Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، دو هفته تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، تحولات انتخاباتی همچنان در جریان است اما بدون آنکه صحنه این رقابت شاهد یک «اتفاق بزرگ» باشد؛ در جریان اصلاحات خبر تأیید صلاحیت تنها دو چهره از راه رسیده و در جریان اصولگرا هم هیچ نشانی از تحولی در جهت وحدت و ائتلاف دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این اوصاف صحنه رقابت تقریباً این گونه قطعی شده که اصلاح‌طلبان در حالتی شبیه خلع سلاح در حاشیه میدان شاهد رقابت دو لیست فراگیر اصولگرایان خواهند بود.

افزوده شدن دو چهره به فهرست اصلاح‌طلبان

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی خبر داد که صلاحیت دو چهره سرشناس این حزب یعنی محمدعلی افشانی و محمدحسین مقیمی تأیید شده است. افشانی در سال‌های اخیر سابقه استانداری فارس و شهرداری تهران را در کارنامه دارد و مقیمی نیز در دولت اعتدال معاون سیاسی وزارت کشور و استاندار تهران بود. این اتفاق البته می‌تواند قدمی باشد برای تسهیل امکان ارائه لیست کامل اصلاح‌طلبان در تهران، البته بی آنکه در دیگر مناطق کشور کار رقابت را برای جبهه اصلاحات تسهیل کند. اما مسأله این است که آیا وجود دو چهره سرشناس حزب اعتماد ملی این مجموعه را برای مشارکت در ارائه فهرست در پایتخت تشویق خواهد کرد؟ حزب اعتماد ملی روز چهارشنبه اعلام کرده بود که وارد فرآیند معرفی فهرست انتخاباتی نخواهد شد.

گرامی‌مقدم دیروز درخصوص احتمال تغییر حوزه محمدرضا خباز از دیگر اعضای این حزب از تهران به کاشمر به فارس گفته است: «آقای خباز قاعدتاً باید تغییر حوزه بدهد چرا که طبق مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان امکان لیست‌دهی در تهران وجود ندارد.»

حزب کارگزاران سازندگی اما به عنوان یکی از سه حزب بزرگ اصلاح‌طلب در جلسه شامگاه پنجشنبه خود درباره ارائه لیست در تهران باز هم به جمع‌بندی نرسید. به گزارش ایسنا در نشست اخیر شورای مرکزی این حزب مقرر شده که پس از بررسی اسامی تأیید صلاحیت‌شدگان در تهران، جمع‌بندی کمیته انتخابات در دستور جلسه فوق‌العاده شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران که هفته آینده برگزار خواهد شد، قرار گیرد. حزب کارگزاران همچنین به سیاق شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری درباره حمایت یا عدم حمایت از لیست در استان‌ها را به شورای کارگزاران سازندگی همان استان واگذار کرد. چیزی که نشانه کمبود یا عدم وجود نامزد اصلاح‌طلب در استان‌ها باشد.

مشارکت گلایه‌مندانه

با وجود این حتی برخی از اصلاح‌طلبان هم می‌گویند که ندادن لیست به معنای قهر با انتخابات و تحریم نیست. این را شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قبلاً در بیانیه خود مطرح کرده بود و حالا مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها و از چهره‌های شناخته شده جریان اصلاحات به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است: «با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی می‌توانیم بهترین افراد را راهی مجلس کنیم، اما این بدین معنی نیست که گلایه‌های خودمان را نادیده بگیریم.»

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت هم روز پنجشنبه به «ایرنا» گفته که «برای ما اصل شرکت در انتخابات است و معتقدیم مسیر اصلاحات از صندوق رأی عبور می‌کند و برای صندوق رأی اعتبار و ارزش زیادی قائل هستیم و حتی در شرایطی که این صندوق نتواند اصالت‌ها و اعتبار اصلی خودش را داشته باشد، هر مقدار که بهره‌ای از اصالت و اعتبار داشته باشد، باز برای ما فرصت است و می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم.»

به گفته شکوری‌راد «حزب اتحاد ملت به استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه در شهرستان‌ها اعلام کرده است که در هر حوزه انتخابیه‌ای که نامزد اصلاح‌طلبی وجود دارد و امید دارند آن نامزد در مجلس بعدی کنش اصلاح‌طلبانه داشته باشد،  در انتخابات از او حمایت کنند.» یعنی دقیقاً همان تصمیمی که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و حزب کارگزاران سازندگی گرفته‌اند.

لیست سوم اصولگرایان؛ شکاف جدید در شورای ائتلاف

در سوی دیگر میدان در شرایطی که تقریباً ارائه دو لیست توسط اصولگرایان قطعی شده اخباری درباره قطعی شدن معرفی یک لیست سوم هم به گوش می‌رسد. لیستی متشکل از نزدیکان شهاب‌الدین صدر.

محمدجواد محمدی نوری، قائم مقام ستاد انتخابات جبهه پیشرفت رفاه و عدالت در تهران از نهایی شدن لیست تشکل متبوعش برای انتخابات خبر داد و گفت: نام لیست جبهه در انتخابات مجلس یازدهم‌ «مجلس مردم» است و تقریباً در تمامی استان‌ها نیز یا به صورت مشترک یا با برخی جریانات همسو یا کاملاً مستقل تحت همین عنوان افراد لایق و کارآمد را معرفی خواهیم کرد. جبهه پیشرفت رفاه و عدالت تا قبل از این در قالب شورای ائتلاف اصولگرایان فعال بود.

هر چند شاید به لحاظ وزن کشی این جبهه به صورت مستقل از شانس قابل ملاحظه‌ای در رقابت انتخاباتی برخوردار نباشد اما خروج آن از شورای ائتلاف می‌تواند نشانه‌ای باشد از سختی کار در این مجموعه برای رسیدن به فهرست ائتلافی نهایی.

البته خبرگزاری فارس هم خبر داده به دنبال خروج جبهه پایداری و پافشاری این حزب برای ارائه لیست جداگانه، برخی احزاب و چهره های دیگر نیز در اعتراض به این موضوع خواستار لیست جداگانه شدند از جمله برخی افراد با فشار بر روی محمدباقر قالیباف، خواستار ارائه لیست جداگانه توسط وی شدند.

کد خبر 483006 برچسب‌ها مجلس - انتخابات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجلس انتخابات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان حزب کارگزاران سازندگی حزب اعتماد ملی شورای ائتلاف تأیید صلاحیت لیست جداگانه ارائه لیست استان ها لیست سوم دو چهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۹۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ آمریکایی‌ها غاز است!

از دید غرب‌زدگان، دستگیری و ضرب و جرح دانشجویان، چون در خاک آمریکا و اروپا انجام می‌شود مصداق امنیت‌سازی و ایجاد ثبات و یکدستی مواضع است و باید به آن احترام گذاشت! - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، محمدحسین مهدوی‌زادگان در یادداشتی نوشت: دستگیری 900 دانشجو در دانشگاه‌های کالیفرنیا و تگزاس، ورود پلیس ضدشورش به حریم دانشگاه‌ها با اجازه رسمی از نهادهای قانونی قدرت در آمریکا، ضرب و جرح شدید دانشجویان توسط پلیس فدرال و وعده‌های انتخاباتی نامزدهای 2 حزب دموکرات و جمهوری‌خواه (بایدن و ترامپ) مبنی بر اخراج دانشجویان معترض به رژیم صهیونیستی از دانشگاه‌ها و حتی در صورت امکان خاک آمریکا، جملگی تبدیل به تیتر رسانه‌های غربی شده‌اند. از سوی دیگر، تعمیم اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی در آمریکا به کشورهای اروپایی، منجر به آن شده تا پلیس و نهادهای امنیتی کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئد، فنلاند و دانمارک نیز مواضع مشابهی علیه دانشجویان منتقد نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه مطرح کرده و با وعده سخت‌ترین مجازات‌ها به خیال خود از وقوع این اعتراضات پیشگیری کنند!

1- اگر چه تونل وحشت نهادهای سیاسی و امنیتی غرب برای دانشجویان نتوانسته آنها را از مسیر انسانیت و غیرت منحرف کند اما سکوت برخی جریانات سیاسی در داخل کشورمان در قبال آنچه در آمریکا و اروپا می‌گذرد، جای بسی تأمل و البته شرم دارد!

در جریان اغتشاشات سال‌های 78 و 88 و حتی در بحبوحه زمانی فتنه‌ای که سال 1401 با محوریت و مدیریت پشت پرده فمینیست‌های دوآتشه جریانات ضدانقلاب و برانداز داخلی و خارج‌نشین شکل گرفت، برخی احزاب اصلاح‌طلب و در راس آنها حزب اتحاد ملت به رهبری آذر منصوری (رئیس خودخوانده جبهه اصلاحات) بدترین و سخت‌ترین مواضع ممکن را در اتهام‌زنی به نظام جمهوری اسلامی و ساختار حقوقی و امنیتی جاری در آن اتخاذ کرده و از هم‌افزایی با جریان‌های ضدانقلاب مانند سلطنت‌طلبان و منافقین تروریست ابایی نداشتند. آنها مدعی بودند به قداست حریم دانشگاه اعتقاد عمیق دارند و دانشجو آزاد است هر گونه می‌خواهد رفتار کرده و شعار دهد و کسی نیز نباید جلودار آن باشد. در این مجال قصد نقد این رویکرد و تفکر را نداریم اما سوال اساسی این است: اگر دانشگاه دارای چنین قداست ذاتی و حریم محکمی است، چرا هم‌اکنون از اردوگاه‌های رسانه‌ای روشنفکر و غرب‌زده داخلی صدایی در حمایت از دانشجویان آمریکایی و اروپایی مخالف نسل‌کشی کودکان فلسطینی مشاهده نمی‌شود؟!

2- صورت‌مساله مشخص است: از دید این غرب‌زدگان، دستگیری و ضرب و جرح دانشجویان، چون در خاک آمریکا و اروپا انجام می‌شود مصداق امنیت‌سازی و ایجاد ثبات و یکدستی مواضع است و باید به آن احترام گذاشت(!) به نظر می‌رسد خط قرمز اصلاح‌طلبان نه آزادی است، نه دانشگاه، نه آزادی بیان، بلکه این قداست(!) آمریکاست که خط قرمز آنها در تحلیل‌ها و گفتارهای رسانه‌ای و حزبی محسوب می‌شود! سکوت بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب در قبال اعتراضات غیرتمندانه دانشجویان آمریکایی و اروپایی، جلوه‌ای از بدیهیات حاکم بر تفکر و مانیفست حزبی و دستور‌العمل سیاسی این گروه‌هاست. در اینجا ما با نوعی پارادوکس مدیریت شده مواجه هستیم که در آن رفتارها و ارزش‌ها اصالت نداشته و این ساختارها هستند که حسن یا قبح یک رفتار یا گفتار را تعیین می‌کنند. گویا نظریه «ساختار - بازیگر» که توسط کنت والتز بر مبنای نگاه نئورئالیستی وضع شده، تبدیل به یک الگوی ثابت ذهنی و تحلیلی در میان اصلاح‌طلبان و حامیان فتنه شده است! جایی که ساختار نسبت به بازیگران اصالت داشته و بازیگرانی که نخواهند در قالب آن بگنجند، جایی در آن ندارند.

آنگونه که اصلاح‌طلبان  تندرو و روشنفکران غرب‌زده نسبت به ساختار جاری قدرت در غرب ارزش و احترام قائل هستند، خود شهروندان و حتی برخی سیاستمداران غربی نیستند! پلیس فدرال و دیوان عالی آمریکا، در این نگاه مسموم دارای ارزش هستند زیرا متعلق به ساختار قدرت در غرب هستند؛ آنها می‌توانند هزاران دانشجو را سرکوب کرده و آنها را تا آنجا که می‌توانند ضرب و جرح کنند و بعد هم با تحسین مدعیان آزادی بیان و حقوق بشر روبه‌رو شوند. این همان سیکل معیوبی است که ورودی و خروجی آن هر 2 بر اساس «غرب‌پرستی» به جای «بها دادن به اصالت‌ها و ارزش‌ها» در آمریکا و اروپا شکل گرفته و البته، از سوی جریانات واداده داخلی نیز مورد کرنش و احترام واقع می‌شود.

منبع:‌ وطن امروز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • کدام نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه تهران سابقه‌ نمایندگی دارند؟+ جدول
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟/ترکیب‌ احتمالی فراکسیون‌های مجلس آینده
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود