Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@10:24:09 GMT

تأثیر پساب بر اختلالات فیزیولوژیکی گیاهان

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۱۹۸۵۱

تأثیر پساب بر اختلالات فیزیولوژیکی گیاهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: پروژه پژوهشی بررسی کیفی پساب و تأثیر آن بر اختلالات فیزیولوژیکی گیاهان در عرصه فضای سبز میدان میوه و تره بار اصفهان در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان انجام شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به کمبود آب، استفاده از پساب به عنوان یک منبع ارزشمند آب مطرح بوده و با گذشت زمان اهمیت آن بیشتر نیز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جهت استفاده صحیح و پایدار از این منبع، بررسی کیفی پساب، تدوین استانداردها و ضوابط مناسب و الزام در رعایت استانداردهای مربوط ضروری بوده و توجه به این اصول می‌تواند متضمن اثرات سودمندی همچون حفاظت کمی و کیفی منابع آب و خاک، کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش اثرات مضر بهداشتی و کاهش اختلالات فیزیولوژیکی گیاهان شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به روش انجام بررسی کیفی پساب و تأثیر آن بر اختلالات فیزیولوژیکی گیاهان در عرصه فضای سبز میدان میوه و تره بار اصفهان، تصریح کرد: انجام مطالعات مربوط به پساب مورد استفاده برای فضای سبز و مطالعات مربوط به فیزیولوژی گیاهان چند ساله منطقه مورد مطالعه روش انجام این پژوهش بوده است.

وی با بیان اینکه نتایج مطالعات مربوط به پساب مورد استفاده برای فضای سبز شامل تعیین خصوصیات فیزیکوشیمیایی و میکربی پساب نمونه‌برداری شده شامل ,EC ,pH ,TDS ,Cl- ,TH ,Na+ کلیفرم (کل و مدفوعی)، نیترات، COD و TSS در پنج نوبت و چربی و روغن، کربنات، بیکربنات و فلزات سنگین (سرب، نیکل، کادمیوم، کروم، جیوه و آرسنیک) در دو نوبت بوده است، گفت: در این فرایند مقایسه خصوصیات فیزیکو شیمیایی و میکروبی پساب با استانداردهای ملی و جهانی جهت استفاده در فضای سبز نیز انجام شده است.

ابراهیمی ادامه داد: نتایج مطالعات مربوط به فیزیولوژی گیاهان چند ساله منطقه مورد مطالعه نیز تعیین شاخص‌های فیزیولوژیکی گیاهان در مناطق آسیب دیده و شاهد شامل ارتفاع گیاه، درصد سبزینگی(کلروفیل a و b)، شاخص سطح برگ و میزان تاج پوشش، تعیین عناصر سنگین سرب، کادمیوم و نیکل در گیاهان مناطق آسیب دیده و معرفی شاخص‌ها و عوامل تأثیرگذار بر خشکیدگی گونه‌های گیاهی فضای سبز میدان میوه و تره بار را به همراه داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به نتایج به دست آمده عوامل تأثیرگذار بر خشکیدگی گونه‌های گیاهی فضای سبز میدان میوه و تره بار شامل شور شدن خاک، سیستم آبیاری ضعیف، TSS بالای پساب، گچی و آهکی بودن خاک بعضی از مناطق مورد مطالعه، لایه غیرقابل نفوذ خاک، توسعه نیافتن افقی و عمودی ریشه‌ها و ناهماهنگی هندسه ریشه‌ها با پیاز رطوبتی آبیاری قطره‌ای است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به ارائه دستورالعمل‌های کاربردی مدیریت فضای سبز میادین میوه وتره بار، گفت: در این قسمت راهکارهایی جهت کاهش مشکلات موجود پیشنهاد شده که با توجه به نتایج بدست آمده از آنالیزهای خاک و پساب، راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش مشکلات موجود شامل کود دهی و اعمال شخم‌های مناسب برای هوادهی بوده است.

وی افزود: با توجه به نتایج آنالیز پارامترهای نمونه‌های خاک، در تمامی خاک‌های نمونه برداری شده کمبود فسفر وجود دارد و باید کود فسفره داده شود، جهت کاهش SAR اضافه کردن گچ، مواد آلی و گوگرد توصیه می‌شود و در مواردی که خاک سطح زیرین گچی است از مواد اصلاح کننده خاک جهت کاهش گچ و توزیع یکنواخت‌تر استفاده شود.

ابراهیمی تاکید کرد: بر اساس پژوهش انجام شده باید سیستم آبیاری قطره‌ای میدان میوه و تره بار مجدداً متناسب با عمق توسعه ریشه و افزایش سن درختان باز طراحی شود و آبیاری زیرزمینی پس از اصلاح سیستم آبیاری قطره‌ای با استفاده از لوله‌های اسپاگتی و قرارگیری آن در داخل حفره‌های پر شده توسط شن یا سیلیس تا عمق حدود ۳۰ سانتی‌متر توزیع آب را برای درختان متناسب کند.

وی ادامه داد: همچنین مخزن اصلی آبیاری قطره‌ای به منظور کاهش لجن شسته شود و مخزن کود در سیستم فیلتراسیون در نظر گرفته شود.

کد خبر 408959

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پژوهش شهرداری اصفهان شهر کلانشهر شهروند مدیریت شهری پساب شهری پساب فاضلاب میدان مرکزی میوه و تره بار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فضای سبز میدان میوه و تره بار مطالعات مربوط توجه به نتایج آبیاری قطره ای سیستم آبیاری مورد مطالعه مدیر پژوهش انجام شده جهت کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۹۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سلامت نیوز،‌ ناخن جویدن یک عادت بیمارگونه در نظر گرفته می شود که با ناخن جویدن تکراری و به ظاهر کنترل نشده مشخص می شود.

در کنار سایر رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن، جویدن ناخن در DSM-IV تحت عنوان «سایر اختلالات وسواسی اجباری» طبقه‌بندی می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد که اونیکوفاژی با چندین اختلال روانپزشکی مرتبط است، از جمله:

اختلال کمبود توجه بیش فعالی: با تکانشگری و بیش فعالی و همچنین مشکل در توجه مشخص می شود.
اختلال نافرمانی مخالف: با سرپیچی و نافرمانی نسبت به افرادی که در موقعیت های قدرت هستند مشخص می شود.
اختلال اضطراب جدایی: با اضطراب بیش از حد در هنگام جدا شدن از افراد یا حیوانات خاص مشخص می شود.
سندرم تورت: با حرکات و صداهای غیر ارادی مشخص می شود.

رفتارهای مرتبط شامل کندن مزمن پوست، کشیدن مو، گاز گرفتن گونه و دندان قروچه است.

علائم اختلال جویدن ناخن چیست؟
اونیکوفاژی ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

احساس تنش قبل از گاز گرفتن (که می تواند به صورت اضطراب، ناراحتی، هیجان و غیره ظاهر شود)
احساس هایی مانند خارش، سوزن سوزن شدن یا درد
احساس لذت و آرامش بعد از گاز گرفتن و کندن ناخن
احساس گناه یا شرم از جویدن ناخن
آسیب به بافت های اطراف انگشتان و کوتیکول ها
آسیب به دهان یا مشکلات دندانی
در حالی که جویدن ناخن در کودکان شایع‌تر است، اونیکوفاژی می‌تواند در نوجوانان و حتی بزرگسالان رخ دهد که ممکن است این عادت را به عنوان یک تیک عصبی داشته باشند.

اگر می‌خواهید آلزایمر نگیرید، این ۴ ادویه خانگی را مصرف کنید

چه چیزی باعث اونیکوفاژی می شود؟
در حالی که علت دقیق ناخن جویدن هنوز موضوع بحث علمی است و شناخته شده نیست، مطالعات نشان داده اند که ناخن جویدن ممکن است توسط عوامل زیر ایجاد شود:

کمال گرایی
کسالت
فشار
تنهایی
بلوغ
اکثر محققان بر این باورند که افرادی که رفتارهای تکراری مانند ناخن جویدن دارند، کمال گرا هستند. آنها ممکن است نتوانند یک کار را با سرعت متوسط به پایان برسانند و زمانی که به اهداف خود نمی رسند مستعد ناامیدی، بی حوصلگی و نارضایتی می شوند.

افرادی که ناخن های خود را می جوند معمولاً این عادت را از روی کسالت یا به عنوان واکنشی به یک موقعیت استرس زا انجام می دهند، اما این رفتار می تواند ناخودآگاه شود و در طول فعالیت های معمول مانند تماشای تلویزیون یا مطالعه روی آنها تأثیر بگذارد.

به طور معمول، ناخن جویدن در دوران نوجوانی و زمانی که نوجوان تجربیات و احساسات جدیدی را تجربه می کند، ایجاد می شود. دانشمندان معتقدند که اکثر مردم در نهایت از آن عبور می کنند.

گزینه های درمانی اونیکوفاژی چیست؟
اونیکوفاژی می تواند باعث اضطراب، استرس عاطفی و مشکلات جسمی شود. درمان آن نیز بستگی به شدت بیماری دارد. به عنوان مثال، اونیکوفاژی خفیف نیازی به درمان ندارد زیرا کودکان اغلب این عادت را ترک می کنند. نکاتی برای جلوگیری از جویدن ناخن عبارتند از:

اجتناب از تحریک بیش از حد که ممکن است محرک جویدن ناخن باشد.
مشغول نگه داشتن دهان و دست ها (مانند جویدن آدامس)
مدیریت استرس و اضطراب (مانند ورزش)
کوتاه نگه داشتن ناخن ها، مانیکور کردن یا پوشاندن آنها برای کاهش وسوسه جویدن
استفاده از ترکیبات تلخ مزه روی ناخن برای جلوگیری از جویدن ناخن (بیشتر پزشکان این روش را توصیه نمی کنند)
در برخی موارد رفتار درمانی ممکن است برای رسیدگی به هر گونه مشکل زمینه ای سلامت روان یا اختلالات روانی مورد نیاز باشد.

کد خبر 848261 برچسب‌ها سلامت بهداشت روانی خبر مهم

دیگر خبرها

  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • ساخت نشانگر تشخیص اختلالات گوارشی
  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان
  • راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه