Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویژه‌برنامه چهارشنبه‌شب شبکه المیادین به توافق هسته‌ای و عملکرد اتحادیه اروپا پرداخت و گفت، بورل از موضع اتحادیه اروپا ابراز تأسف کرد، ولی الان زمان ابراز تأسف نیست بلکه تهران منتظر عمل اتحادیه است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، شبکه لبنانی المیادین در ادامه ویژه‌برنامه‌های روزانه خود به مناسبت انتخابات مجلس و سالروز انقلاب اسلامی، چهارشنبه شب به موضوع اتحادیه اروپا و موضع آن در قبال برجام پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این برنامه که «ملحم ریا» مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران و «محمد علی مهتدی» تحلیلگر سیاسی حضور داشتند، اعلام شد که ایران منتظر عملکرد اروپاست نه ابراز تأسف جوزپ بورل که اخیرا به تهران آمد.

محمد علی مهتدی با اشاره به سخن رهبر انقلاب که این طرح قبل از مردن ترامپ خواهد مرد، گفت، بله حتی برخی می‌گویند که این معامله قبل از تولد، مرده بوده است. برخی بندهای این طرح اصلا اجرای آن را غیرممکن کرده است. نمی‌توان یک فلسطینی را چه در تشکیلات خودگردان چه در گروه‌های مقاومت پیدا کنید که حاضر باشد از قدس یا حق بازگشت و از آرمان فلسطین صرف نظر کند.

مهتدی افزود: رهبر انقلاب برای همین اعلام کرد که این طرح می‌میرد. ملت‌های عربی هم آن را نمی‌پذیرند. نظام‌های عربی اگر این را تایید کنند، مرگ خود را تایید کرده‌اند. این طرح یک هدفش اصلا تغییر دادن نقشه منطقه است. 


مهتدی

 

مهتدی گفت: مقاومت از مدیترانه تا خلیج فارس، قدرتی بازدارنده است که در فلسطین هم حضور دارد. این مقاومت اسطوره شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیلی را نابود کرد. راهبرد بازدارندگی این رژیم در هم شکسته شده است. 

ملحم ریا در ادامه سخنان مهتدی گفت: تماس تلفنی که آقای محمد جواد ظریف با سران فلسطینی گرفت،‌ معنایش این است که ایران از وحدت همه فلسطینی‌ها حمایت می‌کند. مایلم اشاره مهمی کنم به اینکه رهبر ایران گفت، حمایت از مقاومت، منحصر به فلسطین نیست. سه مرحله تاریخی را نباید از نظر دو داشت. سال ۲۰۰۳ که صدام سقوط کرد. سال ۲۰۱۱ تحولی که به بهار عربی و اتفاقات سوریه و حضور گروه‌های تروریستی و ایستادگی محور مقاومت مقابل آن و سال ۲۰۱۴ که ناظر به اتفاقی است که در یمن افتاد و تا الان ادامه یافته است. امروز مقاومت منحصر به فلسطین یا لبنان نیست. امروز مقاومت در امتداد منطقه است و حضور آمریکا هم رو به زوال و پایان است. مقاومت امروز دستاوردهای بزرگی در مقابل تروریسم به دست آورده است. امروز متخصصان جنگ می‌دانند که جنگ خیابانی با تروریست‌های انتحاری از سخت‌ترین جنگ‌هاست که مقاومت در این جنگ پیروزی‌های بزرگی از جمله در عراق و سوریه به دست آورده است بعد از آنکه آمریکا گروه‌های تروریستی را برای تجزیه منطقه، به وجود آورد. محور مقاومت بزرگترین تهدید برای آمریکا به شمار می‌رود بنابراین تهدیدی بزرگ برای طرح معامله قرن است. 


ملحم ریا

 

مهتدی درباره سفر جوزپ بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت: بعد از خروج آمریکا از توافق، ایران انتظار داشت که اروپایی‌ها تلاش کنند و وعده هم دادند که گام‌هایی بر خواهند داشت و صندوقی ویژه برای (درآمد) فروش نفت ایران تشکیل خواهند داد اما ظاهرا فشارهای زیادی از جانب آمریکا و دونالد ترامپ بر آنها وارد شده است. در مقابل، ایران نیز اقداماتی انجام داده و کاهش مرحله‌ای تعهدات ایران به گام پنجم رسیده است. ایران هنوز می‌خواهد که این توافق را حفظ کند. تهدید اروپا به اجرایی کردن مکانیزم ماشه هم نوعی ترساندن است و روسیه و چین با این مخالفت خواهند کرد. آنها با این تهدید می‌خواهند ایران را تحت فشار بگذارند. 

ریا: زمان ابراز تأسف نیست، ایران از اروپا انتظار عمل دارد

ملحم ریا نیز با اشاره به اهمیت برجام گفت: همه تأکید می‌کنند که این توافق برای امنیت منطقه و دنیا مهم است. به چند دلیل از جمله به دلیل تنگه هرمز. صلح در منطقه به این توافق بسته شده است. بخصوص در سایه تنش کنونی میان ایران و آمریکا و در سایه تحریم‌هایی که دولت آمریکا بر ایران وارد کرده است. باید اشاره کنم به سفر بورل به تهران که گفت از رفتار اتحادیه اروپا در قبال توافق، متأسف است و کشورهای اروپایی [فعلا] از مکانیزم ماشه استفاده نمی‌کنند، هر چند که قبلا به اجرای آن تأکید می‌کردند. سوال این است که آیا صرفا ابراز تاسف است یا اینکه در موضع اروپا تغییری حاصل شده است. یک ماه از گام پنجم ایران گذشته و چه بسا که پس از یک ماه دیگر ایران گام ششمی هم بردارد. گام ششم هم به معنای تشدید موضع کنونی است. این موضوع خیلی مهم است. ابراز تاسف خیلی مهم نیست بلکه اروپا باید عملا کاری بکند. 

مهتدی در ادامه به شعار استقلال‌طلبی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: زمانیکه در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) انقلاب پیروز شد، دو قطب در دنیا قدرت داشتند، یکی شوروی و یکی آمریکا. شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی، برای همین بود که در سطح منطقه و جهان، تابع هیچ یک از این دو نباشد و کاملا مستقل باشد. حال آنکه تصمیمات ایران تا آن زمان در آمریکا یا فرانسه یا انگلیس گرفته می‌شد. از زمان پیروزی انقلاب، توطئه‌ها آغاز شد تا الگویی دموکراسی اسلامی شکل نگیرد. دموکراسی معنایش این بود که همه امور مهم با نظر مردم انجام شود. غربی‌ها تلاش می‌کنند این الگو شناخته و موفق نشود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اتحادیه اروپا ابراز تأسف منتظر عمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۸۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران خبر داد و نوشت که در این گفت‌ وگو بر اهمیت کاهش تنش‌ها در منطقه تاکید کرده است.

به گزارش مشرق، بورل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: با حسین امیرعبداللهیان گفت وگو کردم تا بار دیگر بر اهمیت خویشتنداری و تنش زدایی در منطقه تاکید کنم.

وی در سایه ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان، به «ضرورت ادامه همکاری‌ها در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» هم اشاره کرد.

برنامه اتحادیه اروپا برای تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران در پی عملیات وعده صادق، از دیگر موضوعاتی است که به گفته بورل در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان مورد بحث قرار گرفت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «من تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را توضیح دادم.»

اتحادیه اروپا در تداوم سیاه‌نمایی غرب علیه دفاع مشروع کشورمان دربرابر اقدام تجاوزکارانه رژیم تروریستی صهیونیستی قصد دارد تا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هفته پیش در این زمینه به توافق رسیدند.

به گفته بورل تحریم‌های جدید، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود. جزئیات این تحریم‌ها تا زمان انتشار این خبر، به صورت رسمی اعلام نشده است.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان پیشتر در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وی گفت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا
  • حمله پهپادی گروه بحرینی به اسرائیل
  • عقب‌نشینی تل‌آویو از شروط خود در توافق پیشنهادی با مقاومت فلسطین
  • جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه