Web Analytics Made Easy - Statcounter

عملکرد ناکارآمد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس آفت «خانه ملت» شده است و سلامت آنرا با تنزل قابل توجهی همراه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز «تمام دقت‌مان را کردیم تا داوطلبان را با شرایط قانون انتخابات مطابقت دهیم و آنها را احراز و تائید صلاحیت کنیم چرا که اگر بی دقتی در این زمینه صورت گیرد و انسانی فاقد شرایط وارد مجلس شود، دیگر نمی‌شود کاری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه سازوکار «خودنظارتی» مجلس با نام هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هم کارآمدی لازم را ندارد»؛ اینها تذکرات صریح آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان است در باب اهمیت تایید صلاحیت‌ها.

ردصلاحیت گسترده نمایندگان فعلی مجلس هم گواهی روشن بر این تذکرات است که نشان دهنده عملکرد هیات مذکور است؛ هیاتی که اگر کارش را به درستی انجام داده بود شاید امروز این اتفاق نمی‌افتاد.

اما این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و سلامت مجلس و محبوبیت آن را هم در افکار عمومی با تنزل قابل توجهی روبرو کرده است.

ردصلاحیت تعداد زیادی از نمایندگان نشان دهنده عملکرد نامناسب هیات نظارت بر نمایندگان است

حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در دو حوزه پیشگیری و برخورد می تواند فعالیت جدی داشته باشد که پیشگیری مقدم است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بیان کرد: برهمین مبنا مقدم بودن پیشگیری سبب می شود تمهیدات لازم را به وجود آورد و به نمایندگانی که احتمال خطا دارند تذکرات لازم را بدهند.

حجت‌الاسلام حسینی کیا عنوان کرد: از سوی دیگر به افرادی که تخلفاتی دارند یا شکایتی از آنها شده، تذکر لازم داده شود و ظرفیت هایی که قانون برای برخورد داشته ابلاغ کند.

وی افزود: این گونه که از عملکرد این هیئت مشخص است تدابیر لازم را در هردو بخش نداشته اند لذا تعداد زیادی از نمایندگان مجلس رد صلاحیت می شوند هرچند این ظرفیت بوده که رد صلاحیت انجام نشود و پیشاپیش باید تمهیدات لازم دیده می شد.

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اختیارات لازم را ندارد

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: فرمایشات آیت‌الله جنتی صددرصد به جا است و هیئت نظارت آن ابزار لازم از نظر قانونی برای برخورد با نمایندگان را ندارد.

وی افزود: در قانون آمده اگر تخلفی توسط نماینده ای انجام شود یا فردی شکایتی کرد هیئت نظارت بررسی کند که این شکایت در راستای وظایف نمایندگی بوده یا خارج از وظایف که اگر تشخیص داد جز وظایف نمایندگی بوده مراتب را به دادگاه مربوطه اعلام می کند در غیر این صورت دادگاه درباره نماینده مثل سایر مردم تصمیم گیری خواهد کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون اساسی و قوانین جاری اختیاری به هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان داده نشده چون رای مردم پشتوانه نماینده است و در چهار سال نمایندگی مصونیت دارد، اما این مصونیت در دستگا قضایی تنها به وظایف نمایندگی برمی‌گردد و قانون گذار نظارت و اظهارنظری درباره مسائل کشور ندارد.

مصری تصریح کرد: اگر نماینده ای تخلف کرد این در محکمه قضایی بررسی می شود و هیئت نظارت غیر از اظهار نظر اختیار برخورد با نماینده یا محرومیت نماینده در نطق در مجلس یا حق اظهارنظر را ندارد بلکه تنها تشخیص دهنده است که آیا کار نماینده بر مبنای قانون در حیطه وظایف نمایندگی است یا خارج از آن.

وی بیان داشت: هم در مورد قانون انتخابات و هم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارنظرهای درستی از سوی آیت‌الله جنتی، کدخدایی و سایر اعضا شورای نگهبان مطرح می شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی مجلس آینده تدوین قانونی روشن برای مشخص کردن اختیارات هیئت نظارت در برخورد با نمایندگان متخلف است.

مصری گفت: قانون انتخابات در این باره ایرادات زیادی شامل کاندیداتوری، مراحل اجرایی، مراحل تائید صلاحیت، تبلیغات ها، شفافیت مالی مخصوصا شام و ناهار دادن ها و پول پاشی ها در قالب ورود پولهای کثیف دارد بنابراین نیازمند وضع قانون متقن و محکم هستیم که با متخلفین در هر مرحله از انتخابات برخورد شود.

وی افزود: در حال حاضر شاهد این هستیم همه دوره‌ها اندازه پوسترهای تبلیغاتی و محل نصب مشخص می شود، اما مورد بی توجهی قرار می گیرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه با هزینه کردن پول‌های کثیف و شام و ناهار دادن ها در رستورانهای بزرگ و تالارها برخورد نمی شود، بیان کرد: باید قانون را به طریقی اصلاح کنیم که در هر مرحله ای از انتخابات امکان برخورد وجود داشته باشد. قاعدتا فرد متخلف که قانون را رعایت نمی کند، نمی تواند قانون گذار شود.

مصری با بیان اینکه همه اظهارنظرهای آیت الله جنتی به حق است، گفت: در حوزه انتخابات خلا قانونی وجود دارد به گونه ای که یا قانون برای برخورد با این موضوعات وجود ندارد یا ضعیف است یا دستگاه هایی که باید نظارت کنند بعد انتخابات به هیچ کدام از تخلفات رسیدگی نمی کنند.

وی عنوان کرد: امیدواریم مجلس آینده این‌ها را قانونمند کند و برای تخلفات احتمالی مجازات تعیین کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که 6 ماه پیش از برگزاری انتخابات ثبت‌نام و تائید صلاحیتها انجام شود و کاندیداها تکلیف خود را بدانند نه اینکه تا روز انتخابات همچنان تکلیف عده ای روشن نباشد که البته این ها مصادیق خلا قانونی است.

مصری افزود: باید این تجریات به کارگیری شود و درمجلس آینده این دو موضوع قانونی شود تا هم برای مردم روشن شود و هم مسئولین تکلیف خود را بدانند.

بر اساس این گزارش، تشکیلات هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تا کنون عملکرد قابل قبولی نداشته و وجود خلاءهای قانونی هم در این خصوص بی تاثیر نبوده است و برای اثرگذاری نیازمند یک بازنگری جدی است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هیات نظارت بر رفتار نمایندگان رئیس مجلس شورای اسلامی برخورد با نمایندگان وظایف نمایندگی قانون انتخابات برای برخورد آیت الله جنتی تائید صلاحیت مجلس آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۰۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد

به گزارش «تابناک»، زینب قیصری در گفت وگو با ایسنا درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در دور اول انتخابات، در شیوه انتخاب افراد یک بلوغ سیاسی را دیدیم که اتفاق فرخنده‌ای بود و نشان داد که مردم با تحقیق بیشتری دنبال انتخاب نمایندگانی هستند که کیفیت بالاتری داشته باشند. انتخابات به دلیل تکثر داوطلبان به دور دوم رفت و این منافاتی ندارد با این حرکت که مردم با گزینش بهتر، نمایندگان خود را در دور دوم انتخاب کنند.

وی افزود: ان شاءالله مردم در دورم دوم هم حضور پرشور داشته و با همان دقتی که در دور اول داشتند، در دور دوم هم نمایندگان خود را انتخاب کنند. البته این بار انتخاب راحت‌تر هست زیرا تعداد داوطلبان کمتر از دور اول است. هرچه نماینده آرای بالاتری داشته باشد، پشتوانه بهتری برای پیگیری مطالبات مردم دارد بنابراین حضور مردم در انتخابات و رای بالا به داوطلبان اهمیت زیادی دارد.

قیصری همچنین خاطرنشان کرد: بیشتر داوطلبان انتخاب شده در مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی، تفکر اصولگرایی دارند اما ۴۵ نفر باقیمانده هم نقش مهمی در انتخاب رویکردهای مجلس دارند و این انتخاب را باید بر عهده مردم گذاشت.

وی با اشاره به نقش نمایندگان خانم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حضور بانوان در دور دوم خیلی موثر است. متاسفانه در دور اول هیچ خانمی موفق نشد به مجلس راه یابد که برای شهری مثل تهران حضور نمایندگان خانم مهم است؛ زیرا آنها می‌توانند نظام مسائل زنان را دنبال کرده و حل کنند. البته شاید نماینده آقای شایسته هم بتواند مشکلات بانوان را بهتر عمل کند و اصل بر شایسته‌سالاری است. خانم‌ها وقتی وارد مجلس می‌شوند به کمیسیون تخصصی خود می‌روند و عضو فراکسیون زنان هم می‌شوند و این یک قانون نانوشته است. به هر حال در فراکسیون زنان نمایندگان خانم خیلی می‌توانند تاثیرگذار باشند.

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟
  • هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می‌آید/ اعمال قانون با دوربین‌های نظارت تصویری
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • اتفاق عجیب در صحن علنی مجلس /نمایندگان به جداول بودجه دسترسی ندارند!
  • قدردانی فرمانده کل انتظامی کشور از نمایندگان مجلس
  • قدردانی و تشکر سردار رادان از نمایندگان مجلس
  • قدردانی سردار رادان از مجلس
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد