Web Analytics Made Easy - Statcounter

 پروفسور «مایکل برکمن»، استاد علوم سیاسی در کالج پن استیت است. وی همچنین ریاست مؤسسه دموکراسی مک‌کارتنی را نیز برعهده دارد.

مایکل برکمن با اشاره به تبرئه شدن «دونالد ترامپ» در دادگاه استیضاح سنا به خبرنگار ایلنا گفت: راستش این فرآیند از همان آغاز بیشتر فرمالیته بود و کمتر کسی به برکناری ترامپ امید داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرآیند استیضاح ترامپ را باید بخشی از کارزار فشار حداکثری دموکرات‌ها علیه وی دانست. فاز نخست این کارزار با تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آغاز شد و افشای متن گفت‌وگوی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز بخش دوم آن بود که به جلسات تحقیق در مجلس نمایندگان انجامید. ایستگاه بعدی نیز ارائه بندهای استیضاح به سنا برای برگزاری دادگاه بود. با ارائه بندها فاز جدید آغاز و دادگاه استیضاح برگزار شد. 

وی در ادامه گفت: درست است که دموکرات‌ها تلاش بسیاری برای حضور شاهدان در دادگاه کردند، اما به نظرم خودشان هم خبر داشتند که سناتورهای جمهوری‌خواه زیر بار این قضیه نمی‌روند. خب، پرسش اصلی اینجاست که با این اوصاف، دلیل ادامه این تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ چه بود؟ پاسخ به نظر من در انتخابات ۲۰۲۰ نهفته است. تمامی اقدام‌های دموکرات‌ها در این زمینه و همچنین تقابل میان ‌آن‌ها با نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه ریشه در رقابت‌هایی دارد که در سال جاری میلادی شاهد آن خواهیم بود.

دموکرات‌ها تلاش کردند تا آنجایی که ممکن است اطلاعات بی‌قانونی‌های ترامپ و تلاشش برای تاثیر بر انتخابات ۲۰۲۰ را علنی کنند تا مردم آمریکا از ماحصل این ماجرا آگاه شوند و این امر بر رای‌شان تاثیر بگذارد. اصولا تمامی این ماجراها از جایی جدی‌تر شد که افشا شد ترامپ بنا دارد با تحقیق درباره «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، و پسرش از داده‌های به‌دست آمده علیه او بهره ببرد تا نتیجه نهایی انتخابات را از آن خود کند. منظورم این است که اصولا ماجرا از همان آغاز بر سر انتخابات بود. 

این تحلیل‌گر سیاست داخلی آمریکا در رابطه با تاثیر تبرئه شدن ترامپ بر انتخابات ۲۰۲۰ گفت: همان‌طور که پیشتر گفتم بیشتر تمرکز این ماجراها بر ماه‌های آینده بود. آیا این قضیه توانست تاثیری بر کاهش آرای ترامپ بگذارد؟ نمی‌دانم، اما راستش چندان هم به این قضیه خوش‌بین نیستم. طبعا ترامپ هر چه در توان دارد برای بهره‌برداری از رای منفی سنا به برکناری‌اش به کار می‌بندد. این قضیه بلاشک انرژی تازه‌ای به کارزار ترامپ می‌بخشد. اما دموکرات‌ها نیز قطعا چنین خواهند کرد. عدم احضار شاهد در دادگاه استیضاح، گرچه از جهتی به سود ترامپ تمام شد، اما این قضیه همچو شمشیری دولبه عمل می‌کند. اکنون دموکرات‌ها به‌راحتی می‌توانند بگویند که این دادگاه عادلانه نبوده و باید منتظر بهره‌برداری نامزد نهایی این حزب از این مساله در ماه‌های واپسین منتهی به انتخابات بود. ترامپ از هم اکنون بهره‌برداری از این ومضوع را‌ آغاز کرده است. 

وی در ادامه عنوان کرد: نکته مهم اینجاست که گرچه ماجراهای استیضاح پایان یافته است، اما سیاست همچنان پابرجاست. آنچه این استیضاح نشان داد این بود که اگر دوستانی قدرتمند داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید قانون را دور بزنید، حتی اگر خودتان رئیس‌جمهوری و مجری قانون باشید!

رئیس بنیاد دموکراسی مک‌کارتنی در پاسخ به تفاوت مورد استیضاح ترامپ با دیگر رؤسای جمهور که به سرنوشتی مشابه دچار شدند گفت: نکته مهم در استیضاح ترامپ این بود که وی هیچ‌گاه زیر بار این موضوع که اشتباهی را مرتکب شده نرفت. برای مثال اگر به دادگاه استیضاح «بیل کلینتون» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نگاهی بیندازید، درخواهید یافت که وی بالاخره قبول کرد که اشتباه کرده و از مردم آمریکا طلب بخشش کرد. اما در مورد ترامپ چنین چیزی دیده نمی‌شود. 

نکته دیگری که باید بدان توجه کرد قابلیت ایجاد اتحاد ترامپ در حزب جمهوری‌خواه است. تنها کسی که در میان سناتورها با برکناری ترامپ موافقت کرد، «میت رامنی»، سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا، ‌بود. این نشان می‌دهد که ترامپ به‌خوبی توانسته کنترل حزب جمهوری‌خواه را در دست بگیرد. این درست همان چیزی است که دموکرات‌ها در آن از خود ضعف نشان می‌دهند. 

اساد علوم سیاسی کالج پن‌استیت در رابطه با اظهارات «جرولد نادلر»، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، در زمینه احضار «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی پیشین این کشور به مجلس گفت: این قضیه به نظر تاثیر چندانی بر مسیر کار نخواهد گذاشت. بولتون حرف چندانی برای گفتن ندارد، خاصه آن‌که بناست این اظهارات را در قالب کتاب نیز منتشر کند. بنابراین بعید می‌دانم نتیجه چندانی حاصل شود. اما این‌که آیا این امر می‌تواند بر روند انتخابات تاثیر بگذارد را باید منتظر بود و دید. 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ استیضاح ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۹۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم


به گزارش تابناک؛ رویترز نوشت: جو بایدن در یک مناظره تلویزیونی گفت: من هستم، نمی دانم چه زمانی اما خوشحال می‌شوم که با او مناظره کنم.

این اظهارات واضح ترین اظهارات بایدن در مورد چشم انداز مناظره ریاست جمهوری بود. بایدن قبلاً متعهد به مناظره با ترامپ نبود و ماه گذشته گفته بود که این موضوع به رفتار رئیس جمهور سابق بستگی دارد. ترامپ که پیش از پیروزی در رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان در ماه گذشته از مناظره با رقبای خود امتناع کرد، در هفته‌های اخیر بایدن را به چالش می‌کشد تا با او درگیر شود و به او پیشنهاد داده است که «در هر زمان و در هر مکان» با او مناظره کند.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس در اوایل ماه جاری، بایدن در میان رای دهندگان ثبت نام شده ۴۱ به ۳۷ درصد نسبت به ترامپ برتری دارد.

گفتنی است بایدن و ترامپ در دو مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ با یکدیگر روبرو شدند.

 

شفقنا

دیگر خبرها

  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • رئیس ستاد انتخابات ورامین: فرآیند انتخابات با قدرت برگزار می‌شود
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه