Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: برجام جامعه بین المللی را نسبت به تعهدات فی مابینی با آمریکا و غرب دچار بی اعتمادی کرده است و از این پس هیچ کشوری مطمئن نیست که تعهداتی که با غرب و آمریکا منعقد می‌کند فرجام و نتیجه قابل اعتمادی داشته باشد.

مرتضی غرقی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص بیانیه مسکو مبنی براینکه اروپا باید مکانیزم حل اختلاف برجام را کنار بگذارد گفت: آنچه در برجام مهم است این است که این توافق، توافقی بین المللی است مابین سه کشور اروپایی و آمریکا که به غیر از آمریکا اروپایی‌ها نیز یک جانبه آن را نقض کرده اند

وی ادامه داد: در طرف مقابل چین و روسیه و ایران قرار دارند و این لشکرکشی جهانی باعث شده تا جامعه بین الملل در خصوص موضوع برجام دچار انشقاق و افتراق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


غرقی با اشاره به ساز و کار فعال شدن مکانیزم ماشه گفت: براین اساس قرار بود هر یک از طرفین که از برجام خارج شود نتیجه آن فعال شدن مکانیزم ماشه باشد این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه نقض عهد نکرده و از برجام خارج نشده است بلکه به تعهدات خود نیز جز به جز پایبند بوده است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: براساس این روند اقدام اروپایی‌ها در فعال شدن مکانیزم حل اختلاف برجام یا همان ماشه مشروعیت قانونی و عرفی ندارد و لذا این رفتار آن‌ها تحمیل یک نگاه و دیدگاه آمریکا و غرب به ایران و جهان است.
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی روسیه و چین در کنار ایران قرار دارند یادآور شد: قطعا به نظر می‌رسد این معاهده در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نخواهد رسید، چون این دو کشور (روسیه و چین) حق وتو دارند.

غرقی با اشاره به نقض برجام ابتدا توسط آمریکا و سپس توسط اروپا یاداور شد: این اتفاق جامعه بین المللی را نسبت به تعهدات فی مابینی با آمریکا و غرب دچار بی اعتمادی کرده است و از این پس هیچ کشوری مطمئن نیست که تعهداتی که با غرب و آمریکا منعقد می‌کند فرجام و نتیجه قابل اعتمادی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به نقض تعهدات بین المللی توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: کجای جامعه بین المللی ۸۰۰ قطع نامه علیه اسرائیل صادر شده است و یک کشور دو میلیونی با آرمان‌های جهانی بازی می‌کند، اما چون قدرتی به اسم ایالات متحده از آن پشتیبانی می‌کند اتفاقی برایش نمی‌افتد.
وی تصریح کرد: برآیند این رفتار‌های غرب و آمریکا ثابت کرد طرفین قرارداد و معاهده با غرب و آمریکا پس از انعقاد قرارداد باید هر لحظه منتظر باشند که طرفین معاهده خود را نقض کنند و از سوی دیگر این پروسه نشان داد نقش قدرت در احقاق حق ملت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است به عنوان مثال ملت فلسطین مظلوم‌ترین ملت جهان است و این در حالی است که تاکنون ۸۰۰ قطع نامه در محکومیت اسرائیل صادر شده است، اما جامعه جهانی نتوانسته حل این معضل را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: اینکه کسی تصور کند جامعه بین الملل فقط با دیپلماسی به نتیجه می‌رسد نگاه کاملا باطلی است و امروز آمریکا صراحتا به ما اعلام می‌کند که سلاح خود یا همان قدرت موشکی را تحویل دهید و پای میز مذاکره بنشینید این روند نشان می‌دهد که با آمریکا باید با زبان خودش حرف زد یعنی از یک طرف چماق را بالای سر آن نگاه داشت و از سوی دیگر پای میز مذاکره نشست.

غرقی در پایان خاطر نشان کرد: شاید ما تا به امروز فکر می‌کردیم در جای جای دنیا این دمکراسی است که حاکم است، اما الان مشخص شد جهان به دمکراسی معتقد نیست بلکه تنها به منافع خود پایبند است و عمدتا هر جا دمکراسی هم راستا با منافع آن‌ها باشد براساس دمکراسی رفتار خواهند کرد و این روز‌ها این نگاه بین ملت‌های جهان افشا و پرده برداری شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غرقی مکانیسم ماشه بیانیه روسیه کارشناس مسائل بین الملل نسبت به تعهدات جامعه بین المللی فعال شدن مکانیزم جامعه بین الملل غرب و آمریکا مکانیزم ماشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۹۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انزجار افکار عمومی جهان از سرکوب دانشجویان آمریکایی معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در واکنش به حمله پلیس آمریکا به دانشجویان معترض نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی نوشت: سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقاً مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است.

وی افزود: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل بوده و به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در پی نسل‌کشی دهها هزار تن از زنان و کودکان فلسطین، بویژه پس از کشف گورهای دسته جمعی بیماران و مجروحان و کادر درمانی در محیط بیمارستان ناصر در نوار غزه، موج جهانی انزجار از رژیم اسرائیل و حامیان آن غیرقابل کتمان است.
کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فوراً متوقف کند و پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انزجار افکار عمومی جهان از سرکوب دانشجویان آمریکایی معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است
  • اقدام قانونی علیه طرح گازی آلمان در دستورکار کمیسیون اروپا
  • هشدار آشکار؛ اولین مانور شبیه سازی ماشه هسته‌ای با هدایت شخص کیم جونگ اون انجام شد | کره شمالی برای چه چیزی آماده می شود؟