Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک خبرگزاری آمریکایی گزارش کرد که علیرغم آنکه نیروهای آمریکایی بعد از ترور سپهبد سلیمانی هنوز از عراق خارج نشده‌اند، بغداد از ارتش خود خواسته در مبارزه با داعش به دنبال همکاری آمریکا نباشند.

بعد از اقدام تروریستی سوم ژانویه (سیزدهم دی ماه) واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نظامیان آمریکایی در عراق در تلاش هستند تا مقاومت خود را در برابر هرگونه پاسخ تلافی‌جویانه ایران و نیروهای مقاومت در عراق افزایش دهند زیرا ترور سپهبد سلیمانی موجی از خشم را در حاکمیت عراق به همراه داشت تا جایی که پارلمان این کشور خواستار خروج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارلمان عراق در جلسه رأی‌گیری روز ۱۵ دی ماه خود، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را به تصویب درآورد و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیش‌برد امور عراق در جلسه رای‌گیری پارلمان این کشور برای تصویب طرح اخراج نیروهای خارجی از کشورش، خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت: «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیروهای خارجی عراق را ترک کنند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با این مقدمه ادامه داد، علیرغم آنکه از زمان تصویب خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق، دولت این کشور غرب آسیا، انتقادات از آمریکا را کاهش داده است اما دو تن از مقام‌های ارشد نظامی عراق به این خبرگزاری آمریکایی گفته‌اند که دولت عراق از آنها خواسته در عملیات مبارزه با داعش از نیروهای آمریکایی درخواست کمک نکنند.

آسوشیتدپرس با اشاره به اظهارات این دو مقام نظامی آمریکایی ادامه داد که درخواست بغداد از ارتش این کشور نمایانگر آن است که مقامات عراقی در خصوص تجدیدنظر در ارتباط راهبردی خود با آمریکا بسیار جدی هستند.

ایران در ۱۸ دی ماه و درست پنج روز بعد از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، در اقدامی تلافی‌جویانه در انتقام از خون سپهبد سلیمانی و هفت تن از یارانش در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد، پایگاه نظامی «عین‌الاسد» آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی قرار داد و خسارات زیادی به این پایگاه وارد آمد و آنطور که پنتاگون اعتراف کرده، دهها نظامی آمریکایی نیز به دلیل آسیب‌های مغزی تحت مداوا قرار گرفتند.

طبق این گزارش، در پی این اقدام، واشنگتن یک برج نگهبانی در بالای یک پایگاه نظامی خود در شمال عراق راه‌اندازی کرد و سنگرهای بتنی را در پایگاه خود در شهر «اربیل» واقع در شمال عراق به منظور محافظت از نظامیان خود ایجاد کرد.

طبق این گزارش، حدود پنج هزار و دویست نظامی آمریکایی در پایگاههای عراق مستقر هستند و علیرغم آنکه مقام‌های غربی می‌گویند که مقامات عراقی اقدامات قاطعانه‌ای را برای تسریع خروج نظامیان آمریکایی اتخاذ نکرده‌اند، اما دولت عراق از نظامیان خود خواسته‌ است که در مبارزات خود علیه گروه تروریستی داعش از همکاری آمریکا استفاده نکنند.

رسانه‌های آمریکایی، اواخر دی ماه گزارشی را منتشر کردند که در آن مقام‌های آمریکایی مدعی شده بودند که ارتش این کشور عملیات مشترک خود با ارتش عراق را علیه گروه تروریستی داعش از سر می‌گیرد و در حال برنامه‌ریزی لازم برای ازسرگیری آموزش نظامیان عراقی است.

بعد از تصویب لایحه خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق، واشنگتن واکنش بسیار منفی به این درخواست بغداد نشان داد به طوریکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز ۲۱ دی ماه در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز»،  هشدار داد در صورتیکه عراق، نظامیان آمریکایی را وادار به خروج از این کشور کند، باید هزینه سرمایه‌گذاری‌هایی که ایالات متحده در این کشور غرب آسیایی کرده را بپردازد یا اینکه به واشنگتن اجازه دهد همچنان در عراق بماند. (جزئیات بیشتر)

آسوشیتدپرس با اشاره به این موارد ادامه داد، به نظر می‌رسد که دولت عراق به جای آنکه مستقیماً به آمریکا برای خروج از این کشور اعمال فشار آورد، به آرامی در میدان نبرد، از آمریکا فاصله گرفته است و علی‌رغم آنکه واشنگتن مدعی شده است که عملیات مشترک با عراق علیه داعش از سرگرفته شده است، بغداد حاضر به شفاف‌سازی در این خصوص نیست.

طبق این گزارش، ارتش عراق در تاریخ ۳۰ ژانویه سال جاری میلادی (۱۰ بهمن ماه) اعلام کرد که عملیات مشترک آمریکا و عراق علیه داعش از سرگرفته شده است اما پس از آن یکی از سخنگویان ارتش این کشور در یک سخنرانی تلویزیونی بدون ارائه هرگونه جزئیات، این اظهارات را رد کرد.

با اینحال، مقام‌های آمریکایی دو دو مناسبت در ماه ژانویه (بهمن ماه) اعلام کردند که انتظار دارند که خیلی فوری عملیات مشترک میان آمریکا و عراق علیه گروه تروریستی داعش از سرگرفته شود.

آمریکا در حالی تلاش می‌کند که نشان دهد مجدداً بعد از ترور سپهبد سلیمانی، همکاری راهبردی و نظامی با عراق از سرگرفته شده است که سه تن از مقام‌های عراقی که خواستند نامشان فاش نشود به آسوشیتدپرس گفتند که دو تن از مقامات نظامی عراق و یکی از فرماندهان نیروهای مقاومت عراق این هفته اعلام کردند که دولت بغداد به ارتش این کشور اعلام کرده‌ است که هیچ کمکی را از سوی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش نپذیرند و همکاری با نیروهای واشنگتن را به حداقل برسند.

یکی دیگر از مقام‌های اطلاعات نظامی عراق در این زمینه به آسوشیتدپرس گفت: «تاکنون، ما از آمریکایی‌ها درخواست کمک نکرده‌ایم. ما به توانمندی‌های خود برای دنبال کردن عناصر داعش متکی هستیم. حضور آمریکایی‌ها در عملیات مشترک، فقط حالت صوری دارد».

یکی دیگر از فرماندهان واحد مبارزه با تروریسم در استان غربی «الانبار»  عراق در این خصوص گفت برخی آموزش‌ نیروهای آمریکایی به نیروهای نظامی عراقی ادامه دارد اما «در زمینه عملیات نظامی و انجام عملیات، هیچ‌گونه حمایتی وجود ندارد».

«مایلز گاکینز» سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش نیز گفته است از زمان ترور سپهبد سلیمانی، ائتلاف ضدداعش هیچ حمله هوایی علیه داعش صورت نداده است و این در حالی است که در ماههای اکتبر و نوامبر ۲۰۱۹ (آبان و آذرماه)، ۴۵ حمله هوایی علیه مواضع داعش در عراق صورت گرفته بود.

وی توضیح داد: «عراقی ها، در هفته‌های اخیر در حملات هوایی (علیه داعش) درخواست کمک نکرده‌اند و عملیات‌های ما نیز متوقف شده است».

«فرانک مک کنزی» فرمانده مقر مرکزی نیروهای تروریست آمریکایی نیز روز سه‌شنبه هفته جاری (15 بهمن ماه) با رهبران عراقی دیدار و اعتراف کرد که عملیات نظامی مشترک آمریکا و عراق و آموزش‌ها به نیروهای عراقی کاهش یافته است و ادامه داد: «ما همچنان در دوره آشفتگی هستیم. باید به دنبال راههایی برای عبور از آن باشیم».

فرمانده مقر مرکزی نیروهای تروریست آمریکایی (سنتکام) در دیدار با عبدالمهدی تمایل واشنگتن بر ادامه همکاری مشترک بین عراق  و آمریکا در مقابله با تروریسم و حمایت از نیروهای عراقی و آموزش آن‌ها و تقویت امنیت و ثبات عراق تأکید کرد./فارس

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خروج نظامیان آمریکایی از خاک علیه گروه تروریستی داعش ترور سپهبد سلیمانی سرگرفته شده نیروهای آمریکایی نظامی آمریکایی ارتش این کشور آمریکا و عراق طبق این گزارش عملیات مشترک درخواست کمک نظامی عراق تن از مقام علیه داعش دولت عراق عراق علیه بهمن ماه دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۷۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آمریکا تحرکات خود را در سوریه با هدف تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خودش در استان‌های «حسکه» و «دیرالزور» تشدید کرده است.

طبق این گزارش، این تحرکات در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکا از عراق و ترس از تشدید حملات مقاومت صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حملات روز‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌منزله یک پیام هشدار برای آمریکایی‌هاست و بر این نکته تاکید دارد که در صورت طفره رفتن واشنگتن از خروج از عراق و حتی سوریه، مقاومت بر تصمیم خود برای تشدید حملات پایبند است.

المیادین همچنین گزارش داد، در پی این تحولات، آمریکایی‌ها طی ماه آوریل ۱۲۰ کامیون حامل تسلیحات نظامی و اسلحه و همچنین سامانه‌های پدافندی وارد پایگاه‌های آمریکا در حسکه و حومه شرق دیرالزور کردند. همچنین در برهه زمانی مذکور، هشت هواپیمای ترابری نیز در این پایگاه‌ها فرود آمدند.

منابع خبری همچنین از تمرینات نظامی اشغالگران آمریکایی در پایگاه‌های غیرقانونی خودشان در حومه حسکه و دیرالزور خبر داده‌اند.

منابع میدانی نیز به المیادین اعلام کردند آمریکا از زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در سوریه به دست صهیونیست‌ها، طرح تقویت اضافی برای پایگاه‌های غیرقانونی خود در سوریه را آغاز کرده است و این تدابیر شامل تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی با هدف حفاظت از این پایگاه‌ها در برابر حملات مقاومت است.

در همین راستا منابع مطلع اعلام کردند: مقاومت عراق در حمایت از ملت فلسطین حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان متمرکز کرده و آماده تشدید دوباره حملات خود در سوریه و عراق است.

این منابع گفتند: خروج آمریکایی‌ها از عراق باید خروج از سوریه را نیز به همراه داشته باشد، اما واشنگتن نمی‌خواهد پرونده‌های اردوگاه‌های داعش و زندان‌های سوریه بسته شود به همین دلیل ممکن است تمایل به ماندن بیشتر در سوریه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است