Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت، گندم ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی وجود ندارد، دلار و یورو با رشد نسبی همراه شدند، ترامپ: اگر برکنار می‌شدم، بورس نیویورک فرو می‌ریخت، جهش سهام آسیا با کاهش وحشت از ویروس کرونا، پیشروی طلا به سد دلار خورد و انگلیس به دنبال ارز دیجیتالی را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش جدید خود از افزایش دوباره قیمت جهانی مواد غذایی خبر داد. طبق اعلام فائو، شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در ماه ژانویه با افزایش 0.7 درصدی نسبت به ماه پیش از آن (دسامبر) به 182.5 واحد رسید. این رقم 11.3 درصد بالاتر از رکورد ثبت شده در ماه مشابه در سال گذشته میلادی است. به گزارش فائو، طی این دوره قیمت جهانی روغن‌های نباتی، شکر و گندم شاهد بیشترین میزان رشد بوده است. بر این اساس، شاخص قیمت جهانی روغن‌های نباتی فائو در ماه ژانویه سال 2020 نسبت به ماه پیش از آن 0.7 درصد افزایش یافت و به بالاترین میزان خود طی سه سال گذشته رسید. آمارهای فائو نشان می‌دهند که قیمت جهانی روغن پالم، سویا، آفتابگردان و کلزا همگی افزایش داشته‌اند. شاخص قیمت جهانی شکر فائو نیز در اولین ماه سال جاری میلادی رشدی 5.5 درصدی داشت که ناشی از کاهش پیش‌بینی‌ها نسبت به میزان تولید شکر در بسیاری از کشورهای عمده تولیدکننده این محصول بود. شاخص قیمت جهانی غلات فائو در ماه ژانویه نسبت به ماه پیش از آن 2.9 درصد افزایش یافت که ناشی از رشد قیمت گندم، ذرت و برنج بود. همچنین قیمت جهانی مواد لبنی در ماه ژانویه رشدی 0.9 درصدی داشت که تا حد زیادی ناشی از افزایش تقاضا برای واردات کره، پنیر و شیر خشک بود. اما در مقابل شاخص قیمت جهانی گوشت فائو پس از یازده ماه افزایش متناوب، کاهشی 0.4 درصدی را تجربه کرد. مسئله‌ای که ناشی از کاهش میزان خرید گوشت از سوی چین  و دیگر کشورهای شرق آسیا همچنین افزایش صادرات محصولات گوشی از سوی تولید‌کنندگان جهانی بود.

گندم ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی وجود ندارد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی کشاورزان می‌گویند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم داریم، اما هنوز واردات گندم با قیمت ۳ هزار و ۸۰۰ تومان صورت می‌گیرد، افزود: گندم چه برای تولید داخلی و چه برای واردات با قیمت ۳ هزار ۸۰۰ تومانی وجود ندارد و ارز آن ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است. /ایسنا

دلار و یورو با رشد نسبی همراه شدند

در معاملات روز پنجشنبه بازار ارز، شاهد رشد شاخص ارزی بودیم. به گونه ای که در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 13200 تومان از مردم خریداری شده و به قیمت 13500 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 50 تومان رشد داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها به نرخ 14700 تومان از مردم خریداری شده و به قیمت 15000 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز چهارشنبه 50 تومان گران تر شده است.

همتی: مگر می‌شود یک کودک بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تراکنش داشته باشد و رئیس شعبه از آن بی‌خبر

«عبدالناصر همتی» روز پنجشنبه در مراسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد ریسک بانک‌ها ناشی از ریسک اعتباری است، تاکید کرد: شناسایی عوامل موثر بر ریسک اعتباری بانک‌ها مهم است و روسای شعب نقش مهمی در کنترل و کاهش آن دارند. همتی معتقد است روسای شعب با نقش‌آفرینی مناسب می‌توانند ریسک اعتباری را کاهش داده و موجب ثبات و سلامت بانک شوند. رییس کل بانک مرکزی افزود: روسای شعب باید مشتریان را در سه حوزه مهم اطلاعات هویتی، اطلاعات اقتصادی و اطلاعات ذی‌نفع شناسایی کامل کنند؛ همچنین شعب بانک‌ها باید بدانند نقل و انتقال پول برای چه هدفی است. وی ادامه داد: مگر می‌شود یک کودک دو ساله یا چهارساله در سال بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال تراکنش داشته باشد و رئیس شعبه از آن بی‌خبر باشد. مگر می‌شود ماهانه هزاران میلیارد ریال بدون ذکر دلیل و بابت در درون سیستم بانکی جابجا بشود و رئیس شعبه از هویت مشتری و ذی نفع اطلاع نداشته باشد. رئیس کل بانک مرکزی از روسای شعب بانک‌ها خواست در اعتبارسنجی و توانایی بازپرداخت مشتریان بانکی دقت کنند و همچنین برضرورت نظارت بعد از اعطای تسهیلات جهت اطمینان از مصرف آن در محل و موضوع تعیین شده تاکید کرد.

