Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش قراول بودن مساجد و روحانیت در روند پیروزی انقلاب اسلامی به گونه ای بود که یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ انقلاب در کرج شکل گرفت؛ متوقف ساختن لشکر زرهی قزوین ثمره فعالیت های انقلابی چندساله مبارزان تلقی می شود.

خبرگزاری شبستان - البرز: یک نگاه ابتدایی به انقلاب اسلامی ایران در قیاس با دیگر انقلاب ها نشان می دهد که عناصر ویژه ای در روند این پیروزی دخیل بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن چنان که نقش روحانیت و مساجد به عنوان مهمترین رکن اصلی آن تلقی می شود.

 

میان دو مفهم جمهوریت و اسلامیت که امروزه نظام اسلامی ایران برمبنا و اساس آن شکل گرفته است نیز این دو رکن یعنی مسجد و روحانیت یک ارتباط اصیل و عمیق قلبی، عاطفی و زبانی برقرار است.

 

به واقع انقلاب های حقیقی و نامدار جهان برآمده از رأی و اراده مردم هستند، در این میان حضور شایستگان و فرهیختگان که با رأی مردم برمسند قدرت و قانون گذاری قرار می گیرند نیز متناسب با همین رأی مردمی است.

 

امروزه در هر محله ای سیاست های برنامه ریزی شده مسجد نقش بارزی در بهبود و ارتقاء سطح زندگی مردم دارد، آن گونه که در زمان شکل گیری و بسترسازی انقلاب اسلامی شاهد وفاق نظر و حرکت های تشکیلاتی از نهاد مسجد بودیم.

 

از فهوای سخن روحانیانی که پیش از این در شهر کرج زمینه ساز شکل گیری انقلاب اسلامی بودند اینگونه برمی آید که جایگاه ویژه ای را می توان برای مردمان البرز در پیروزی انقلاب قائل شد.

 

« حجت الاسلام سیدسجاد موسوی» نمونه شاخص این روحانیون مبارز است که در آئین اهداء احکام شورای هماهنگی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در دفتر نماینده ولی فقیه استان البرز نیز حضور یافت. این روحانی عالی قدر یکی از اعضاء شورای سیاستگذاری مساجد استان البرز نیز تلقی می شود و این به معنای حضور پرشور و همیشه در صحنه این مبارز انقلابی است.

 

این روحانی مبارز انقلابی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: سال 1351 بود که به کرج آمدم. آن زمان امام جماعت مسجدجامع حصارک شدم. این سرآغاز حرکت های انقلابی و مبارزه علیه رژیم طاغوتی شاه بود.

 

وی توضیح داد: روبه روی مسجد یک پاساژ به نام آریا وجود داشت. در اولین قدم برای انقلاب با همراهی چند تن از شهروندان دو دهنه مغازه در آن پاساژ گرفتیم و سرقفلی آن را از آریا به توحید تغییر دادیم.

 

 

عضو دفتر آیت الله سیستانی در استان البرز در خصوص نقش دیگر روحانیون آن زمان در همراهی برای حرکت های انقلابی توضیح داد: منطقه حصارک متناسب با جمعیتی که در آن زمان داشت به ۵۰۰ نفر می رسیدند. عمده شعارها هم شعارهای انقلابی بود که از مسجدجامع حصارک شروع می شد و تا میدان شهداء کرج ادامه پیدا می کرد.

 

حجت الاسلام موسوی افزود: حجت الاسلام حسین متولی و حجت الاسلام ملک زاده که همان اوائل انقلاب به شهادت رسید از مبارزان انقلابی بودند که همراه هم به دفتر ژاندرمری وقت خدمت سروان پناهی رفتیم.

 

وی ادامه داد: از سروان پناهی خواستیم تا هر آنچه اسلحه و مهمات نظامی در مقرّ وجود دارد لیست کند و مسئولیت آن را به ما سه روحانی بدهد. او نیز که همراه انقلابیون بود عکس شاه را زیر پا گذاشت و آنجا را به دست ما سه روحانی سپرد.

 

امام جماعت مسجد جامع ولی عصر پیشاهنگی حصارک در خصوص متوقف کردن لشکری از کرمانشاه نیز تصریح کرد: همزمان با کشیک های ما سه روحانی در پایگاه نظامی ژاندرمری، لشکری از قزوین به سمت تهران برای مقابله با انقلابیون اعزام شده بود.

 

وی افزود: آن لشکر را در مسجد جامع ماهدشت جمع کردیم و از آن ها خواستیم که سرباز اسلام و خدا باشند و نه سرباز شاه که دین و ایمان ندارد.

 

عضو شورای سیاستگذاری مساجد البرز خاطرنشان کرد: حرف ها و نصایح مان در دل فرمانده لشکر کرمانشاه اثر کرد و همانجا لشکر کرمانشاه برگشت و این به برکت جایگاه مسجد و نقش روحانیت در اجرای اوامر الهی بود.

 

از دیگر مساجد محوری در بحث پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اهتمام مردم کرج می توان به « مسجد جامع کرج» در خیابان چالوس اشاره کرد، مسجدی که محور و سرآغاز مبارزات بسیاری از روحانیون بود.

 

« خان محمدی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز در خصوص محوریت این مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: آن زمان در مدرسه دهخدا کرج که نزدیک به مسجد جامع کرج بود تحصیل می کردم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و مبارز انقلاب اسلامی توضیح داد: مسجد جامع کرج از جمله مساجدی بود که برنامه ریزی ها برای شکل گیری راهپیمایی هایی که معمولا از مسیر امامزاده حسن(ع) به سمت امامزاده محمد(ع) در حصارک بود در آن انجام می شد.

 

 

وی توضیح داد: آن زمان در میدان کرج مجسمه ای از شاه قرار داشت که یکی از برنامه ریزی های فعالان مسجدی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، پایین آوردن آن مجسمه بود.

 

« حجت الاسلام قدس محلاتی» نیز در حاشیه این گزارش طی گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: « حجت الاسلام عبدوس» و « حجت الاسلام محلاتی» از جمله روحانیونی بودند که در روند پیروزی انقلاب اسلامی در کرج نقش داشتند.

 

نماینده دفتر آیت الله سیستاتی در کرج افزود: آغاز فعالیت انقلابی ام در کرج با دستور آیت الله پسندیده در بیت امام خمینی(ره) همراه شد. سال ۵۳ بود که به دستور ایشان من حوزه را ترک کردم و با هدف تقویت تنور مبارزات انقلاب به کرج آمدم. آن زمان مسجد شاه که بعدها معروف به مسجد امام خمینی(ره) شد در خیابان زرندی یا خیابان قیام فعلی قرار داشت و من امام آن مسجد شد.

 

وی افزود: قریب ۵ سال مبارزات انقلابی در کرج در قالب تیم های تشکیلاتی چهره به چهره و خانه به خانه شکل گرفت. از میان بانوان منظر ابوطالبی، سبزه پرور و انصاری نمونه بارزی از مبارزانی بودند که حرکت های تشکیلاتی را در قالب درس و بحث در منازل با محوریت مساجد هدایت می کردند.

 

 

حجت الاسلام قدس محلاتی تصریح کرد: نقاط شناسایی شده در سطح شهرستان کرج در دوران مبارزات انقلابی به ۵۰ نقطه می رسید. آن زمان حجت الاسلام رضایی محلاتی امام مسجد جامع رجایی شهر کرج بود که خود نیز به عنوان مربی در این جلسات بحث در جهت انقلاب فعالیت های تشکیلاتی و هدفمند داشت.

 

پیش قراول بودن مساجد و روحانیت در روند پیروزی انقلاب اسلامی به گونه ای بود که یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ انقلاب در کرج شکل گرفت. متوقف ساختن لشکر زرهی قزوین با هدایت روحانیت و مردم ثمره فعالیت های انقلابی چندساله مبارزان تلقی می شود.

 

حضور انقلابی مردم ولدآباد، عباس آباد ماهدشت که روی زمین دراز کشیدن و مانع حرکت تانک ها به سمت تهران شدند نمونه ای از آماده سازی و هوشیاری رهبران مبارزات انقلاب اسلامی در کرج است.

 

این جمله ارتشبد قرنی با این عنوان که اگر نبود حرکت مردم کرج در متوقف ساختن لشکر زرهی قزوین، معادلات انقلاب اسلامی ایران تغییر می کرد، برای ارزیابی فعالیت های انقلابی مردمان کرج کافی است.

 

* گزارش از مهدیه دانایی

 

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه فجر کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایام الله دهه فجر مسجد معامله قرن افتتاح پروژه قرآن کریم دهه فجر البرز مساجد البرز کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز روحانیت روند پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران فعالیت های انقلابی پیروزی انقلاب مبارزات انقلاب مسجد جامع کرج مبارز انقلاب ما سه روحانی برنامه ریزی نقش روحانیت حجت الاسلام استان البرز تلقی می شود آن زمان شکل گیری آیت الله شکل گرفت شهر کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، «کنستانتینو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمباوه با امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیدار با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران به «حراره» و سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران اظهار داشت: این تعاملات نشان‌دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی‌مابین قائل هستند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و زیمباوه، یادآور شد: حدود ۱۰ سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای «مانانگا گوا» رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: این جایگاه متأثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشورهای مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشورهای آفریقایی جهت کسب استقلال از کشورهای استعمارگر و سلطه‌طلب بوده است.

امیر آشتیانی ادامه داد: در میان کشورهای انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال‌طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌کند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وزیر دفاع تأکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به‌ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند.

وی با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین‌الملل اظهار داشت: متأسفانه شاهد استانداردهای دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.

امیر آشتیانی با اشاره به کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به ۴۰ هزار نفر از مردم و به‌ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشورهای غربی و همچنین سکوت نهادها و مجامع بین‌المللی گفت: بر همه کشورهای آزاد و مستقل لازم است تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را درخصوص توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی به کار گیرند.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر اسرائیل به فلسطین نیز نشان‌دهنده سیاست‌های دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تأثیر تحریم‌های کشورهای غربی هستند، گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری‌های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا (سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت‌های زیمباوه را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران بیشتر می‌کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

کد خبر 6092264 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم