Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-27@13:26:10 GMT

تاثیر تزریق نانوذرات بر درمان آماس مغزی

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۱۹۱۳۳

تاثیر تزریق نانوذرات بر درمان آماس مغزی

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تزریق نانو ذرات با منحرف کردن سلول‌های ایمنی جلوی هجوم آن‌ها به مغز آسیب دیده را می‌گیرند و به این ترتیب از آماس مغزی جلوگیری می‌کنند.

«جان کسلر» متخصص مغز و اعصاب در شیکاگو اعلام کرد نتایج شرح داده شده در « Annals of Neurology» نشان می‌دهد که نانو ذرات ضد التهاب ممکن است روزی بسیار مفید باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دانشمند اعلام کرد که بر اساس داده‌های کنونی این ذرات بی‌خطر هستند و احتمالا برای انسان‌ها نیز مفید خواهند بود. بعد از آسیب دیدگی، بافت متورم می‌شود زیرا سلول‌های ایمنی بدن آسیب می‌بینند. این تورم می‌تواند خطرناک باشد زیرا مغز در جمجمه قرار گرفته و فشار حاصل کشنده است.نتایج حاصل از موش‌ها نشان می‌دهد که نانوذرات ممکن است به عنوان یک انحراف کننده در سلول‌های ایمنی بدن نقش داشته باشند.

دو تا سه ساعت پس از آسیب دیدگی در سر، موش‌ها تزریق ذرات ریز تخریب پذیر کوچک (تصویب شده توسط FDA) را دریافت کردند.در این شرایط سلول‌ ایمنی خاصی به نام «monocytes» تمرکز خود را بر این مهاجمان گذاشت(به جای حمله همه سلول‌ها به نقطه آسیب دیده).

از آنجا که این نانوذرات به سرعت از گردش خون خارج می‌شوند، محققان به منظور تسکین التهاباتی که ممکن است در روزهای پس از آسیب مجدداً به‌وجود آیند، تزریق به موش‌ها را دوباره انجام دادند. موش‌هایی که این نانوذرات را دریافت کرده‌اند بعد از آسیب‌های مغزی بهتر از موش‌های دیگر بودند.ده هفته پس از آسیب دیدگی، محل‌های آسیب دیده دریافت کنندگان نانو ذرات نصف دیگران بود؛ که نشان دهنده توقف آسیب در موش‌های دریافت کننده نانو ذرات است.

آزمایش‌های دیگر نشان داد که آماس مغزی و جای زخم در موش‌های دریافت کننده نانوذرات کمتر بود. سلول‌های بینایی موش نیز در پاسخ به نور عملکرد بهتری دارند.این نتایج اگر در مورد نمونه‌های انسانی نیز مانند موش‌ها باشد می‌تواند پیشرفت زیادی را در زمینه آسیب‌های مغذی به همراه داشته باشد.

آماس مغزی به دو دسته زیر تقسیم می‌شود. 1. ادم مغزی ( Cerebral edema ): در سی تی اسکن به صورت کاهش دانسیته پارانشیم مغز ( H.U 10 - 14 ) ، محو شدن سولکوس ها و سیسترن ها، فشرده شدن بطن‌ها و از بین رفتن « Gray matter – white matter interface » ظاهر می‌شود.

ادم مغزی دو نوع وازوژنیک و سیتوتوکسیک دارد.ادم وازوژنیک شایع‌تر است و در اثر افزایش نفوذ پذیری عروق مغز بوجود می‌آید و عمدتا در ماده سفید رخ می دهد ( نقاط هیپودنس در ماده سفید ). برای ایجاد این ادم حداقل 24 تا 48 ساعت زمان نیاز است.

ادم سیتو توکسیک ( سیتوژنیک ) ادم ایسکمیک نیز نامیده می‌شود. نقاط هیپو دنس هم در ماده سفید و هم در ماده خاکستری بوجود می‌آید ( در مدت زمان چند ساعت پس از ضربه به مغز ) که اثر فشاری نسبتا کمی روی ساختمان‌های مجاور خود دارد.

2. پر خونی مغز ( Cerebral Hyperemia ): پر خونی نیز باعث محو شدن سولکوس‌ها و سیسترن‌ها و فشرده شدن بطن‌ها می شود ولی بر خلاف ادم مغزی باعث افزایش دانسیته پارانشیم مغز شده و فاصله بین ماده سفید و خاکستری را از بین نمی برد.

پر خونی مغز بیشتر در اطفال دیده می شود و اصولا یک پدیده منتشر مغزی می باشد که در ساعات اولیه پس از ضربه مغزی رخ می دهد.

انتهای پیام/

178 / 336 نانو ذرات متخصص مغز و اعصاب آماس مغز سلول‌های ایمنی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نانو ذرات متخصص مغز و اعصاب سلول های ایمنی سلول های ایمنی آسیب دیدگی ماده سفید پس از آسیب نانو ذرات آسیب دیده ادم مغزی سلول ها پر خونی موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۹۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص ظرف های ضد سرطانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ مس یک ماده معدنی کمیاب و ضروری برای بقا و زنده ماندن است. مس در همه بافت‌های بدن یافت می‌شود و در ساختن گلبول‌های قرمزخون و حفظ و نگهداری سلول‌های عصب و سیستم ایمنی نقش دارد. خواص مس برای بدن، می‌تواند به تشکیل کلاژن و جذب یون کمک می‌کند و در تولید انرژی نقش دارد. مس بیشتر در کبد، مغز، قلب و کلیه‌ها و عضله اسکلتی یافت می‌شود. مصرف کم و زیاد مس می‌تواند بر کارکرد مغز تاثیر بگذارد. کمبود مس با بیماری‌های آلزایمر، ویلسون و منکز (Menkes) ارتباط دارد. کمبود مس بندرت اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند منجر به بیماری قلبی-عروقی و دیگر مشکلات شود.


خواص مس برای بدن
مس برای طیف زیادی از کارکرد‌های اعضای بدن ضروری است
کمبود مس بندرت اتفاق می‌افتد بجز در شرایط خاص مثل بیماری منکز (Menkes)
مصرف مکمل‌های مس معمولا ضرورتی ندارد و ممکن است منجر به بهم ریختن تعادل شود.
بهم ریختن تعادل مس با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.
به افراد توصیه می‌شود که قبل از مصرف مکمل مس باید با پزشک مشورت کنند.


مزیت‌های مس برای سلامتی
مس یک ماده مفید و ارزشمند است که در موادغذایی یافت می‌شود. مس یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. مس به همراه آهن به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمزخون را بسازند و به سالم نگهداشتن استخوان ها، عروق خون، اعصاب و سیستم ایمنی و همچنین به جذب آهن کمک می‌کند. کافی بودن مس در رژیم غذایی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق و استئوپورز (پوکی استخوان) کمک کند.


مس برای سلامت قلب و عروق
پایین بودن سطح مس با بالارفتن کلسترول و فشارخون ارتباط دارد. یک گروه از محققان نشان دادند که مصرف مکمل‌های مس ممکن است برای برخی بیماران دچار نارسایی قلبی مطلوب باشد. مطالعات حیوانی، پایین بودن سطح مس را به CVD ارتباط دادند، اما هنوز مشخص نیست که آیا کمبود مس می‌تواند همین اثر را بر انسان‌ها داشته باشد.


فرستادن سیگنال به عصب
مس همانند یک ترمز یا سوییچ است که سلول عصب را کنترل می‌کند. اگر مقادیر زیادی مس وارد یک سلول شود، این ماده مغذی می‌تواند فرستادن سیگنال به عصب را کاهش دهد. وقتی سطح مس در این سلول افت می‌کند، فرایند ارسال سیگنال از سرگرفته می‌شود.


کارکرد سیستم ایمنی
مصرف بسیار کم مس می‌تواند منجر به نوتروپنیا (Neutropenia) شود. این بیماری نوعی کمبود گلبول‌های سفید خون یا نوتروفیل است که با عفونت مبارزه می‌کنند. یک فرد با سطح پایینی از نوتروفیل، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عفونی است.

آشنا شویم با مکمل مولتی ویتامین مینرال: قرص مولتی کامپلیت هلث برست

استئوپورز (پوکی استخوان)
کمبود شدید مس با پایین آمدن تراکم موادمعدنی در استخوان و افزایش خطر استئوپورز (پوکی استخوان) ارتباط دارد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا نحوه تاثیر کمبود مس بر سلامت استخوان و اینکه چگونه مکمل مس می‌تواند به پیشگیری و مدیریت استئوپورز کمک کند، مورد مطالعه قرار گیرد.


تولید کلاژن
مس نقش مهمی در حفظ و نگهداری کلاژن و الاستین دارد. دانشمندان چنین فرض کردند که مس ممکن است از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار باشد و این ماده مغذی همراه با دیگر آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند به پیشگیری از پیری پوست کمک کند. اگر سطح مس در بدن کافی نباشد، بدن نمی‌تواند بافت همبند آسیب دیده یا کلاژن که داربست استخوان را می‌سازد، جایگزین کند. این مسئله می‌تواند منجر به طیفی از مشکلات از جمله از کارافتادن مفصل شود، زیرا بافت‌های بدن بتدریج سست شده و تحلیل می‌روند.


آرتروز
مطالعات حیوانی نشان دادند که مس می‌تواند به پیشگیری یا به تاخیر انداختن آرتروز کمک کند و از همین رو مردم دستبند‌های مسی را به دور دست می‌بندند. با این حال هیچ مطالعه انسانی این موضوع را تایید نکرده است.


عمل آنتی اکسیدانی
مس می‌تواند از کارکرد آنتی اکسیدانی برخوردار باشد و به کاهش تولید رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌ها و DNA آسیب بزنند که این منجر به سرطان و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

دیگر خبرها

  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • خواص ظرف های ضد سرطانی