Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@07:44:51 GMT

حل مشکلات شهری با روش‌های علمی

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۱۴۲۶۲

حل مشکلات شهری با روش‌های علمی

    همشهری آنلاین- یاداشت: جهان معاصر، آوردگاه تحولات شگرف و شتابنده شده است و تغییرات، چنان غافلگیرکننده و برق‌آسا از راه می‌رسند که حتی لحظه‌ای درنگ می‌تواند به بهای گزاف غافلگیری راهبردی در عرصه‌های گوناگون تمام شود.این خطر وجود دارد که اگر رویکردهای خود را متناسب با تهدیدها و فرصت‌های ناشی از این تحولات طراحی نکنیم و مسائل مطرح در این حوزه‌ها را به دقت و با موشکافی لازم مورد مطالعه و پژوهش مستمر قرار ندهیم و اجازه دهیم که تغییر و توسعه به‌صورت نامنظم و بدون مدیریت هدف‌دار شکل بگیرد در آینده با مشکلاتی به مراتب بیشتر و بزرگ‌تر از مشکلات امروز مواجه می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
    با نگاهی به مسائل شهری در کلانشهرهای دنیا از جمله شهر تهران، می‌توان دریافت که تقریباً همه مدیران شهری با مشکلات مشابهی در شهرهای خود روبه‌رو هستند. تهران نیز مانند بسیاری از شهرها، معضل ازدحام خودروها در معابر شهری را دارد؛ چالش بزرگی که از نتایج آن ایجاد آسیب‌های جدی بر سلامت جسم و روان شهروندان است. بدون‌ تردید اکنون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاستگذاران و مدیران شهری در کلانشهر تهران، ایجاد سیستم حمل‌ونقل ایمن، پایدار و فراگیر است؛ به‌طوری که بتواند راهکار سودمندی برای شهروندان ایجاد کند.  
    طی سال‌های گذشته، سیستم مدیریت شهری برای بهبود وضع ترافیک، شبکه بزرگراهی و تقاطع‌های غیرهمسطح ساخته است اما تجربه نشان داد که ساخت پل و بزرگراه به تنهایی پاسخ مناسبی برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران نیست. هرچند ممکن است که در کوتاه‌مدت مشکل را رفع کند. بنابراین با افزایش مطلوبیت استفاده از خودروهای شخصی شهر پس از مدتی با مشکلات جدیدی در حوزه ترافیک مواجه خواهد بود.  
    مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته در اقصی نقاط دنیا بر اقتصادی نبودن استفاده از خودروهای شخصی تأکید دارد. به همین دلیل در بسیاری از شهرها گسترش زمینه‌های لازم برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و روش‌های نوین در مدیریت ترافیک و بازطراحی حریم خیابان‌ها و پیاده‌راه‌ها برای بهبود وضعیت شهرها در اولویت سیاست‌های آنها قرار گرفته است.  
    در واقع، هدف آنها اعمال روش‌های برنامه‌ریزی کارا با رویکرد مطالعاتی و پژوهشی با توجه به استفاده از فن‌آوری‌های نوین است تا از این طریق بتوانند کیفیت زندگی را در محیط‌های شهری خود ارتقا دهند. سیستم مدیریت شهری تهران نیز از این امر مستثنا نیست؛ به‌طوری که با مرور بر مبانی علمی و تجارب جهانی در حل مشکلات شهری، تنها یک راه‌حل را می‌توان برای حل مشکلات حوزه حمل‌ونقل در تهران ارائه کرد و آن هم توسعه حمل‌ونقل همگانی است. برنامه‌های اجرایی در این حوزه باید اولویت‌دار، تحقق‌پذیر و قابل سنجش باشد تا بتوانیم شاهد ارتقای کیفیت زندگی در این شهر باشیم.

*رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای‌ شهر تهران 

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

کد خبر 482119 برچسب‌ها مجله شهر پژوه پژوهش شورای شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پژوهش شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۴۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار درون شهری در اصفهان

مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار شهرداری اصفهان گفت: برای نخستین‌بار در کشور فردا (چهارشنبه) خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار درون شهری با حضور سردار تیمور حسینی رییس پلیس راهور فراجا و شهردار اصفهان رونمایی می شود تا برگ زرینی بر افتخارات مدیریت شهری اصفهان باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدعلی عبدالهی امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست مشترک پلیس راهور و شهرداری‌های استان اصفهان اظهار کرد: سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان آماده است تا در حوزه مدیریت حمل ونقل بار درون شهری اقدامات ویژه‌ای را با همکاری شهرداری‌های استان اصفهان رقم بزند تا همچنان در سطح کشور الگو باشیم.

وی افزود: اجرای ماده ۹ قانون توسعه حمل‌ونقل بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است و با ابلاغ قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۱ نیز فرصت بسیار خوبی به همه شهرداری‌های کشور داده شد تا در حوزه مدیریت حمل‌ونقل بار، با صدور پروانه فعالیت و اشتغال، صدور بارنامه و حفظ زیرساخت‌ها درآمد پایدار داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان ادامه داد: شهرداری اصفهان در حوزه حمل‌ونقل بار پیشرو در کشور است و فردا میزبان تمام مدیران عامل کشور در این حوزه هستیم.

عبدالهی گفت: با مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان مصوبه‌ای ابلاغ شد مبنی بر اینکه خودروهای بالای ۳.۵ تن در سطح مرکز استان باید با مجوز تردد حرکت کنند، در غیر این صورت مشمول جریمه می شوند، از این‌رو درخواست داریم شهرداری‌های استان با هماهنگی پلیس راهور همراهی لازم را داشته باشند تا بتوانیم اقدام هماهنگی را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار در کشور فردا _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار درون شهری با حضور سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا و شهردار اصفهان رونمایی می‌شود تا برگ زرینی بر افتخارات مدیریت شهری اصفهان باشد.

کد خبر 749317

دیگر خبرها

  • «سمیع» تعیین تکلیف شود/ کمبود نیروی پلیس راهور و راننده اتوبوس مشکل مشترک کلان‌شهرها
  • آموزش ایمنیِ ترافیک به ۴۶۰۰ از دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان غربی
  • «شهرگاه» فرصتی برای هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری است
  • قطارهای حومه‌ای به سیستم حمل‌ونقل انبوه‌بر شهر اصفهان متصل می‌شود
  • رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار درون شهری در اصفهان
  • ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز شهر مراغه
  • احداث تقاطع سه سطحی در میدان فتح/ تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد
  • برگزاری ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم/۱۰ پل عابر پیاده مکانیزه اجرایی می‌شود
  • احداث مخزن ۱۶۰ هزار مترمکعبی سیل‌بند پارک کوهستان در یزد + فیلم