Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

وضعیت دانشجویان بازگشته از چین در قرنطینه +فیلم

ویروس کرونا به سرعت در چین و سایر کشور‌های دنیا در حال انتشار است، این ویروس ۵۶۰ را به کام مرگ کشانده و  در بسیاری از کشور دنیا گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته با افزایش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به کشور‌ها برای مقابله با این ویروس هشدار داد تا مقامات بهداشتی برای مبارزه با ویروس کرونا در داخل مرز‌های کشور‌ها آماده شوند.

ویروس کرونا برای نخستین بار در شهر ووهان چین، دیده شد. دانشمندان  احتمال می دهند که ویروس کرونای جدید از  خفاش به انسان منتقل شده باشد اما هنوز منشاء حیوانی آن به طور دقیق مشخص نیست.

دانشمندان در کشور‌های مختلف دنیا در تلاش هستند تا واکسن ویروس کرونای ۲۰۱۹ را کشف کنند؛این ویروس درمان دارویی ندارد.

چند روز پیش وزیر بهداشت از بازگشت دانشجویان چینی به کشور تحت شرایط قرنطینه و ایمن سخن گفت و هواپیمای مذکور با تیم پزشکی سه شنبه صبح به سمت ووهان چین مرکز شیوع ویروس کرونا پرواز کرد.

چرا پلاسما‌های خون ایرانی سر از کشور‌های خارجی در می‌آورند؟

پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره سیاست سازمان انتقال خون در راه اندازی پالایشگاه خون  اظهار کرد: راه اندازی پالایشگاه خون جز سیاست های راهبردی مورد تاکید وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی است و نظام به آن رسیده است که ما پالایشگاه خون داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: راهکار رسیدن به پالایشگاه خون و راه اندازی آن که یک تصمیم استراتژیک است، به هم اندیشی و تضارب آراء نیاز  دارد تا تجربیات قبلی تکرار نشود و مشکلات جدیدی برای راه اندازی پالایشگاه به وجود نیاید، باید همه جوانب کار را در نظر گرفت و آن وقت باید تصمیم گیری کرد که چه اقداماتی را اجرایی کنیم.

عشقی بیان کرد: ایجاد پالایشگاه خون به امنیت و سلامت مردم مرتبط بوده و به همین دلیل این موضوع به اهمیت سلامت مردم وابسته است، تمام فرآورده های دارویی که از  پلاسمایی انسانی گرفته می شود، باید از پلاسمای ایرانی باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه یکی از گام های مهم در خودکفایی مربوط به داروهای مشتق از پلاسماست، گفت: ما نمی توانیم در داروهایی که مشتق از پلاسماست، وابسته به خارجی ها باشیم و نباید اجازه ندهیم که خارجی ها روزی برای ما شرایط بحرانی ایجاد کنند و این با راه اندازی پالایشگاه خون ممکن می شود.

عشقی ایجاد پالایشگاه خون و تولید داروهای مشتق از پلاسما را یک سیاست راهبردی و استراتژیک خواند و گفت: داروهای مشتق از پلاسما استراتژیک و راهبردی هستند، ما باید با پلاسمای ایرانی در پالایشگاه خون در داخل کشور دارو تولید کنیم و به نظر من پالایشگاه خون مانند انرژی هسته ای برای کشور استراتژیک محسوب می شود.

آماده‌باش بیمارستان‌ها برای مقابله با ویروس کرونا در کشور

عرفانی رئیس اداره مراقبت‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت در آماده باش کامل قرار دارند تا بتوانند موارد احتمالی را به موقع پذیرش و از شیوع بیماری در کشور پیشگیری کنند.

رئیس اداره مراقبت‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: با پیشنهاد وزیر بهداشت پرواز‌های رفت و برگشت ایران- چین لغو شد و در صورتی که پرواز‌ها ادامه داشته باشد وزیر بهداشت موضوع را پیگیری خواهد کرد.

عرفانی با بیان اینکه معاونت درمان و بیمارستان‌های معین آماده پذیرش موارد احتمالی هستند، گفت: مقرر شده است تا ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران ۲ تا ۳ بیمارستان معین را برای پذیرش بیماران احتمالی در نظر بگیرند که در این بین بیمارستان‌های خصوصی هم برای درمان بیمارانی که تمایل دارند در بخش خصوصی بستری شوند در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره مراقبت‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: با توجه به اینکه پرواز‌های رفت و برگشت ایران- چین لغو شده‌ و احتمال ورود مسافران چین از کشور دیگری به ایران وجود دارد؛ بیماریابی در دستور کار قرار گرفته است. در مرز‌های ورودی کشور کسانی که سفر چین داشته باشند و از کشور دیگری وارد ایران شوند با تب سنج مورد بیماریابی قرار می‌گیرند و در صورتی که تب داشته باشند معاینه می‌شوند و علائم بیماری در آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او افزود: پزشک مستقر در مرز‌های ورودی مکان مسافر را در ۱۴ روز گذشته مورد سوال قرار می‌دهد و پس از بررسی علائم و نشانه‌ها تب و علائم تنفسی به همراه ملاحظات اپیدمیولوژی تصمیمات لازم را اخذ می‌کند.

کمبود کیت تشخیص «کرونا» نداریم

کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت با حضور در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت بازگشت هموطنانمان از چین، اظهار کرد: روز گذشته پروازی با تجهیزات کامل و تیم پزشکی به چین اعزام شده است تا بیش از ۸۰ نفر از هموطنان ایرانی مقیم کشور چین را به ایران بازگرداند.

او بیان اینکه بخش عمده‌ای از این افراد دانشجویان در حال تحصیل در چین هستند، گفت: برخی از آن‌ها مشکلات نظام وظیفه داشتند که ستاد نیرو‌های مسلح تسهیلاتی برای بازگشت آن‌ها به کشور در نظر گرفته است.

جهانپور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره مجوز خروج ایرانیان مقیم چین از این کشور، گفت: در این باره مذاکرات با کشور چین انجام و توافق اولیه صورت گرفته است. با توجه به اینکه دو کشور دیگر مثل ترکیه اتباع خود را از چین خارج کرده اند، فکر نمی‌کنیم از نظر دیپلماتیک مشکلی برای بازگشت هموطنانمان وجود داشته باشد.

او با اشاره به شرایط قرنطینه هموطنان مقیم چین پس از بازگشت به کشور گفت: این افراد بعد از بازگشت به کشور در هتلی در تهران به مدت ۱۴ روز و با حضور تیم پزشکی و با امکانات کامل مثل دسترسی به اینترنت و امکانات رفاهی قرنطینه می‌شوند و بعد از طی این مدت در صورت تایید سلامت شان به آغوش خانواده بازخواهند گشت.

دوربین‌های حرارتی در فرودگاه‌های کشور برای مقابله با کرونا

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت از نصب دوربین‌های حرارتی در فرودگاه‌های بین‌المللی برای کنترل بهتر بهداشتی مسافران ورودی از سایر کشورها به ایران خبر داد.

 رئیسی گفت: برای کنترل مرزهای ورودی کشور که یکی از مهم ترین آنها فرودگاه امام خمینی (ره) است و همچنین در تمام فرودگاه‌های بین المللی کشور همکاران ما در حوزه مراقبت مرزی به طور دائم حضور دارند. 

وی افزود: ابزاری که کارشناسان بهداشت استفاده می کنند تب سنج های لیزری است که در تمام دنیا هم استفاده می‌شود. ما معتقدیم چون همکاران ما چهره به چهره افراد را چک می کنند، با تب سنج لیزری دقت کار بسیار بالا می‌رود. دلیل اصلی این است که اگر فردی داروی تب بُر خورده باشد و تب نداشته باشد ولی سایر علائم بیماری را داشته باشد، کارشناسان قادر خواهند بود ارزیابی لازم را انجام دهند. 

رئیسی ادامه داد: این تب سنج ها اکنون در تمام مرزهای ورودی کشور وجود دارد. خوشبختانه تجربیات بسیار گرانبهایی هم در کنترل مرزها داریم که ورود و خروج صدها هزار نفر از زائران عزیز در مراسم اربعین حسینی و موسم حج از جمله این تجارب است.

بازگشت ایرانیان مقیم ووهان چین به کشور/ ارسال یک میلیون ماسک از ایران به چین

کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بازگشت ایرانیان مقیم چین گفت: تاکنون هیچ یک از هموطنان ایرانی در شهر ووهان علائمی دال بر بیماری ناشی از کرونا ویروس نداشتند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: براساس پروتکل ها و دستورالعمل های موجود، ایرانیان مقیم شهر ووهان چین به علت اینکه از منطقه هایپر اندمیک به ایران بر می گردند، پس از فرود هواپیما به مدت دو هفته در محلی مناسب ایزولاسیون و قرنطینه می شوند، این محل دارای امکانات رفاهی مناسب خواهد بود.

جهانپور تاکید کرد: این هموطنان در طول این مدت در این هتل پذیرایی می شوند و پس تایید سلامتی شان و و در صورتی که علائمی از بیماری کرونا در آنها مشاهده نشد، به آغوش خانواده باز خواهند گشت.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: وزارت بهداشت یک میلیون ماسک به کشور چین اهدا کرده است، همچنین وزیر بهداشت در مکاتبه ای با وزیر بهداشت چین اعلام کرده که با توجه به تجربه مثبت ایران در زمینه مهار بیماری های واگیر و به خصوص بیماری های ویروسی آمادگی دارد تا به وزارت بهدشات چین کمک کند.

جهانپور یادآوری کرد : باید توجه داشت که پس از بلایای طبیعی به ویژه سیلاب در همه دنیا اپیدمی بروز می کند اما دیدیم که با مراقبت های بهداشتی در کشورمان هیچ اپیدمی در زمینه بیماری های واگیر پس از سیل رخ نداد.

پاسخ به چند سوال درباره دانشجویان مقیم "ووهان" پس از بازگشت به کشور

در این بسته به چند سوال منتشر شده در فضای مجازی درباره دانشجویان ایرانی که امروز از «ووهان» به کشور آمدند، پاسخ داده شد.

جواب آزمایش بیماران مشکوک به کرونا در کشور، منفی است

محمد مهدی گویا، رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت صبح امروز در حاشیه کنفرانس «ویروس کرونا» که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵ کشور درگیر بیماری کرونای جدید هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتشار این بیماری در کشور چین به طور یکسان انجام نگرفته است به طوری که در برخی از مناطق ویروس کرونا شیوع بیشتری بین مردم داشته است.

او با بیان اینکه تا به امروز درصدی از بیماران شناسایی نشده‌اند، گفت: علائم بیماری کرونای جدید مانند سرماخوردگی است و این عارضه همراه با تب، گلودرد، بدن درد و آبریزش بینی است.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: غربالگری مسافران علامت‌دار از مبدأ کشور چین از اقدامات اولیه وزارت بهداشت بوده  است؛ اینطور نبوده که هر فردی که وارد فرودگاه بشود را، وارد قرنطینه کنیم.

گویا افزود: توصیه ما به همه مردم این است که به طور مرتب دست‌های خود را با آب و صابون شست‌وشو بدهند و نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند. دانشجویان مقیم چین از پای پرواز به محل قرنطینه منتقل شوند

وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به رئیس اورژانس کشور درباره نحوه انتقال دانشجویان ایرانی که از منطقه ووهان چین به کشور بازمی‌گردند، دستور داد.

در متن نامه سعید نمکی خطاب به دکتر پیرحسین کولیوند آمده است:

«بدینوسیله مدیریت نقل و انتقال دانشجویان منطقه ووهان چین در کلیه امور مربوطه به جنابعالی محول می­‌گردد. شایسته است با هماهنگی معاونین محترم بهداشت و درمان به گونه‌­ای عمل گردد که:

۱- حتی­ الامکان مسافرین ورودی مستقیماً از پای پرواز به محل قرنطینه منتقل شوند که در این راستا، امور مربوط به کنترل گذرنامه و ... می­‌تواند به شکل فوق­‌العاده و ویژه از طریق رایزنی با مسئولین ذیربط صورت پذیرد.

۲- هرگونه تماس و مواردی از قبیل استقبال خانواده­‌ها از این عزیزان به شدت جلوگیری گردد و موارد به نحو مقتضی به اطلاع عموم برسد.»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران راه اندازی پالایشگاه خون داروهای مشتق از پلاسما درمان و آموزش پزشکی بازگشت به کشور ورودی کشور بهداشت و درمان برای مقابله ایرانیان مقیم بیمارستان ها علائم بیماری بیماری کرونا ووهان چین وزیر بهداشت ویروس کرونا کرونای جدید آماده باش شهر ووهان تیم پزشکی مقیم چین کشور چین پرواز ها کشور ها تب سنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۶۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: ۱۰۶۹ خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها داریم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس شیراوژن؛ معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت از رشد 46 درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از 800 واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود داشت که هم‌اکنون این تعداد به 1069 واحد رسیده و 46 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: این واحدها در حالی ساخته شده که تاکنون ریالی بودجه برای ساخت خوابگاه متاهلی دریافت نکرده‌ایم و این 269 آپارتمان نیز با بودجه‌های اختصاصی دانشگاه‌ها ساخته شده است.

وی با اشاره به این که باید تا پایان این دولت دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی به عدد صفر برسد، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی تا پایان سال حداقل 40 واحد و دانشکده‌های فاقد خوابگاه متاهلی نیز تا پایان سال حداقل باید 20 واحد خوابگاه متاهلی با متراز 45 تا 70 متر مربع همراه با رعایت پیوست فرهنگی مربوطه، ساخته باشند.

افتتاح خوابگاه متأهلی برای 120 دانشجوی علوم پزشکی تهران

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی که خوابگاه متاهلی دارند هم باید تا پایان سال 20 درصد به تعداد واحدهای خوابگاهی متاهلی خود اضافه کنند.

شیراوژن همچنین از انعقاد تفاهمنامه با وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی خبر داد.

در ادامه حمید رئیسی؛ معاون صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعتبار پرداخت ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را در 6ماهه نخست سال 1403(بدون محدودیت در تعداد دانشجویان) ابلاغ کرد.

وی افزود: اعتبار لازم برای پرداخت ودیعه مسکن، از محل اعتبارات ابلاغی ستاد ملی جمعیت تامین شده است و براساس ابلاغ صندوق رفاه، در سال 1403، بدون محدودیت در تعداد دانشجو، هر تعداد دانشجوی متاهل دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی متقاضی ودیعه مسکن، وام ودیعه مسکن دریافت خواهند کرد.

معاون صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: شرایط دریافت ودیعه مسکن قبلا بر اساس آیین نامه‌های ابلاغی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، اعلام شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد