Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه از ثبت ۴۶۰ ایده در در سامانه ایده خبر داد و گفت: بعد از بررسی اولیه در دبیرخانه این سامانه، ایده‌های مورد توجه به پژوهشکده و گروه‌های تخصصی ما ارجاع داده می‌شود. تاریخ انتشار: 07:00 - 19 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۳۶۷۳

دکتر علم الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در رابطه با اهداف برگزاری نخستین مدرسه زمستانی حقوق اظهار کرد: یکی از برنامه‌های قوه قضاییه در جهت آگاهی بخشی حقوقی به مردم و پیشگیری، آموزش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آموزش‌های حقوقی در دو بخش آموزش‌های تخصصی و همگانی قابل تعریف است، گفت: در پژوهشگاه در راستای تحقق ماموریت قوه قضاییه از چند ماه قبل بخشی را تحت عنوان مرکز آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه تاسیس کردیم و این ماموریت به مرکز داده شد تا آموزش‌های تخصصی و همگانی را دنبال کند.

علم الهدی افزود: پیش از این علاوه بر ارائه آموزش‌های تخصصی و همگانی برنامه‌های آموزشی مختلف همچون برگزاری دادگاه‌های مجازی و بازدید‌های علمی از مراکز قضایی با هدف آموزش دنبال می‌شد.

بیشتر بخوانید: ۲ هزار پژوهش در قوه قضاییه وجود دارد/ سیاست‌های دستگاه قضا باید دارای پیوست پژوهشی باشند

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه به راه اندازی بخشی در جهت استفاده از شرکت‌های خلاق و دانش بنیان و نوآور (استارت آپ ها) اشاره کرد و گفت: دوره‌ای که در زمستان به عنوان اولین اقدام این مرکز پیش رو داریم دوره‌ای است که ۵ کارگاه آموزشی برای آن در نظر گرفته شده در بخش آموزش‌های تخصصی دسته بندی می‌شود که مخاطب آن قضات، دانشجویان، اساتید و کارشناسان حقوقی هستند.

وی با اشاره به ویژگی دوره‌ها بیان کرد: در این دوره‌ها سعی شده است که صرفا تئوری و نظری نباشند و اگر دوره‌ای می‌تواند بازدید علمی از مراکز قضایی همچون پزشکی قانونی داشته باشد به عنوان یکی از برنامه‌های دوره تور بازدید از آن بخش قوه پیش بینی شده است.

علم الهدی اضافه کرد: همچنین یکی از محور‌های دوره‌ها، پرونده خوانی با رویکرد آموزشی است که یکی از مصادیق و عملی این مباحث تئوری است که کارکرد این موضوعات در قوه قضاییه را نشان می‌دهد که مباحث کاملا واقعی و عملیاتی ارائه شود. همچنین در انتخاب اساتید سعی شده است هم از قضاتی که به طور خاص درگیر در این کارگاه بوده اند و هم از اساتیدی که در سایر نهاد‌های حاکمیتی کشور متخصص و درگیر با این موضوعات هستند استفاده شود تا گارگروه از لحاظ نظری و اعتبار و کاربردی بودن از غنای کافی برخوردار باشد و این دوره‌ها محدود به حقوقی‌ها نیست.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در پاسخ به دستاورد‌های فراخوان قوه قضاییه برای تعامل مجموعه‌های مردم نهاد و ارائه گزارش به رییس قوه قضاییه، گفت: این فراخوان در کنار جلسات با گروه‌های مختلف نخبگانی اعم از اساتید اقتصادی، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، حقوقی، قضات، NGO‌ها برگزار شد که خروجی این جلسات به خروجی آن فراخوانی که در سامانه ایده قرار دارد، اضافه شد.

وی یادآور شد: همه این ایده‌ها برای حوزه ریاست ارسال شد و در اختیار کارگروهی قرار گرفت که تا قبل از آن برای تدوین این دستور العمل در حوزه ریاست تشکیل شده بود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه درباره آخرین آمار از ثبت ایده‌ها در سامانه ایده، گفت: تا هفته اخیر در سامانه ایده حدود ۴۶۰ ایده ثبت شده است که بعد از بررسی اولیه در دبیرخانه این سامانه، ایده‌های مورد توجه به پژوهشکده و گروه‌های تخصصی ما ارجاع داده می‌شود و آن‌ها با نهاد‌های ذی ربط در قوه قضاییه ارتباط گرفته و پس از اخذ نظرات آنها، در نهایت شورایی برای جمع بندی این ایده‌ها تشکیل شده تا بررسی شود که آیا نیاز است ایده‌ها به یک طرح پژوهشی تبدیل شود یا خیر.

وی افزود: جلسات این شورا به صورت هفتگی تشکیل می‌شود تا ایده‌هایی که قابلیت تبدیل به طرح پژوهشی را دارند مشخص شود. در این میان از بخش ذی ربط در قوه قضاییه دعوت خواهد شد تا همکاری داشته باشند؛ مرحله به مرحله این اقدامات به صاحب ایده بازخورد داده شده تا مشخص شود ایده مورد ثبت در چه مرحله‌ای قرار دارد.

علم الهدی در پاسخ به اینکه مهمترین اقدام پژوهشگاه در حوزه تحول در دستگاه قضا چیست، گفت: اعلام فراخوان عمومی مهمترین کاری بود که در این ۵ ماه انجام شد تا ظرفیت پژوهشگاه مورد بازنگری جدی قرار گیرد در این راستا از نخبگانی که متقاضی همکاری با پژوهشگاه هستند خواستیم تا رزومه خود را بفرستند؛ تاکنون حدود ۱۵۰۰ رزومه از افراد، اساتید، دانشجویان در سطح دکتری و دانشجوی دکتری برای پژوهشگاه ارسال شد.

وی ادامه داد: به یک جمع نخبگانی خوبی از این فرآیند رقابتی رسیدیم که به صورت تمام وقت و پاره وقت در پژوهشگاه به کار گرفته شدند.

علم الهدی تصریح کرد: اکنون سراغ بخش‌های مختلف قوه قضاییه رفتیم تا نیاز‌های پژوهشی آن‌ها را دریافت کرده و به صورت طرح‌های پژوهشی تعریف کنیم، همچنین تصمیم داریم سراغ دانشگاه‌های مختلف رفته تا بتوانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه شرکت های دانش بنیان رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه آموزش های تخصصی و همگانی سامانه ایده قوه قضاییه علم الهدی دوره ها دوره ای ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۹۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به تولید محصولات دانش بنیان داخلی و لزوم حمایت از آنها اظهار کرد: از این تعداد شرکت‌ دانش‌بنیان که در کشور ایجاد شده و نقشی مهم در حل مشکلات کشور داشته‌اند باید در بسیاری از بخش‌های اقتصادی از جمله انرژی استفاده کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف انرژی در کشور، اظهار کرد: مجلس تلاش‌هایی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد و به این منظور قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان را به تصویب رساند که نقشی مهم در تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور داشته و در گزارشی نیز که رئیس جمهوری به مقام رهبری ارایه دادند گزارش شد که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که تا پیش از این قانون در حدود ۶ هزار شرکت بوده است به ۱۲ هزار شرکت افزایش یافته است.

ساخت ابزار و تکنولوژی‌های دانش‌بنیانی مورد نیاز درپروژه‌های مهم عمرانی و صنعتی کشور

سنگدوینی عنوان کرد:‌ ساخت ابزار و تکنولوژی‌های مورد نیاز درپروژه‌های وزارت صمت، نفت و نیرو به منظور استفاده در پالایشگاه‌ها،‌پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و سدها بخشی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان است. ضمن آنکه دانش و تخصص این شرکت‌ها زمینه‌ساز ایجاد بهره‌وری در تولید خواهد بود.

وی با اشاره به گستردگی بخش انرژی عنوان کرد:‌ وزارت نفت شامل چند بخش مهم به نام‌های پخش، پالایش، گاز، پالایش و پخش و غیره است که هر کدام از این بخش‌ها ظرفیتی مهم برای جذب دانش‌بنیان‌های داخلی هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد:‌ تولید انرژی در جهان با استفاده از ابزارهای دانش و تکنولوژی به روز شده و به شرایط بهره ورتر نزدیک شده است؛ موضوعی که در تولید انرژی و صادرات آن در کشور ما نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. باید با اتصال به دانش و تکنولوژی که در جهان مورد استفاده است بتوان تولیدات انرژی و صنایع پائین‌دست آنها رابه شرایط بهره‌ور نزدیک‌تر کرد.

سنگدوینی عنوان کرد:‌ مقام رهبری در نمایشگاهی که سال گذشته در محل حسینیه امام خمینی برگزار شد تاکید جدی بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌های داخلی داشتند و اشاره داشتند که چرا اخبار و فعالیت مناسب این شرکت‌ها به صورت عمومی اطلاع ‌رسانی نمی‌شود.

قیمت پائین‌تر تولیدات دانش‌بنیانی در کشور

وی افزود: دانش‌بنیان‌ها دستاوردهای مهمی داشته‌اند و تولیدات دانش‌بنیانی آنها ضمن نزدیک بودن به تکنولوژی‌های روز دنیا قیمتی به مراتب ارزان‌تر دارد.

تولید انبوه و تیراژ بالای محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:‌ نکته حائز اهمیت دیگر این است که دانش شرکت‌های دانش‌بنیان بابد به مرحله تولید برسد و در برخی از تولیدات نیز که مورد نیاز بیشتری است کار تولید انبوه و تیراژ بالای آنها مورد حمایت دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • عزم جدی مدیریت شهری اصفهان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
  • شهرداری اصفهان باید فصل وصل سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم