Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@09:15:39 GMT

نمایشگاهی از آثار کم‌تر دیده شده صادق تبریزی

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۱۴۱۹۳

نمایشگاهی از آثار کم‌تر دیده شده صادق تبریزی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گالری سهراب از ۱۱ بهمن، میزبان نمایشگاهی از تمام دوره‌های کاری زنده‌یاد  صادق تبریزی، هنرمند پیشگام مکتب سقاخانه  شده است؛ نمایشگاهی برای آشنایی مخاطبان و هنردوستان و دانشجویان با هنرمندی که زندگی پرماجرا و پرفراز و نشیبی داشت؛ شبیه خطوط سرکش، سحرآمیز و کوبنده نقاشی‌هایش.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار این نمایشگاه  به سعی  مهرداد فلاح (نقاش و خواهرزاده صادق تبریزی) جمع‌آوری و با کمک او، نمایشگاه برگزار شده است. فلاح عنوان با مسمایی را برای این نمایشگاه انتخاب کرده است: « صورتگر عُشاق: از رقمِ صادق تا عمل تبریزی».

پس از نمایشگاه هفت سال پیش این هنرمند در گالری ایت لندن، این مهم‌ترین نمایشگاهی است که  در فقدان او در تهران برگزار می‌شود.

در متن نمایشگاه که روی دیوار گالری  نقش بسته است، می‌خوانیم: «تبریزی با عشق و شکیبایی به گنجینه مینیاتور رو می‌آورد؛ آن را آگاهانه می‌آزماید و سپس سعی می‌کند فراموش‌شان کند تا چون نقاشی امروزی که ذهنیتی معاصر دارد، بار دیگر از آن دانش و تجربه در فضایی جدید، اثری بیافریند که بیش‌تر از آن‌که چون مینیاتور کهن مقید به مضمون ادبی باشد، تابع کاربرد خط و رنگ در نقاشی مدرن است.»

افتتاحیه این نمایشگاه با استقبال خوب هنرمندان و دوستداران صادق تبریزی و علاقه‌مندان هنر رو به روشد؛ از جمله حسین محجوبی، جمشید سماواتیان، عباس مشهدی‌زاده، احمد میرزازاده، گیزلا وارگا سینایی، رضا درمیشیان، امرالله فرهادی، عطاالله امیدوار، مسعود اویسی، بهرام حنفی، حسین نوروزی، جاوید رمضانی و ...

مهرداد فلاح، نقاش و خواهرزاده صادق تبریزی، به عنوان نماینده معرفی شده آن هنرمند برای زمان پس از فوتش، درباره چگونگی انتخاب و گردآوری این مجموعه گفت: «آثار این نمایشگاه را از دوره‌های مختلف کاری زنده یاد تبریزی، حدفاصل سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۲ شامل نقاشی خط‌ها، کارهای فیگوراتیو و فیگوراتیو مدرن و مینیاتور مدرن انتخاب کرده‌ایم. بیشتر آثار متعلق به مجموعه آقای ترکمان، مدیر گالری سهراب هستند و بخشی از آن را هم ما جمع‌آوری کردیم.»

او هدف از برپایی این نمایشگاه را چنین تشریح کرد: «در واقع اصرار علاقه‌مندان برای آشنایی با دوره‌های مختلف آثار هنرمند انگیزه اصلی برپایی این نمایشگاه بود. در عین حال ما نمایشگاهی از آثار زنده یاد تبریزی گذاشتیم تا بیننده‌ها با آثار ایشان بیشتر آشنا شوند؛ ضمن این که خاطره‌ای از گذشته ایشان دوباره توسط خانواده و دوستانشان زنده شود. در این نمایشگاه یک سری آثار متعلق به ۱۳۳۸ و ۱۳۴۰ هستندکه خیلی‌ها، آنها را ندیده‌اند و جزو مجموعه شخصی است که در این نمایشگاه در روز اول دیده و در افتتاحیه استقبال خوبی از آن شد.»

از دیوار ۳۲ متری ِگالری سهراب تا دل‌های حاضرانِ ذر «حراج تهران» و «کریستیز»، این روزها به انحاء مختلف شاهد تلاش برای تمدید یاد و نام پیشگام مکتب سقاخانه هستیم؛ هنرمندی که پیش از مرگش قدر ندید و این روزها در دومین سال رفتنش بر صدر می‌نشیند و آثارش خصوصاً در حراج‌ها خواهان پیدا کرده. سال ۲۰۱۶ اثری از او به کریستیز دوبی راه یافت و سه دوره هم در حراج تهران خوش درخشید. در آینده‌ای نزدیک قرار است در حراج کریستیز نیز اثری از این هنرمند ارائه شود.

۵۷۵۷

کد خبر 1349965

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: هنرهای تجسمی نقاشی گالری نگارخانه گالری سهراب صادق تبریزی زنده یاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۴۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب

احمد شهریار، شاعر پاکستانی، تازه‌ترین شعر خود را در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب سرود. - اخبار فرهنگی -

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، شعری را منتشر کرد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند. مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در صفحه ایکس خود نوشت:

غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است، معظم‌له این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خوانده‌اند:

تو را‌ است معجزه در کف زساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب

در روزهای گذشته جمعی از هنرمندان به استقبال از این غزل رهبر معظم انقلاب رفتند. احمد شهریار، شاعر پاکستانی، نیز تازه‌سروده خود را به این موضوع اختصاص داد که در ادامه می‌خوانید:  

اگر به عشق یقین داری از فنا مگریز

دلیر باش و خطر کن، به هیچ جا مگریز

قسم به خضر که در انتهای این ظلمات

همیشه آبِ حیات است، پس بیا مگریز

تو پورِ حیدری، از دیوِ هفت‌سر مهراس

ز قومِ رستمی از حلقه‌ بلا مگریز 

بسنج با دمِ شمشیر، زورِ دشمن را 

ز غرشِ رجز و هیبتِ صدا مگریز

تو نورِ علم و یقینی و در کنارِ حسین

به قلبِ شب بزن، از خاکِ کربلا مگریز 

دوباره معرکه‌ حق و باطل است اینجا

تویی که مردِ نبردی، به انزوا مگریز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فروشگاه اینترنتی هفت گالری افتتاح شد
  • رونمایی از پوستر رویداد ملی وعده صادق در آئینه هنر
  • اینجا طبیعت از بوم بیرون می‌زند!
  • تصاویری کمتر دیده شده از مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق (فیلم)
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • تصاویری کمتر دیده شده از مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق
  • موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد