه

اکثر مردان به طور مرتب بافت سینه شان را در مورد توده‌ها بررسی و ارزیابی نمی‌کنند، به همین دلیل سرطان سینه در مردان بسیار دیر تشخیص داده می‌شود.

روش‌های تشخیص سرطان سینه
هنگامی که برای مشورت در رابطه با مشکل خود به پزشک مراجعه کنید، تست‌های معمولی وجود دارد که پزشک ممکن است بخواهد هر یک از آن‌ها را انجام بدهید.


• معاینه فیزیکی
پزشک سینه‌ها و پوست آن را معاینه می‌کند و به دنبال وجود مشکل یا ترشح در نوک سینه‌ها می‌گردد. همچنین ممکن است او سینه‌ها و زیر بغل را در جست و جوی توده لمس کند.

• بررسی سابقه پزشکی
پزشک همچنین درباره سابقه پزشکی مانند دارو‌هایی که مصرف می‌کنید و سابقه خانوادگی بیماری در بستگان درجه اول تان پرسش‌هایی را مطرح کند.

برخی مواقع سرطان سینه به ژن‌ها مرتبط است، این مسئله نیز اهمیت دارد که پزشک تان را درباره وجود سابقه ابتلا به این سرطان در خانواده مطلع سازید. پزشک شما همچنین درباره علائم و اینکه چه زمانی برای اولین بار با آن مواجه شده اید سوال‌هایی را مطرح می‌کند.

• ماموگرافی
پزشک ممکن است در خواست عکس برداری با اشعه ایکس (ماموگرافی) از سینه را بدهد تا بتواند به خوبی تشخیص دهد توده خوش خیم است یا بد خیم.

• سونوگرافی
سونوگرافی می‌تواند تصویری از بافت سینه را برای پزشک ارائه دهد.

• ام آر آی MRI
این احتمال وجود دارد که پزشک در کنار دیگر آزمایش ها، در خواست MRI نیز کند. MRI یک روش تصویر برداری غیر تهاجمی است که برای بررسی بافت سینه می‌توان از آن استفاده کرد.

• بیوپسی
در این آزمایش برداشتن یک بخش کوچک از بافت سینه صورت می‌گیرد که برای بررسی دقیق بر روی بافت سینه است.    
منبع: فرادید

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرطان سینه علائم سرطان سینه تشخیص سرطان سینه سرطان سینه در مردان علائم سرطان سینه سرطان سینه بافت سینه نوک سینه درد سینه سینه ها توده ها سلول ها توده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۳۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت گفت: مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع را در مینای دندان ایجاد کند، خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

الهام فقیهیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نشانه‌های دندان آسیب‌دیده اظهار کرد: درد دندان یکی از نشانه‌های دندان آسیب‌دیده است، اما بیمار باید دقت کند مراجعه به دندان‌پزشک نباید تنها زمانی که درد دندان وجود دارد اتفاق بیفتد، اگر بیمار در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کند، هزینه کمتری را از لحاظ مالی و آسیب به دندان می‌پردازد تا اینکه در مراحل انتهایی پوسیدگی دندان به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: وقتی که دندانی پوسیدگی سطحی دارد با ترمیم و پر کردن ساده بهبود پیدا می‌کند که هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه و عصب‌کشی که دندان پوسیده به بیمار تحمیل می‌کند، دارد.

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت تصریح کرد: در پوسیدگی سطحی بافت دندان کمتر تخریب می‌شود، اما وقتی که دندانی عصب‌کشی یا مورد درمان ریشه قرار گیرد، دیگر بیمار درد را حس نمی‌کند و بافت دندان بسیار شکننده می‌شود و نیاز به درمان روکش و پروتزهای دندانی دارد، از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بیمار احساس پوسیدگی دندانی داشت، سریع به دندان‌پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به حساسیت دندان‌های پوسیده به بعضی مواد غذایی گفت: دندان‌ها وقتی در معرض پوسیدگی قرار دارند، نخستین حساسیتی که نشان می‌دهند نسبت به خوردن مواد غذایی شیرین و سرد است، هنگامی که بیمار مواد غذایی شیرین را می‌خورد، این مواد لابه‌لای شیارهای دندان می‌رود و موجب شروع یک درد تیر کشنده می‌شود که پس از مدتی این درد تسکین پیدا می‌کند.

فقیهیان ادامه داد: این درد غیرقابل تحمل نیست و بیمار سریع به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کند، به همین دلیل وقتی بیمار یک ماده غذایی سرد مانند یک لیوان آب خنک را مصرف می‌کند، این نوع احساس درد شکل می‌گیرد و سریع هم آرام می‌شود، در این مرحله احتمال دارد دندان دچار پوسیدگی شده و نیاز به درمان ریشه و عصب‌کشی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پوسیدگی خود به خود درمان نمی‌شود، ادامه داد: بسیاری از اعضای بدن هستند که وقتی دچار بیماری می‌شوند، سیستم ایمنی بدن می‌تواند آن را درمان کند، اما بافت دندان از این مورد تبعیت نمی‌کند، وقتی که مینای دندان پوسیده شد، دیگر بهبودی در کار نیست.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: پوسیدگی‌های دندان را در بعضی از موارد با رعایت نکاتی می‌توان کمتر کرد، اما بهبودی توسط بافت بدن صورت نمی‌گیرد، همچنین لازم است بدانیم پوسیدگی شروع به پیشرفت می‌کند تا به عصب دندان برسد، در این مرحله بیمار یک درد غیرقابل تحمل و شبانه‌روزی را تجربه می‌کند و شدت درد شب‌ها بیمار را از خواب بیدار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد بیمار یک لیوان چای داغ مصرف کند و درد شدید و تیر کشنده‌ای را داشته باشد، وقتی که بیمار درد دندان را تجربه می‌کند، دندان او نیاز به عصب‌کشی دارد، یعنی درد طولانی‌مدت با محرک‌های بیشتری صورت می‌گیرد، بسیاری اوقات احتمال دارد پوسیدگی به عصب دندان برسد و دندان نیاز به عصب‌کشی داشته باشد، اما بیمار هیچ دردی نداشته باشد و درمان ریشه بدون وجود درد برای بیمار تجویز شود.

کدام مواد غذایی پوسیدگی سریع در دندان ایجاد می‌کند؟

فقیهیان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع را در مینای دندان ایجاد کند، گفت: خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بنابراین مدت زمان استفاده از این مواد غذایی حائز اهمیت است، برخی افراد عادت دارند لیموترش را با دندان فشار دهند؛ این حرکت می‌تواند پوسیدگی و آسیب به بافت مینای دندان را برای بیمار ایجاد کند.

وی در خصوص اهمیت مراجعه زودهنگام به دندان‌پزشک تصریح کرد: مراجعه به دندان‌پزشک وابسته به رعایت بهداشت دهان بیمار است، افرادی که رعایت بهداشت دهان آن کمتر است و مصرف مرتب سیگار و محرک‌ها را دارند، باید هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که بهداشت دهان را به‌خوبی رعایت می‌کنند و از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه‌های فلوراید استفاده می‌کنند، مراجعه آن‌ها به دندان‌پزشکی می‌تواند در زمان طولانی‌تر و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک‌بار انجام شود.

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی بر اساس ارزیابی و بروز پوسیدگی دندان‌های بیمار است، پیشگیری بهتر از درمان است، مراجعه کودکان به دندان‌پزشک باید هر شش ماه یا سالی یک‌بار انجام شود، به دلیل اینکه دندان‌های کودکان تازه روییده است و مداخله زودتر، هزینه‌های درمانی کمتر و نتیجه بهتری را به دنبال دارد و اگر نیاز به فلورایدتراپی باشد، توسط دندان‌پزشک صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم اگر در موارد انتهای پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنیم، هزینه‌های بیشتری به ما تحمیل می‌شود، در واقع وقتی که یک دندان ترمیم می‌شود، نسبت به زمانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، استحکام بیشتری خواهد داشت، اما با درمان ریشه‌ای دندان استحکام آن کمتر می‌شود و نیاز به درمان‌های جانبی مانند روکش دندان نیز ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 748407

دیگر خبرها

  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • دستگاهی برای غربالگری سرطان سینه با قیمت کم‌تر ساخته شد
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