ترامپ: اگر برکنار می‌شدم، بورس نیویورک فرو می ریخت

رئیس جمهور آمریکا در سنای این کشور به مناسب رأی سناتورها به تبرئه خود، سخنرانی کرد. ترامپ در سخنرانی خود، تیتر روزنامه «واشنگتن‌پست» با عنوان «ترامپ تبرئه شد» را به دوربین‌ها نشان داد و حامیان برکناری‌اش را «دروغگو» خواند و گفت: اگر تبرئه نمی‌شدم، بازار بورس آمریکا فرومی‌ریخت. رئیس جمهور جنجالی آمریکا همچنین با اشاره به موضوع پر مناقشه دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پرونده همدستی‌اش با روسیه را «چرند» توصیف کرد.

جهش سهام آسیا با کاهش وحشت از ویروس کرونا

روز پنجشنبه، به دنبال انتشار گزارشاتی در مورد کشف دارویی مؤثر برای بهبود ابتلاء به کرونا، امیدواری ایجاد شده در سرمایه‌گذاران باعث شد تا بازار سهام آسیا تقویت شود. هرچند سازمان سلامت جهانی اعلام کرد تأثیر این دارو بر معالجه کرونا تأیید نشده است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۸۴ درصد بالا آمد و نیکی ژاپن ۲.۰۷ درصد جهش کرد. در بازار چین، شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۹۹ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱.۷۸ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۹ درصد بالا آمد و کوسپی کره‌جنوبی با جهش بزرگ ۱.۹۲ درصدی همراه شد. در بازار ارز، خوش‌بینی در مورد وضعیت ویروس کرونا باعث شد تا نرخ دلار آمریکا در برابر ین ژاپن تا ۱۰۹.۸۶ واحد تقویت شود. یوآن چین هم نرخ برابری خود با دلار را بهبود بخشید و دوباره به پایین ۷ واحد رسید. یوآن در بازارهای خارجی در نرخ برابری ۶.۹۶۹۹ واحد معامله شد.

صادرات غذایی ترکیه جای رقیبان چینی را در روسیه می‌گیرند؟

دیمیتری وستریکوف، مدیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان محصولات غذایی روسیه به خبرگزاری تاس گفت: سبزیجات، میوه و غذایی دارویی عمده صادرات غذایی چین به روسیه را تشکیل می‌دهد و کاهش حجم صادرات غذایی ممکن است به راحتی با واردات از کشورهای دیگری مانند مراکش و ترکیه جبران شود. به گفته این مقام روسی، مجموعا ۴۵۳ هزار تن سبزیجات به ارزش ۳۷۰ میلیون دلار در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ از چین وارد شده است. پس از آن رژیم صهیونیستی با صادرات ۱۳۹ هزار تن به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار در رتبه دوم و ترکیه با صادرات ۱۳۶ هزار تن به ارزش ۱۴۸ میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد.

سایه کرونا بر بازار طلای سیاه

روز گذشته در بازارهای جهانی نفت برنت 61 سنت کاهش یافت و هر بشکه به قیمت 54 دلار و 67 سنت معامله شد. رویترز نوشت: امروز قیمت نفت به رغم اینکه ظرفیت و احتمال کاهش عرضه نفت از سوی اوپک پلاس افزایش یافته، اما همچنان قیمت نفت کاهشی شد. براساس این گزارش، افزایش تعداد کشته‌های ویروس کرونا در چین به بی‌اعتمادی در فعالیت های اقتصادی دامن زده، امروز آمار کشته‌های ویروس کرونا در چین از 500 نفر گذشت و این بر فعالیت‌های اقتصادی چین و بازارهای جهانی سایه افکنده است. البته کارشناسان معتقدند که مؤلفه‌های حمایت از قیمت نفت در بازارهای جهانی وجود دارد. چشم‌انداز مثبت از کاهش تنش‌ها بین آمریکا و چین که با به نصف رساندن تعرفه‌ها از سوی چین روی کالاهای آمریکایی آغاز شده، احتمال بالا رفتن قیمت نفت را در روزهای آینده بیشتر کرده است. 

پیشروی طلا به سد دلار خورد

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت آمریکا که ارزش دلار را تقویت کرد، با کاهش روبرو شد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۵۵۳ دلار و ۱۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۵۵۶ دلار و ۸۰ سنت ایستاد.

انگلیس به دنبال ارز دیجیتالی

گاردین: رویکرد انگلیس در خصوص ارزهای دیجیتال در ماه های اخیر به طرز محسوسی تغییر کرده و اکنون بانک مرکزی این کشور به دنبال توسعه یک ارز دیجیتالی است. این بانک پیشتر در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد به همراه بانک های مرکزی اروپا، سوئد، سوئیس، کانادا و  ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال توسعه یک چارچوب مشترک جهانی در حوره رمزارزها است. به دنبال افزایش اقبال جهانی به ارزهای دیجیتالی و پافشاری فیس‌بوک بر معرفی ارز دیجیتالی خود موسم به " لیبرا"، بانک مرکزی انگلیس اعلام کرده است که تا پیش از اطمینان از نظارت پذیر بودن لیبرا، نباید اجازه عرضه و فعالیت این ارز به فیس بوک داده شود. طبق گفته منابع آگاه، کمیته ثبات مالی و کمیته پرداخت ها و زیرساخت های بانک مرکزی انگلیس از جمله اصلی‌ترین اجزایی هستند که ماموریت دارند ارز دیجیتالی رسمی بانک مرکزی انگلیس را توسعه دهند. بدین ترتیب انگلیس به همراه سوئد به دیگر کشور اروپایی تبدیل می‌شود که کار بر روی ارز دیجیتالی را به شکل جدی پیش می برند.

چین تعرفه واردات صد‌ها کالای آمریکایی را کاهش می‌دهد

چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تعرفه واردات صدها کالای آمریکایی به ارزش بیش از ۷۵ میلیارد دلار را نصف خواهد کرد. سهام چین در واکنش به این اخبار ۳ درصد جهش کردند.

طبق بیانیه وزارت مالی چین، تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین بر برخی از کالاهای آمریکایی از ۱۰ درصد به ۵ درصد و برای برخی دیگر از ۵ درصد به ۲.۵ درصد کاهش خواهد یافت. در این بیانیه آمده است که قانون جدید از ۱:۰۱ بعد از ظهر به وقت چین، در روز ۱۴ فوریه اجرا خواهد شد. در بیانیه وزارت چین علت این اقدام کمک به پیشرفت در توسعه سالم و پایدار روابط تجاری آمریکا و چین اعلام شده است. چین اعلام کرد که اقدامات بعدی به نحوه پیشرفت روابط تجاری آمریکا و چین بستگی خواهد داشت. چین همچنین اعلام کرد که امیدوار است با همکاری واشنگتن تمامی تعرفه‌ها را حذف کنند.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: استیضاح ترامپ نانسی پلوسی اسکوچیچ دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر همتی تراکنش بانکی کرونا طلای سیاه استیضاح ترامپ نانسی پلوسی اسکوچیچ دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۲۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18 عیار هر گرم 3 میلیون و 498 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 38 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 41 میلیون و 800 هزار تومان است.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/08

 

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 24 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 14 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 6 میلیون و 700 هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 15 میلیون و 155 تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 2338 دلار است.

افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای/ دلار چند شد؟

 

در معاملات امروز (شنبه 8اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 198 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 268 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 232 تومان و نرخ حواله یورو به 44 هزار و 101 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 34 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 237 تومان است.

بروز رسانی: ‌شنبه 8  اردیبهشت 09:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (اسکناس)

44  هزار و 198  

قیمت دلار (حواله)

41  هزار و 268

قیمت یورو (اسکناس)

47  هزار و 232

قیمت یورو (حواله)

44 هزار و 101

قیمت درهم (اسکناس)

12 هزار و 34

قیمت درهم (حواله)

11 هزار و 237

بروز رسانی: ‌شنبه 8  اردیبهشت 12:20

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  38  میلیون و 700 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

41  میلیون و 800 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

24  میلیون و 600 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

14  میلیون و 800 هزار

قیمت سکه گرمی

6 میلیون و 700 هزار

بروز رسانی: ‌شنبه 8  اردیبهشت 12:20

نوع

قیمت لحبظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

3 میلیون و 498 هزار

مثقال طلا

15 میلیون و 155 هزار

انس طلا(دلار)

2338

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  • بانک آمریکایی «ریپابلیک فرست» اعلام ورشکستگی کرد
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی